Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon för diskussioner med Postnord – svensk lansering på gång?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Postnord bekräftar att företaget blivit kontaktade av Amazon angående samarbete runt e-handelsjättens svenska lansering.

Läs hela artikeln här

Har väntad länge på att de ska komma hit. De har oftast mycket bra prylar till vettiga priser, iaf i England, men frakten har ju kostat en del. Och just nu får man vara försiktig så man inte köper där och som inte lagerförs/beskattas i England... billigare prylar kan plötsligt bli 400-500% dyrar när PostNord och därmed skatteverket gjort sitt.
Nu, om Amazon nu kommer hit, kommer iofs det bli lite dyrare med moms men samtidigt billigare frakt på det de lagerför här.
Komsikomsi...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-03 15:10

Att dom väljer Postnord som speditör låter ju inte särskilt lovande, dom klarar ju inte av det dom sysslar med nu, har fått åka runt i stan flera gånger för att hämta paket som har levererats till fel utlämningsställe och flera gånger har expressförsändelser blivit liggandes på någon terminal i flera dagar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-03 18:41
Ursprungligen av CekariYH:

men frakten har ju kostat en del.

Tycker inte frakten varit värre än vad svenska butiker tar i många fall. Och risken är nog att en svensk Amazon blir dyrare så ev lägre frakt inte hjälper.

Ursprungligen av jonmag:

Att dom väljer Postnord som speditör låter ju inte särskilt lovande, dom klarar ju inte av det dom sysslar med nu, har fått åka runt i stan flera gånger för att hämta paket som har levererats till fel utlämningsställe och flera gånger har expressförsändelser blivit liggandes på någon terminal i flera dagar.

Postnord har en leveranskvalitet på cirka 95% för paket och ca 90% för A-brev. Siffrorna avser 2017. Dina personliga upplevelser av Postnords leverans till just dig säger därför inte så mycket om att de inte klarar sitt uppdrag. Det är som att jag skulle påstå att Schenker inte är så lovande eftersom de lyckats skeppa mitt paket till Luleå två gånger. Jag bor i Sundsvall.

Kul om de kommer hit. Jag tror dock inte de kommer slå ut aktörer på samma sätt som under Amazons tidigare dagar i USA. Nu har ju många handlare förberett med egen e-handel såväl som med fysiska butiker.
Så har det även blivit i exempelvis Indien där de har starka lokala konkurrenter som Flipkart. (Som Amazons ärkefiende Walmart har köpt upp/samarbetar med)

Men det blir ju ett till val för Svenska konsumenter vilket känns bra.

Ursprungligen av sextontio:

Postnord har en leveranskvalitet på cirka 95% för paket och ca 90% för A-brev. Siffrorna avser 2017. Dina personliga upplevelser av Postnords leverans till just dig säger därför inte så mycket om att de inte klarar sitt uppdrag. Det är som att jag skulle påstå att Schenker inte är så lovande eftersom de lyckats skeppa mitt paket till Luleå två gånger. Jag bor i Sundsvall.

Målet är 98%, så 95% respetive 90% är dåliga siffror. Dessutom var målet för a-brev leverans inom 1 dag inrikes och efter inte har kunnat uppnå målet, har dom själva ändrat målet till 2 dagar. För att snygga till siffrorna.
Det handlar inte bara om enstaka personer heller, utan många har klagat och anmälningar har ökat för varje år. 2018 är nytt rekordår för anmälningar.
http://www.ehandel.se/PostNords-vd-Paketen-ga...

Reklamationer har också ökat från 2016-2017.
http://www.ehandel.se/Sa-manga-fler-reklamati...

Senast jag beställde en el cykel för 27k och det var 2 stora hål på kartongen. Tillräckligt stora så saker kan ramla ur. Som tur denna gång så fanns all kvar inne i kartongen. Men för säkerhets skull tog jag foto ifall skall behöva reklamera och påtalade chaffisen om det.

Ursprungligen av Json_81:

Tycker inte frakten varit värre än vad svenska butiker tar i många fall. Och risken är nog att en svensk Amazon blir dyrare så ev lägre frakt inte hjälper.

Det är ingen "risk", vi vet att det blir dyrare pga momsen och frakten är dyrare från England än inom Sverige även om det inte skiljer så mycket.

