Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad håller Apple på med?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-25 19:35

Jag kommer inte över att Apple sviker sin ursprungliga kundbas och numera satsar på glam till överpris. Vem är nöjd? De okunniga som lika gärna hade kunnat behålla jobbets plastiga bärbara från HP?

Blev återigen påmind på om detta efter ett besök i en apple-butik.

MacBook – Endast en(!) USB-C kontakt. Om den hade haft två så hade det varit en okej kompromiss. Kasst att den saknar Thunderbolt. Mer om tangentbordet nedan.
MacBook Air – Ännu ingen retina display! Rent vansinne.
MacBook Pro – Ja, var ska vi börja. Jättelika tangenter, som sitter tätt, väsnas och är hyperkänsliga för smuts. Bristen på portar behöver väl inte nämnas här. Och Touch Bar är ju ett skämt.

Mac mini – Något så styvmoderligt behandlat får man leta efter. Först stympad prestanda, sen ingen uppdatering på evigheter.
iMac – Den enda dator som jag bedömer som ok. Men det är en bärbar dator som limmats fast på baksidan av en skärm. Att en stationär dator inte är mekvänlig drar ned betyget rejält.
iMac Pro – Tokhög prestanda till överpris. Modellen som Apple lanserade med dunder och brak, men som de idag knappt vill kännas vid. Många kunder har nekats service, ja till och med nekats att KÖPA reservdelar. Och hög prestanda i en tajt förpackning resulterar alltid i samma problem. Höga temperaturer. Spelar ingen roll hur bra kylning de konstruerar. Trycker de in några av markadens fetaste grafikkort och processorer, ja då blir det kokhett i ett litet hölje. Glöm den tidigare ljudlösa Apple upplevelsen.
Mac Pro – Driver du med mig? Vem vill ha museum? En dator för masochister.

Att Apples stationära datorer med extremt fina skärmar inte längre kan användas som extern skärm från en annan dator är ett hån. Och även tidigare var stödet för Target Display-läget snålt. Var är Apples egna externa skärm??

iPhone 6, 7 och 8 – Ok, men jösses vilken liten skärmyta år 2018! Och för dyra.
iPhone 6, 7 och 8 Plus – För stor och tung, framförallt för bred. Apple har missat helt med proportionerna. Här har Samsung et al. prickat helt rätt med sina högsmala former.
iPhone X – Nästan mitt i prick. Men den omgjorda navigeringen är väl sådär och bryter också mot tidigare metaforer och mönster. Priset är ju ett skämt.

iOS är för oflexibelt, men vinner på en fantastiskt välputsad upplevelse. Är idén med utstickande glas på både fram och baksida så bra? Antalet krossade iPhones som skådats är nästan oräkneligt.

Och att ett av världens rikaste bolag lägger ned en mycket uppskattad produktserie för hemmanätverk och mindre kontor är minst sagt svagt.

En av Apples stora styrkor tidigare var att man nästan kunde köpa dator eller mobil helt blint. När man klev ut genom dörrarna med sin nya maskin så skuttade man av glädje. Nu får man ta det onda med det goda och det till överpris. Ungefär med någon skrutt-PC, fast dyrare.

Ska det vara så här?

(I den nya forumstrukturen finns det inte längre någon avdelning för allmänt snack om Apple, så det hamnade under Mac.)

Senast redigerat 2018-06-25 20:10

De har många produkter nu. Men verkar bara ha förmågan att koncentrera sig på några saker åt gången. iPhone X är en succé trots det höga priset. Den nya ”skol iPaden” blev väldigt lyckad också. Gillar även Apple TV som jag tycker är den bästa streaming boxen.
Men datorerna är väl det som är styvmoderligt behandlat. Även om Intel har varit långsamma är det ingen ursäkt tycker jag, duger inte Intel så ta AMD Ryzen då som nu har kommit till generation två.

Jag tyckte kombinationen Steve Jobs-Jony Ive var ett bra team. Men jag vet inte om Ive är så självgående som är önskvärt utan ett bollplank som Jobs? Eller om organisationen på Apple inte funkar som den bör.
HomePoden blev väldigt försenad, och nu även laddningsplattan.

