Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säkert är Face id?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är så imponerad av Face Id och det är ju riktigt smidigt. Samtidigt tänker man ju vad händer om någon annan får upp exempelvis mitt Bank Id? Jag vet när det lanserades så var det väl en asiat som öppnade telefon med ett foto på ägaren framför sitt ansikte. Jag vet inte om det var sant eller bara ett påhitt. Men det kanske är en omöjlighet i verkligheten, eller skulle en enäggstvilling lycka med det om vi utgår från att de är identiska? Eller mäts det med riktigt små skillnader så att inte ens det är möjligt. man är ju lite orolig över just Bank Id men samtidigt skulle de väl inte tillåta legitimering med Face Id om det inte är säkert. I dessa tider vet man ju att om någon lyckas tömma ens konto med ett upplåst Bank Id så står man sig slätt.

Apple säger själva: Risken för att en slumpmässigt vald individ skulle kunna titta på din iPhone X eller senare och låsa upp den med Face ID är ungefär 1 på 1 000 000 (jämfört med 1 på 50 000 för Touch ID).

Kan inte minnas att jag läst om någon som lyckats låsa upp med bild..

Det är väl samsung som blev lurad av foto? Jag har bara hört att faceid blivit hackad via avancerad gummimask i 3D

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-23 23:21
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Apple säger själva: Risken för att en slumpmässigt vald individ skulle kunna titta på din iPhone X eller senare och låsa upp den med Face ID är ungefär 1 på 1 000 000 (jämfört med 1 på 50 000 för Touch ID).

Kan inte minnas att jag läst om någon som lyckats låsa upp med bild..

Du läste det här hos Apple.

Ursprungligen av reboot81:

Du läste det här hos Apple.

Ehh.. ja? ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-23 23:29
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag är så imponerad av Face Id och det är ju riktigt smidigt. Samtidigt tänker man ju vad händer om någon annan får upp exempelvis mitt Bank Id? Jag vet när det lanserades så var det väl en asiat som öppnade telefon med ett foto på ägaren framför sitt ansikte. Jag vet inte om det var sant eller bara ett påhitt. Men det kanske är en omöjlighet i verkligheten, eller skulle en enäggstvilling lycka med det om vi utgår från att de är identiska? Eller mäts det med riktigt små skillnader så att inte ens det är möjligt. man är ju lite orolig över just Bank Id men samtidigt skulle de väl inte tillåta legitimering med Face Id om det inte är säkert. I dessa tider vet man ju att om någon lyckas tömma ens konto med ett upplåst Bank Id så står man sig slätt.

Utan att gå in på den tekniska biten, utan istället fundera på tillit. Världens största bolag bygger idag på en produkt. De tar rejält med betalt för denna. Bolaget och dess styrelse svarar inför aktieägarna, att misslyckas eller ens riskera att misslyckas skulle få oerhörda konsekvenser. En av bolagets största köpargument är säkerhet. Bolaget lanserar en säkerhetsfunktion med en relativt ny teknik. Som de påstår håller så hög tillförlitlighet att de t.o.m vill att man genomför köp med denna.

Har användarna tillit till Apple? Har aktieägarna tillit till Apple? Är det en avsaknad av alarmerande rapporter från sakkunniga på området? Litar du på Apple?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-24 06:54

Om du är orolig, varför ha det aktiverat för BankID? Jag har ställt in mitt på att faceid får användas för inloggning, men kräver kod för signering.

Det är som alltid med säkerhet; Risk vs praktisk nytta.

KOD: Någon kan tvinga ur dig din kod medelst t ex pistolhot, eller titta över din axel när du slår in den.
TOUCH ID: Någon kan medelst våld trycka ditt finger (avskuret eller inte) mot telefonen, eller bygga ett fingeravtryck med hjälp av lim och påhittighet.
FACE ID: Någon kan tvinga dig att titta på telefonen, alternativt bygga en 3D-mask av ditt ansikte (sannolikt så märker man om någon vill ta ett 3D-avtryck av ens ansikte).

Att någon med hjälp av ren slump skulle kunna komma in i din telefon genom att gissa rätt kod, hitta ett likadant finger eller ansikte, får vi nog anse vara extremt osannolikt.
De flesta nöjer ju sig t ex med fyra siffror till sitt bankkort, eller hur? Och det har varit kutym nu i 30-40 år utan att folk har fått panik.

Vidare ska man också betänka på aspekten "Vem är jag och hur mycket pengar har jag?" Är jag Överste i SÄPO? – Ja, då kanske det krävs lite mer avancerad säkerhet. Jobbar jag på lager och har 18.000 i månadslön? – Då kanske brottslingar inte är så intresserade av mig.
Själv ser jag till att inte ha mina pengar på mitt kortkonto, jag låser dörren om nätterna och har larm på bilen. Jag svarar inte på tiggarbrev och om någon vän messar mig om pengar så ringer jag upp dem. Och nej – Apple lottar inte ut 100 stycken iPhone XS Max och just DU har vunnit!
Man klarar sig ganska långt med sunt förnuft.

Kontenta: Oroa dig inte, var tacksam för att vi har tillräckligt säker teknik som fungerar fantastisk bra!

Vill du vara så säker som det går: Avinstallera Bank ID och sluta använd internet.

/$0.02

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-24 08:46

En grej som slog mig häromdagen när jag läste nån diskussion där det nämndes att ett par syskon lurat faceid är att hur säkert hade ett vanligt ID varit i det fallet?
Jag vet flera som lånade sina äldre syskons leg för att komma in på krogen när man var i den åldern t ex.

Det carlsson skriver är klokt.

Ursprungligen av Json_81:

En grej som slog mig häromdagen när jag läste nån diskussion där det nämndes att ett par syskon lurat faceid är att hur säkert hade ett vanligt ID varit i det fallet?
Jag vet flera som lånade sina äldre syskons leg för att komma in på krogen när man var i den åldern t ex.

Det carlsson skriver är klokt.

Jag har för mig att i några av de först rapporterade fallen så hade man också lurat AI:n genom att knappa in koden efter misslyckade försök med FaceId och då lär sig FaceId till sist en kombination av bägge ansiktena.

Det är inte ett riktigt fall av felaktig identifiering.

Jag håller med Carlsson jag också

Tackar för all info och kloka ord. Jag har inga direkta förmögenheter att skydda utan tänkte mest att det kunde skapa en massa problem om någon obehörig fick upp ens Bank Id. Jag verkligen gillar Face Id och kommer givetvis att använda det men var samtidigt lite nyfiken på hur pass säkert det är. Hittade en film på Youtube med mor och son som verkar fungera om det nu inte är fake.

1
Bevaka tråden