Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivaren HP - tar lång tid att skriva ut......

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan det vara för fel att det tar evighet att skriva ut? Verkar vara pdf filer som strular sig.
Samt att den inte skriver ut all text på sidan.
Det är bra täckning på nätverket. Har byt toner precis idag.
Har idag uppdaterat skrivare-drivrutiner men det hjälper inte.
Hur ser jag någonstans hur mycket ram det är upptaget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-05 13:36

Billigare skrivare med lite RAM kan vara mycket sega. Jag har själv erfarenheter av detta. Skrivartekniken är nästan övermogen, men många tillverkare förefaller att vägra uppdatera drivare till gamla skrivare.

Ofta kan man inte se mycket alls på enkla skrivare. Särskilt skrivare med endast USB. Har du nätverksanslutning så finns det lite hopp, då kan du testa att gå in i admin verktyget via skrivarens IP-nummer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-05 14:02

Man kan ofta skriva ut en sida med skrivarkonfiguration direkt från skrivaren, denna brukar visa programversion (firmware), IP-adress, skrivarnamn mm.

Vad har du för skrivare (modellnummer)?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-05 14:26

Tack för att du hittade min tråd. Faktum är att jag letade efter den utan att hitta.
Fast nu är det inte från billogram jag skriver ut. Men det är samma typ av problem.

Ursprungligen av mattiL:

Man kan ofta skriva ut en sida med skrivarkonfiguration direkt från skrivaren, denna brukar visa programversion (firmware), IP-adress, skrivarnamn mm.

Vad har du för skrivare (modellnummer)?

Det är denna......

Har denna Adobe Acrobat.....kanske att man ska byta till en annan?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-05 19:07
Ursprungligen av calinou:

Det är denna......

Vad jag kan se är detta en modern skrivare (MFP), du skulle kunna testa att skriva ut via trådat nätverk eller USB för att se om det går fortare.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c0362947...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-05 22:02
Ursprungligen av calinou:

Tack för att du hittade min tråd. Faktum är att jag letade efter den utan att hitta.
Fast nu är det inte från billogram jag skriver ut. Men det är samma typ av problem.

Ja, och då får du lösa det på samma sätt som förra gången: byt till svart/vit utskrift. Din skrivare har bara 128MB minne vilket kan göra det svårt eller omöjligt att printa utskrifter som innehåller avancerad grafik. Den är modern, men alltså bara 128MB minne...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-05 22:20

Trist att den är seg när den ändå är så pass ny: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2364564

HP sjunker allt lägre, jag rekommenderar Brother. Brother har verkligen skärpt sig och tagit chansen när HP har rasat i kvalitet.

Ursprungligen av mattiL:

Vad jag kan se är detta en modern skrivare (MFP), du skulle kunna testa att skriva ut via trådat nätverk eller USB för att se om det går fortare.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c0362947...

Tack för länken! fick bara en liten manual när jag köpte skrivaren. Ska prova med trådat. Men det är väl konstigt att jag inte haft sådana problem förut. Det började för några månader sedan. Vissa filer går att öppna i förhandsvisning vilket går mycket snabbare att skriva ut. Numera skickas dom flesta fakturor som pdf via e-post vilket tar evighet att skriva ut alla underlag till bokföring.

Ursprungligen av iSweden:

Trist att den är seg när den ändå är så pass ny: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2364564

HP sjunker allt lägre, jag rekommenderar Brother. Brother har verkligen skärpt sig och tagit chansen när HP har rasat i kvalitet.

Har inte haft problem med skrivaren. Tycker att den är bra och inte så stor. HP support gäller inte längre. Man ska hålla på och virvla runt en bra stund innan man hittar till deras support på hemsidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-06 08:20

Då det är en PCL-printer kan det vara extra viktigt att drivrutinen är felfri. Ett sak som inte tagits upp är att radera skrivarkön och installera på nytt. Inte vidare vetenskapligt, men vi har inget bättre att gå på. Har TS uppdaterat MacOS eller så under tiden skrivarkön har funnits?

Ursprungligen av frazze:

Då det är en PCL-printer kan det vara extra viktigt att drivrutinen är felfri. Ett sak som inte tagits upp är att radera skrivarkön och installera på nytt. Inte vidare vetenskapligt, men vi har inget bättre att gå på. Har TS uppdaterat MacOS eller så under tiden skrivarkön har funnits?

