Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoneXS och laddningsproblem.

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-01 23:52

Hur kan detta gått miste på redaktionen måntro.
Rätt så allvarlig grej kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?v=J_lRJuQtBmc

"Alla" har redan skrivit om det? Men helt klart ett stort problem.
Allt är helt ok enligt Apples supportartikel sen iOS 11.4.1.

Och folk tycker det är helt ok uppenbarligen. Xs och Xs Max beter sig helt olika, slumpmässigt oavsett iOS-version.

Verkar som det helt saknas QC hos Apple nuförtiden.

  • Medlem
  • 2018-10-02 05:43
Ursprungligen av Raja1:

Hur kan detta gått miste på redaktionen måntro.
Rätt så allvarlig grej kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?v=J_lRJuQtBmc

https://youtu.be/ndphYju6PVM

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-02 07:27
Ursprungligen av Andorr:

"Alla" har redan skrivit om det? Men helt klart ett stort problem.
Allt är helt ok enligt Apples supportartikel sen iOS 11.4.1.

Och folk tycker det är helt ok uppenbarligen. Xs och Xs Max beter sig helt olika, slumpmässigt oavsett iOS-version.

Verkar som det helt saknas QC hos Apple nuförtiden.

Folk brukar vara rätt högljudda vid problem.
Undrar om det är så stort. Jag och min syster har var sin XS Max utan att ha märkt något problem med laddning.

Jag tror folk laddar fel

Ursprungligen av Json_81:

Folk brukar vara rätt högljudda vid problem.
Undrar om det är så stort. Jag och min syster har var sin XS Max utan att ha märkt något problem med laddning.

Jag tror folk laddar fel

"You're holding it wrong".

Ursprungligen av Raja1:

Hur kan detta gått miste på redaktionen måntro.
Rätt så allvarlig grej kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?v=J_lRJuQtBmc

Det har inte gått någon förbi här, men det är lite svårt att få grepp om omfattningen. Vi har inte kunnat återskapa problemen och då har vi ändå flera Iphone XS numera sedan flera i företaget skaffat nya jobbmobiler. Förhoppningsvis kommer mjukvarufix inom kort. Det verkar inte helt omöjligt att det är relaterat till en säkerhetsfunktion som inaktiverar USB-anslutningar till IOS-enheter som varit låsta i över en timme.

För nytillkomna i tråden så gäller det här IOS 12-enheter som inte verkar ta emot laddning via kabel när de är låsta.

Enligt tailosive tech är det pga att Apple lagt in nån mjukvara för att krångla med myndigheterna i USA som vill hacka iPhones.
Tydligen krånglar det dock till det för vissa privatpersoner.
https://youtu.be/9Gd6GebX9rI

Nåväl, 12.1 beta2 ska fixa problemen. Ute nu

Ursprungligen av Mackan1984:

Enligt tailosive tech är det pga att Apple lagt in nån mjukvara för att krångla med myndigheterna i USA som vill hacka iPhones.
Tydligen krånglar det dock till det för vissa privatpersoner.
https://youtu.be/9Gd6GebX9rI

Nåja, funktionen är inte enbart för att krångla med myndigheter utan en säkerhetsfunktion för att skydda din data mot intrång. Om din enhet varit låst mer än en timme ska det inte gå att ansluta några USB-enheter utan först låsa upp den.

Du hittar den under Inställningar > Face ID (Touch ID) och lösenkod > [slå din lösenkod] > USB-tillbehör.

Det är det här som man nu tror ställer till det för ett okänt antal IOS 12-användare som försöker ladda sina enheter med sladd medan de är låsta.

Ursprungligen av Ida Blix:

Nåja, funktionen är inte enbart för att krångla med myndigheter utan en säkerhetsfunktion för att skydda din data mot intrång. Om din enhet varit låst mer än en timme ska det inte gå att ansluta några USB-enheter utan först låsa upp den.