Ursprungligen av CekariYH:

Det är ingen "risk", vi vet att det blir dyrare pga momsen och frakten är dyrare från England än inom Sverige även om det inte skiljer så mycket.

Det är fri frakt från amazon.de på alla ordrar över €40 har jag för mig. Så det måste Amazon/PostNord möta för att det ska vara någon mening.

Ursprungligen av keptang:

Det är fri frakt från amazon.de på alla ordrar över €40 har jag för mig. Så det måste Amazon/PostNord möta för att det ska vara någon mening.

Jaha, det visste jag inte, men är dålig på tyska så köper från UK, men det är kanske samma där...

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, det visste jag inte, men är dålig på tyska så köper från UK, men det är kanske samma där...

Amazon.de hemsida går att ställa in med engelska som språk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-04 07:01
Ursprungligen av CekariYH:

Det är ingen "risk", vi vet att det blir dyrare pga momsen och frakten är dyrare från England än inom Sverige även om det inte skiljer så mycket.

Momsen betalar vi redan på beställningar från Amazon inom EU.

Ursprungligen av M8ystic8:

Målet är 98%, så 95% respetive 90% är dåliga siffror. Dessutom var målet för a-brev leverans inom 1 dag inrikes och efter inte har kunnat uppnå målet, har dom själva ändrat målet till 2 dagar. För att snygga till siffrorna.
Det handlar inte bara om enstaka personer heller, utan många har klagat och anmälningar har ökat för varje år. 2018 är nytt rekordår för anmälningar.
http://www.ehandel.se/PostNords-vd-Paketen-ga...

Reklamationer har också ökat från 2016-2017.
http://www.ehandel.se/Sa-manga-fler-reklamati...

Senast jag beställde en el cykel för 27k och det var 2 stora hål på kartongen. Tillräckligt stora så saker kan ramla ur. Som tur denna gång så fanns all kvar inne i kartongen. Men för säkerhets skull tog jag foto ifall skall behöva reklamera och påtalade chaffisen om det.

För det första så är det ju inte så att målet har ändrats till 2 dagar för att "snygga till siffrorna". Förändringen av marknaden för främst brev skapar utmaningar för Postnord och andra leverantörer av brev i vår omvärld. Det klart att det inte går att fortsätta som vanligt och tro att allt då kan levereras över en natt oavsett varifrån det kommer och var det ska i landet.

Dessutom måste man sätta saker och ting i ett perspektiv. Det räcker inte att försöka göra en höna av en fjäder på grund av sitt eget subjektive missnöje, eller genom att påpeka att "många har klagat och anmälningarna ökar". Ja, det har skett en försämring gentemot 2016 om man tittar på de siffror som Postnord har presenterat för 2017. Samtidigt så om vi då tittar på antalet reklamationer (som du tar upp) så motsvarar de inte ens 0,1% av det totala antalet leverade paket. Och tittar du på antalet levererade paket så är det enbart 6% som inte når fram enligt förväntad leveranstid. I dessa 6% tas då heller inte hänsyn till problem som orsakats av externa förhållanden som Postnord inte kan påverka. Ta exempelvis det enorma inflödet av paket från Kina, som är en direkt effekt av att Kina fortfarande har kvar en särställning i internationell posthantering och som drabbar europeiska paketleverantörer stenhårt.

Vad jag vill säga är att även om siffrorna är något under målet för paketleverans så får man nog ändå säga att det är riktigt bra för en organisation som fortfarande arbetar med att ställa om för att möta allt högre krav i samband med bland annat e-handel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-04 11:05

Nu tror ju inte jag att dom flesta som får problem med Postnord anmäler det till dom och blir en del av statistiken -mig själv inkluderad, men faktum kvarstår ändå att över hälften av paket som dom har levererat så har det blivit fel, bara i år så har vid två tillfällen kontaktat affären där jag gjort beställningen och fått tillbaka kostnaden för expressfrakt -en gång tog det 5 dagar och en annan gång 7 dagar innan jag fick paketen och då hade det ena blivit liggande 3 dagar på terminalen i Härryda och andra gången så skickades det fram och tillbaka mellan 2 terminaler och 2 gånger har jag fått leveransen till fel utlämningsställe. Jag har anlitat DHL ungefär lika ofta som Postnord och hittills har det aldrig varit några problem, även mindre speditörer som Budbee och Best har alltid fungerat oklanderigt

Ursprungligen av Json_81:

Momsen betalar vi redan på beställningar från Amazon inom EU.