Men vem vet de kanske överraskar i höst med uppdaterade datorer? Om inte så lär Microsoft/Windows ta stora marknadsandelar.

Det är det jag gillar med Apple, att de vågar leda utvecklingen framåt och inte bara apa efter alla andra.

Fick vår MacBook nyligen, och mycket riktigt har den bara en USB-C port. Fast jag ser inget behov för fler, kör trådlöst på det mesta.

För mig kan man ta bort alla portar, när trådlös laddning blir såpass vanligt att det finns i möbler från Ikea, bordsdukar från Mio...osv

Vad samma tjöt när Apple tog bort floppyn, cd-romen och släppte en iPad utan plats för minneskort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-25 21:38
Ursprungligen av andlin76:

Det är det jag gillar med Apple, att de vågar leda utvecklingen framåt och inte bara apa efter alla andra.

Fick vår MacBook nyligen, och mycket riktigt har den bara en USB-C port. Fast jag ser inget behov för fler, kör trådlöst på det mesta.

För mig kan man ta bort alla portar, när trådlös laddning blir såpass vanligt att det finns i möbler från Ikea, bordsdukar från Mio...osv

Vad samma tjöt när Apple tog bort floppyn, cd-romen och släppte en iPad utan plats för minneskort.

Det går inte att jämställa borttagning av floppy med SD-kortläsare, HDMI eller för den delen USB-A. Floppy var helt obsolet och till stor del så även CD, men det är inte de andra.

Det låter som om du tillhör Apples nyare kundbas.

För proffs så kommer inte trådlösa tekniker kunna erbjuda tillräcklig prestanda över överskådlig framtid för alla uppgifter. TB3 med 40Gbps ligger långt högre än vad någon trådlös teknik kan leverera idag. Sista skriket inom WiFi, 802.11ax klarar kanske under ideala former 14Gbps.

Jag kommer snart till en brytpunkt där jag måste skaffa mig en ny dator. Jag är inne på min tredje MBP 13, den sista från 2104 som kostade 14 tusen då och kändes som max för mig. Motsvarande idag skulle gå på 23-24 tusen och det kan jag inte försvara för mig själv ens.
Köpte även ipad min 2 när den kom ut och använder den med tangentbord. Den har inte kunnat ersätta min MBP än, mest hanteringsmässigt. Det är lättare att ha laptopen på magen/knät och vinkla skärmen än att hålla i en mini trots att den är så lätt, man måste helt enkelt nypa såpas hårt med fingrarna så det blir jobbigt. Det går helt enkelt inte att hålla den på något sätt bekvämt en längre tid, och hur är det då med de tyngre paddorna?
Macbook 12 har länge vart i mina tankar, men billig är den inte och den nya ipad pro ligger på 12-13 tusen med penna och tangentbord.
Samtidigt vill jag efter mer än 10 år inte gå tillbaka till Windows, använder andoidmobiler av den anledningen att det finns modeller för under fyra tusen. Hemsk avskrivning det blir på em mobil för 8-10 tusen på tre års livstid.
Jag får allvarligt tänka över min datorfilosofi och användarstruktur, har program som iordning ex som endast finns till OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-25 23:14
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag kommer snart till en brytpunkt där jag måste skaffa mig en ny dator. Jag är inne på min tredje MBP 13, den sista från 2104 som kostade 14 tusen då och kändes som max för mig. Motsvarande idag skulle gå på 23-24 tusen och det kan jag inte försvara för mig själv ens.
Köpte även ipad min 2 när den kom ut och använder den med tangentbord. Den har inte kunnat ersätta min MBP än, mest hanteringsmässigt. Det är lättare att ha laptopen på magen/knät och vinkla skärmen än att hålla i en mini trots att den är så lätt, man måste helt enkelt nypa såpas hårt med fingrarna så det blir jobbigt. Det går helt enkelt inte att hålla den på något sätt bekvämt en längre tid, och hur är det då med de tyngre paddorna?
Macbook 12 har länge vart i mina tankar, men billig är den inte och den nya ipad pro ligger på 12-13 tusen med penna och tangentbord.
Samtidigt vill jag efter mer än 10 år inte gå tillbaka till Windows, använder andoidmobiler av den anledningen att det finns modeller för under fyra tusen. Hemsk avskrivning det blir på em mobil för 8-10 tusen på tre års livstid.
Jag får allvarligt tänka över min datorfilosofi och användarstruktur, har program som iordning ex som endast finns till OSX.