Du hittar den under Inställningar > Face ID (Touch ID) och lösenkod > [slå din lösenkod] > USB-tillbehör.

Det är det här som man nu tror ställer till det för ett okänt antal IOS 12-användare som försöker ladda sina enheter med sladd medan de är låsta.

Ja han tog upp det med inställningar också men hade inte ork till att spola till den delen så tack för att du ordna fram den inställningen ?
Har märkt av detta på min iPhone X, då står det att jag måste låsa upp för att ladda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-02 23:37

Min XS har definitivt problemet. Kan inte svära på att det uppstår varje gång, men det är så att den tyvärr inte tar laddning ibland. Men känns som en ganska lite bugg. Räknar med att 12.1 som nämndes här eller 12.x tar hand om det.

Ursprungligen av Ida Blix:

Nåja, funktionen är inte enbart för att krångla med myndigheter utan en säkerhetsfunktion för att skydda din data mot intrång. Om din enhet varit låst mer än en timme ska det inte gå att ansluta några USB-enheter utan först låsa upp den.

Du hittar den under Inställningar > Face ID (Touch ID) och lösenkod > [slå din lösenkod] > USB-tillbehör.

Det är det här som man nu tror ställer till det för ett okänt antal IOS 12-användare som försöker ladda sina enheter med sladd medan de är låsta.

Är det om man har aktiverat USB-tillbehör? Min var avaktiverad och jag har inga laddningsproblem. Jag har en iPhone SE.

Ursprungligen av Zeugma:

Är det om man har aktiverat USB-tillbehör? Min var avaktiverad och jag har inga laddningsproblem. Jag har en iPhone SE.

Kanske, min är också av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-03 14:29
Ursprungligen av Zeugma:

Är det om man har aktiverat USB-tillbehör? Min var avaktiverad och jag har inga laddningsproblem. Jag har en iPhone SE.

Ursprungligen av Ida Blix:

Kanske, min är också av.

Min är avslagen.

Edit: Men avslagen borde ju vara det som triggar problemet. Eller tänker jag fel? Det är ju som avslagen den hindrar USB-tillbehör att användas. Eller ni kanske menar tvärt om med avslagen. För att vara tydlig. Med avslagen menar jag att reglaget är till vänster och inte grönmarkerad.

Ursprungligen av xms67:

... Med avslagen menar jag att reglaget är till vänster och inte grönmarkerad.

Just det. Då skulle problemet bero på att man aktiverar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-03 16:19
Ursprungligen av Zeugma:

Just det. Då skulle problemet bero på att man aktiverar det.

Men som jag skrev har jag inte aktiverat det. Och har problemet/buggen.

Ursprungligen av Virvelsnurr:

Skulle ni våga ladda en XS med denna laddaren? Jag har använt den till min Iphone 8 men jag vill ju inte chansa på att paja 15.000 kr pjäsen så det är kanske bäst att köpa Apple 30W USB C laddaren?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Ja, jag skulle våga

Ursprungligen av xms67:

Men som jag skrev har jag inte aktiverat det. Och har problemet/buggen.

Precis. Jag tror inte det är problemet nämligen.

Ursprungligen av xms67:

Men som jag skrev har jag inte aktiverat det. Och har problemet/buggen.

Som tidigare nämnt. Du kan alltid testa den senaste publika betan där detta ska vara åtgärdat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-03 19:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Som tidigare nämnt. Du kan alltid testa den senaste publika betan där detta ska vara åtgärdat.

Tack för tips, men inget stort problem så jag testar inte betan. Har aldrig gett mig in i beta-världen.

