Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överlever jag och min IPhone 6S ett batteribyte? (ett nödrop)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min första post som ny medlem.

Jag har en IPhone 6S, inköpt våren 2016 (tror jag). Det är min första iPhone. Jag har inga andra Apple-enheter och planerar inte att skaffa några. Jag har inte Apple Care.

Mobilen fungerar utmärkt men när jag tittar på Batteri i Inställningar så verkar det som att batteriets maxkapacitet numera ligger på endast 82%.

Om jag har förstått rätt innebär det att det börjar bli dags att byta batteri.

Mitt problem är att jag är a) gravt oteknisk, b) har Aspergers syndrom (svårt att föreställa sig hur saker och ting ska gå till, vill vara ordentligt förberedd, avskyr förändringar och när det inte går som man tänkt sig), c) har ADHD (allmänt hjärnkaos), d) har GAD / generaliserat ångestsyndrom (oroar mig för det mesta) samt sist men inte minst e) för närvarande även en depression (allt känns svart och omöjligt).

Mot bakgrund av detta känns det förestående batteribytet ungefär som om jag skulle lämna in min hjärna på service i några dagar (många jag känner skulle tycka att det var en utmärkt idé). Jag är helt enkelt väldigt orolig.

Att googla är jag rätt bra på. Tack vare det har jag förstått att jag kan få mitt batteri utbytt för endast 295 kr före årsskiftet.

Jag har även läst en del om batteribyte på Apples utmärkta supportsidor, samt t o m chattat med en vänlig och stöttande person där. Trots det har jag en hel del frågor:

1. Jag har inget kvitto på telefonen. Jag fick överta den gratis när jag slutade på mitt jobb i mars i år. Min arbetsgivare har tappat bort kvittot, och Telenor där jag köpte den har ingen möjlighet att reproducera kvittot. Är det ett problem?

2. Enligt Apple Support tar batteribytet max 5 arbetsdagar, men ”ibland bara nån timme”. Det känns som ett ohyggligt stort tidsspann. Ni som bytt batteri - hur lång tid tog det för er? Finns det möjlighet att hejda sig när man står där i Apple-butiken en måndag och dom säger ”Hörrudu, just nu är det tvärtjockt här, men vi BORDE kunna fixa det till på fredag eftermiddag”, och istället be dom ringa mig vid en tidpunkt när det tar max 2 timmar?

3. Enligt Apple Support finns det en ”överhängande risk” att telefonen är tom när jag får tillbaka den. Ångest igen. Jag har sån där ICloud-lagring påslagen i min IPhone, och tror att det fungerar. Har dock aldrig någonsin varit inne på ICloud på datorn och kollat om det finns nåt där. Om det gör det när jag kollar, kan jag vara relativt lugn då? Bör jag även göra en sån där ITunes-backup för säkerhets skull?

4. Tydligen ”brukar man oftast kunna få en lånetelefon” under tiden som batteribytet pågår. Det låter högst osäkert i mina oroliga öron, i synnerhet om batteribytet pågår i flera dagar. Går det att ta reda på i förväg om man får det? Hur gör folk i allmänhet annars - köper en reservmobil för 500 kr?

5. Om man har sån ångest för hela projektet så att man känner att dårhuset är nära, kan man betala extra för att låta Apple-butiken sköta allt från ax till limpa, d v s även instoppandet av säkerhetskopian när batteriet är bytt?

6. Jag har fruktansvärt många Anteckningar som ligger på något som heter ”På min IPhone”. De är förbockade att vara med i ICloud-backup:en som tydligen försiggår varje natt. Jag upplever det dock som högst förvirrande att man även kan ha Anteckningar ”I ICloud”. Kan jag vara säker på att även Anteckningarna ”På min IPhone” backas upp, och alltså kan återföras till mobilen efter batteribytet? (Jag TROR mig ha förstått att samtliga Anteckningar backup:as oavsett var dom ligger och att Anteckningar ”I ICloud” bara är till för att man ska komma åt dom i datorn, eller nåt sånt...)

Ja, så här har jag det. Var glada över att ni inte är jag.

Jag vore oerhört tacksam för pedagogiska svar från genuint kunniga och empatiska människor.

