Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bose Soundsport – minirecension

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Jag är ju som en del av er kanske vet på jakt efter de ultimata trådlösa hörlurarna att ha jämte min numera hörlursuttagsfria telefon. Har testat ett antal här på redaktionen men inte hittat de perfekta kompisarna än.

Jag har slitit slut på ett par Bose MIE2i och det är efter mina år med dessa som jag satt ribban. Trivdes så ypperligt med dessa och de sköna "StayHear"-propparna. Dels har de sladd och dels ramlar de sönder så har pensionerat dem till någon låda. Borde lämna dem till elskroten jag vet. Har också kompletterat samlingen med ett par QC20 jag fortfarande släpar med mig på flygresor pga så skönt med brusreducering där. Kopplar inte ens alltid in dem i nått, men oftast i Ipaden som ju ännu har hörlursuttag.

Nyligen snubblade jag över ett bra pris på Bose Soundsport (förvisso i den inte snyggaste färgen blå, men ändå) och slog till. Soundsport Free lockade, men sticker ut rätt långt från öronen och det avskräckte mig.

Soundsport sticker också ut en del och det märkte jag redan imorse när jag ville dra upp luvan på jackan på grund av att det var jättekallt ute. Ena luren åkte ur direkt. Snart är det dock varmare ute och utan något som direkt drar i/skaver mot lurarna sitter de skönt och stabilt i örat.

Upp till sex timmars batteritid ska jag få (när jag öppnade lådan var de inte fulladdade så får återkomma med rapport om hur väl det stämmer).

Ljudet är en fröjd för örat så här långt (jag är kanske indoktrinerad i Bose ljudvärld). Blev ombedd att ladda ned en app när jag parkopplade med min telefon. Den verkar inte ha så många funktioner, men jag kunde välja vilken röst jag vill ha. Alla varianter lät jättekonstigt, alltså deras uttal/språkmelodi. Det är inte tal om någon röstassistent, utan rösten kan berätta vem som ringer och hur mycket batteri jag har kvar.

Om det finns intresse kan jag snickra ihop en "riktig" 99-recension, annars fyller jag nog mest på den här tråden med lite mer info när jag haft dem längre än en resa till jobbet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-12 09:25
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag är ju som en del av er kanske vet på jakt efter de ultimata trådlösa hörlurarna att ha jämte min numera hörlursuttagsfria telefon. Har testat ett antal här på redaktionen men inte hittat de perfekta kompisarna än.

Kommer du inte överrens med airpods?

Ursprungligen av Json_81:

Kommer du inte överrens med airpods?

ALLA lurar borde vara så smidiga som Airpods att använda. Halleluja! Det finns ett eller några få men, de låter inte perfekt i alla lägen, saknar mer "oumph" i bastunga grejer (men de låter ändå otroligt bra för sin ringa storlek). Framför allt kämpar de på röda linjens skrammeltåg här i Stockholm med ljud som läcker in utifrån och tar över helt. Vill inte behöva ha maxvolym för att alls höra något. Plus att jag inte vågar ha dem när jag ska ut och springa.

De här Soundsport-lurarna kommer få vara ett komplement till att börja med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-12 09:42
Ursprungligen av Ida Blix:

ALLA lurar borde vara så smidiga som Airpods att använda. Halleluja! Det finns ett eller några få men, de låter inte perfekt i alla lägen, saknar mer "oumph" i bastunga grejer (men de låter ändå otroligt bra för sin ringa storlek). Framför allt kämpar de på röda linjens skrammeltåg här i Stockholm med ljud som läcker in utifrån och tar över helt. Vill inte behöva ha maxvolym för att alls höra något. Plus att jag inte vågar ha dem när jag ska ut och springa.

De här Soundsport-lurarna kommer få vara ett komplement till att börja med.

Ja, väsnas det i närheten är de inte så bra.
Tycker de låter tillräckligt bra för att bristen i ljud ska övervägas av smidigheten.