Upptäckte detta problem redan dag 1 på första laddningen eller andra.
Händer inte exakt varje gång men nästan. Kör mest trådlöst laddning men det är ändå piss att de inte testat bättre.
Kollar man på olika forum så är det många som har problemet. Ingen 0.1% direkt.
Jag kan tycka att nätverket är också piss. Min Note8 har alltid 4G medan min XS Max går på 3G rätt ofta och många gånger vill inte youtube/Spotify spela utan att jag startar om "modemet" genom att switcha på flight mode on/off.
Inte direkt imponerad måste jag säga. Har aldrig haft dessa nätverksproblem med min Note.

Ursprungligen av Ida Blix:

Du hittar den under Inställningar > Face ID (Touch ID) och lösenkod > [slå din lösenkod] > USB-tillbehör.

Ska "USB-tillbehör" vara grön om skyddet (1 timme) ska gälla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-03 23:26
Ursprungligen av Chaosstar:

Ska "USB-tillbehör" vara grön om skyddet (1 timme) ska gälla?

Nej.

Jag har inget problem med laddningen, laddar som den ska i låst läge. Däremot om jag kopplar den till datorn med kabel och kopplar in den i låst läge så kommer inte bild biblioteket upp i datorn. Men ställer jag den i hemskärmsläge så kommer bilderna upp som de ska. Men telefon laddas i låst läge även när den kopplas till datorn.

Ursprungligen av reza666:

Upptäckte detta problem redan dag 1 på första laddningen eller andra.
Händer inte exakt varje gång men nästan. Kör mest trådlöst laddning men det är ändå piss att de inte testat bättre.
Kollar man på olika forum så är det många som har problemet. Ingen 0.1% direkt.
Jag kan tycka att nätverket är också piss. Min Note8 har alltid 4G medan min XS Max går på 3G rätt ofta och många gånger vill inte youtube/Spotify spela utan att jag startar om "modemet" genom att switcha på flight mode on/off.
Inte direkt imponerad måste jag säga. Har aldrig haft dessa nätverksproblem med min Note.

Intressant, vad jag kunnat läsa gäller problemet just laddning med sladd. När det gäller trådlös laddning gäller det förstås att lägga enheten rätt på laddaren (men det förutsätter jag att du gör). Du upplever att den inte laddar om du lägger ned den på plattan låst, men att den börjar ladda om du låser upp?

Felet kan bero på att det helt enkelt var en för svag laddarplugg som följer med i boxen. Hade de inkluderat en lite starkare så hade det kanske inte blivit nåt problem alls. Är en del Youtube videos om det.

Kan bli samma fenomen om man försöker ladda en surfplatta med en mobilladdare också. Att laddningen inte kommer igång som den ska.
Men Apple borde ha upptäckt det via tester kan man tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-05 10:13
Ursprungligen av johnh3:

Felet kan bero på att det helt enkelt var en för svag laddarplugg som följer med i boxen. Hade de inkluderat en lite starkare så hade det kanske inte blivit nåt problem alls. Är en del Youtube videos om det.

Kan bli samma fenomen om man försöker ladda en surfplatta med en mobilladdare också. Att laddningen inte kommer igång som den ska.
Men Apple borde ha upptäckt det via tester kan man tycka.

ag har inte använt den medskickade laddaren när problemet uppstått. Jag har använt denna: https://www.belkin.com/us/p/P-F8M990/

Ursprungligen av johnh3:

Felet kan bero på att det helt enkelt var en för svag laddarplugg som följer med i boxen. Hade de inkluderat en lite starkare så hade det kanske inte blivit nåt problem alls. Är en del Youtube videos om det.

Kan bli samma fenomen om man försöker ladda en surfplatta med en mobilladdare också. Att laddningen inte kommer igång som den ska.
Men Apple borde ha upptäckt det via tester kan man tycka.

Nja, tveksamt om det beror på att laddaren är för svag.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, tveksamt om det beror på att laddaren är för svag.

Belkin laddaren som nämns ovan är rätt kraftig så då ligger nog problemet på nåt annat håll. Har man tur är det mjukvarurelaterat. Annars lär de få återkalla en del mobiler.

Bevaka tråden