Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget startljud, svart skärm (MBP sent 2011)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro sent 2011 som har börjat strula.
När jag startar datorn så kommer inget startljud, och skärmen är svart. Däremot gör DVD-läsaren ljud ifrån sig och LED-lampan i framkant på datorn börjar lösa med ett fast sken (till skillnad från när datorn är i vila och den pulserar). Om jag lägger örat mot datorn så hör jag att åtminstone fläkten spinner igång.

Har prövat att försöka återställa SMC, PRAM men det verkar inte vara felet. Tog med datorn in till en Apple-återförsäljare, men innan vi skulle skicka iväg den på service så provade vi att starta den och då funkade den givetvis. Funkade felfritt i någon vecka men nu är felet tillbaka.

Några idéer, någon som upplevt något liknande och har en kvalificerad gissning?

Glappkontakt eller fel på kabeln till hårddisken kan det ju vara...

Funkar säker start?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-08 00:08
Ursprungligen av yomoooo:

Jag har en MacBook Pro sent 2011 som har börjat strula.
När jag startar datorn så kommer inget startljud, och skärmen är svart. Däremot gör DVD-läsaren ljud ifrån sig och LED-lampan i framkant på datorn börjar lösa med ett fast sken (till skillnad från när datorn är i vila och den pulserar). Om jag lägger örat mot datorn så hör jag att åtminstone fläkten spinner igång.

Har prövat att försöka återställa SMC, PRAM men det verkar inte vara felet. Tog med datorn in till en Apple-återförsäljare, men innan vi skulle skicka iväg den på service så provade vi att starta den och då funkade den givetvis. Funkade felfritt i någon vecka men nu är felet tillbaka.

Några idéer, någon som upplevt något liknande och har en kvalificerad gissning?

Är det en 13 eller 15 tums 2011 a ?

Håll nere strömknappen 10 sekunder och pröva sen en ny vanlig omstart och se om skärmen tänds upp .

Min erfarenhet är att ena minnesplatsen oftast den nedre kan ge upp, kall lödning mm..
Pröva att köra endast ett stycke minne i övre minneshållaren.. Finns ju 8 Gbs moduler -1333 mhz- samt 1600 mhz så funkar väl i värsta fall.

Pröva också andra minnen. Byt ut hårddisk ATA- kabeln mm... i värsta fall har väl moderkortet tröttnat.. Är det en 15 tums MBP 2011 så är det grafikkortet som spökar svårt att åtgärda det problemet dock.

Lycka till hoppas det löser sig

Senast redigerat 2018-07-08 11:15
Ursprungligen av cubeis:

Är det en 13 eller 15 tums 2011 a ?
... i värsta fall har väl moderkortet tröttnat.. Är det en 15 tums MBP 2011 så är det grafikkortet som spökar svårt att åtgärda det problemet dock.

Lycka till hoppas det löser sig

Skulle pröva att byta plats på RAM-minnena och hade då såklart sönder det ena ? Så nu tröttnade jag på att felsöka och lämnade in den till Mstore, återkommer med deras analys.

Det är en 15” så det kan säkert vara det. Känns tyvärr som ett större hårdvarufel fen här gången och misstänker att det slutar med pensionering!

Fick svar idag, det var logikkortet som gett sig, så det var inte så mycket att göra. Det blir till att sätta hårddisken i ett chassi och gå och handla en nya dator!

RIP till min MacBook Pro som varit med sedan 2012 ☠️?

1
Bevaka tråden