Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här är nya Iphone XS och Iphone XS Max

Tråden skapades och har fått 224 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läste inte så noga så jag vet inte priset men gissningsvis är det för dyrt. Vill ha en SE, blir en SE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-13 08:10
Ursprungligen av Mymac4ever:

Läste inte så noga så jag vet inte priset men gissningsvis är det för dyrt. Vill ha en SE, blir en SE

Den är borttagen.

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2018-09-13 08:22

SE var den enda modell jag var nyfiken på att se nyheter om. Nu borttagen... Vill inte längre gå runt med dasslocksstora mobiler, snyft.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-13 08:38

Tror faktiskt de har skjutit sig i foten här. Jag hade tänkt köpa en Xs som ersättare för min 7 plus, ville ha något lite mindre men med dubbel kameralins och helst mer lagringsutrymme än de 256 GB jag har idag, men då tvingas jag betala över 17000 kronor. Det är inte vettigt på något sätt och minst 5000 kr över var jag tycker smärtgränsen går för en highend-telefon.

  • Medlem
  • 2018-09-13 08:50
Ursprungligen av jonasn:

Tror faktiskt de har skjutit sig i foten här. Jag hade tänkt köpa en Xs som ersättare för min 7 plus, ville ha något lite mindre men med dubbel kameralins och helst mer lagringsutrymme än de 256 GB jag har idag, men då tvingas jag betala över 17000 kronor. Det är inte vettigt på något sätt och minst 5000 kr över var jag tycker smärtgränsen går för en highend-telefon.

Note 9 finns för 10 000 kr 128 + SD med 512 GB

Ursprungligen av xms67:

Den är borttagen.

Jo ser det men jag kan ju handla från andra än Apple själva

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-13 08:57
Ursprungligen av Krylovrum:

Jösses! Jag kommer ihåg när budgettelefoner kostade 1000 - 2000 kr, medium 3000 - 4000 kr och flaggskepp kostade 5000 - 6000 kr. Nya tider nu.

Ingen ny iPhone har någonsin kostat 1000-2000 kr. Det finns fortfarande budgettelefoner för mindre än 2000 kr att köpa, men inte iPhone.

Ursprungligen av PaO:

Note 9 finns för 10 000 kr 128 + SD med 512 GB

Säkert, men nej tack.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-13 09:08

Inga priser med abbonnemang än vad jag kan hitta.
Vill ju ha en Xs max 256GB men det priset...

Jag var lite sugen på att köpa en Xs, men med de här priserna skjuter jag på uppgraderingen till nästa år. Den uppskruvade prissättningen bådar ju inte heller gott för mig som tänkt köpa nya iPad Pro 12.9 när den kommer...

Jösses vad svårt det här blir :/
Apple anstränger sig verkligen att göra valet svårt för kunderna!
Ville ha Xs men minst 256Gb minne, men priset är för högt! &4Gb skulle jag kunna ta, men osäker om uttrymmet är tillräckligt?!

Xr kan vara ett alternativ, men är osäker på skärmens kvalitet och storleken på mobilen är farligt nära Plus mdoellerna som jag alltid tyckt är för stora.

Det här blir inte lätt

Ursprungligen av jonasn:

Ingen ny iPhone har någonsin kostat 1000-2000 kr. Det finns fortfarande budgettelefoner för mindre än 2000 kr att köpa, men inte iPhone.

Säkert, men nej tack.

Ursprungliga iPhone kostade $200. Jag sålde den
för mer än det senare när 3G kom .
EDIT: Minnet är kort $426 kostade den. Ignorera min post

Senast redigerat 2018-09-13 13:19
Ursprungligen av matssoderstrom:

Ursprungliga iPhone kostade $200. Jag sålde den
för mer än det senare när 3G kom .

Hur tusan fick du den så billigt? Jag fick betala $499. Men det var det värt.

Ursprungligen av keptang:

Hur tusan fick du den så billigt? Jag fick betala $499. Men det var det värt.

On jag minns rätt så sänkte Apple priset efter ett tag. Jag köpte min (en kompis köpte åt mig) i mars. Jag sålde den senare i juni när 3G kom i Sverige.

EDIT: Jag minns helt fel. Har kollat upp och den kostade $426 inc tax. Lite billigare än vad du betalade

Senast redigerat 2018-09-13 13:20

Apple verkar har räknat med en dollarkurs på ca 10.25

Snabbt överslag med en kurs på 10 kr skulle ge ett utpris på 12500=1000*10*1,25 (moms)

Nu tar de: 12.795

Dollarkursen pendlar ju en hel del men ligger just nu omkring 8.99

Senast redigerat 2018-09-13 20:20
Ursprungligen av Krylovrum:

Jösses! Jag kommer ihåg när budgettelefoner kostade 1000 - 2000 kr, medium 3000 - 4000 kr och flaggskepp kostade 5000 - 6000 kr. Nya tider nu.

Men men, verkar som att folk kastar pengar på dem varje gång en ny Iphone släpps - kan inte klandra dem för det

Jag kommer ihåg när en vanlig mobiltelefon som du bara kunde ringa i kostade mellan 15.000-20.000...

Ursprungligen av sextontio:

... Det finns ingen anledning till en högre ppi. Det går enbart ut över batteritiden.

Iphone 8 plus har 406 ppi (plus högre upplösning). Varför går Apple emot din uppfattning där?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-13 13:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kommer ihåg när en vanlig mobiltelefon som du bara kunde ringa i kostade mellan 15.000-20.000...

Min första fickmobil kostade ca. 30 papp ex. moms (i valuta 89/90 - en bra bit mer idag). Pris per minut att prata var ca 7,50. ?