(Ni som får en impuls att svara ”hej, asså jag lämna in min på nåt ställe på Söder, tog inte så många dar tror jag, funka asbra, annars ere lätt å byta själv med ett gem å en nötknäppare” - försök hejda den.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-23 17:09

1) Du behöver inget kvitto, inte ens du själv behöver lämna in den, utan du kan skicka morsan.
2) Jag har bytt en gång, tog ca en timma. Men de sabbade telefonen, så jag fick en ny (utbytes). Så backup är nog ett måste!
3) Se ovan. iCloudlagring...? Det säger inte så mycket, iCloud är inte bara en grej. Kolla under Inställningar, klicka högst upp på ditt namn, iCloud och på din iPhones namn. Då ser du när senaste säkerhetskopia är gjord. Går du in på iCloud säkerhetslopior kan du även göra en kopia just nu.
4) Inget jag frågade om, ring till det ställe där du tänker lämna in den och fråga.
5) Det tror jag inte. Ta hjälp av en kompis?
6) Ja, de följer med. Det ena är att de finns i backupen, det andra är var de sparas, lokalt eller på iCloud. Det kan vara lite förvirrande när iCloud är olika saker.

Hej igen,

Otroligt stort tack för svar.

Lite följdfrågor:

3. ICloud:
Här behöver jag en del hjälp.
I Inställningar går jag in på ICloud.

Där står det att jag använder 7,2GB av min lagringsplan på 50GB.

Det tyder väl på att telefonen säkerhetskopierats åtminstone 1 gång. Men jag ser inget om några tidsintervall, eller när det senast gjordes.

I övrigt står det;
Bilder: På
Allt som kan grönmarkeras är grönmarkerat utom Game Center och IBooks (som jag aldrig har använt.
ICloud säkerhetskopia: På
Hitta min IPhone: På
Nyckelring: Av (vad är det...?)

Sedan, om man går tillbaka ett steg, finns något som heter:

IPhone: Denna IPhone 6S

Om jag klickar där, vilket jag aldrig har gjort förut, blir jag uppmanad att logga in. Hur hänger det ihop? Jag är ju redan inloggad i ICloud. Ska jag skriva in mitt ICloud-login igen där?

Ursprungligen av kenjon:

1) Du behöver inget kvitto, inte ens du själv behöver lämna in den, utan du kan skicka morsan.
2) Jag har bytt en gång, tog ca en timma. Men de sabbade telefonen, så jag fick en ny (utbytes). Så backup är nog ett måste!
3) Se ovan. iCloudlagring...? Det säger inte så mycket, iCloud är inte bara en grej. Kolla under Inställningar, klicka högst upp på ditt namn, iCloud och på din iPhones namn. Då ser du när senaste säkerhetskopia är gjord. Går du in på iCloud säkerhetslopior kan du även göra en kopia just nu.
4) Inget jag frågade om, ring till det ställe där du tänker lämna in den och fråga.
5) Det tror jag inte. Ta hjälp av en kompis?
6) Ja, de följer med. Det ena är att de finns i backupen, det andra är var de sparas, lokalt eller på iCloud. Det kan vara lite förvirrande när iCloud är olika saker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-23 18:06

1) Nej, det behöver det inte betyda. Som jag skrev tidigare så är iCloud inte en grej, utan många olika. T ex kan du ha dina bilder och/eller musik i iCloud, utan att ha backup påslaget.
2) Nyckelring, där sparas de lösenord som systemet håller reda på åt dej.
3) Ja, du får skriva in ditt lösenord igen, men inte ditt inloggningsnamn. Det är för att den ska veta att det är du som går in där och inte någon som har lånat din iPhone. Det är där inne du ser backupdatumet.

Tack igen.

Jag loggade in på IPhone: Denna IPhone 6s, och där står det:

Senaste ICloud-säkerhetskopia: 20 augusti 2018 02.52.

Hjälp! Jag hade fått för mig att den säkerhetskopierar varje natt! Men på senaste tiden laddar jag inte alltid mobilen på nätterna, vilket jag gjorde tidigare. Kan det spela in?

Kan man själv styra hur ofta och när säkerhetskopieringen ska ske?

Kan jag själv tvinga fram en säkerhetskopiering vid vilken tidpunkt som helst?

Jag verkar ha blivit konstant inloggad nu på IPhone: Denna IPhone 6S. Ska det vara så? Det fanns inget val att logga ut i den rutan. Backar jag ett steg finns det ett ”Logga ut” längst ned, för då loggas jag väl ut ur hela ICloud?

