Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här är nya Iphone XS och Iphone XS Max

Tråden skapades och har fått 224 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-13 16:19
Ursprungligen av Zitram:

Ojo! Apple segar alltid ner medvetet. Jag älskar ändå Apple och kommer alltid att köpa deras produkter, men det märker man vid uppdateringar att allt blir minimalt segare för varje uppdatering

inte alla uppdateringar har hunnit vara med on några som förbättrar prestandan också, nu senast med 11.4.1.

Priserna på Apple.se är ju satta efter att dollarn stigit 13% på ett år.
Så dollarpriset=svenskt pris+13%+25%moms+elektronikavgifter.
Kan ha fel men såg det i nåt forum.

Vi får hoppas dollarn sjunker lite och att återförsäljare inte drabbas lika hårt.
Hade skippat Apple.se om jag skulle köpa iPhone i veckan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-13 16:23
Ursprungligen av Mackan1984:

Priserna på Apple.se är ju satta efter att dollarn stigit 13% på ett år.
Så dollarpriset=svenskt pris+13%+25%moms+elektronikavgifter.
Kan ha fel men såg det i nåt forum.

Vi får hoppas dollarn sjunker lite och att återförsäljare inte drabbas lika hårt.
Hade skippat Apple.se om jag skulle köpa iPhone i veckan.

Den strängen såg märklig ut...du menar kanske svenskt pris=dollarpriset+13%+25%moms+elektronikavgifter.

Utöver detta har du den främsta anledningen, den värdelösa svenska kronan.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-13 16:25
Ursprungligen av Paulista:

Ja 9500kr för en mobil med lcd-skärm med 326ppi. Helt jävla sjukt.

Enligt Apple var det den som var den mest färg korrektaskärmen.

Ursprungligen av zinned:

Den strängen såg märklig ut...du menar kanske svenskt pris=dollarpriset+13%+25%moms+elektronikavgifter.

Utöver detta har du den främsta anledningen, den värdelösa svenska kronan.

Jag kan inget om valuta förutom att skiten sabbar kostnaden, men tänkte att om en smartphone kostar $1000 dollar=ca 9000kr+13%+25%=12712kr+elektronikavgifter.

Med andra ord hade en iPhone XR hamnat kring 8500:- för ett år sen.

Senast redigerat 2018-09-13 16:48
Ursprungligen av theplague:

Ja, jag postade ju länken för att hjälpa någon som hade angivit helt fel pris.
Jag hade full koll på priset.

Men han hade ju inte uppgett fel pris, priset var ju exakt rätt så full koll på priset hade du knappast.

Ursprungligen av juanito:

Enligt Apple var det den som var den mest färg korrektaskärmen.

Av LCD-skärmar ja.

Ursprungligen av keptang:

Av LCD-skärmar ja.

Är ju bättre än OLED i alla fall som inte är färgkorrekta alls, överdriven kontrast och svärta.

Ursprungligen av juanito:

Det var lite fler orsaker än så.

Som...?

Ursprungligen av Hank Solo:

Men han hade ju inte uppgett fel pris, priset var ju exakt rätt så full koll på priset hade du knappast.

Jo det var fel. Han hade tagit ett XS Max-pris men syftade till en XS.
Så då var det klart.

  • Medlem
  • Götene
  • 2018-09-13 17:19
Ursprungligen av juanito:

inte alla uppdateringar har hunnit vara med on några som förbättrar prestandan också, nu senast med 11.4.1.

Men totalt sätt är det åt andra hållet, men jag är inte negativ

Ursprungligen av Hank Solo:

Är ju bättre än OLED i alla fall som inte är färgkorrekta alls, överdriven kontrast och svärta.

Är det någon sanning att så alltid är fallet? Bör du ha någon källa på. Verkar konstigt om Apple och andra tillverkare använder dyrare (och enligt dig sämre) OLED om det alltid är överdriven kontrast och svärta, eller?

Ursprungligen av Andorr:

Är det någon sanning att så alltid är fallet? Bör du ha någon källa på. Verkar konstigt om Apple och andra tillverkare använder dyrare (och enligt dig sämre) OLED om det alltid är överdriven kontrast och svärta, eller?

