Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två iPhones, två simkort, olika telefonnummer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag kommer att testa, men tänkte kolla om ni vet vilka bekymmer man kan stöta på?

Jag har två iPhones (jobb och privat), som så klart har olika nummer, men samma apple ID - de är även installerade med samma icloud-kopia. Kommer det att gå smärtfritt? Tänkte stänga av mobilerna, byta simkorten och starta upp?

Antar att mest bök kommer vara med bankid, swish och sånt?

BankID beror på hur många BankID din utgivare tillåter, fler än ett = inga problem.
Swish kan du ha tre telefonnummer kopplat till.

Annars kan jag tipsa om detta, så slipper du ha dubbla telefoner.

Tack för svaret. Ja, banken tillåter, har redan bankid och swish på båda telefonerna och bytet vill jag göra, för att jag vill använda den som är bäst, mest

Och tack för tipset, skall verkligen kolla in "duo-prylen" som du tipsar om. Kan googla så klart, men var köpte du den, pris osv?

När jobbet tillhandahöll en Samsung mobil tyckte jag det var bökigt, så efter ett tag så ställde jag in den till att vidarebefordra alla samtal till min iPhone, och satt konstant på väggen med laddaren på, så slapp jag hålla på med 2 mobiler, borde väl gå på en iPhone också?

Ursprungligen av keptang:

BankID beror på hur många BankID din utgivare tillåter, fler än ett = inga problem.
Swish kan du ha tre telefonnummer kopplat till.

Annars kan jag tipsa om detta, så slipper du ha dubbla telefoner.

Jag är bara nyfiken, vad är fördelen med att ha flera telefonnummer kopplade till Swich?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-08 11:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är bara nyfiken, vad är fördelen med att ha flera telefonnummer kopplade till Swich?

Kanske inte en fördel, men en konsekvens av att man vill upprätthålla en komplett vy baserat på det aktuella/aktiva telefonnumret som man använder. Det gör det kanske också lättare att hålla isär transaktioner mellan de två numren som ändå landar i samma pott?

Ursprungligen av pjnorman:

Och tack för tipset, skall verkligen kolla in "duo-prylen" som du tipsar om. Kan googla så klart, men var köpte du den, pris osv?

AliExpress, ca. 300kr.

Ursprungligen av CekariYH:

När jobbet tillhandahöll en Samsung mobil tyckte jag det var bökigt, så efter ett tag så ställde jag in den till att vidarebefordra alla samtal till min iPhone, och satt konstant på väggen med laddaren på, så slapp jag hålla på med 2 mobiler, borde väl gå på en iPhone också?

Det funkar också, har kört så. Enda nackdelen är att det inte går att ringa/skicka SMS från det numret såklart.

Jag vill inte göra mig av med mitt privata nummer, har just nu den bästa telefonen, kopplat dit och har fram till i dagarna bara haft swish, mobilt bankid och alla annan ekonomi (bankappar, klarna osv) på denna telefonen. Och då fått släpa med mig jobbtelefon för att bli nådd. Bökigt att vidarekoppla jobbnumret, för det ligger inlagt på "slinga" och samtal som kommer till mig, via "slingan" vidarekopplas inte, bara de som rings direkt till mig. Jag har även, på jobbabonnemanget, 30GB surf, som jag nästan aldrig nyttjar, då den nästan bara ligger kvar på jobbet.

Då tänkte jag att om jag gör jobbluren så "privat" som möjligt, men utan att behöva säga till familj, vänner, bekanta att byta nummer till mig. Oavsett om de skall swisha pengar, messa mig eller ringa. Så kollade jag med banken och det skall fungera att ha båda två telefonerna/telefonnummer. Så planen är nu att vidarekoppla det privata numret, till jobbet, ha samma apple id - så imessage funkar kombinerat, samt att jag kan sköta banken även på jobbtelefonen.

Så kom jag ju på efter jag gjort i ordning så att båda telefonerna är nästan identiska, att jag nog vill att den bästa (iPhone 8+, idag privata) är den jag bär med mig och den som ligger hemma (iPhone 7, idag jobbtelefon) blir privat, så länge.

keptang: https://www.aliexpress.com/item/Dual-Cards-Du... - den verkar inte finnas kvar längre

Ursprungligen av pjnorman:

keptang: https://www.aliexpress.com/item/Dual-Cards-Du... - den verkar inte finnas kvar längre

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&...

Använde din länk tidigare, men det kanske har kommit nya modeller?

Ursprungligen av pjnorman:

Använde din länk tidigare, men det kanske har kommit nya modeller?

Bara den säljaren jag köpte av som inte säljer den längre.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-07-08 13:00
Ursprungligen av keptang:

Bara den säljaren jag köpte av som inte säljer den längre.

Hur funkar det nu när Posten hijackar all post från Kina...kostar det skjortan och tar 3-4 månader för att få sitt paket?

Jag har inte beställt från Kina sen Posten införde dessa maffiametoder ?

Ursprungligen av Jedih:

Hur funkar det nu när Posten hijackar all post från Kina...kostar det skjortan och tar 3-4 månader för att få sitt paket?

Jag har inte beställt från Kina sen Posten införde dessa maffiametoder ?

Kostar 75kr + moms om den fastnar hos PostNord, inte säkert det gör om man använder AliExpress Standard Shipping.
Beställningar jag gjort senaste veckorna har gått snabbt, någon dag efter inbetald moms så har jag haft försändelsen.

Allt har dock inte fastnat hos PostNord som jag beställt.

Ryktas om att åtminstone en modell av de nya iPhones som kommer i höst blir dual sim. Så om det är sant är det ett smart drag av Apple. Sony har också ändrat strategi. Både Xperia XZ2 samt compact modellen har nu dual sim även i Sverige.

Ursprungligen av keptang:

Kostar 75kr + moms om den fastnar hos PostNord, inte säkert det gör om man använder AliExpress Standard Shipping.
Beställningar jag gjort senaste veckorna har gått snabbt, någon dag efter inbetald moms så har jag haft försändelsen.

Allt har dock inte fastnat hos PostNord som jag beställt.

Beror lite vad prylen kostar, har för mig att det kan hosta upp till 150:- om den är dyrare än 1500:- + moms.
Då har du haft tur, mina har hitintills legat 3-4 veckor sedan dom kommit till Svedala :-/

Mera tur

Ursprungligen av CekariYH:

Beror lite vad prylen kostar, har för mig att det kan hosta upp till 150:- om den är dyrare än 1500:- + moms.
Då har du haft tur, mina har hitintills legat 3-4 veckor sedan dom kommit till Svedala :-/

Mera tur

Jo, men det vi pratar om här kostar ca. 300.

1
Bevaka tråden