Du berör många viktiga punkter.

Mitt råd till dig är att köpa en beg. MBP 13" 2015. Om inte Apple skärper sig så kommer 2015 att bli det sista riktiga modellåret för deras bärbara. Inte alls omöjligt att Apple säljer datorerna, precis som IBM med deras serie Thinkpad som såldes till Lenovo. Men det kommer att skapa många andra problem. Apple har inte kvar någon dedikerad grupp med utvecklare för macOS, dvs. inget som enkelt kan knoppas av. Det är ju just symbiosen mellan hårdvara och mjukvara som har varit Apples styrka.

Jag känner lika som du inför Windows, rör helst inte skiten. Visst Win10 har blivit bättre än sina föregångare, men det är LÅNGT kvar.

Problemet med sluten programvara blir att allt mer märkbart. De som lärde sig EMACS har verkligen fått valuta för tidsinvesteringen. Första utgåvan kom 1976 och är still going strong. Så lösningen kan vara att sakteliga gå över till Linux. Jag kan i dag inte jobba fullt ut på Linux, men dess framtid ser allt ljusare ut.

Senast redigerat 2018-06-25 23:53
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag kommer snart till en brytpunkt där jag måste skaffa mig en ny dator. Jag är inne på min tredje MBP 13, den sista från 2104 som kostade 14 tusen då och kändes som max för mig. Motsvarande idag skulle gå på 23-24 tusen och det kan jag inte försvara för mig själv ens.
Köpte även ipad min 2 när den kom ut och använder den med tangentbord. Den har inte kunnat ersätta min MBP än, mest hanteringsmässigt. Det är lättare att ha laptopen på magen/knät och vinkla skärmen än att hålla i en mini trots att den är så lätt, man måste helt enkelt nypa såpas hårt med fingrarna så det blir jobbigt. Det går helt enkelt inte att hålla den på något sätt bekvämt en längre tid, och hur är det då med de tyngre paddorna?
Macbook 12 har länge vart i mina tankar, men billig är den inte och den nya ipad pro ligger på 12-13 tusen med penna och tangentbord.
Samtidigt vill jag efter mer än 10 år inte gå tillbaka till Windows, använder andoidmobiler av den anledningen att det finns modeller för under fyra tusen. Hemsk avskrivning det blir på em mobil för 8-10 tusen på tre års livstid.
Jag får allvarligt tänka över min datorfilosofi och användarstruktur, har program som iordning ex som endast finns till OSX.

Köp en så ny dator du har råd med, då kommer den att vara längre.

Köper du en från 2015 kommer du inte kunna uppdatera Mac OS lika länge på den.

MacBook är supertunn och smidig att ha i knät i soffan, jag lägger en kudde under. Behöver du mer kraft och portar så gå på MacBook Pro.

Jag tycker man kan känna efter, behöver man verkligen alla dessa portar och mer vikt?
Allt mer flyttas ju upp i molnet. Idag ligger ju Skrivbordet, Dokument, Bilder samt iMessage där.

Men som sagt, ny dator. Får du även garanti och kan hänga på AppleCare, den trillar ju lätt i backen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-26 10:42

Kudde under skulle jag inte rekommendera pga värmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 11:12

Apple har problem med fokus. De verkar själva inte riktigt förstå att det är deras problem då det rent ekonomiskt går sjukt bra för dem. They are spread very thin och gör mycket. Och det kommer bara mer och mer saker (Apple Watch, Apple TV, Home Pod etc).