  • Medlem
  • 2018-09-13 14:01

En dag som denna är jag glad att jag inte investerat i Apple produkter
Kan köpa en Note 9 för nästan samma pris som en 64GB budget iPhone Xr med LCD skärm och enkel kamera
Men smaken är forskellig som dansken säger

Ursprungligen av PaO:

Note 9 finns för 10 000 kr 128 + SD med 512 GB

128 för 10.900 på Samsung.se 13.400 med 512gb.
Alla jämför priser på Apple.se här så, väntar med spänning hur operatörer och återförsäljare ska prissätta ?

Apple ändrar kostnaden för byte av batteri 1e januari till $69 dollar för alla X-modeller.
https://9to5mac.com/2018/09/12/apple-announce...

Betyder det ca 2000 spänn med våran värdelösa krona?

En sak som jag funderar på är prisfallet på toppmodellerna med OLED skärm om ett eller två år? Om jag håller mig till Iphone framöver så får jag väl ta en rejäl fundering gällande vilken modell som jag ska investera i.

Men en sak är säker: med det nya prissättningen har de skjutit sig själva i foten eftersom aldrig i livet att jag betalar 10 000 eller mer för en telefon. Det är trots allt en telefon vi pratar om...

Ursprungligen av Mackan1984:

Apple ändrar kostnaden för byte av batteri 1e januari till $69 dollar för alla X-modeller.
https://9to5mac.com/2018/09/12/apple-announce...

Betyder det ca 2000 spänn med våran värdelösa krona?

1995 riksdaler, som hittat.

Ursprungligen av PaO:

Google nådde 100 procent renewable energy world wide förra året. Det är bra att företag satsar på miljö helt klart. Lättare för företag som inte har egen tillverkning dock ?

”Since 2014, all of Apple’s data centers have been powered by 100 percent renewable energy. And since 2011, all of Apple's renewable energy projects have reduced greenhouse gas emissions (CO2e) by 54 percent from its facilities worldwide and prevented nearly 2.1 million metric tons of CO2e from entering the atmosphere.”

https://www.apple.com/newsroom/2018/04/apple-...

https://www.apple.com/environment/

Ursprungligen av theplague:

Vilken XS kostar 15895:- menar du?
https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/ipho...

Om du klickar lite själv på länken du postar så finner du att XS Max 256GB kostar 15895kr (512GB kostar 18395kr).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-13 15:25
Ursprungligen av D_Odell:

15895 kr för samma modell och lagring som X hade. Men då kostade det 13xxx kr. Innebär det att de vill öka vinstmarginalen? Har svårt att se att Xs är så mycket dyrare att tillverka?

Ursprungligen av D_Odell:

Nja inte helt riktigt va? Samma datum för ett år sedan ~800kr för 100$, idag ~900kr för 100$. Så det motsvarar inte över 2000kr.

Detta handlar inte om Apple utan om att de som styr sverige har försämrat kronans värde å det grövsta. Just på telefonen är prisökningen 11% på samma dollar.

Ursprungligen av jonasn:

Ingen ny iPhone har någonsin kostat 1000-2000 kr. Det finns fortfarande budgettelefoner för mindre än 2000 kr att köpa, men inte iPhone.

En ny iPhone har aldrig varit en budgettelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-13 15:48

2 konkreta frågor som någon kanske snappat upp svaren på:

1. Passar skal till X också till Xs? Yttermåtten verkar ju samma, men knappar och kamera?
2. Jag har inte följt med i diskussionerna kring trådlös snabbladdning. Vad gäller för Xs? Samma som X? Och vad gäller för X. Man mäter det i W tror jag..??

Ursprungligen av Hank Solo:

Om du klickar lite själv på länken du postar så finner du att XS Max 256GB kostar 15895kr (512GB kostar 18395kr).

Ja, jag postade ju länken för att hjälpa någon som hade angivit helt fel pris.
Jag hade full koll på priset.

Nu så vill jag inte svära i kyrkan här. Men där satt spiken i kistan för min del. Har haft Iphone i otaliga år men 16.000kr för Xs Max 256gb som jag vill ha är för mycket..

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-13 15:58
Ursprungligen av Hank Solo:

Dåligt namnval att fortfarande använda X då det var för att fira 10 år, nu när det är 11 år så känns det bara fel.

Det var lite fler orsaker än så.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kommer ihåg när en vanlig mobiltelefon som du bara kunde ringa i kostade mellan 15.000-20.000...

Marknaden såg helt annorlunda ut då och ditt exempel är inte relevant idag. Då fanns inga alternativ. Idag finns det lika bra mobiler för ett betydligt lägre pris. Redan jämfört med förra årets X så hade jag fått nästan fyra stycken (2600 kontra 8600) P20 Pro (månadsgammalt exempel hos Telia med abonnemang).

Vill man betala Apples ständigt stigande premiumpriser trots att tekniken blir billigare så får ni gärna göra det, men mossiga exempel som ursäkt gör ingen glad.

  • Medlem
  • 2018-09-13 16:11
Ursprungligen av mikkson:

Jösses vad svårt det här blir :/
Apple anstränger sig verkligen att göra valet svårt för kunderna!
Ville ha Xs men minst 256Gb minne, men priset är för högt! &4Gb skulle jag kunna ta, men osäker om uttrymmet är tillräckligt?!

Xr kan vara ett alternativ, men är osäker på skärmens kvalitet och storleken på mobilen är farligt nära Plus mdoellerna som jag alltid tyckt är för stora.

Det här blir inte lätt

Ja, det blir extrasvårt i år, särskilt när vissa modeller är svindyra. Hade jag varit du så hade jag beställt den modell som du tror är bäst, och utnyttja Apples öppet köp ifall det inte känns rätt. Det är alltid en av fördelarna med att handla direkt från Apple.

Bevaka tråden