Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installering av OS efter byte av hårddisk, fast på apple loggan

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Imac 2011 års modell, min hårddisk gick sönder och har nu bytt ut mot en ny samma storlek samma modell (seagate) dock krånglar det när jag försöker ominstallera datorn. Den startar upp och jag möts först av foldern med frågetecken sen sätter jag in installationsskivan för Snow Leopard, den börjar snurra och hårddisken börjar låta. Ikonen ändras då till apple loggan (utan laddningsbar). Efter några minuter blir datorn helt tyst (CDROM och hårddisk slutar arbeta).

Låtit den vara i detta läget i över en timma för att säkerställa att den inte går vidare. Jag vet inte vad jag ska göra. Mitt trådlösa tangentbord upptäcks inte av datorn så jag använder ett vanligt USB tangentbord för Windows. Osäker på om den lyssnar på mina knappintryck. Försöker starta den i olika lägen som internet recovery men det enda som händer är som sagt, folder med frågetecken eller apple loggan när skivan är i.

Jag funderar på om jag måste installera en ny EFI version för att den ska få stöd för internet recovery men osäker på hur jag installerar den från startup utan operativsystem. Testat att dra in pkg filen på en usb-sticka och startat datorn men det hjälper inte.

Någon som har förslag på hur jag kan installera operativsystemet?

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-26 17:43

Har du formaterat disken som HFS+ Journalförd GUID? Minns ej om det går att göra från blankt system eller om det inte spelar någon roll om man börjar från scratch.
Ingen gammal backup som du kan kopiera över till din nya?

USB-installation fungerar utmärkt. Men det krävs lite fix innan du kan boota från minnet. Googla det.

Jag har inte rört hårddisken utan den är helt opartitionerad. men det borde jag kunna göra under installation eller? Okej ska googla runt på efi boot installation.

Ursprungligen av iSweden:

Har du formaterat disken som HFS+ Journalförd GUID? Minns ej om det går att göra från blankt system eller om det inte spelar någon roll om man börjar från scratch.
Ingen gammal backup som du kan kopiera över till din nya?

USB-installation fungerar utmärkt. Men det krävs lite fix innan du kan boota från minnet. Googla det.

Testade att lägga in nytt EFI firmware på USB-sticka med skivbildsverktyget vilket verkade fungera. den verkar dock inte köra igång den vid uppstart. Den visar bara en folder med frågetecken på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-26 19:16
Ursprungligen av natte84:

Testade att lägga in nytt EFI firmware på USB-sticka med skivbildsverktyget vilket verkade fungera. den verkar dock inte köra igång den vid uppstart. Den visar bara en folder med frågetecken på.

Hmm? Har du verkligen googlat?
https://www.google.se/search?q=install+osx+fr...

https://support.apple.com/sv-se/ht201372
http://diskmakerx.com/

Jag letar inte efter installation av OS X via USB. Det vet jag att det fungerar. Jag pratar om en ny EFI version så att jag kan komma åt Internet recovery. D.v.s. Ladda ner en ny EFI version och lägga in den på en USB-Sticka och uppdatera firmware:n på hårdvaran. Inte installera operativsystemet. Det vill jag göra sen via internet recovery.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-02 10:19

I ditt första inlägg skriver du inget om att du har tryckt på C under start (innan start-ljudet) av datorn. Vad händer då?

Eller ska vi förstå dig som att du håller på med "Firmware Restoration CD"?

Ursprungligen av frazze:

I ditt första inlägg skriver du inget om att du har tryckt på C under start (innan start-ljudet) av datorn. Vad händer då?

Eller ska vi förstå dig som att du håller på med "Firmware Restoration CD"?

Jag har testat diverse kortkommandon. bland annat C men då hände ingenting.
Jag testade även kommandot för att välja boot alternativ. Då identifierar den installations skivan. Har tryckt på den och samma problem som ovan upprepade sig. Skivan börjar snurra men inget händer (väntat över 60min för att vara på säkra sidan).

Måste jag ta ut hårddisken och partitionera skivan först? Den kommer direkt från affären och in i datorn.
Antar att det borde installations programmet kunna lösa när man väljer hårddisk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-02 12:11
Ursprungligen av natte84:

Jag har testat diverse kortkommandon. bland annat C men då hände ingenting.
Jag testade även kommandot för att välja boot alternativ. Då identifierar den installations skivan. Har tryckt på den och samma problem som ovan upprepade sig. Skivan börjar snurra men inget händer (väntat över 60min för att vara på säkra sidan).

Måste jag ta ut hårddisken och partitionera skivan först? Den kommer direkt från affären och in i datorn.
Antar att det borde installations programmet kunna lösa när man väljer hårddisk.

Hur länge håller du nere C? Du måste hålla C nere tills att datorn har börjat läsa från CDROM. Att välja en disk som inte har ett OS på gör ingen nytta. Du ska satsa på att starta från CD-skivan, för det tar troligen längre tid för dig att uppdatera datorn för Internet-boot. För att testa något av alternativen behöver du inte vänta mer än 5 minuter för att avgöra om det fungerade. 60 minuter är onödigt.

Ursprungligen av frazze:

Hur länge håller du nere C? Du måste hålla C nere tills att datorn har börjat läsa från CDROM. Att välja en disk som inte har ett OS på gör ingen nytta. Du ska satsa på att starta från CD-skivan, för det tar troligen längre tid för dig att uppdatera datorn för Internet-boot. För att testa något av alternativen behöver du inte vänta mer än 5 minuter för att avgöra om det fungerade. 60 minuter är onödigt.

Jag startar datorn och håller direkt ner C. Jag håller den i flera minuter men det blir exakt samma som när jag försöker boota med installationsskivan. CD-ROM:en snurrar och tillslut låter den inte mer. Jag fortsätter hålla inne men inget händer. Håller i flera minuter (mer än 5). Det enda jag ser är Apple loggan utan någon loading bar.

Vad är det för installationsskiva du försöker använda?

2011-modellen kräver minst OS X 10.6.6. Om du har en skiva med t.ex 10.6.0 eller 10.6.3 så funkar det inte.

Se systemkrav m.m. här:
https://everymac.com/systems/apple/imac/index...

Mitt tips:
Via en annan dator, ladda ner något nyare system (t.ex High Sierra), och lägg det på ett USB-minne. Sen installerar du från USB-minnet.

Senast redigerat 2018-07-03 11:23
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-03 11:33

Har du en annan mac så kan du generera USB minne för installation så här:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

  • Medlem
  • International user
  • 2018-07-03 11:34
Ursprungligen av natte84:

Jag startar datorn och håller direkt ner C. Jag håller den i flera minuter men det blir exakt samma som när jag försöker boota med installationsskivan. CD-ROM:en snurrar och tillslut låter den inte mer. Jag fortsätter hålla inne men inget händer. Håller i flera minuter (mer än 5). Det enda jag ser är Apple loggan utan någon loading bar.

Du behöver inte hålla ner tangenten så länga, tryck ner den när du hör start signalen och håll ner den tills apple loggan dyker upp. Släpp efter det.

Tack för alla tips. Jag ska testa samtliga, förhoppningsvis ikväll. Återkommer med svar.

Ursprungligen av pt96hni:

Har du en annan mac så kan du generera USB minne för installation så här...

Och om man vill slippa terminalkommandona, och låta ett program göra jobbet åt en i stället, så kan man använda DiskMakerX som jag länkade till i mitt förra inlägg.

1
Bevaka tråden