Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS system tar 16GB - iOS 12 beta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • lund
  • 2018-08-29 09:46

Min 32gb iPhone 7 varnade för ont om utrymme. Jag håller rätt bra koll och försöker minimera vad jag har på telefonen och blev därför lite konfunderad. Vid kontroll visar det sig att systemet tar 15,34GB!

Är detta normalt eller är det relaterat till att jag kör betan?
Tar det mycket systemplats när man börjar använda iCloud lite mer seriöst. Jag tänker books, drive, anteckningar osv. Hur mycket de dokumenten tar "syns" ju inte riktigt.

Jag har inte jättemycket extra på luren. 2gb film, 2gb ljudböcker/podcast och 1gb bilder. Kan ju kapa lite film och podcast men det kommer fortfarande inte vara mkt ledigt utrymme

Några tips?

Senast redigerat 2018-08-29 10:55
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-29 10:42

Beta = ofärdig programvara. Du kan inte förvänta dig något optimerat under denna fas & du ska förvänta dig att den inte beter sig normalt. Ungefär så, skulle jag säga.
Tål att sägas igen: beta på en produktionsenhet är inte bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-29 10:47
Ursprungligen av frazze:

Beta = ofärdig programvara. Du kan inte förvänta dig något optimerat under denna fas & du ska förvänta dig att den inte beter sig normalt. Ungefär så, skulle jag säga.
Tål att sägas igen: beta på en produktionsenhet är inte bra.

Inte för att jag kört någon beta på iOS någonsin, men jag skulle gissa den har en massa installations filer som inte är bortputsade.

  • Medlem
  • lund
  • 2018-08-29 10:54
Ursprungligen av frazze:

Beta = ofärdig programvara. Du kan inte förvänta dig något optimerat under denna fas & du ska förvänta dig att den inte beter sig normalt. Ungefär så, skulle jag säga.
Tål att sägas igen: beta på en produktionsenhet är inte bra.

Du slår in öppna dörrar. Jag vet vad det innebär att köra beta. Lät det som att jag klagade? Isåfall absolut inte min mening.

Min fråga var snarare om andra ser samma systemstorlek eller att det är mitt utökade användande av iCloud Drive, anteckningar, books osv som gör att utrymmet försvinner.

Om du ser på medskickade bilderna så tar "annat" upp en stor del av utrymmet.

Ursprungligen av micjoh:

Du slår in öppna dörrar. Jag vet vad det innebär att köra beta. Lät det som att jag klagade? Isåfall absolut inte min mening.

Min fråga var snarare om andra ser samma systemstorlek eller att det är mitt utökade användande av iCloud Drive, anteckningar, books osv som gör att utrymmet försvinner.

Om du ser på medskickade bilderna så tar "annat" upp en stor del av utrymmet.

Kör IOS 12-betan och för mig tar systemet upp 25,84 GB just nu.

  • Medlem
  • lund
  • 2018-08-29 12:14
Ursprungligen av Ida Blix:

Kör IOS 12-betan och för mig tar systemet upp 25,84 GB just nu.

Greit. Då torde det vara betans filer som tar plats. (var lite rädd att det var iCloud användningen)

16,39gb här, därför den klagade nyligen

Ursprungligen av Ida Blix:

Kör IOS 12-betan och för mig tar systemet upp 25,84 GB just nu.

Hur upplever du uppdateringarna jämfört med 11an? Tack!

Ursprungligen av D_Odell:

Hur upplever du uppdateringarna jämfört med 11an? Tack!

IOS 12 generellt menar du? Det finns mycket smått och gott jag gillar (skärmtids-inställningarna till exempel), men rent prestandamässigt märker jag nog inget särskilt då jag har så nya enheter. Har inte hunnit gräva runt så mycket egentligen, använder telefonen precis som vanligt och har inte haft några konstigheter alls trots betan.

Har inte ordnat så jag kan betatesta nya appen Shortcuts så den ser jag fram emot när skarpa versionen kommer snart.

Ursprungligen av Ida Blix:

Kör IOS 12-betan och för mig tar systemet upp 25,84 GB just nu.

Jag har kört publika betan i dess versioner sedan 15 juli, men hos mig tar systemet bara 9,02 GB (iPhone X 64 GB).

Varför skiljer det så mycket mellan användare...?

Ursprungligen av Ida Blix:

IOS 12 generellt menar du? Det finns mycket smått och gott jag gillar (skärmtids-inställningarna till exempel), men rent prestandamässigt märker jag nog inget särskilt då jag har så nya enheter. Har inte hunnit gräva runt så mycket egentligen, använder telefonen precis som vanligt och har inte haft några konstigheter alls trots betan.

Har inte ordnat så jag kan betatesta nya appen Shortcuts så den ser jag fram emot när skarpa versionen kommer snart.

Ungefär samma erfarenheter som jag har.

Ingenting som är revolutionerande utan fixande av kromlister här och där. Det är nog Shortcuts som kommer bli den stora aha upplevelsen (hoppas jag, jag har inte heller provat den)

34 GB system på X 256.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har kört publika betan i dess versioner sedan 15 juli, men hos mig tar systemet bara 9,02 GB (iPhone X 64 GB).

Varför skiljer det så mycket mellan användare...?

Gissar här att det beror på hur mycket lagring enheten har och hur användaren använder systemet.

Ursprungligen av micjoh:

Min 32gb iPhone 7 varnade för ont om utrymme. Jag håller rätt bra koll och försöker minimera vad jag har på telefonen och blev därför lite konfunderad. Vid kontroll visar det sig att systemet tar 15,34GB!

Är detta normalt eller är det relaterat till att jag kör betan?
Tar det mycket systemplats när man börjar använda iCloud lite mer seriöst. Jag tänker books, drive, anteckningar osv. Hur mycket de dokumenten tar "syns" ju inte riktigt.

Jag har inte jättemycket extra på luren. 2gb film, 2gb ljudböcker/podcast och 1gb bilder. Kan ju kapa lite film och podcast men det kommer fortfarande inte vara mkt ledigt utrymme

Några tips?

Betan käkar lagring

1
Bevaka tråden