Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu haft Apple Pay kopplat till Rikskortet i 2 veckor, men fortfarande inte använt tjänsten. Känns dumt att behöva fråga, och det verkar fortfarande vara mer undantag än regel om Apple Pay stöds av butiken. Därav en liten tröskel för mig!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-05-07 20:40
Ursprungligen av jakobnilsson:

Har nu haft Apple Pay kopplat till Rikskortet i 2 veckor, men fortfarande inte använt tjänsten. Känns dumt att behöva fråga, och det verkar fortfarande vara mer undantag än regel om Apple Pay stöds av butiken. Därav en liten tröskel för mig!

Jag använder Apple Pay i princip i varje inköp. Ica Maxi, Shell, Pressbyrån, Apoteket, lokala närlivsen. Jag tycker att det blir fler och fler ställen nu.

Ursprungligen av keptang:

Går lika bra att "blippa" kortet, när en variant som fungerar oavsett hårdvarutillverkare för telefoner/klockor så kan jag tänka mig att använda *Pay, vad det nu kommer vara. Numera tar jag bara mitt kort och rör det vid terminalen så är betalningen klar.

Försök att ”röra med ditt kort ” när det står 566kr på terminalen........?

Ursprungligen av adress@mac:

Försök att ”röra med ditt kort ” när det står 566kr på terminalen........?

Det är inga problem, går att blippa alla summor, bara att du måste slå kod för köp över 200kr, men går ändå fortare än att stoppa i korten för att läsa chippet.

Ursprungligen av keptang:

Går lika bra att "blippa" kortet, när en variant som fungerar oavsett hårdvarutillverkare för telefoner/klockor så kan jag tänka mig att använda *Pay, vad det nu kommer vara. Numera tar jag bara mitt kort och rör det vid terminalen så är betalningen klar.

Om det går att blippa kortet så går det att använda *Pay. Dagens lösning är redan en variant som fungerar oavsett hårdvarutillverkare av telefon/klocka.

Folk behöver inte använda *Pay om de inte vill men det finns ingen anledning att peka på sakskäl som inte stämmer.

Speciellt inte när *Pay fungerar på samma sätt ”jag tar bara min klocka och rör vid terminalen så är betalningen klar”

Ursprungligen av Hank Solo:

Det är inga problem, går att blippa alla summor, bara att du måste slå kod för köp över 200kr, men går ändå fortare än att stoppa i korten för att läsa chippet.

Slipper slå koden om du betalar med AppleWatch, även på högre belopp.

Bor i Spanien där min bank, Santander, har haft Apple Pay i ca 1,5 år. Busenkelt att koppla till kreditkortet. Köp gjorda med Apple Pay visas i bankens app precis som ett vanligt kortköp, vilket det egentligen är. Mobilen har jag alltid med mig, t ex om jag är ute och promenerar på stranden och lyssnar på musik samtidigt, så för mig är det enklare än med plastkort. Dessutom hatar jag att fylla plånboken med olika typer av kort! Har svårt att se några fördelar med vanligt plastkort vid inköp i snabbköp, butiker, bensinmackar etc och det går lika snabbt eller långsamt att köpa. Tillgängligheten på terminaler är god, kanske lite bökigt på restaurang. Acceptansen är också god även i ett land som Spanien där cash is king fortfarande, beroende på enorma mängder svarta pengar i omlopp. Folk himlar med ögonen om du plockar upp ett plastkort lika mycket som med iphonen. Skulle du sedan tappa plånboken med korten i så har du ju en backup om du är ute och reser

Ursprungligen av Broccolibukettn:

Okej! Verkar som jag måste maila jag också då, försökte ringa men det säger bara att det redan är aktiverat!

Det jag fick göra var att ringa kundtjänsten, de ställde kontrollfrågor och aktiverade det sedan på Apple watchen

Ursprungligen av Broccolibukettn:

Det jag fick göra var att ringa kundtjänsten, de ställde kontrollfrågor och aktiverade det sedan på Apple watchen

Skönt att det löste sig!

Ursprungligen av andlin76:

Slipper slå koden om du betalar med AppleWatch, även på högre belopp.

Inte speciellt jobbigt att slå en kod och spara ett par tusen på att köpa en klocka jag aldrig kommer använda.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-05-09 05:47
Ursprungligen av Hank Solo:

Inte speciellt jobbigt att slå en kod och spara ett par tusen på att köpa en klocka jag aldrig kommer använda.

Vad skönt att funkar för dig

Ursprungligen av Hank Solo:

Inte speciellt jobbigt att slå en kod och spara ett par tusen på att köpa en klocka jag aldrig kommer använda.

Apple Pay fungerar med telefonen - klockan behövs inte

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple Pay fungerar med telefonen - klockan behövs inte

Det vet jag, men alla skriver om hur det betalar med klockan och jag ser ingen tidsmässig vinst att betala med Appli Pay vs blippa kortet (även om jag måste slå kod på större köp).

Ursprungligen av Hank Solo:

Det vet jag, men alla skriver om hur det betalar med klockan och jag ser ingen tidsmässig vinst att betala med Appli Pay vs blippa kortet (även om jag måste slå kod på större köp).

