Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnade mobiler nya trenden

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Marknaden för begagnade mobiltelefoner växer ordentligt, och allt fler låter sina mobiler gå i arv. Men det finns fällor att se upp för!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-16 14:50

100 % i omröstningen ger bort sin telefon (ojdå, bara jag som har röstat....).
Lite olika, ibland ger jag bort, ibland sparar jag, ibland säljer jag.

När mina mobiler har gjort sitt är det ingen som vill ha dom längre. Brukar ha dom +4 år. Oftast batteriet som är slut då. Brukar inte vara någon mening att byta det. Jag totalförstör dom. Ingen snäll begravning här inte!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-16 15:20

Prestandan i mobiler har ökat kraftigt under senare år. Det börjar likna datormarknaden, där kraften i CPU m.m. nått en hög platå och överskrider normala brukares behov och därmed kan de användas under mycket längre tid än förr.
I detta fall är Android den stora vinnaren. Där äldre mobiler som inte längre ges uppdateringar av tillverkaren kan ges nytt liv av brukaren själv genom att installera ett annat OS, från ex. LineageOS.

Men tids nog så brukar utvecklare fylla tillgängligt CPU-överskott med nya sysslor och då blir de äldre modellerna för klena.

Jag sparar, ger bort och säljer mina mobiler. Jag är mobilskötare för mina barn och deras mor plus släktingar. Senast gav jag bort en Moto G3 till min svåger.

Ger bort, sparar, säljer. Ungefär i den ordningen.
Eftersom mina telefoner inte brukar hinna bli så gamla så är det en viss ruljans, vilket familj och bekanta verkar gilla.

Ursprungligen av iSweden:

.... Där äldre mobiler som inte längre ges uppdateringar av tillverkaren kan ges nytt liv av brukaren själv genom att installera ett annat OS, från ex. LineageOS.
.

Dvs allt äldre än nio månader eller så

Ursprungligen av keptang:

Ger bort, sparar, säljer. Ungefär i den ordningen.
Eftersom mina telefoner inte brukar hinna bli så gamla så är det en viss ruljans, vilket familj och bekanta verkar gilla.

Ungefär samma princip här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-16 17:08
Ursprungligen av Zeugma:

… Jag är mobilskötare för mina barn och deras mor plus släktingar. …

Låter bekant Tror att många på forumet har samma roll.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-16 17:28

Saknar att välja flera alternativ.
Tog ger bort för det ligger närmast till hands, min dotter ska få min 6S+ när jag shoppar ny till hösten är planen

De två innan har jag sålt, den innan det ligger i en låda här.

Ursprungligen av Json_81:

Saknar att välja flera alternativ.
Tog ger bort för det ligger närmast till hands, min dotter ska få min 6S+ när jag shoppar ny till hösten är planen

De två innan har jag sålt, den innan det ligger i en låda här.

Det finns ju ett ”annat”-alternativ.

Har för det mesta sålt billigt till kompisar eller andra, men behållt en... som jag inte uppdaterar iOS på, som inte har nått SIM-kort utan bara speciella appar som jag vill ha som dom är, nämligen min lilla smidiga 5s.

I nödfall kan jag tillfälligt flytta över SIM-kortet om den nyare skulle paja.

Ursprungligen av SweSG:

När mina mobiler har gjort sitt är det ingen som vill ha dom längre. Brukar ha dom +4 år. Oftast batteriet som är slut då. Brukar inte vara någon mening att byta det. Jag totalförstör dom. Ingen snäll begravning här inte!

Oh du grymma värld

  • Medlem
  • 2018-07-16 21:17

Barnen är för små för egna mobiler
Men de gamla sparas
Just nu används två gamla till PS4 Just Dance kontroller och en som fjärrkontroll i köket till Chromecast streaming ?

Ursprungligen av CekariYH:

Oh du grymma värld

Grejen är att jag lägger mina pengar på annat. Jag har ett filmintresse utöver det vanliga. Inte billigt, och man får välja bort massa annat istället. Sedan är jag mera för datorer och servrar vilket inte heller är billigt. Pengarna tar slut snabbt när man har kul.

