Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart har du SL-kortet i mobilen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

Reser inte på långa vägar när tillräckligt med förSenad Långsamtrafik för att motivera en installation själv, men den appen installerades precis på alla ungarnas nallar. Tack för tipset!

Åker själv kanske en gång i kvartalet, då är appen smidig för att se saldo på kortet. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-23 08:23
Ursprungligen av Chaosstar:

Alla system som använder QR-kod borde bojkottas helt...

"Robot-spya" heter det på svenska.

Ida har följt upp med SL, och ställt frågor om varför de valt QR-kod istället för NFC.

Går att läsa här:
https://www.99.se/artikel/11516-sl-det-ska-fu...

Bra att Ida tipsade dem om att kontrollanterna ska ha med sig batteriladdare!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ida har följt upp med SL, och ställt frågor om varför de valt QR-kod istället för NFC.

Går att läsa här:
https://www.99.se/artikel/11516-sl-det-ska-fu...

"– Att vi valt just optisk avläsning av en kod i appen är för att det är en etablerad lösning som fungerar på flertalet mobiler, med IOS eller Android"
etablerad ? på vilket sätt och vart? Snälla SL titta gärna till exempel på vanliga butiker. Visst har dem en gång i tiden försökt med optiska läsare men vart tog dem vägen? Jag är så himla glad att åtminstone dem flesta butiker har satsad på NFC (plast kort finns förstås kvar) och inte på nån optisk lösning och det fungerar både med Android och iOS samt har inte hört att nån klagar, tvärt om, dem flesta är nöjda och butikskunder är kanske det bästa jämförelse.

"– Vår yttersta förhoppning är att samtliga passager skall fungera i så fullgod utsträckning som möjligt, optisk inläsning såväl som accesskort. Jag vågar inte svara på huruvida vi har testat med en grupp användare, men jag har blivit förvissad om att den optiska inläsningen är testkörd."
Jag tvivlar inte på det att den är testkörd och "fungerar" men det är inte det vi diskuterar, snarare att det ska fungera så smidigt som möjligt för alla resenärer så att dem kommer vilja slippa plastkortet. Personligen kommer jag alltid att föredra plastkortet framför optisk lösning. Ironiskt nog så används redan just NFC för att plastkortet ska fungera

"Har ni några tips på hur man enklast tar sig igenom spärrarna med mobilen?
– Att ha SL-appen öppen och redo när man kommer fram är väl egentligen det enda tipset."

Allvarligt? Låsa upp mobilen, starta appen, skikta på en optisk läsare, inte för högt och inte för lågt, kanske dra också upp på ljusstyrka för skärmen och det ska våra smidigare och snabbare än att blippa kortet? Vilken utveckling. Tack för det men i så fall kommer jag att uppskatta mitt plastkort jättemycket.

"– Jag vågar inte svara på om vi förser kontrollanterna med laddare (bra tänkt!), men vi utökar ladduttagen vartefter på våra färdmedel då efterfrågan tilltagit."
Viss ansvar måste ju alla ha och det är inte bara för SL-s skull. Ha urladdat batteri är inte större eller mindre ursäkt för mig än att glömma plånboken eller hemmanycklar. så jag tycker att alla borde ta själv det personliga ansvaret och inte skylla på en urladdat batteri. Det är viktigare för SL att koncentrera sig istället på en bättre passerings lösning i spärrarna än mobila laddare för kontrollanterna och kanske ännu än prishöjning.

Bra att ni grävde i detta. Då får man iallafall en inblick i hur de resonerat. Gillart!

Sedan om man håller med dem eller inte tåls att diskuteras. Det kan bli en diskussion under lång tid framöver - eller så kommer det att funka galant och ingen kommer ta upp det, vi får se.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-04-26 17:20

Jag måste erkänna att jag inte visste att det inte var full NFC man hade som utvecklare.
Men SL kanske ändå kan få nån specialdeal?

Hur som helst, varför NFC?
Ni som ställer den frågan har uppenbarligen inte rest på dom mest besökta stationerna i Stockholm vid rusning.
Redan med dagens blipp teknik med korten så kan det bli köer, vågar inte tänka på kökaoset när folk ska stå och försöka få till rätt ljusstyrka för att lyckas scanna sina biljetter...

Tokyos tunnelbana har en sjukt smidig ”feature”på sina spärrar, dom är öppna per default och så länge man läser av en biljett så förblir dom så, dörrarna stänger om man försöker gå igenom utan att blippa.
Detta leder till ett betydligt bättre passage-flow.

Skit ska helt enkelt va ”lean”, att öppna en app och få fram en qr kod som sen ska blippas i en optisk läsare är inte 100% optimalt i min mening.
Återstår väl att se hur det blir i praktiken, jag har haft fel förr

Drömmen vore ju om det gick att bygga in SL kortet så ”hårt” i iPhonen/iOS/Passbook att man inte ens behöver öppna en app, utan att NFC konstant är aktiv och kan slussa ett blipp-request till min SL biljett utan att jag öht behöver låsa upp luren.
Fick man detta att funka vore det awesome, jag har helt ärligt ungefär 15 kort och ”taggar”i mitt liv nu, allt från porten hem, till garage, jobb, gym, you namn it. Vore så sjukt grymt om man kunde flytta in alla dessa i NFC i mobilen.