Ursprungligen av kenjon:

1) Nej, det behöver det inte betyda. Som jag skrev tidigare så är iCloud inte en grej, utan många olika. T ex kan du ha dina bilder och/eller musik i iCloud, utan att ha backup påslaget.
2) Nyckelring, där sparas de lösenord som systemet håller reda på åt dej.
3) Ja, du får skriva in ditt lösenord igen, men inte ditt inloggningsnamn. Det är för att den ska veta att det är du som går in där och inte någon som har lånat din iPhone. Det är där inne du ser backupdatumet.

Ursprungligen av AsperFekt:

Tack igen.

Jag loggade in på IPhone: Denna IPhone 6s, och där står det:

Senaste ICloud-säkerhetskopia: 20 augusti 2018 02.52.

Hjälp! Jag hade fått för mig att den säkerhetskopierar varje natt! Men på senaste tiden laddar jag inte alltid mobilen på nätterna, vilket jag gjorde tidigare. Kan det spela in?

Kan man själv styra hur ofta och när säkerhetskopieringen ska ske?

Kan jag själv tvinga fram en säkerhetskopiering vid vilken tidpunkt som helst?

Jag verkar ha blivit konstant inloggad nu på IPhone: Denna IPhone 6S. Ska det vara så? Det fanns inget val att logga ut i den rutan. Backar jag ett steg finns det ett ”Logga ut” längst ned, för då loggas jag väl ut ur hela ICloud?

Kolla under Inställningar.

Förlåt, men jag fattar inte.

Jag vet hur man går in i Inställningar, men jag kan inte hitta det ställe som du visar på bilden.

Kan vi ta det extremt tydligt i steg, typ:

1. Klicka på Inställningar
2. Klicka på ....,
3. Osv osv

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla under Inställningar.

Ursprungligen av AsperFekt:

Förlåt, men jag fattar inte.

Jag vet hur man går in i Inställningar, men jag kan inte hitta det ställe som du visar på bilden.

Kan vi ta det extremt tydligt i steg, typ:

1. Klicka på Inställningar
2. Klicka på ....,
3. Osv osv

1. Inställningar
2. Apple-Id (din profil)
3. iCloud
4. iCloud-säkerhetskopia

Jag kör med iOS 12, så det kanske ser annorlunda ut för dig. Sök annars efter informationen i Apples knowledge base.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2018-08-24 07:10

Vänta med bytet?

Om telefonen funkar bra för dig trots 82% tycker jag du väntar med batteribytet.

Kanske batteriet orkar telefonens livslängd ut?

Lycka till!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-24 08:26
Ursprungligen av AsperFekt:

Tack igen.

Jag loggade in på IPhone: Denna IPhone 6s, och där står det:

Senaste ICloud-säkerhetskopia: 20 augusti 2018 02.52.

Hjälp! Jag hade fått för mig att den säkerhetskopierar varje natt! Men på senaste tiden laddar jag inte alltid mobilen på nätterna, vilket jag gjorde tidigare. Kan det spela in?

Kan man själv styra hur ofta och när säkerhetskopieringen ska ske?

Kan jag själv tvinga fram en säkerhetskopiering vid vilken tidpunkt som helst?

Jag verkar ha blivit konstant inloggad nu på IPhone: Denna IPhone 6S. Ska det vara så? Det fanns inget val att logga ut i den rutan. Backar jag ett steg finns det ett ”Logga ut” längst ned, för då loggas jag väl ut ur hela ICloud?

Där du står när du ser Senaste iCloud.... som du skrev ovan, klicka på iCloud-säkerhets....
Då hittar du bilden ovan. Där står det att du måste ha den på laddning och vara ansluten till WiFi för att den ska göra backup. Där kan du också klicka på Säkerhetskopiera nu. Du kan inte styra säkerhetskopieringen på annat sätt, vad jag vet.
Och ja, du ska alltid vara inloggad i iCloud, klicka inte på Logga ut (såvida du inte ska lämna telefonen på service).

Ursprungligen av notte:

Om telefonen funkar bra för dig trots 82% tycker jag du väntar med batteribytet.

Kanske batteriet orkar telefonens livslängd ut?

Lycka till!

Ja, det är ju ett alternativ. Skälen till batteribyte är:

1. Att jag har fått för mig att det är nåt slags ”oskriven regel” att det är dags att byta batteri när kapaciteten ligger runt 80%.

2. Att jag tänkte utnyttja Apples ”extrapris” på batteribyte (295 kr) som endast gäller under 2018.

3. Att jag har läst en del om det där ”IOS 12”, som ska gå att installera även på min IPhone 6S; att Apple vanligtvis inte brukar släppa uppdateringar till äldre modeller, och att IOS 12 gör att man kan ha kvar sin mobil ett bra tag till (om man inte vill byta av tekniknörd-skäl).