När Steve Jobs kom tillbaka på 90-talet la man ner många av Apple sidoprojekt för att en stor anledning för att ha fokus på "one software stack" (MacOS). Nu har man macOS, iOS (två delar dessutom, iPad och iPhone), tvOS, watchOS… HomePod kör säkert en variant av iOS också… CarPlay har man även utvecklat. Det uppenbart svårt att gör en av dessa "amazing" när man ska fokusera på så mycket.

Det är ironiskt at gå tillbaka och se ex. när AirPlay lanserades. Det var helt "out of this world" och man visade både stereo och surround streaming. Det var väl typ 2002 eller dyl. Det tog c:a 15 år att göra en storsatsning på AirPlay 2 (som jag undrar vilken omfattning det kommer få stöd). Man har helt tappat greppet om "öppenhet" som man fokuserade på till 100% från sent 90-tal genom hela 2000-tal.

Sort of sad. Man borde få till mer fokus per enhet tycker jag. Det sägs att man har ett nytt "pro team" som ska se över Macen och macOS. Jag förstår det är något som kan ta lite tid men jag förstår inte hur man inte insåg detta typ 2012 med hela FCPX och 2013 TrashCan debaklet.

Ursprungligen av iSweden:

Blev återigen påmind på om detta efter ett besök i en apple-butik

Vad tyckte du om Airpower-mattan?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-26 12:26

iMac Pro är väl inte till överpris.

I övrigt håller jag med om allt här. Även det att Apples Focus är borta.

Ursprungligen av juanito:

iMac Pro är väl inte till överpris.

Nej, inte om man räknar vad komponenterna kostar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-26 15:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad tyckte du om Airpower-mattan?

Verkar vara en bra lösning för deras portabla enheter. Men Apple sölar, den finns ännu ej i handeln. Sedan är det snålt att Apple inte skickar med en trådlös laddare till iPhone 8 och X. Vill de visa vägen eller inte? Nu täcks hålen i deras produktkarta upp av produkter från andra tillverkare.

Till och med Plux @ Indiegogo hann före Apple:
https://www.indiegogo.com/projects/plux-charg...

När Apples laddare väl kommer till marknaden så kommer den troligtvis också vara prissatt enligt deras nya mall, högsta möjliga pris åt folket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-26 16:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tangentbord (och möss) är inte deras starka sida.

Deras tangentbord har hållit god kvalitet. Jag mycket nöjd med mitt, den äldre modellen med kabel Men den som föredrar traditionella ”keycaps”-tangenter får leta efter dem på annat håll.
Däremot mössen. Oj oj. Användarmässigt patetiska, men mycket fina till form, material och färg. Mössen har alltid upplevts som ett statment eller någon form av smycke som inte ska användas, utan endast beundras eller diskuteras.

  • Medlem
  • 2018-06-26 17:01
Ursprungligen av iSweden:

Verkar vara en bra lösning för deras portabla enheter. Men Apple sölar, den finns ännu ej i handeln. Sedan är det snålt att Apple inte skickar med en trådlös laddare till iPhone 8 och X. Vill de visa vägen eller inte? Nu täcks hålen i deras produktkarta upp av produkter från andra tillverkare.

Till och med Plux @ Indiegogo hann före Apple:
https://www.indiegogo.com/projects/plux-charg...

När Apples laddare väl kommer till marknaden så kommer den troligtvis också vara prissatt enligt deras nya mall, högsta möjliga pris åt folket.

Håller med dig om det
Apple skickade inte ens med snabbladdare i boxen till det priset för X

Det känns som särskilt en Apple produkt har fått negativ kritik MacBook Pro i synnerhet bland proffs som håller på med videoredigering och liknande. Redan innan problemet med tangentbordet blev känt:
https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4&t...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-26 19:24
Ursprungligen av johnh3:

Det känns som särskilt en Apple produkt har fått negativ kritik MacBook Pro i synnerhet bland proffs som håller på med videoredigering och liknande. Redan innan problemet med tangentbordet blev känt:
https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4&t...