Att de är dyrare är inte konstigt då de är svårare att få till bra.
På så små enheter som telefoner och surfplattor märker du ingen skillnad på en OLED och en LCD mer än att OLED är strömsnålare, men när de blir större som i en TV så ser nu hur onaturlig skärpan är och allt ser animerat ut.

Ursprungligen av theplague:

Jo det var fel. Han hade tagit ett XS Max-pris men syftade till en XS.
Så då var det klart.

Det framgick aldrig tydligt ifall han menade en XS eller en XS Maxi, han konstaterade bara ett pris på en modell och det stämde.

Ursprungligen av Hank Solo:

Att de är dyrare är inte konstigt då de är svårare att få till bra.
På så små enheter som telefoner och surfplattor märker du ingen skillnad på en OLED och en LCD mer än att OLED är strömsnålare, men när de blir större som i en TV så ser nu hur onaturlig skärpan är och allt ser animerat ut.

Okej, vi säger så.

Ursprungligen av Hank Solo:

Det framgick aldrig tydligt ifall han menade en XS eller en XS Maxi, han konstaterade bara ett pris på en modell och det stämde.

Han skrev motsvarande X, dvs XS.
Det höll han själv med om efter jag postat länken. Att han hade fel.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-13 17:53
Ursprungligen av Hank Solo:

Att de är dyrare är inte konstigt då de är svårare att få till bra.
På så små enheter som telefoner och surfplattor märker du ingen skillnad på en OLED och en LCD mer än att OLED är strömsnålare, men när de blir större som i en TV så ser nu hur onaturlig skärpan är och allt ser animerat ut.

Har du ISF-kalibrerat din OLED-TV, eller kör på (de hemska) fabriks/butiksinställningarna?

Ursprungligen av omartint:

Har du ISF-kalibrerat din OLED-TV, eller kör på (de hemska) fabriks/butiksinställningarna?

Äger jag en OLED-TV? Skrev jag det någonstans? För i så fall ljög jag eller så har jag gömt den väldigt väl både hemma och i mitt minne.

Ursprungligen av Hank Solo:

Äger jag en OLED-TV? Skrev jag det någonstans? För i så fall ljög jag eller så har jag gömt den väldigt väl både hemma och i mitt minne.

Då har du tittat på en OLED-TV som inte är korrekt inställd. Om du hade ägt en och brytt dig om bildkvaliteten så hade du haft den inställd/kalibrerad på ett sätt som inte på något vis ger en onaturlig skärpa eller en ”animerad” look. Börja med att dra ner skärpeinställningen till 0 (eftersom allt utöver det normalt sätt är artificiellt pålagd skärpa) och stäng av all typ av motion-”förbättring” så ska du se att du närmar dig en väldigt naturlig och bra bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-13 20:07

Allt lät ganska bra och framför allt verkar nya kameran mycket spännande. Tills …

Notera att den nya XR, nya "SE" om man så vill, är dyrare än iPhone 8 Plus 64 GB:s gamla fullpris på 9 095 kr. Och att prisskillnaden mellan iPhone 8 Plus 256 GB och iPhone XS Max 256 GB är 5 100 kr, respektive 4 900 kr för 64 GB, med de gamla priserna. Eller 54 respektive 47 % prishöjning.

Inte nog med att Apple chockhöjde priserna, de snålade även med prissänkningarna av äldre modeller: iPhone 8 Plus 64 GB nedsatt 300 kr och iPhone 8 Plus 256 GB nedsatt 100 kr.

Senast redigerat 2018-09-13 20:50
Ursprungligen av zinned:

Detta handlar inte om Apple utan om att de som styr sverige har försämrat kronans värde å det grövsta. ...

