Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FiberTV från Viasat, en undran

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2018-06-04 12:46

Jag tar en chansning att det finns någon här som är smart nog att svara på det här.

Vi har idag ParabolTV från Viasat som vi har problem med, dålig signalstyrka mm., så jag funderar på att gå över till FiberTV istället.

Frågan är då hur det fungerar med övrigt bredband i huset. Just nu ser det ut såhär:

Fiber via Telia Öppen Fiber, bredbandsabonnemang från Bahnhof.
Fiberdosan sitter i arbetsrummet där också Bahnhof-routern från Tilgin står. Från den går en nätverkskabel till en Netgear Powerline-dosa i ett väggutag.

Över till vardagsrummet där TVn står, där sitter en motsvarande Powerline-dosa, från den går en nätverkskabel till Apple TV.
TV-boxen från Samsung är uppkopplad till nätet via WiFi för Viaplay-grejorna (som vi iofs aldrig använder).

Anledningen till att vi kör via Powerline för Apple Tv är att det är svårt med WiFi-täckningen i huset.

Min tanke är därför att fortsätta att använda Powerline för att distribuera både FiberTV och Internet till vardagsrummet men, har jag svårt se framför mig hur saker och ting skall kopplas.

Vad jag har lyckats klura ut på Viasats hemsida så får man en switch med i installationspaketet (de kallar det en tjänstefördelare). Hur kommer den in i det hela? Ska den sitta i fiberboxen från Telia? Hur får jag då både TV-signalen och Internet-signalen från routern ut på elnätet?

Eller går FiberTV via routen den med så att det räcker med att ha det kopplat som jag har nu?
Eller ska switchen in i Poweline-dosan i vardagsrummet och sedan närverkskabel från den till TV-boxen?

Innan jag sätter mig en timme i kö hos Viasats support för att få svar på mina funderingar så jag slänger ut frågan här

Jag känner att jag har svårt att förklara det hela i text men jag hoppas att någon begriper vad jag menar.

Bredbands-TV vill oftast vara kopplat direkt till ditt internetuttag, därav switchen som man ska sätta där med egen lina till tv-boxen.

Fiberbox -> Switch -> tv-box
                  |-> Banhof-routern

Men du kan ju prova med den setup du har nu (via powerline), funkar det så funkar det, men tror inte det.

edit: Viasat har dock ett "uppkopplingskit", kanske skulle vara något för er. Ser ut att vara powerline-grejer, men är säkert något special (eller inte ).
https://www.viasat.se/kundservice/nyheter/201...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2018-06-04 14:54
Ursprungligen av keptang:

Bredbands-TV vill oftast vara kopplat direkt till ditt internetuttag, därav switchen som man ska sätta där med egen lina till tv-boxen.

Fiberbox -> Switch -> tv-box
                  |-> Banhof-routern

Men du kan ju prova med den setup du har nu (via powerline), funkar det så funkar det, men tror inte det.

edit: Viasat har dock ett "uppkopplingskit", kanske skulle vara något för er. Ser ut att vara powerline-grejer, men är säkert något special (eller inte ).
https://www.viasat.se/kundservice/nyheter/201...

Det var väl det jag var rädd för. Tack för svar.

Telia play kanske kan vara ett alternativ. Beror såklart vad du har för behov av utbud.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-06-05 18:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Telia play kanske kan vara ett alternativ. Beror såklart vad du har för behov av utbud.

Kör Telia Play i mina AppleTVs, iPhone och iPad, är supernöjd.
Behövs ingen extra tv/digitalbox utan allt går via appen.
Dom jobbar även på att implementera Telia Play i Apples Tv-app enligt deras kundtjänst.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2018-06-06 08:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Telia play kanske kan vara ett alternativ. Beror såklart vad du har för behov av utbud.

Det var intressant. Ska läsa på.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2018-06-06 15:11

Har tittat lite på Telia Play och det verkar ju intressant men jag blir inte klok på om man måsta vara kund hos Telia innan eller inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 16:59

Det behöver du inte.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2018-06-06 22:23
Ursprungligen av kenjon:

Det behöver du inte.

Dåså, tackar!

1
Bevaka tråden