Har sprungit massor med mina, har fortfarande inte ramlat ur en enda gång.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, väsnas det i närheten är de inte så bra.
Tycker de låter tillräckligt bra för att bristen i ljud ska övervägas av smidigheten.

Har sprungit massor med mina, har fortfarande inte ramlat ur en enda gång.

Hm, i så fall ska jag prova! Måste nog ta och teckna upp mig på Apple Music igen för sommaren så jag kan synka musik till klockan också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-13 12:08

Ramla ur? Näh:
https://earhoox.com
För att få tyngre bas och stänga ute mer oljud kan du sätta på skumkuddar, som tipsas om i en annan tråd här. Biltema (svarta) eller Amazon (vita 50pack).

Ursprungligen av kenjon:

Ramla ur? Näh:
https://earhoox.com
För att få tyngre bas och stänga ute mer oljud kan du sätta på skumkuddar, som tipsas om i en annan tråd här. Biltema (svarta) eller Amazon (vita 50pack).

Nu har jag ju Bose Soundsport så nu kan jag välja mellan de två beroende på vilket par som passar bäst Men det är superbra det finns alterantiv för dem som vill "modda" till sina Airpods för att passa vid alla tillfällen.

Ursprungligen av Ida Blix:

Hallå!

Jag är ju som en del av er kanske vet på jakt efter de ultimata trådlösa hörlurarna att ha jämte min numera hörlursuttagsfria telefon. Har testat ett antal här på redaktionen men inte hittat de perfekta kompisarna än.

Jag har slitit slut på ett par Bose MIE2i och det är efter mina år med dessa som jag satt ribban. Trivdes så ypperligt med dessa och de sköna "StayHear"-propparna. Dels har de sladd och dels ramlar de sönder så har pensionerat dem till någon låda. Borde lämna dem till elskroten jag vet. Har också kompletterat samlingen med ett par QC20 jag fortfarande släpar med mig på flygresor pga så skönt med brusreducering där. Kopplar inte ens alltid in dem i nått, men oftast i Ipaden som ju ännu har hörlursuttag.

https://dl.dropbox.com/s/4nzes934e7iwcph/Foto%202018-04-11%2022%2034%2048.jpg?dl=0

Nyligen snubblade jag över ett bra pris på Bose Soundsport (förvisso i den inte snyggaste färgen blå, men ändå) och slog till. Soundsport Free lockade, men sticker ut rätt långt från öronen och det avskräckte mig.

Soundsport sticker också ut en del och det märkte jag redan imorse när jag ville dra upp luvan på jackan på grund av att det var jättekallt ute. Ena luren åkte ur direkt. Snart är det dock varmare ute och utan något som direkt drar i/skaver mot lurarna sitter de skönt och stabilt i örat.

https://dl.dropbox.com/s/mx1f30c3w8q46es/Foto%202018-04-12%2006%2041%2019.jpg?dl=0

Upp till sex timmars batteritid ska jag få (när jag öppnade lådan var de inte fulladdade så får återkomma med rapport om hur väl det stämmer).

Ljudet är en fröjd för örat så här långt (jag är kanske indoktrinerad i Bose ljudvärld). Blev ombedd att ladda ned en app när jag parkopplade med min telefon. Den verkar inte ha så många funktioner, men jag kunde välja vilken röst jag vill ha. Alla varianter lät jättekonstigt, alltså deras uttal/språkmelodi. Det är inte tal om någon röstassistent, utan rösten kan berätta vem som ringer och hur mycket batteri jag har kvar.

Om det finns intresse kan jag snickra ihop en "riktig" 99-recension, annars fyller jag nog mest på den här tråden med lite mer info när jag haft dem längre än en resa till jobbet.

Jag vill ha en riktig recension Ida.

Hur går det med hörlurarna @ida blix

Senast redigerat 2018-05-14 08:42
Ursprungligen av TheiPad:

Hur går det med hörlurarna https://www.99.se/medlem/ida+blix?

Det går utmärkt (det vill säga använder dem flitigt), men det som inte går riktigt lite bra är ju min leverans av recension. Ska ta tag i det den här veckan. Något särskilt du är nyfiken på?

