Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här är nya Iphone XS och Iphone XS Max

Tråden skapades och har fått 224 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mackan1984:

Har för mig att det är väldigt enkelt att flytta nummer från Telia till halebop, är ju samma nät osv.
Är väl billigare abonnemang dessutom.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är inte så jobbigt att hoppa mellan operatörer oavsett vilken det är. Jag hoppade från telia till hallon och hallon till tre. Man skrev på ett papper sen fick man ett SMS när det var dags att byta simkort.

Hallon kan man ju säga är tres halebop. Och där upplevde i alla fall jag att jag fick lite bättre nedladdnings hastighet på många ställen när jag gick till tre. Men kan ju även vara så att de bara fixade upp lite fler master strax efter jag gjorde bytet. Eller så är det så att man blir lite högre prioriterad om man är Telia/tre kund istället för Halebop/hallon.

Jämförde totala kostanden och det blev inte särskilt mycket billigare på Halebop.
Dessutom har jag mycket surf sparat hos Telia och tänkte gå ned i storlek av abb och leva på det sparade så skulle nog inte bli billigare i slutändan så onödigt att byta.

Dessutom är jag rätt nöjd med Telias utomlandspaket då jag jobbar över världen.
Halebop verkar inte ha motsvarande alls.

Ursprungligen av theplague:

Jämförde totala kostanden och det blev inte särskilt mycket billigare på Halebop.
Dessutom har jag mycket surf sparat hos Telia och tänkte gå ned i storlek av abb och leva på det sparade så skulle nog inte bli billigare i slutändan så onödigt att byta.

Dessutom är jag rätt nöjd med Telias utomlandspaket då jag jobbar över världen.
Halebop verkar inte ha motsvarande alls.

Ok förstår.
Har alltid ansett Telia som ett dyrt alternativ men var längesen jag kollade någon annanstans nu.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ok förstår.
Har alltid ansett Telia som ett dyrt alternativ men var längesen jag kollade någon annanstans nu.

Ja dyrare men tjänster som jag behöver.

Telenor har nåt nytt surfa ”gratis” i USA vilket vore bra, men de har KASS täckning där jag brukar hänga i skärgården.

Ursprungligen av theplague:

Kanske bättre tråd...

Har inte beställt men funderar över en sak hos Telia:

Ska beställa en XS MAX - vart ligger logiken i att man får mindre rabatt på hårdvaran ju större/dyrare modell man väljer?
Vid 512gb-modellen vid 6gb surf får man 1355:- rabatt.
För 256-modellen får man 1735:- rabatt.

Liknande skillnad på 20gb surf etc.

Är inte detta ologiskt?

Fortsätter på detta. Enligt Telias support på FB är Apple med och bestämmer detta.
Kan det verkligen stämma?
Vad gör det gällande konkurrens om det då, får man förmoda, är med och sätter priserna hos andra operatörer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-14 14:58

Frågade tidigare, men då fick jag inget svar. Är det samma skal till XS som till X? Samma yttermått, men kamera och knappar?
Och trådlös snabbladdning..? Hur många watt ska man sikta på att laddplattan ska ha/ge? är det samma kapacitet som X?

Ursprungligen av xms67:

Frågade tidigare, men då fick jag inget svar. Är det samma skal till XS som till X? Samma yttermått, men kamera och knappar?
Och trådlös snabbladdning..? Hur många watt ska man sikta på att laddplattan ska ha/ge? är det samma kapacitet som X?

Sannolikt så passar skalen för X även Xs

Läste någonstans att det är något bättre prestanda på snabbladdningen på Xs men är osäker.

Edit: hittade det

Senast redigerat 2018-09-14 15:42
Ursprungligen av PaO:

När en återförsäljare tar samma pris som Apple själva så vet att Apple har exeptionellt grymma marginaler och utnyttjar sin lojala kundgrupp fullt ut
Glad jag bytte till Android ?

Man ser såna här kommentarer emellanåt, men bara när det gäller just Apple?
Eller har ni nånsin läst på ett Mercedes-forum:
"Man utnyttjar sin lojala kundgrupp fullt ut. Glad att jag bytte till Volvo."

Det är skumt det där... ?

Senast redigerat 2018-09-14 21:16
  • Medlem
  • 2018-09-14 20:39
Ursprungligen av Mackan1984:

859€ i Frankrike och 879€ i Finland för en iPhone XR...
Vad är felet med norden eller är momsen mycket högre i Finland jämfört med Frankrike med samma valuta?

