Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har plötsligt vägrats möjlighet att öppna .tiff och .jpg-filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-04 15:48

Vet inte om det är rätt del av forumet, men jag kan plötsligt sedan ett par dagar inte öppna filer som jag skapat själv och sparat i angivna format. Jag har, i alla fall har haft, full behörighet eftersom jag är ensam användare av min iMac 24" sedan snart 10 år och är inte medveten om att ha gjort några ändringar i inställningarna. MacOS 10.11.6 (minst) och Firefox 62.0.3.

Har sett efter under Arkiv>Visa info, men det hjälper inte att öppna låset längst ner till höger, kan inte öppna filen ändå...

Vad kan ha hänt? Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig i denna situation? Tacksam för hjälp.

Sorry, saknar behörighet även där att spara i passande format...

Testa att i Finder välja ”Visa info” på filen och sen där det står ”Öppna med:” klicka på pop-upp-menyn och väl ”Annat…” längst ned och navigera sen till och markera Förhandsvisning.app och klicka ”lägg till”.

Se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-07 23:56
Ursprungligen av star-affinity:

Testa att i Finder välja ”Visa info” på filen och sen där det står ”Öppna med:” klicka på pop-upp-menyn och väl ”Annat…” längst ned och navigera sen till och markera Förhandsvisning.app och klicka ”lägg till”.

Se om det hjälper.

Tyvärr inte, men jag försökte öppna filen med programmet VLC och då kom det fram i några sekunder följande budskap: "Terminal har upptäckt att systemskivan har ont om växlingsminne. Tillbakarullningsbuffertar kan komma att minskas automatiskt för att spara på minne."

Det begriper jag inte ett dugg av, hur ska jag kunna ändra på växlingsminnet? Var gör jag det? Är det verkligen felet? Jag bifogar filen men kan inte spara den i något annat format så jag vet inte om ni kan se innehållet.

ACK JA, Internet är inte lätt!! Hur göra?

Ursprungligen av Fierro:

Tyvärr inte, men jag försökte öppna filen med programmet VLC och då kom det fram i några sekunder följande budskap: "Terminal har upptäckt att systemskivan har ont om växlingsminne. Tillbakarullningsbuffertar kan komma att minskas automatiskt för att spara på minne."

Det begriper jag inte ett dugg av, hur ska jag kunna ändra på växlingsminnet? Var gör jag det? Är det verkligen felet? Jag bifogar filen men kan inte spara den i något annat format så jag vet inte om ni kan se innehållet.

ACK JA, Internet är inte lätt!! Hur göra?

Hmmm… Växlingsminne borde vara ”virtuellt minne”. Är disken med MacOS i princip full? Kan vara värt att kolla filsystemet på disken med din MacOS-installation: https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 19:03
Ursprungligen av star-affinity:

Hmmm… Växlingsminne borde vara ”virtuellt minne”. Är disken med MacOS i princip full? Kan vara värt att kolla filsystemet på disken med din MacOS-installation: https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-ut...

Menar du datorns hårddisk så är den ganska så full, den används nästan dagligen för att spela in TV-program med Elgato. Det är min strävan att hålla ett antal GB lediga, men det händer att det blir helfullt innan jag sett igenom programmen eller raderat dem (se bilaga).

Men... har det med min möjlighet att öppna .tiff och .jpg-filer att göra?
______________________

Har man sett, när jag försökte igen att öppna filerna visade det sig att allt var OK igen. Jag hade för ovanlighetens skull stängt av datorn och sen när den startades igen hade tydligen felen avhjälpts.

Ber om ursäkt att jag inte provade den enkla medicinen innan jag skrev, men jag har oftast datorn igång hela dygnet, det tar mer kraft att starta alla programmen än det går åt i Standby. Rodnar lite i smyg...

Tack för hjälpen!

Japp - en omstart brukar ju rensa lite bland tillfälliga filer så att en smockfull disk efteråt inte är fullt så smockfull...

Och innan dess kan en helt full disk få de mest (o)lustiga saker att inträffa.

Ursprungligen av Fierro:

Menar du datorns hårddisk så är den ganska så full, den används nästan dagligen för att spela in TV-program med Elgato. Det är min strävan att hålla ett antal GB lediga, men det händer att det blir helfullt innan jag sett igenom programmen eller raderat dem (se bilaga).

Men... har det med min möjlighet att öppna .tiff och .jpg-filer att göra?
______________________

Har man sett, när jag försökte igen att öppna filerna visade det sig att allt var OK igen. Jag hade för ovanlighetens skull stängt av datorn och sen när den startades igen hade tydligen felen avhjälpts.

Ber om ursäkt att jag inte provade den enkla medicinen innan jag skrev, men jag har oftast datorn igång hela dygnet, det tar mer kraft att starta alla programmen än det går åt i Standby. Rodnar lite i smyg...

Tack för hjälpen!

Vad bra att det löste sig.

Det blir lätt knas när den så kallade startskivan (som operativsystemet rullar på) börjar bli full. Skulle säga att det är bra att ha närmare tio GB ledigt på den disk som systemet startar upp ifrån (inte lika känsligt om datorn har mycket arbetsminne RAM, då disken inte används som virtuellt RAM-minne i samma utsträckning).

1
Bevaka tråden