Har uppdaterat drivrutinerna nyligen samt har senaste MacOs. Vad menar du att installera på nytt - är det hela skrivaren som ska tas bort och installeras ingen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-06 10:04
Ursprungligen av calinou:

Har uppdaterat drivrutinerna nyligen samt har senaste MacOs. Vad menar du att installera på nytt - är det hela skrivaren som ska tas bort och installeras ingen?

Ja, ta bort skrivarkön i systeminställningar och gör en ny. Kanske fel att kalla det för installera - det kan ge fel associationer. Sorry!

För kännedom (om någon råkar ut för samma problem): Enda sätt att få utskrift är att öppna/skriva ut pdf-filerna i en Webbläsare t ex Chrome. Det var värt 200 kr på HP supporten!
Problemmet är hos Adobe Acrobat Reader DC

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-25 22:26
Ursprungligen av calinou:

För kännedom (om någon råkar ut för samma problem): Enda sätt att få utskrift är att öppna/skriva ut pdf-filerna i en Webbläsare t ex Chrome. Det var värt 200 kr på HP supporten!
Problemmet är hos Adobe Acrobat Reader DC

Men vänta. Då verkar det ha att göra med vilken version av PDF som används. Adobe lär ju köra default på den nyaste/senaste medans en browser kanske gör något mindre modernt... Har du provat med Preview/Förhandsvisning istf Acrobat Reader?

Ursprungligen av frazze:

Men vänta. Då verkar det ha att göra med vilken version av PDF som används. Adobe lär ju köra default på den nyaste/senaste medans en browser kanske gör något mindre modernt... Har du provat med Preview/Förhandsvisning istf Acrobat Reader?

Har installerat om Adobe och det hjälpte inte.
Ibland har det inte fungerat med förhandsvisning dvs tagit lång tid.
Detta med vilken version av PDF visste jag inte att det kan påverka. Var ser man vilken version av PDF det är?

Senast redigerat 2018-09-26 08:44
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-26 09:38
Ursprungligen av calinou:

Har installerat om Adobe och det hjälpte inte.
Ibland har det inte fungerat med förhandsvisning dvs tagit lång tid.
Detta med vilken version av PDF visste jag inte att det kan påverka. Var ser man vilken version av PDF det är?

Det stämmer att Adobe aldrig kommer att fungera, för dess grundinställning är att köra den senaste versionen av PDF. Så oavsett hur många gånger som du installerar om, så kommer den att ha samma felaktiga inställning. Så är det dessvärre.
Så vi får angripna problemet på ett annat sätt. Att det fungerar med Förhandsvisning ibland beror troligen på att du skriver ut olika saker varje gång. Därför kommer olika utskrifter att resultera i olika utmaningar för konverteringen mellan PDF->PCL och ibland så kommer inte utskriften att komma ut. Vi vet ju dessutom inte om det är i konverteringen som det blir fel, eller om din PCL-fil blir för stor för printern. Du går in i Acrobat Reader och väljer bland inställningarna för utskrift. Inser precis att jag menar PostScript och inte PDF. Det finns olika versioner, typ 1.4, 2.0 osv.

Eller gör jag? Kan inte någon av 99:s alla tryck- och reklamkunniga hoppa in och hjälpa till här?

Ursprungligen av frazze:

Det stämmer att Adobe aldrig kommer att fungera, för dess grundinställning är att köra den senaste versionen av PDF. Så oavsett hur många gånger som du installerar om, så kommer den att ha samma felaktiga inställning. Så är det dessvärre.
Så vi får angripna problemet på ett annat sätt. Att det fungerar med Förhandsvisning ibland beror troligen på att du skriver ut olika saker varje gång. Därför kommer olika utskrifter att resultera i olika utmaningar för konverteringen mellan PDF->PCL och ibland så kommer inte utskriften att komma ut. Vi vet ju dessutom inte om det är i konverteringen som det blir fel, eller om din PCL-fil blir för stor för printern. Du går in i Acrobat Reader och väljer bland inställningarna för utskrift. Inser precis att jag menar PostScript och inte PDF. Det finns olika versioner, typ 1.4, 2.0 osv.

Eller gör jag? Kan inte någon av 99:s alla tryck- och reklamkunniga hoppa in och hjälpa till här?

Kanske att jag formulerat mig fel? Behöver inte hjälp nu längre pga ville bara meddela att det fixat sig och ifall någon råkar för samma sak så är det bara att skriva ut via en webbläsare.

1
Bevaka tråden