Jag har använt klockan någon gång och håller jag varken i mobilen eller plånboken sparar jag halvmycket tid och en del bök genom att betala med klockan som jag såklart redan har framme. Under vintern är det jobbigare att betala med klockan men under sommaren när man inte har en massa vinterkläder tycker jag att det är smidigt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-09 10:25
Ursprungligen av Hank Solo:

Det vet jag, men alla skriver om hur det betalar med klockan och jag ser ingen tidsmässig vinst att betala med Appli Pay vs blippa kortet (även om jag måste slå kod på större köp).

Måste det handla om tidsvinst för att man vill använda en tjänst?

Grejen är ju att man slipper ha plånboken med sig, kan även lämna mobilen hemma om man betalar med klockan.
Sen förstår jag att man inte enbart köper AppleWatch för att kunna betala, fast det är en bra bonus funktion.

Lite säkrare än blipp kort oxå då det inte går att avlyssna varken telefonen och klockan, kort numret ändras varje gång.
Klockan kräver pinkod om man tar av den, troligen därför ingen pinkod behövs vid köp. Är ju sjukt svårt att sno klockan av nånn utan att klockam märket det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-12 10:38

Jag var på ett badland i Örebro med barnen i våras. Det skulle till och ätas mat och glass i dess restaurangdel intill bassängerna.
Men först var jag tvungen att krångla mig in till omklädningsrummet en våning upp för att hämta plånboken i skåpet, ut igen, ställa mig i kö, handla, äta, sen tillbaka med plånboken till omklädningsrummet igen för att slutligen bada igen.
Sen ville ju nioåringen ha glass...
Då jag frågade första gången om de tog Apple Pay i resturangkassan stod de som frågetecken och undrade vad det var.
Jag hade sparat oerhört mkt knövel om jag bara hade kunnat blippa med min vattentäta Apple Watch.

Tråden är rensad. Tänk på att inte bryta mot våra trivselregler!

Ursprungligen av amandareventlid:

Tråden är rensad. Tänk på att inte bryta mot våra trivselregler!

bra!

Nu har det alltså gått 216 dagar sedan Apple Pay kom till Sverige och fortfarande endast Nordea som huvudbank.
Jag börjar bli fruktansvärt frustrerad/less!

  • Medlem
  • 2018-05-27 21:17
Ursprungligen av snällpåriktigt:

Nu har det alltså gått 216 dagar sedan Apple Pay kom till Sverige och fortfarande endast Nordea som huvudbank.
Jag börjar bli fruktansvärt frustrerad/less!

Ja det är lite konstigt. Undrar vad haken är?

Men om man vill så går det ju bra att skaffa ett kreditkort hos Nordea. Man behöver inte byta bank.

Ursprungligen av Ljung:

Ja det är lite konstigt. Undrar vad haken är?

Men om man vill så går det ju bra att skaffa ett kreditkort hos Nordea. Man behöver inte byta bank.

Absolut! Men man vill ju bara att det ska fungera ÖVERALLT! XD

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Absolut! Men man vill ju bara att det ska fungera ÖVERALLT! XD

Att det ska fungera överallt har ingenting med Apple Pay att göra. Det gäller bara att handlarna har terminaler som klarar kontaktlösa betalninga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-28 07:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Att det ska fungera överallt har ingenting med Apple Pay att göra. Det gäller bara att handlarna har terminaler som klarar kontaktlösa betalninga.

Måste ju erkänna att jag inte vet vad typ operatörer sparar. Men, ju fler, och då inte minst Google, som sparar - ju större risk för läckor eller missanvändning.

Ursprungligen av BlackSmp:

Att det ska fungera överallt har ingenting med Apple Pay att göra. Det gäller bara att handlarna har terminaler som klarar kontaktlösa betalninga.

Absolut, dock jag som var otydlig. Med överallt menar jag från alla banker.
Har alla banker Apple Pay -> fler användare. Fler användare så måste handlarna skaffa rätt sorts kortläsare!

Ursprungligen av Ljung:

Ja det är lite konstigt. Undrar vad haken är?

Men om man vill så går det ju bra att skaffa ett kreditkort hos Nordea. Man behöver inte byta bank.

Absolut, det kan man göra. Fast då kostar det pengar, att betala för att få betala känns inte helt hundra.

Plus i mina ögon är Nordea en riktigt skit bank.

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Absolut, dock jag som var otydlig. Med överallt menar jag från alla banker.
Har alla banker Apple Pay -> fler användare. Fler användare så måste handlarna skaffa rätt sorts kortläsare!

Det är på väg. Dessvärre så minns jag inte tidsplanen för att alla handlare ska ha lösningar för kontaktlösa betalningar på plats. Jag har ett svagt minne som säger 2020
- men det kan vara totalt fel

Jag tror att det står i något av de tidigare inläggen i denna tråd

Ursprungligen av xms67:

Måste ju erkänna att jag inte vet vad typ operatörer sparar. Men, ju fler, och då inte minst Google, som sparar - ju större risk för läckor eller missanvändning.

Jag förstår inte ditt svar? Var det ett svar på mitt inlägg?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är på väg. Dessvärre så minns jag inte tidsplanen för att alla handlare ska ha lösningar för kontaktlösa betalningar på plats. Jag har ett svagt minne som säger 2020
- men det kan vara totalt fel

Jag tror att det står i något av de tidigare inläggen i denna tråd

2020 stämmer.

Nu har även Polen fått Apple pay med 7 banker som direkt är med från starten. I Sverige har vi fortfarande bara en bank med, så sjukt kasst!
https://www.macrumors.com/2018/06/19/apple-pa...

Bevaka tråden