Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express får stöd för Airplay 2

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har lagt ner sin trådlösa router-familj, men uppdaterar ändå lilla Airport Express med stöd för ljudprotokollet Airplay 2.

Läs hela artikeln här

Att spela på flera APX samtidigt har gått sedan urminnes tider från iTunes. Vad är det för skillnad nu?
Någon som känner till fler konkreta fördelar med AirPlay 2?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-29 09:13
Ursprungligen av carlsson:

Att spela på flera APX samtidigt har gått sedan urminnes tider från iTunes. Vad är det för skillnad nu?
Någon som känner till fler konkreta fördelar med AirPlay 2?

Mer buffert så det är mindre känsligt för störningar.
Och multiroom från ios-enheter, jag tror de flesta av oss föredrar att spela musik från iphone/ipad över itunes (som dessutom utesluter spotify etc).

Edit, är det någon som vet om den skickar ut optiskt ljud eller är det bara analogt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-08-29 09:30
Ursprungligen av Json_81:

Edit, är det någon som vet om den skickar ut optiskt ljud eller är det bara analogt?

Båda sorterna, det väljer du med olika kablar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-29 10:45
Ursprungligen av carlsson:

Att spela på flera APX samtidigt har gått sedan urminnes tider från iTunes. Vad är det för skillnad nu?
Någon som känner till fler konkreta fördelar med AirPlay 2?

Multi-APX och Airplay 1 gav väl inget löfte om synkning mellan noderna vid uppspelning (eller kunde man det redan då? Näe...) Medans Airplay 2 ska just klara av synkningen mellan noderna/rummen?

”Bättre av allt” typ mao. Låter ju bra!

Men jag kunde svurit på att man även har kunnat välja fler APX-anslutna enheter från iOS tidigare...!?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-29 13:19
Ursprungligen av Mija:

Båda sorterna, det väljer du med olika kablar.

Fint, får se om man kan fiska upp en AE någonstans då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-29 14:29

Precis uppdaterar Airport Express två stycken!

AIRPLAY 2 på båda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-29 14:55
Ursprungligen av carlsson:

”Bättre av allt” typ mao. Låter ju bra!

Men jag kunde svurit på att man även har kunnat välja fler APX-anslutna enheter från iOS tidigare...!?

Nej det gick inte. Inte via iOS. Men från iTunes på Mac gick det bra och synkade jättefint över flera Airport-express-enheter.

Gäller detta samtliga Airport Express, eller bara den senaste (sista) som ser ut som en vit Apple TV?

Ursprungligen av Sperious:

Gäller detta samtliga Airport Express, eller bara den senaste (sista) som ser ut som en vit Apple TV?

Firmware update 7.8 for the latest AirPort Express hardware (2012 2nd-gen model, no longer sold)

Fler som fått problem efter uppdateringen?
Jag kan inte längre streama från Airfoil 5.8.1 till airporten och kan inte streama ljud från apple tv 4k till airporten. Tar också längre tid att koppla upp sig från iPhone till airporten för att streama ljud.

Ursprungligen av Cappachino:

Fler som fått problem efter uppdateringen?
Jag kan inte längre streama från Airfoil 5.8.1 till airporten och kan inte streama ljud från apple tv 4k till airporten. Tar också längre tid att koppla upp sig från iPhone till airporten för att streama ljud.

Testat en återställning?

Ursprungligen av Cappachino:

Fler som fått problem efter uppdateringen?
Jag kan inte längre streama från Airfoil 5.8.1 till airporten och kan inte streama ljud från apple tv 4k till airporten. Tar också längre tid att koppla upp sig från iPhone till airporten för att streama ljud.

Airfoil är bekräftat trasigt efter uppdateringen enligt tråden på Macrumors som länkas i huvudinlägget.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-10-01 15:48
Ursprungligen av Cappachino:

Fler som fått problem efter uppdateringen?
Jag kan inte längre streama från Airfoil 5.8.1 till airporten och kan inte streama ljud från apple tv 4k till airporten. Tar också längre tid att koppla upp sig från iPhone till airporten för att streama ljud.

Jag kan inte streama någonting. IOS 12, iPhone 6s+ går inte att koppla till med iTunes. Snurrar en stund sedan kopplas jag ner.

1
Bevaka tråden