Ursprungligen av Ida Blix:

Det går utmärkt (det vill säga använder dem flitigt), men det som inte går riktigt lite bra är ju min leverans av recension. Ska ta tag i det den här veckan. Något särskilt du är nyfiken på?

Jag vill veta allt ni brukar ta med när ni recenserar grejer. Och hur det funkar att växla mellan flera enheter.

Ursprungligen av TheiPad:

Jag vill veta allt ni brukar ta med när ni recenserar grejer. Och hur det funkar att växla mellan flera enheter.

Det funkar super att växla mellan flera enheter! Testet publicerat nu.

Du har inte provat Beats X annars? Skulle vara kul med en jämförelse.

Kommer du testa Bose SoundSport Free? Tänker mig att dem spelar i samma liga som Airpodsen.

Nu kom recensionen! Bra recension!

Ursprungligen av westerlu77:

Du har inte provat Beats X annars? Skulle vara kul med en jämförelse.

Nej, dem har jag inte provat. Provade ett par Beats för "länge sen" och gillade dem inte något vidare då. Tyckte de öste på med för mycket bas, kändes som att de riktade sig till folk som gillar tung hiphop typ. Vet ju att @jakobnilsson gillar sina BeatsX så borde väl ge Beats en ny chans.

Ursprungligen av Torskpålina:

Kommer du testa Bose SoundSport Free? Tänker mig att dem spelar i samma liga som Airpodsen.

Skulle gärna testa dem, men får ta och undersöka om det går att få låna ett par. Att själv köpa fler hörlurar nu efter dessa och mina Sony WH-1000XM2 är inte aktuellt. My wallet says no

Jag har Bose till nästan allt (hemmabio, qc35 till pendling, bt-högtalare i köket, datorhögtalare), men jag när det kommer till de här små trådlösa snäckorna med snöre så tycker inte jag att ljudkvaliteten är så mycket bättre än ett par för typ 500 kr (jag har dessa från Kjell).

Ursprungligen av Torskpålina:

Kommer du testa Bose SoundSport Free? Tänker mig att dem spelar i samma liga som Airpodsen.

Det här har verkligen tagit lång tid, men nu har jag fått möjligheten att testa Soundsport Free också.

Soundsport fyndade jag för 990, men kostar normalt ca 1 500 kronor vad jag kan se. För möjligheten att slippa sladden mellan snäckorna får du lägga ut ytterligare 700 kronor, ca 2 200 kronor hittar jag dem för. Det du förlorar i funktionalitet är möjligheten att koppla lurarna till flera enheter samtidigt. Soundsport Free kan bara kopplas till en enhet.

Ljudmässigt gillar jag Bose generellt och både Soundsport och Soundsport Free är en fröjd för mina öron. Jag gillar också propparna som sitter skönt även under långa stunder och släpper in lite lagom med ljud från omvärlden.

Det jag inte gillar med någon av de här modellerna är hur mycket snäckorna sticker ut från öronen. Det gör att det inte är supersvårt att råka dra ur dem av misstag. Halsdukar och mössor som hör vintern till kan ställa till det lite. Det finns allt fler alternativ här som inte sticker ut så här. Senast från IFA såg jag mycket intressanta Sennheiser Momentum Free exempelvis.

Soundsport Free räcker i upp till fem timmar på en laddning. Batterifodralet känns lite överdrivet stort, men ger två extra laddningar. Airpods-fodralet är superlitet och smidigt i jämförelse. Också Gear Icon X-fodralet är mindre men närmar sig kanske i storlek.

Om man verkligen vill slippa sladden mellan snäckorna och föredrar silikonpropparna och ljudet från Bose över in-ear-proppar eller varianter som Apples Airpods är det värt att spana in Soundsport Free, annars skulle jag spara in pengarna och nöja mig med Soundsport.

Har någon några frågor så ska jag gärna försöka svara på dem.

1
Bevaka tråden