Engelsk "moms" ja, som är lägre än den svenska... det är ju det som är vitsen med att köpa från annat EU-land bla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-04 12:55
Ursprungligen av CekariYH:

Engelsk "moms" ja, som är lägre än den svenska... det är ju det som är vitsen med att köpa från annat EU-land bla.

Nu får du ta och uppdatera dig lite.
Vi betalar svensk moms, det måste alla som säljer inom EU över 320.000 per år ta ut.

Ursprungligen av jonmag:

Nu tror ju inte jag att dom flesta som får problem med Postnord anmäler det till dom och blir en del av statistiken -mig själv inkluderad, men faktum kvarstår ändå att över hälften av paket som dom har levererat så har det blivit fel, bara i år så har vid två tillfällen kontaktat affären där jag gjort beställningen och fått tillbaka kostnaden för expressfrakt -en gång tog det 5 dagar och en annan gång 7 dagar innan jag fick paketen och då hade det ena blivit liggande 3 dagar på terminalen i Härryda och andra gången så skickades det fram och tillbaka mellan 2 terminaler och 2 gånger har jag fått leveransen till fel utlämningsställe. Jag har anlitat DHL ungefär lika ofta som Postnord och hittills har det aldrig varit några problem, även mindre speditörer som Budbee och Best har alltid fungerat oklanderigt

Vi kallar det för statistiskt mörkertal. Hur ska det beräknas?

Av alla paket som Postnord har levererat till mig så är det ett enda som har blivit fel. Någonsin. Jag har haft betydligt fler problem med DHL och Schenker de gånger som jag har behövt ha med dem att göra. Därför undviker jag att beställa något från företag som inte har tillräckligt med "förstånd" att använda sig av Postnord som leverantör. Men hur som helst. Detta gör ju inte att min egna personliga erfarenhet av Postnord gentemot andra leverantörer säger så mycket om vilken leveranskvalitet som finns hos någon av aktörerna.

Det här är ett återkommande problem i diskussioner om olika tjänsteleverantörer. Personliga erfarenheter används som fakta. Få orkar att sätta sig ner och ta reda på redovisad statistik och göra enkla och snabba beräkningar på procentuella tal för att få en bättre och mer oberoende uppfattning om hur verkligheten ser ut. Som redan nämnts så finns det mörkertal på grund av att konsumenter tenderar att inte rapportera in vartenda fel som uppstår, men då får man förstås också rimlighetsbedöma hur stort detta tal är. Jag tror dock inte att mörkertalet är så stort att det ger en kraftig påverkan på den statistik som vi har tillgänglig från Postnord m.fl idag.

Ursprungligen av Json_81:

Nu får du ta och uppdatera dig lite.
Vi betalar svensk moms, det måste alla som säljer inom EU över 320.000 per år ta ut.

Jaha, har dom ändrat det? för tidigare betalade man för den momsen som landet men köpte från betalade till sitt land sas.
I såfall har jag fel...

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, har dom ändrat det? för tidigare betalade man för den momsen som landet men köpte från betalade till sitt land sas.
I såfall har jag fel...

Det är inte ändrats och det är inget nytt. Det har alltid funnits en begränsning som reglerar när säljaren ska ta ut inhemsk moms eller den moms som gäller i det land där konsumenten bor. Däremot har det sällan varit tydligt hos de e-butiker som säljer varor till svenska konsumenter. Kanske främst för att det inte är så intressant att det förklaras.

Vad som däremot kan vara intressant att ta reda på är väl huruvida man som konsument kan belastas med momsskyldighet för inköpt vara från annat EU-land om säljaren har brutit mot befintlig lagstiftning, som unionen har kommit överens om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-04 17:13
Ursprungligen av sextontio:

Vi kallar det för statistiskt mörkertal. Hur ska det beräknas?

Av alla paket som Postnord har levererat till mig så är det ett enda som har blivit fel. Någonsin. Jag har haft betydligt fler problem med DHL och Schenker de gånger som jag har behövt ha med dem att göra. Därför undviker jag att beställa något från företag som inte har tillräckligt med "förstånd" att använda sig av Postnord som leverantör. Men hur som helst. Detta gör ju inte att min egna personliga erfarenhet av Postnord gentemot andra leverantörer säger så mycket om vilken leveranskvalitet som finns hos någon av aktörerna.