Senast redigerat 2018-04-26 17:31
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-26 17:25

Min förra iPhone stängde av sig lite hipp som happ, gick inte heller att få igång direkt efteråt. Mycket irriterande när jag skulle åka med Skånetrafiken och inte kunde få fram min nyss köpta biljett för att visa i optiska läsaren. Nä jag vill inte ha biljetter i telefonen, varken NFC eller koder på displayen. Kort för mig igen.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-26 20:19

Fattar inte hur SL ens kunde tänka på en optisk lösning. När detta (länken) existerar borde man pausa allt annat tills det kommer. De där QR-koderna är nog inte ens lättare att använda för turister än Wallet eller Google Pay. En finns redan i Sverige och den andra kommer snart (förhoppningsvis på IO).

Den ända gången som det optiska faktiskt skulle funka är nog för turister som inte har NFC på telefonen, men det blir det allt mindre och mindre av. Dessutom skulle de bara gå till de där kassorna bredvid right?

https://www.youtube.com/watch?v=OkzGPV0aoV4
https://www.youtube.com/watch?v=nuyG5yNbutc

Kan SL inte ge oss både NFC och optiskt?

Ursprungligen av TheiPad:

Kan SL inte ge oss både NFC och optiskt?

I princip säger de ju att de jobbar på det. Nästa år kanske.

Ursprungligen av Ida Blix:

I princip säger de ju att de jobbar på det. Nästa år kanske.

Hoppas det blir snart.

Inte ofta, men ibland, känns Göteborg framsynta.

Du behöver inte visa din mobilbiljett någon stans, i gengäld är det fler kontrollanter.

Nu kanske någon säger "Men det är ju för att ni inte har tunnelbana!. Då säger jag Berlin. Alltså, ta bort alla spärrar så slipper ni bekymra er för NFC/QR etc. Lägg insparade pengar på fler kontrollanter i systemet istället.

I Göteborg/VG-regionen kan också skicka sin mobilbaserade periodbiljett till en vän när man inte använder den.

Ursprungligen av TheiPad:

Kan SL inte ge oss både NFC och optiskt?

Spärrarna läser ju redan Mifare så får man bara till en app som fungerar med iPhone så borde ju saken vara klar

Spärrar i tunnelbana är något jag bara sett i Stockholm, London och Paris (i USA är det också regel tror jag). Jag gissar att en tung majoritet av alla tunnelbanor i världen kör spärr-fritt, framför allt i Europa och Asien.
I München har man få kontrollanter dessutom (såg inga på 4 år när jag bodde där), men å andra sidan är det kriminellt enligt brottsbalken (det är alltså inte en lokal ordningsföreskrift utan en lag i brottsbalken) att åka utan biljett (swartzfahrer) - alltså; man blir kallad till tingsrätten och dömd till böter.

Ursprungligen av Mattias B:

Inte ofta, men ibland, känns Göteborg framsynta.

Du behöver inte visa din mobilbiljett någon stans, i gengäld är det fler kontrollanter.

Nu kanske någon säger "Men det är ju för att ni inte har tunnelbana!. Då säger jag Berlin. Alltså, ta bort alla spärrar så slipper ni bekymra er för NFC/QR etc. Lägg insparade pengar på fler kontrollanter i systemet istället.

I Göteborg/VG-regionen kan också skicka sin mobilbaserade periodbiljett till en vän när man inte använder den.

Ursprungligen av disktant:

Spärrarna läser ju redan Mifare så får man bara till en app som fungerar med iPhone så borde ju saken vara klar

Ok men kommer det i så fall fungera med Android?

Ursprungligen av Hjördiz:

SL går inte över ån efter vatten, man simmar över atlanten! Helt vansinnigt att man investerar pengar i en så dålig teknik!
Satan vilka köer det kommer bli i spärrarna när Agda ovh Hulda ska ställa sig och plocka upp telefonen ur fickan, låsa upp den, gå in i appen, leta reda på QR-koden för att sedan lägga den på avläsaren (givetvis kommer de första tre försöken till avläsning att misslyckas) Man kommer få starta 40 minuter tidigare för att komma igenom spärren.

Vad hindrar SL från att ha alla lösningar samtidigt? Dvs att kort, optisk biljett samt NFC fungerar på samma gång.

Tänkte på detta idag, om flera ska behöva hålla mobilen mot scannern så kommer vi ha många försäkringsärenden med spräckta mobiler. Ända framtida lösningen skulle ju va att den kan söka efter biljetten från fickan, ca 1m avstånd eller 45cm?

Ursprungligen av D_Odell:

Tänkte på detta idag, om flera ska behöva hålla mobilen mot scannern så kommer vi ha många försäkringsärenden med spräckta mobiler. Ända framtida lösningen skulle ju va att den kan söka efter biljetten från fickan, ca 1m avstånd eller 45cm?

Det är därför Apple Watch är så bra i dessa fall. Samma när man betalar i affären. Finns det Apple Pay tar jag alltid klockan, aldrig mobilen.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Vad hindrar SL från att ha alla lösningar samtidigt? Dvs att kort, optisk biljett samt NFC fungerar på samma gång.

Det är säkert en pengafråga och förstås att de är en stor organistion som är rätt seg och antaligen väntar länge innan de investerar i något "nytt".

Ursprungligen av westerlu77:

Det är därför Apple Watch är så bra i dessa fall. Samma när man betalar i affären. Finns det Apple Pay tar jag alltid klockan, aldrig mobilen.

Håller med, klockan är så smidig till sånt här!

Tillägg: Förutom när det är vinter och jag har vinterjackan i vägen... Mutter mutter borde flytta till solen.

Bevaka tråden