Kanske
Men en sak jag funderar över
De priser Apple anger är väl utan US moms?
Klart inte 25% men ändå något

Såg att 3 har rätt bra pris, samt så ingår ett par AirPods. Man kanske inte får göra reklam, men jag jobbar iaf inte på 3

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-14 22:24
Ursprungligen av carlsson:

Eller har ni nånsin läst på ett Mercedes-forum:
"Man utnyttjar sin lojala kundgrupp fullt ut. Glad att jag bytte till Volvo."

Ja (ungefär så).

  • Medlem
  • 2018-09-14 22:32
Ursprungligen av carlsson:

Man ser såna här kommentarer emellanåt, men bara när det gäller just Apple?
Eller har ni nånsin läst på ett Mercedes-forum:
"Man utnyttjar sin lojala kundgrupp fullt ut. Glad att jag bytte till Volvo."

Det är skumt det där... ?

Apple är ju det enda företaget som har den unika möjligheten att göra hur som helst och ändå står kunderna där med mössan i hand och inte bara försvarar agerandet utan tycker det är bra att produkterna är överpris satta

Nej men om Mercedes plötsligt i Sverige ökat priset hutlöst så hade kunderna bytt till BMW. Inte stått med mössan i hand och varit tacksamma över att Mercedes-Benz finns ?

Ursprungligen av PaO:

Kanske
Men en sak jag funderar över
De priser Apple anger är väl utan US moms?
Klart inte 25% men ändå något

Beror på delstat, från 0%-8% typ

Ursprungligen av tmjonasson:

Såg att 3 har rätt bra pris, samt så ingår ett par AirPods. Man kanske inte får göra reklam, men jag jobbar iaf inte på 3

Såg det också,
Blev nästan sugen att byta upp mig då jag inte köpt AirPods än

Ursprungligen av theplague:

Fortsätter på detta. Enligt Telias support på FB är Apple med och bestämmer detta.
Kan det verkligen stämma?
Vad gör det gällande konkurrens om det då, får man förmoda, är med och sätter priserna hos andra operatörer?

Jag tror det har med copyswede att göra.
De tar 3kr per gb.
Alltså 1536:- för 512gb

Senast redigerat 2018-09-14 23:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror det har med copyswede att göra.
De tar 3kr per gb.
Alltså 1536:- för 512gb

Herregud så är det kanske. Heeeeeeeeelt befängd avgift, vem får den? För att jag fotar och filmar mycket och behöver andra stora dokument på telefonen?

Det konstiga är att jag kollade Telenor och där verkar det var omvänt, 512 ger lite bättre rabatt än 256.

Edit:
Hmmm fast det förklarar inte riktigt varför man inte kan ge samma rabatt jämfört med vad Apple(eller de själva) tar i fastpris, för det är ju den skillnaden som är intressant.

Ursprungligen av theplague:

Herregud så är det kanske. Heeeeeeeeelt befängd avgift, vem får den? För att jag fotar och filmar mycket och behöver andra stora dokument på telefonen?

Det konstiga är att jag kollade Telenor och där verkar det var omvänt, 512 ger lite bättre rabatt än 256.

Ja jag håller med dig.
Det är nåt som lever kvar pre-Spotify och pre-Netflix.
Borde försvinna inom nåt år...

Då har telenor bättre subvention, de kommer inte ifrån copyswede iaf.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ja jag håller med dig.
Det är nåt som lever kvar pre-Spotify och pre-Netflix.
Borde försvinna inom nåt år...

Då har telenor bättre subvention, de kommer inte ifrån copyswede iaf.

Ja borde försvinna. Uppdaterade mitt inlägg med att jag ändå inte får ihop det.

Ursprungligen av theplague:

Ja borde försvinna. Uppdaterade mitt inlägg med att jag ändå inte får ihop det.

Har antagligen med att hoppen stegar inte längre $100 dollar.
Det är $150 dollar+ för 256gb sen $200 dollar+ för 512gb.
Sen när du adderar det med copyswede börjar det bli tufft att sänka subventionerna för en större version.

Ursprungligen av Mackan1984:

Har antagligen med att hoppen stegar inte längre $100 dollar.
Det är $150 dollar+ för 256gb sen $200 dollar+ för 512gb.
Sen när du adderar det med copyswede börjar det bli tufft att sänka subventionerna för en större version.

Hmm hänger med på det, men om Telia har råd att ge 1750:- rabatt för 256 borde de ha råd att ge samma rabatt för 512.
Det är ju ett avdrag av själva telefonkostnaden. Som ”tas” av abbonemanget man binder upp sig på.
Telenor lär inte betala andra priser än Telia.