MBP är i princip en religion eller helig artefakt och produkten skall behandlas med vördnad. När dess skapare övergår till kätteri så blir de troende förnärmade.

Eller med andra ord: MBP har ett stort följe bland tekniska utvecklare och proffs inom design.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 19:45
Ursprungligen av juanito:

iMac Pro är väl inte till överpris.

I övrigt håller jag med om allt här. Även det att Apples Focus är borta.

För den prestanda du får är den överprisatt, för de komponenter Apple valt, nej då är den rimligt prisatt.

Ett i9 bygge med nVidia GPU hade varit mycket mer rimligt. Gärna i ett desktop format som inte brinner upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 20:43
Ursprungligen av iSweden:

iMac – Den enda dator som jag bedömer som ok. Men det är en bärbar dator som limmats fast på baksidan av en skärm. Att en stationär dator inte är mekvänlig drar ned betyget rejält.

Jag skulle hävda detta var korrekt om följande uppfylldes:

1) Bättre kylning. Denna maskin borde ha iMac Pro's kyl-lösning för att slippa throttla och låta som ett flygplan.
2) Bättre user-upgrades. Disk och minne bör kunna uppdateras utan kirurgiska ingrepp.
3) Mer resonabelt pris. Det är inte okej att man ska behöva lägga så mycket pengar som dessa maskiner kostar bara för att man vill köra en stationär Mac.
4). SSD som standard. Pinsamt konstigt av Apple att sälja en dator för 27 000 kr och ha en HDD. Möjligt att typ en 256-512GB SSD + 8TB HDD vore rimligt som fusion drive.

Det största vansinnet för mig med Apple och framför allt Macen är det urusla valet som finns. Varför kan de inte bara släppa en "Mac". Samma spec som iMac och iMac Pro men utan skärm, user uppgrade:able disk, ram och gpu. Den kan ha 25-50% påslag mot en "PC". Då kan vi gnälla över priset om Apple nu är så mån om att vi ska ha något att gnälla över.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-26 20:44
Ursprungligen av Erik.dv:

För den prestanda du får är den överprisatt, för de komponenter Apple valt, nej då är den rimligt prisatt.

Ett i9 bygge med nVidia GPU hade varit mycket mer rimligt. Gärna i ett desktop format som inte brinner upp.

Vad menar du då med prestanda, de komponenterna de har valt kan väl inte ersättas med consumer grade komponenter? Jag antar att en iMac Pro har betydligt högre bandbredd och kan bearbeta betydligt större data mängder än vanlig upphottad pc, eller har jag fel?

Det kan ju dock vara sant att en upphottad vanlig pc uppfyller kraven bättre för de flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 20:55
Ursprungligen av juanito:

Vad menar du då med prestanda, de komponenterna de har valt kan väl inte ersättas med consumer grade komponenter? Jag antar att en iMac Pro har betydligt högre bandbredd och kan bearbeta betydligt större data mängder än vanlig upphottad pc, eller har jag fel?

Det kan ju dock vara sant att en upphottad vanlig pc uppfyller kraven bättre för de flesta.

Komponenterna skulle utan problem kunna ersättas med andra likvärdiga, billigare och mer energi-effektivare sådana.

Den enda fördelen Xeon har över i9-serien är stöd för EEC minnen. Det är relativt få som kräver detta. Eftersom iMac Pro max kan ha 128 GB RAM finns ingen annan fördel där. Apple har även valt att klocka ner vissa av CPU'erna något för iMac Pro kontra vad en "vanlig PC" skulle kunna välja (där skulle man dock aldrig köra Xeon i denna klass av maskiner).

AMD Vega GPU'n är okej rent prestandamässigt, framför allt bra i Apples FCPX. Den har även ganska väl tilltaget med VRAM (om kan går upp en nivå). Men det är en väldigt dyr och varm GPU med. Även här tror jag Apple fått klocka ner hårdvarn jämfört med vad man normal kan köpa till en PC. Prestandan är svårare att jämföra men i stort är VEGA 56 kring ett GTX 1070 och VEGA 64 kring ett GTX 1080. Detta är alltså över 2 år gamla GPU'er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 20:59
Ursprungligen av juanito:

Vad menar du då med prestanda, de komponenterna de har valt kan väl inte ersättas med consumer grade komponenter? Jag antar att en iMac Pro har betydligt högre bandbredd och kan bearbeta betydligt större data mängder än vanlig upphottad pc, eller har jag fel?