4. Och då tänker jag mig att jag genom att kombinera 2 och 3 ovan, så får jag nästan en ”ny” mobil och kan känna att mobil-oron kan läggas åt sidan ett tag.

Till saken hör även att jag är långtidssjukskriven och har begränsad ekonomi, och helst vill ha kvar min nuvarande så länge som möjligt, dock endast om den fortfarande får uppdateringar och mår bra.

Ursprungligen av kenjon:

Där du står när du ser Senaste iCloud.... som du skrev ovan, klicka på iCloud-säkerhets....
Då hittar du bilden ovan. Där står det att du måste ha den på laddning och vara ansluten till WiFi för att den ska göra backup. Där kan du också klicka på Säkerhetskopiera nu. Du kan inte styra säkerhetskopieringen på annat sätt, vad jag vet.
Och ja, du ska alltid vara inloggad i iCloud, klicka inte på Logga ut (såvida du inte ska lämna telefonen på service).

Tack.
Nu har jag laddat den under natten, och den har säkerhetskopierats. Så nu känner jag mig en aning lugnare.

Kan man gå in på datorn och kontrollera hur säkerhetskopian ser ut? Eller kan jag nu utgå från att det funkar?

Brukar ni som säkerhetskopierar till ICloud även säkerhetskopiera till ITunes ibland? (Ja, jag är en sån som gärna har både skärp och hängslen samtidigt ?). Eller finns det risk för något slags ”konflikt” om man gör det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-24 11:35

Nej, du kan bara se samma sak i iTunes, dvs när den kopierades sist. Och jag brukar köra även i iTunes ibland, bl a pga att det går snabbare att Återställa därifrån. Fast det kanske inte gäller längre, iTunes sparar ju inte apparna numera.... men bra med två olika backuper ändå.
Att byta pga 80 % spelar ingen roll. Men priset är bra i år, så byt du.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, du kan bara se samma sak i iTunes, dvs när den kopierades sist. Och jag brukar köra även i iTunes ibland, bl a pga att det går snabbare att Återställa därifrån. Fast det kanske inte gäller längre, iTunes sparar ju inte apparna numera.... men bra med två olika backuper ändå.
Att byta pga 80 % spelar ingen roll. Men priset är bra i år, så byt du.

Kan du förklara vad du menar med ”Att byta pga 80% spelar ingen roll”? Menar du att den batterikapaciteten är helt OK, och att de flesta kanske väntar tills den är nere i 60-70%?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-08-24 12:48
Ursprungligen av AsperFekt:

Kan du förklara vad du menar med ”Att byta pga 80% spelar ingen roll”? Menar du att den batterikapaciteten är helt OK, och att de flesta kanske väntar tills den är nere i 60-70%?

Jag har likadan telefon som du med 82% återstående batterikapacitet. Jag har inga funderingar på att byta batteri i alla fall. Blir nog snarare nästa modell som kommer vad det nu kan bli.

Kolla även om du har iCloud Photo Library påslaget så alla dina bilder backas upp. Hittar du också under Inställningar/iCloud/Photos

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 13:21
Ursprungligen av AsperFekt:

Ja, det är ju ett alternativ. Skälen till batteribyte är:

1. Att jag har fått för mig att det är nåt slags ”oskriven regel” att det är dags att byta batteri när kapaciteten ligger runt 80%.

3. Att jag har läst en del om det där ”IOS 12”, som ska gå att installera även på min IPhone 6S; att Apple vanligtvis inte brukar släppa uppdateringar till äldre modeller, och att IOS 12 gör att man kan ha kvar sin mobil ett bra tag till (om man inte vill byta av tekniknörd-skäl).
.

1. Finns ingen sådan regel. Men man kan byta ändå om man vill.
2. Apples uppdateringar brukar "täcka" många modeller bakåt i tiden. Det speciella med iOS 12 verkar vara att de gjort iOS12 extra bra för äldre modeller.

Ursprungligen av onnyt:

Jag har likadan telefon som du med 82% återstående batterikapacitet. Jag har inga funderingar på att byta batteri i alla fall. Blir nog snarare nästa modell som kommer vad det nu kan bli.

Kolla även om du har iCloud Photo Library påslaget så alla dina bilder backas upp. Hittar du också under Inställningar/iCloud/Photos

Japp, Bildbiblioteket är påslaget.