Ursprungligen av theplague:

Hmm hänger med på det, men om Telia har råd att ge 1750:- rabatt för 256 borde de ha råd att ge samma rabatt för 512.
Det är ju ett avdrag av själva telefonkostnaden. Som ”tas” av abbonemanget man binder upp sig på.
Telenor lär inte betala andra priser än Telia.

Telenor snålar mindre är nog det enda svaret tyvärr.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-09-15 17:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Ok förstår.
Har alltid ansett Telia som ett dyrt alternativ men var längesen jag kollade någon annanstans nu.

Jag har kört länge med 3, funkade hyffsat inuti städerna, men eftersom jag befinner mig ofta på vägen så hade jag inte så jätte bra uppkoppling överallt. Bytte till Tele2, samma visa där, har Telia nu, 60GB med extra kort till Paddan för 600kr i månaden. Sambon har likadant upplägg, dock så har jag aldrig varit så nöjd över en operatör som med Telia, skiten funkar ju överallt, och det blir aldrig ”hack” i samtalen när man kör bil.
Hemma så har vi ju BBB fiber, som alla redan vet så har man blivit uppköpt av Telenor, men i vilket fall som helst, har man bredband från Telenor så har man som kund ett erbjudande ifall man skaffar mobilabb också, man får en uppgradering gratis, så tar jag ett 70GB abb för 450 tror jag, så blir jag uppgraderad till obegränsat med surf, sen kan man lägga till sambon så det blir familjeabb, totalt blir det 600kr för två abb med obegränsat med surf kontra 1200kr för två abb hos Telia, kan ju lätt säga att jag har beslutsångest.

Ursprungligen av Hoya:

Jag har kört länge med 3, funkade hyffsat inuti städerna, men eftersom jag befinner mig ofta på vägen så hade jag inte så jätte bra uppkoppling överallt. Bytte till Tele2, samma visa där, har Telia nu, 60GB med extra kort till Paddan för 600kr i månaden. Sambon har likadant upplägg, dock så har jag aldrig varit så nöjd över en operatör som med Telia, skiten funkar ju överallt, och det blir aldrig ”hack” i samtalen när man kör bil.
Hemma så har vi ju BBB fiber, som alla redan vet så har man blivit uppköpt av Telenor, men i vilket fall som helst, har man bredband från Telenor så har man som kund ett erbjudande ifall man skaffar mobilabb också, man får en uppgradering gratis, så tar jag ett 70GB abb för 450 tror jag, så blir jag uppgraderad till obegränsat med surf, sen kan man lägga till sambon så det blir familjeabb, totalt blir det 600kr för två abb med obegränsat med surf kontra 1200kr för två abb hos Telia, kan ju lätt säga att jag har beslutsångest.

Ja det förstår jag då.
Jag har ju 30gb för 369:- hos halebop som jag sett som det billiga alternativet men efter din kommentar känner jag inte så längre ?
Hade tre innan också och var samma problem för mig på väg eller tåg och efter en sommar där surf försvann under 1,5 månad i min hem-kommun så gav jag upp.
Märktes tydligt när tre gjorde något med sina master eller uppdateringar på nätet också vill jag minnas.

  • Medlem
  • 2018-09-16 07:17
Ursprungligen av Hoya:

Jag har kört länge med 3, funkade hyffsat inuti städerna, men eftersom jag befinner mig ofta på vägen så hade jag inte så jätte bra uppkoppling överallt. Bytte till Tele2, samma visa där, har Telia nu, 60GB med extra kort till Paddan för 600kr i månaden. Sambon har likadant upplägg, dock så har jag aldrig varit så nöjd över en operatör som med Telia, skiten funkar ju överallt, och det blir aldrig ”hack” i samtalen när man kör bil.
Hemma så har vi ju BBB fiber, som alla redan vet så har man blivit uppköpt av Telenor, men i vilket fall som helst, har man bredband från Telenor så har man som kund ett erbjudande ifall man skaffar mobilabb också, man får en uppgradering gratis, så tar jag ett 70GB abb för 450 tror jag, så blir jag uppgraderad till obegränsat med surf, sen kan man lägga till sambon så det blir familjeabb, totalt blir det 600kr för två abb med obegränsat med surf kontra 1200kr för två abb hos Telia, kan ju lätt säga att jag har beslutsångest.