Ett exempel istället för en dyr mobil så kan jag köpa en server och några diskar + en billig mobil. Mobiler idag är för dyrt i mitt tycke. Men allt har la att göra vad man är intresserad av också. Klart jag vill ha bra mobiler också. Men idag väljer jag bort det för annat!

Ursprungligen av SweSG:

Grejen är att jag lägger mina pengar på annat. Jag har ett filmintresse utöver det vanliga. Inte billigt, och man får välja bort massa annat istället. Sedan är jag mera för datorer och servrar vilket inte heller är billigt. Pengarna tar slut snabbt när man har kul.

Ett exempel istället för en dyr mobil så kan jag köpa en server och några diskar + en billig mobil. Mobiler idag är för dyrt i mitt tycke. Men allt har la att göra vad man är intresserad av också. Klart jag vill ha bra mobiler också. Men idag väljer jag bort det för annat!

Samma här i stort, har fortfarande en 6+, är väl tre-fyra år nu och den första gen. Watch men kanske uppdatera i höst beroende på vad som kommer och om det är nått jag verkligen behöver eller så blir det kanske förra årets om dom kommer ner skapligt pris.
Lägger nästa allt min surt intjänad kapital på foto-prylar, egentligen allt för mycket men va fan

Filmer har jag sluta köpa i fysisk modell, låter Apple stå som filmhylla i iTunes, med viss risk förstås

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-16 23:01
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det finns ju ett ”annat”-alternativ.

Fast jag gör ju inte annat, jag gör flera av alternativen.

Det här är ju helt obegripligt, när man haft årets iPhone i 3-4 månader börjar man redan längt efter nästa version. Bara tanken på att ha en äldre modell känns helt overklig. Skrämmande är vad det är, kan ju va vem som helst, nån på bussen.

Har sålt några när jag har uppgraderat. Men det får inte gå för lång tid heller. Har en Nokia Lumia 920 samt en Microsoft Lumia 550.
Fullt fungerande men osäljbara, med en död plattform som Windows Phone/Mobile.
Så de har jag kvar. Eller så får de åka i elektronikåtervinningen så småningom.

Ursprungligen av Json_81:

Fast jag gör ju inte annat, jag gör flera av alternativen.

Skulle säga att det ryms under "annat"-alternativet om du gör flera olika saker, särskilt eftersom det då kräver en förklaring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-17 08:19

Så tycker inte jag. Annat är väl just annat än ovanstående.... Skulle varit kryssrutor istället för radioknappar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-17 09:20
Ursprungligen av jakobnilsson:

Skulle säga att det ryms under "annat"-alternativet om du gör flera olika saker, särskilt eftersom det då kräver en förklaring.

Ursprungligen av kenjon:

Så tycker inte jag. Annat är väl just annat än ovanstående.... Skulle varit kryssrutor istället för radioknappar.

Precis det jag menar.
Annars borde frågan varit formulerad "Vad gjorde du med din gamla telefon senast du bytte" eller liknande.

Men nu ska vi inte hänga upp oss på det

Jag lämnar in min hos mStore Östersund och får på så sätt rabbat motsvarande inbytespriset på en ny lur ?

Jag säljer om de finns nåt värde i luren annars skänker jag de till bättre behövande, och i sista läget spar jag luren och har som backup.

Jag hinner ju aldrig ha mina telefoner så länge att det är motiverat att kasta iväg, så det blir i regel en Blocket-annons av det hela. Nu i år är dock första gången som jag faktiskt kommer låta min nuvarande iPhone hamna i en byrålåda. Den kommer att få fungera som en reservtelefon om jag har otur att få problem med nya motsvarigheten till iPhone X som lanseras i september.

Ursprungligen av Cancerman:

Jag lämnar in min hos mStore Östersund och får på så sätt rabbat motsvarande inbytespriset på en ny lur ?

Vilket ofta motsvarar ett värde som är väsentligt lägre än vad du får via exempelvis Blocket.

1
Bevaka tråden