Det här är ett återkommande problem i diskussioner om olika tjänsteleverantörer. Personliga erfarenheter används som fakta. Få orkar att sätta sig ner och ta reda på redovisad statistik och göra enkla och snabba beräkningar på procentuella tal för att få en bättre och mer oberoende uppfattning om hur verkligheten ser ut. Som redan nämnts så finns det mörkertal på grund av att konsumenter tenderar att inte rapportera in vartenda fel som uppstår, men då får man förstås också rimlighetsbedöma hur stort detta tal är. Jag tror dock inte att mörkertalet är så stort att det ger en kraftig påverkan på den statistik som vi har tillgänglig från Postnord m.fl idag.

Mina personliga erfarenheter är väl fakta och inte statistik?

Ursprungligen av jonmag:

Mina personliga erfarenheter är väl fakta och inte statistik?

Dina personliga erfarenheter är på sin höjd fakta om din personliga erfarenheter. Det säger ingenting om huruvida Postnord eller andra leverantörer är pålitliga eller inte för konsumenterna.

Jag är lite orolig måste jag säga. När jag läste förlagskunskap pratade vi mycket om vad det skulle innebära för svensk bokhandel om Amazon kom till Sverige. Många bokhandlar och förlag går redan på knäna och har svårt att fortsätta finnas. Detta skulle vara ett enormt bakslag för dem :/ Anledningen till att Amazon kan pressa priserna är för att de har råd att gå med förlust och de har råd att köpa in enorma volymer. Jag tror att många lokala företag kommer drabbas hårt när Amazon kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-05 10:30
Ursprungligen av amandareventlid:

Jag är lite orolig måste jag säga. När jag läste förlagskunskap pratade vi mycket om vad det skulle innebära för svensk bokhandel om Amazon kom till Sverige. Många bokhandlar och förlag går redan på knäna och har svårt att fortsätta finnas. Detta skulle vara ett enormt bakslag för dem :/ Anledningen till att Amazon kan pressa priserna är för att de har råd att gå med förlust och de har råd att köpa in enorma volymer. Jag tror att många lokala företag kommer drabbas hårt när Amazon kommer till Sverige.

Lite tråkigt men samtidigt naturlig utveckling, amazon eller inte.
Inte många skiv och filmbutiker heller nuförtiden
Eller spel för den delen.

Böcker/skivor har ju redan nu i stor utsträckning gått online, hade Amazon kommit för 5 år sedan tror jag effekten hade blivit större. Sen att de ska köpa in enorma mängder böcker tryckta med Svenska språket tror jag inte heller på.
Däremot tror jag Amazon möjligen kommer påskynda bortgången av butiker/kedjor som redan nu går på knäna. Typ MM Överskott:
http://mmsverige.se/

Andra har förberett sig bättre som ÖoB som går ihop med en Norsk kedja för att kunna köpa in i större volymer. Jag tror aldrig onlinehandel kommer ta över helt utan det blir en mix av bägge delarna. Oavsett Amazon eller inte måste man ligga i framkant i linje med vad konsumenter önskar sig.

Jag är väldigt nyfiken på om Amazon kommer att lanseras innan Black friday, för isåfall borde det snart vara dags att få reda på det tänker jag. Vad tror ni?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag är väldigt nyfiken på om Amazon kommer att lanseras innan Black friday, för isåfall borde det snart vara dags att få reda på det tänker jag. Vad tror ni?

Har dom börjat etablera sig här än, med lager???

Vad jag har hört är att det dröjer, och att dom missar Black Friday i år.

Ursprungligen av CekariYH:

Har dom börjat etablera sig här än, med lager???

Ja. När, om och hur det lanseras lär vi märka. ?

Ursprungligen av CekariYH:

Har dom börjat etablera sig här än, med lager???

Vad jag har hört är att det dröjer, och att dom missar Black Friday i år.

Allt tyder på att det är Amazons lager som byggs upp i Katrineholm.

Ursprungligen av westerlu77:

Allt tyder på att det är Amazons lager som byggs upp i Katrineholm.

Ah, det vore ju toppen, så det inte tar 1-2 veckor i transporttid, ca 70km hemifrån

Nyhet idag om att Amazon kan etableras här. De ska ha köpt mark. Presskonferens nu på onsdag! Artikel. #nyhetstips

1
Bevaka tråden