Trevligt
Familjeabonnemang är bra grejor
Jag och min fru har Telenor delar på 40 GB och 488 kr för båda abonnemangen

Fråga
När väl Telia och de andra stödjer e-sim fullt ut.
Kommer jag då kunna välja e-sim i iPhonen också så jag har sim-kortshållaten fri?

Kanske blir en fråga för varje operatör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-16 16:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Fråga
När väl Telia och de andra stödjer e-sim fullt ut.
Kommer jag då kunna välja e-sim i iPhonen också så jag har sim-kortshållaten fri?

Kanske blir en fråga för varje operatör?

Här är en bra tråd för dessa diskussioner: https://www.99.se/forum/p/2348715

Men i sak: Jag vet inte om någon vet ännu. Men det får ju anses som högst troligt att det kommer räcka med eSIM. Alla inblandade borde ju ha drivkrafter åt det hållet(utom de som tillverkar SIM-kort). Operatörerna slipper en kostnad för de fysiska SIM och hanteringen kring dem. Telefontillverkarna kommer på sikt slippa ha en SIM-brygga/lucka om de inte vill ha DualSIM.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fråga
När väl Telia och de andra stödjer e-sim fullt ut.
Kommer jag då kunna välja e-sim i iPhonen också så jag har sim-kortshållaten fri?

Kanske blir en fråga för varje operatör?

Intet ett direkt svar på din fråga men jag ramlade över denna beskrivning av hur Esim fungerar och hur man som användare gör
https://appleinsider.com/articles/18/09/14/how-dual-sim-works-with-apples-iphone-xs-xs-max

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-09-16 17:59

Jag har alltid fått för mig att OLED-skärmar är mer strömsnåla än LED, komponenterna som sitter i XR är väl likadana som i XS förutom kameran och skärmen, hur kommer det sig att XR har bättre batteritid? Slår ju till och med S Max på vissa områden..

Samtalstid (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 20 timmar
Iphone XS Max: Upp till 25 timmar
Iphone XR: Upp till 25 timmar

Surftid

Iphone XS: Upp till 12 timmar.
Iphone XS Max: Upp till 13 timmar.
Iphone XR: Upp till 15 timmar.

Video­uppspelning (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 14 timmar
Iphone XS Max: Upp till 15 timmar
Iphone XR: Upp till 16 timmar
Lyssningstid (trådlöst)

Lyssningstid (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 60 timmar
Iphone XS Max: Upp till 65 timmar
Iphone XR: Upp till 65 timmar

Ursprungligen av Hoya:

Jag har alltid fått för mig att OLED-skärmar är mer strömsnåla än LED, komponenterna som sitter i XR är väl likadana som i XS förutom kameran och skärmen, hur kommer det sig att XR har bättre batteritid? Slår ju till och med S Max på vissa områden..

Samtalstid (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 20 timmar
Iphone XS Max: Upp till 25 timmar
Iphone XR: Upp till 25 timmar

Surftid

Iphone XS: Upp till 12 timmar.
Iphone XS Max: Upp till 13 timmar.
Iphone XR: Upp till 15 timmar.

Video­uppspelning (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 14 timmar
Iphone XS Max: Upp till 15 timmar
Iphone XR: Upp till 16 timmar
Lyssningstid (trådlöst)

Lyssningstid (trådlöst)

Iphone XS: Upp till 60 timmar
Iphone XS Max: Upp till 65 timmar
Iphone XR: Upp till 65 timmar

Xr har betydligt färre pixlar så jag misstänker att det är det som ger bättre batteritid

Xs max 2688 × 1242
Xs 2436 × 1125
Xr 1792 × 828

När det gäller skillnaden mot Xs så har nog Xr samma batteri som Xs Max

Ursprungligen av xms67:

Frågade tidigare, men då fick jag inget svar. Är det samma skal till XS som till X? Samma yttermått, men kamera och knappar?
Och trådlös snabbladdning..? Hur många watt ska man sikta på att laddplattan ska ha/ge? är det samma kapacitet som X?

Jag har kollat på detta och en del säljare säger att det passar men Apple har olika artikelnummer på skalen så någon skillnad är det ju.

Knapparna är nog identiska men i botten har de ju tagit bort 3 hål för ena högtalaren. På kanten där sitter tydligen en antenn och det ser ut som om den kommer under skalet till en iPhone X. Detta är den enda skillnaden utvändigt som jag hittat.

Senast redigerat 2018-09-17 06:30

Får vi Siri Shortcuts idag med iOS 12? Fungerar de med Sonos?

Bevaka tråden