Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp Plex-server med NAS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 18:21

Så jag har en ATV ute i vardagsrummet med en projektor till. I sovrummet står min gamla Macbook Pro (2009) som jag har Plex Media Server på idag. Om jag köper en NAS-disk och kopplar in direkt i routern, och även har ATV:n i vardagsrummet koppla direkt via kabel från routern. Kommer det fungera bra eller är det min gamla Macbook som avgör om det kommer flyta på bra därute? Streamar den ändå trådlöst ut dit då för att servern är inne på min gamla dator eller kommer materialet via nätverkskablarna från routern? Nu när jag kört Plex på min ATV i sovrummet kan jag ibland få upp meddelande att min uppkoppling inte är nog stark men efter några sekunder fortsätter det ändå. Har fiber 250 Mb hemma, men till sovrummet är det trådlöst till ATV:n.

Beror på din Macbook.
Är något i kedjan endast trådlöst så är det trådlöst.

Men det är inga problem att streama Plex via wifi om man har kraft i Plex-servern som kan hantera det i bra kvalitét.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-05-31 18:47
Ursprungligen av keptang:

Beror på din Macbook.
Är något i kedjan endast trådlöst så är det trådlöst.

Men det är inga problem att streama Plex via wifi om man har kraft i Plex-servern som kan hantera det i bra kvalitét.

Ah. Hade dock gärna sluppit köpa ny dator då jag aldrig använder den längre, haha. Men kanske får kika på en Mac Mini eller nåt då.

Ursprungligen av CEk:

Ah. Hade dock gärna sluppit köpa ny dator då jag aldrig använder den längre, haha. Men kanske får kika på en Mac Mini eller nåt då.

Beroende på hur mycket pengar du vill investera i en NAS kan du låta den göra jobbet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-01 12:39

Kika efter en NAS med plex-stöd.

Jag kör appen Infuse och lägger alla mina egna filmer och serier på Dropbox. Fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-03 16:19
Ursprungligen av keptang:

Beroende på hur mycket pengar du vill investera i en NAS kan du låta den göra jobbet.

Upplys mig! Fortfarande lite novis på detta, haha.

Edit: såg nu att det finns nån QNAP Nas. Men som jag förstod det så finns det andra modeller som redan har Plex-appen installerad, däribland WD men har lite svårt att hitta rätt.

Ursprungligen av CEk:

Upplys mig! Fortfarande lite novis på detta, haha.

Edit: såg nu att det finns nån QNAP Nas. Men som jag förstod det så finns det andra modeller som redan har Plex-appen installerad, däribland WD men har lite svårt att hitta rätt.

Plex finns till flesta NASar, QNAP, Synology osv.. Se här; https://www.plex.tv/apps-devices/
Beroende på dina behov och din budget för en sådan lösning så är kanske det en bra lösning att köra Plex på NAS för dig, eller inte.

Här är en bra länk att läsa igenom, Is Plex Media Server on a NAS Right for Me?
Samt denna, What kind of CPU do I need for my Server?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-05 14:26
Ursprungligen av keptang:

Plex finns till flesta NASar, QNAP, Synology osv.. Se här; https://www.plex.tv/apps-devices/
Beroende på dina behov och din budget för en sådan lösning så är kanske det en bra lösning att köra Plex på NAS för dig, eller inte.

Här är en bra länk att läsa igenom, Is Plex Media Server on a NAS Right for Me?
Samt denna, What kind of CPU do I need for my Server?

Tack så mycket för infon! Lutar väl kanske åt en NAS-disk som klarar av Plex direkt då jag inte alls har behov av en ny dator så känns det ju som man kommer undan liten billigare. En liten fundering dock (ber om ursäkt att jag inte grävt djupare i länkarna du bifogade) men hur sätter man inställningar i servern på NAS:en? Alltså t.ex ställa in var subtitles ska sökas ifrån etc eftersom NAS:en inte har en "skärmutgång" menar jag? Och jag antar att NAS:en skall kopplas med nätverkskabel direkt in i routern? Vad använder man USB-uttagen på den till som jag sett finns också?