Absolut. En ständigt sjunkande kronkurs är samma sak som en reallönesänkning. Fast den märks inte på samma sätt i vardagen eftersom vi där huvudsakligen lever på en svensk ekonomisk marknad. Men varje gång det släpps en importerad premiumprodukt märker man hur mycket värdet på lönerna återigen har sjunkit. Undantag finns givetvis på grund av tillfälliga konjunkturfluktuationer.

https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valuto...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jo ser det men jag kan ju handla från andra än Apple själva

Nu har jag gjort just det. En stycke rymdgrå SE 32GB beställd från Webhallen. Nuvarande 5s är på upphällningen men jag kommer köra den så länge det går, eller så länge jag kan hålla tassarna borta från den nya ?

Ursprungligen av iSweden:

Allt lät ganska bra och framför allt verkar nya kameran mycket spännande. Tills …

https://i.imgur.com/n5NdUl3.jpg

Notera att den nya XR, nya "SE" om man så vill, är dyrare än iPhone 8 Plus 64 GB:s gamla fullpris på 9 095 kr. Och att prisskillnaden mellan iPhone 8 Plus 256 GB och iPhone XS Max 256 GB är 5 100 kr, respektive 4 900 kr för 64 GB, med de gamla priserna. Eller 54 respektive 47 % prishöjning.

Inte nog med att Apple chockhöjde priserna, de snålade även med prissänkningarna av äldre modeller: iPhone 8 Plus 64 GB nedsatt 300 kr och iPhone 8 Plus 256 GB nedsatt 100 kr.

Har vi inte diskuterat kronans kurs och valuta tillräckligt här för att förstå att allt som uppdaterats eller fått pris har höjts med 13% mot den ett år gamla dollar-kursen?
iPhone 8 plus lanseringspris var $799 dollar och iPhone XR $749 dollar.
iPhone X kostade lika mycket som XS i dollar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-13 21:11
Ursprungligen av Mackan1984:

Har vi inte diskuterat kronans kurs och valuta tillräckligt …

Nej

Ursprungligen av iSweden:

Nej

Haha nej håller faktiskt med dig ?
Vill se mer arga kommentarer över att en iPhone XS 64gb kostar 9000:- om man köper den i USA eller att en iPhone xr kostar 6700:- där!!!

Ursprungligen av Mackan1984:

Haha nej håller faktiskt med dig ?
Vill se mer arga kommentarer över att en iPhone XS 64gb kostar 9000:- om man köper den i USA eller att en iPhone xr kostar 6700:- där!!!

För resan dit för att köpa den är ju gratis. ?

iOS 12 Beta GM, kan man installera den nu utan problem? Eller är de nån nackdel att man har installerat en beta?? Efter man installerat en beta tex bör man återställa hela telefonen sen då när man kör igång den riktiga?

Ursprungligen av Hank Solo:

För resan dit för att köpa den är ju gratis. ?

Nej resan borde göra kronans värde desto mer orsak till att vara förbannad

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2018-09-13 23:04

Antar att skalen till iPhone X även kommer passa iPhone XS!?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-13 23:06
Ursprungligen av Hank Solo:

För resan dit för att köpa den är ju gratis. ?

Fråga till alla i tråden apropå att handla utomlands:

Skall en sväng till USA (NY) med familjen i oktober; kan man köpa en amerikansk AW S4 med LTE eller iP XS och de fungerar i Sverige helt och hållet?

Ursprungligen av omartint:

Fråga till alla i tråden apropå att handla utomlands:

Skall en sväng till USA (NY) med familjen i oktober; kan man köpa en amerikansk AW S4 med LTE eller iP XS och de fungerar i Sverige helt och hållet?

Ska du dit strax?
Jag lär swisha dig för en vanlig gps-version i sånafall.
Men du vill ha cellular antar jag?
Tre är än så länge våran esim-kompanjon och det borde funka men osäker på band osv

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-14 09:21
Ursprungligen av Andorr:

Är det någon sanning att så alltid är fallet? Bör du ha någon källa på. Verkar konstigt om Apple och andra tillverkare använder dyrare (och enligt dig sämre) OLED om det alltid är överdriven kontrast och svärta, eller?

Andra, de andra har aldrig brytt sig om korrkta färger. Istället hussar de upp ”saturatio” på dem så att oledens livslängd ska bli längre. Eftersom de åldras och blir sämre.

Bevaka tråden