Det kan ju dock vara sant att en upphottad vanlig pc uppfyller kraven bättre för de flesta.

https://youtu.be/UATF8ycfLD0

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-26 22:30

Intressant, mao i dags läget verkar det helt galet med att välja dessa komponenter. En fråga dock i slutet nämnde han extra PCI lanes.
Skulle i9 processerna klara av iMac Pro's PCIe SSD? Jag antar den är en 4x istället för 2x.

Ser jag bara till mig själv så har Apple gjort en fantastiskt resa och gett mig prylar som både är kul att använda och gör mitt liv lite enklare.

iPhone 8 Plus, Live Photo har gjort det möjligt att fota barn som skuttar runt, och skulle de helt plötsligt vara stilla ger porträtt läge fantastiskt snygga kort.

Apple Watch 3, slipper ta upp mobilen så fort en notis kommer, kan bara snegla på klockan. Med Nike appen blir den en grym träningsklocka. Med integrerad ApplePay kan jag betala utan mobil och plånbok.

AirPods, används dagligen på jobbet. Jobbar inom transport, kör med en lur i örat så har jag koll på läget medan nånn pod rullar, ringer mobilen pausas podden och samtalet kopplas upp, trafiksäkrare än att veva efter mobilen. Ser i klockan vem som ringer.

iPad, används dagligen av mina barn, spel och läroappar. Även minstingen fick springa runt med en iPad på förskolan, QR-kod skattjakt! Där varje kod var en lärorikfilm, kul tycker kidsen!

MacBook, senaste inköpet. Wow, riktigt nice! Då High Sierra sparar skrivbordet, dokument, bilder samt iMessage i iCloud blev startup tiden kort, allt bara dök upp på skärmen efter en stund.

CarPlay, Siri läser upp sms, kartor hittar vägen, Spotify kör musiken.

Så för mig får gärna Apple fortsätta precis som de gör nu, spännande att följa.

Edit: Glömde AppleTVn som har ersatt tvboxen. Mycket fotboll rullar nu på den.

Senast redigerat 2018-06-26 23:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-26 23:12
Ursprungligen av juanito:

Intressant, mao i dags läget verkar det helt galet med att välja dessa komponenter. En fråga dock i slutet nämnde han extra PCI lanes.
Skulle i9 processerna klara av iMac Pro's PCIe SSD? Jag antar den är en 4x istället för 2x.

Det borde inte vara ett problem.

i7-plattormen har 16-lanes PCIe (4-core)
i7X-plattformen har 28 lanes PCIe (8-core)
i9X-plattformen har 44 lanes PCIe (10-core eller fler)

Du får alltså 12 flera PCIe-lanes kontra en vanlig iMac. Det räcker gott för 10-GbE och 2 extra TB-3 portar (tror iMac Pro har 2st TB-3 kontrollers vs 1st på iMac).

44-lanes är tror jag overkill för iMac Pro. Fler än 16-lanes är dock bra att den har. Spontant borde maskinen haft 1x 1-GbE och 1x 10-GbE samt minst två diskar.

För en MacPro kan 44-lanes bli gränsfall då man där vill kunna ha 2-3 GPU:er, ev ytterligare diskar osv.

Mitt trådade tangentbord som jag fick med min första Mac 2008 funkar fortfarande trots ihärdigt användande, men musen som också följde med på denna tid var en särdeles kass historia.
Magic Mouse som kom senare är en klar favorit för mig, har tre stycken och den som används mest av dom är inne på nionde året nu och visar inga tendenser på att vilja gå i pension.
Ska dock bli spännande att se hur de nya tangentborden, som det som sitter på min MBPr och det nya Magic Keyboard med numerisk del, klarar sig med tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-27 10:02

Nu förstår jag vad som hänt Apple! Personen ansvarig för Apples möss har blivit ansvarig för hela Mac-avdelningen! Det skulle förklara ett och annat!