Kul att du har samma modell och batteristyrka. Gissar att många resonerar som du, men jag försöker krama ut så mycket som möjligt ur min telefon, dels av ekonomiska skäl men också för att jag är van vid denna modell och inte gillar förändringar. Samtidigt som jag är trygghetsnarkoman och därför vill vidta åtgärder i tid för att den ska få en optimal ålderdom ?

Ursprungligen av xms67:

1. Finns ingen sådan regel. Men man kan byta ändå om man vill.
2. Apples uppdateringar brukar "täcka" många modeller bakåt i tiden. Det speciella med iOS 12 verkar vara att de gjort iOS12 extra bra för äldre modeller.

Tack för svar. Har nu bestämt mig för att göra slag i saken med batteribytet. Ska be Apple Support hjälpa mig att kontakta något serviceställe i Stockholms innerstad (om det finns...?) och försöka få nåt slags löfte om att bytet tar max 3-4 timmar.

Ursprungligen av AsperFekt:

Tack för svar. Har nu bestämt mig för att göra slag i saken med batteribytet. Ska be Apple Support hjälpa mig att kontakta något serviceställe i Stockholms innerstad (om det finns...?) och försöka få nåt slags löfte om att bytet tar max 3-4 timmar.

God morgon.

Det du skall göra, är att boka en tid på Apple Store i Täby. Du kommer få uppleva den troligen bästa serviceupplevelse du någonsin upplevt, och med tanke på din egen beskrivning av dig själv så tror jag du kommer uppskatta det. Minus är väl iofs resan till Täby då. Plus är ju att dom byter batteriet på en timme max, minsta problem så är det dom som har gjort din telefon som har den och kan lösa dina problem. Till exempel ge dig en utbytes och fixa återställningen.

Bor du i sthlm kan jag rekommendera http://itechstore.se/kontakt/
Byte min iPhone 6+ skärm på 1 timme. Snabba, hjälpsamma och seriösa.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-25 09:35
Ursprungligen av onnyt:

Jag har likadan telefon som du med 82% återstående batterikapacitet. Jag har inga funderingar på att byta batteri i alla fall. Blir nog snarare nästa modell som kommer vad det nu kan bli.

Kolla även om du har iCloud Photo Library påslaget så alla dina bilder backas upp. Hittar du också under Inställningar/iCloud/Photos

Det är rätt dumt att inte nyttja apples erbjudande om batteribyte, särskilt som vi fått veta att telefonerna blir långsammare när batteriet har sämre kapacitet. Mitt batteri var nog visserligen nere runt 60%, men det blev som dag och natt av att byta batteri.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-25 09:36
Ursprungligen av calinou:

Bor du i sthlm kan jag rekommendera http://itechstore.se/kontakt/
Byte min iPhone 6+ skärm på 1 timme. Snabba, hjälpsamma och seriösa.

Och tar 200 mer än Apple gör...
3:e parts batteri dessutom.

Ursprungligen av JoMaLu:

God morgon.

Det du skall göra, är att boka en tid på Apple Store i Täby. Du kommer få uppleva den troligen bästa serviceupplevelse du någonsin upplevt, och med tanke på din egen beskrivning av dig själv så tror jag du kommer uppskatta det. Minus är väl iofs resan till Täby då. Plus är ju att dom byter batteriet på en timme max, minsta problem så är det dom som har gjort din telefon som har den och kan lösa dina problem. Till exempel ge dig en utbytes och fixa återställningen.

Tack för ett genomtänkt svar.
Det låter väldigt bra.
Jag har kollat lite recensioner för AS i Täby och dom är visserligen lite blandade, men jag är väl medveten om att det oftast är när man INTE är nöjd med något som man tar sig omaket att recensera något, kanske särskilt tjänster, och att det påverkar utfallet.
Problemet är just att jag har lite svårt att ta mig till Täby. Det finns ju andra auktoriserade Apple-ställen, t ex Digital Inn, som jag har lättare att ta mig till. Kanske får det bli så istället.

Ursprungligen av calinou:

Bor du i sthlm kan jag rekommendera http://itechstore.se/kontakt/
Byte min iPhone 6+ skärm på 1 timme. Snabba, hjälpsamma och seriösa.

Tack för tipset. Jag ser på nätet att de har fått fina recensioner och tvivlar inte på att de är kompetenta och bra, men jag vill anlita ett av Apple auktoriserat serviceställe.

1
Bevaka tråden