Ursprungligen av CEk:

En liten fundering dock (ber om ursäkt att jag inte grävt djupare i länkarna du bifogade) men hur sätter man inställningar i servern på NAS:en? Alltså t.ex ställa in var subtitles ska sökas ifrån etc eftersom NAS:en inte har en "skärmutgång" menar jag? Vad använder man USB-uttagen på den till som jag sett finns också?

Precis som på vilken annan Plex-installation, via webbläsaren på valfri dator på nätverket eller tablet/telefon som kommer åt den.

Ursprungligen av CEk:

Och jag antar att NAS:en skall kopplas med nätverkskabel direkt in i routern?

Det är alltid att föredra om man kan, eller med kabel någon annanstans.

Ursprungligen av CEk:

Vad använder man USB-uttagen på den till som jag sett finns också?

Externa USB-hårddiskar, skrivare, kameror t.ex.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-06 13:40
Ursprungligen av keptang:

Precis som på vilken annan Plex-installation, via webbläsaren på valfri dator på nätverket eller tablet/telefon som kommer åt den.

Det är alltid att föredra om man kan, eller med kabel någon annanstans.

Externa USB-hårddiskar, skrivare, kameror t.ex.

Återigen tack. Men då blir alltså inte servern beroende av min dators prestanda om jag kör lösningen med en NAS med Plex-servern direkt på disken alltså?

Ursprungligen av CEk:

Återigen tack. Men då blir alltså inte servern beroende av min dators prestanda om jag kör lösningen med en NAS med Plex-servern direkt på disken alltså?

Helt rätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-07 10:16
Ursprungligen av keptang:

Helt rätt.

Som jag förstått så kan jag installera Plex Media Server på en WD My Cloud, men vad blir den stora skillnaden mot exempelvis en WD My Cloud EX2 Ultra? Den senare verkar ju vara mer en egen dator, är den kanske att föredra för mig eller skulle jag klara mig med den första?

Ursprungligen av CEk:

Som jag förstått så kan jag installera Plex Media Server på en WD My Cloud, men vad blir den stora skillnaden mot exempelvis en WD My Cloud EX2 Ultra? Den senare verkar ju vara mer en egen dator, är den kanske att föredra för mig eller skulle jag klara mig med den första?

Skulle inte köpa någon av dessa för Plex. Läs igenom mina två tidigare länkar.

Is Plex Media Server on a NAS Right for Me?
What kind of CPU do I need for my Server?

Du vill ha en Intel x86-CPU.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-07 10:52
Ursprungligen av keptang:

Skulle inte köpa någon av dessa för Plex. Läs igenom mina två tidigare länkar.

Is Plex Media Server on a NAS Right for Me?
What kind of CPU do I need for my Server?

Du vill ha en Intel x86-CPU.

OK tack. Börjar fundera på om det inte får bli en Mac Mini kanske som mediacenter med uppgraderad hårddisk. Verkar springa iväg och hamna på liknande summor på en NAS-lösning ändå.

Ursprungligen av CEk:

OK tack. Börjar fundera på om det inte får bli en Mac Mini kanske som mediacenter med uppgraderad hårddisk. Verkar springa iväg och hamna på liknande summor på en NAS-lösning ändå.

Jepp, så är det.
Mini kanske inte är den bästa lösningen då den inte uppdaterats på snart 4 år. Men visst skulle det funka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2018-06-07 11:02
Ursprungligen av keptang:

Jepp, så är det.
Mini kanske inte är den bästa lösningen då den inte uppdaterats på snart 4 år. Men visst skulle det funka.

Ah spännande att se vad som händer med den alltså. Men en i5 och sen lite mer RAM och en SSD-disk så borde det fungera, har ju inte tänkt ha nåt annat på den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-07 11:49

Jag har en mini i7 sedan ett antal år, med en DAS inkopplad för hårddiskutrymme. Funkar kalas.
Vad du behöver hänger även på hur många strömmar PLEX ska kunna leverera samtidigt. Ska du köra på en NAS tycker jag (helt personligt) att Synology är att föredra.

Ursprungligen av CEk:

Ah spännande att se vad som händer med den alltså. Men en i5 och sen lite mer RAM och en SSD-disk så borde det fungera, har ju inte tänkt ha nåt annat på den.

Det kommer funka fint.

1
Bevaka tråden