Lite onyanserat ändå med kritiken. Som någon skrev har det kommit en uppsjö med bra produkter genom åren som bara ses förbi vilket är märkligt. Jag jobbar professionellt och har inga som helst problem med 4 st USB-C på min Macbook Pro, förstår inte var problemet är riktigt, klart man skall gå över till en snabbare och bättre standard för anslutningar om det är möjligt. Att hävda att man skall klänga fast vid gammal teknik är ju indirekt teknikfientligt bara för att man har köpt på sig en massa tillbehör. Tangentbordet har jag fått problem med två gånger på snart ett år och varje gång har det räckt att blåsa rent.
Uppdateringsfrekvensen kunde de hållt igång lite bättre så man kunde bränna mer pengar annars är det mesta till slut ändå positiva steg.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-27 15:31
Ursprungligen av biffenrydberg:

Lite onyanserat ändå med kritiken. Som någon skrev har det kommit en uppsjö med bra produkter genom åren som bara ses förbi vilket är märkligt. Jag jobbar professionellt och har inga som helst problem med 4 st USB-C på min Macbook Pro, förstår inte var problemet är riktigt, klart man skall gå över till en snabbare och bättre standard för anslutningar om det är möjligt. Att hävda att man skall klänga fast vid gammal teknik är ju indirekt teknikfientligt bara för att man har köpt på sig en massa tillbehör. Tangentbordet har jag fått problem med två gånger på snart ett år och varje gång har det räckt att blåsa rent.
Uppdateringsfrekvensen kunde de hållt igång lite bättre så man kunde bränna mer pengar annars är det mesta till slut ändå positiva steg.

Men mac produkterna är inte atraktiva. 2006 köpt jag en Mac Pro, men behov och intressen har förändrats. Köpte för lite mer än ett år sen en "ny" Mac Mini, 2011.
Orsaken jag köpte en gammal modell är att dagens mini är på tok för dyra för det man får.

Jag kräver inte mycket, minst 256 GB SSD gärna med möjlighet till fusion. Ifall ram minnet ska vara fastlött så ska det vara minst 16 GB och det får inte kosta mer än 1000 € med moderna komponenter.

Själv tycker jag de ska lägga ner alla möjliga build to order för mac mini och enbart erbjuda en modell.

Nästa Mac Mini borde vara förenklad, 16 GB ram, 256 PCIe SSD, en sata plats för valfri HDD/SSD kanske som en slot bara att skuffan in. Mellan klassen av en modern processor. Uppdatera vart annat år. Sälj för 800€ men kostar den 1000€ så ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-27 19:56
Ursprungligen av biffenrydberg:

Lite onyanserat ändå med kritiken. Som någon skrev har det kommit en uppsjö med bra produkter genom åren som bara ses förbi vilket är märkligt. Jag jobbar professionellt och har inga som helst problem med 4 st USB-C på min Macbook Pro, förstår inte var problemet är riktigt, klart man skall gå över till en snabbare och bättre standard för anslutningar om det är möjligt. Att hävda att man skall klänga fast vid gammal teknik är ju indirekt teknikfientligt bara för att man har köpt på sig en massa tillbehör. Tangentbordet har jag fått problem med två gånger på snart ett år och varje gång har det räckt att blåsa rent.
Uppdateringsfrekvensen kunde de hållt igång lite bättre så man kunde bränna mer pengar annars är det mesta till slut ändå positiva steg.

MacBook Pro var / är en av de få ”bra” produkterna. Speciellt 2012-2015. Senaste modeller känns som kompromisser. Relativt märkligt av av I/O (krav på donglar), man går bort från en subjektiv fenomenal mag-safe, GPU-valet är sådär, man är tvungen att köra touch bar, man är låst till 16-GB RAM, tangentborden verkar vara gissel för många...

Man betalar även ett jäkla premium för maskinen.

Bevaka tråden