Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildredigerare som fungerar ihop med appen bilder/bilder-bibliotek

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Appen bilder är bra att sortera bilderna och filmer men när det gäller att redigera så har den sina begränsningar eller tar för lång tid.
Har även LR med det går inte att öppna och redigera bilder via bilder-biblioteket
Undrar om det finns bildredigerare som man är kopplad till bilder-bibliotekt utan att man ska behöva importera och exportera? Photoscape X har jag provat men den verkar inte vara kopplad till bilderbiblioteket eller är det kanske jag som har installerat fel?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-16 14:58

Vad är det för funktioner du saknar i Bilder för redigering?

Ursprungligen av Innis:

Vad är det för funktioner du saknar i Bilder för redigering?

Hade önskat att redigeraren är i direkt anslutning (samma fönster) till bilderna så att man snabbt kan ändra i en bild.
Saknas att man kan ändra storlek på bilderna vilket jag gör det väldigt ofta.
Går långsamt med vissa verktyg (dom översta)
Videoredigerare skulle jag behöva använda hela tiden men den kan bara putsa filmerna. Måste i stället använda externa QuickTimePlayer vilket är tidsödande.
Annars gillar jag väldigt mycket att det är bra överskådlighet samt appen minnen tycker jag är superbra dock förutsätter att man redigerar videofilmerna innan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-16 16:07
Ursprungligen av calinou:

Saknas att man kan ändra storlek på bilderna vilket jag gör det väldigt ofta

Kan man göra.

Ursprungligen av Innis:

Kan man göra.

Har inte samma verktyg. Det går i alla fall inte att justera som i förhandsvisnings-appen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-16 16:45
Ursprungligen av calinou:

Har inte samma verktyg. Det går i alla fall inte att justera som i förhandsvisnings-appen.

Vilken version av Bilder har du?
Beskära bilder har man alltid kunnat gjort vad jag kommer ihåg.

Ursprungligen av Innis:

Vilken version av Bilder har du?
Beskära bilder har man alltid kunnat gjort vad jag kommer ihåg.

Har senaste version. Det är inte beskära bilder jag vill göra. Kör du parallellt med LR (ser att du har symbolen på fältet). Hur fungerar det egentligen?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-16 17:00
Ursprungligen av calinou:

Har senaste version. Det är inte beskära bilder jag vill göra. Kör du parallellt med LR (ser att du har symbolen på fältet). Hur fungerar det egentligen?

Senaste versionen säger absolut ingenting. Vilken version har du?
Du ville göra bilderna mindre och det gör man genom att beskära dom.
Vill du göra filstorleken mindre så säger man det men det innebär en försämring i kvalitet.
Jag använder inte LR, installerade det enbart för att testa om det gick att använda som tredje parts redigerare.

Ursprungligen av Innis:

Senaste versionen säger absolut ingenting. Vilken version har du?
Du ville göra bilderna mindre och det gör man genom att beskära dom.
Vill du göra filstorleken mindre så säger man det men det innebär en försämring i kvalitet.
Jag använder inte LR, installerade det enbart för att testa om det gick att använda som tredje parts redigerare.

Har Version 3.0 (3271.13.150. Nej, det går inte att använda LR som tredje parts. Det borde väl finnas andra som är sammankopplade till appen bilder. Appen bilder är inte tillräckligt utvecklad för att det ska fungera optimalt.

Om jag högerklickar på en bild i Apple's Bilder så kan jag välja att "Redigera med..." och jag får upp en lista med varenda program på Macen som kan hantera bilder - jag använder Photoshop - pular på - sparar ner och Apple's Bilder tillverkar genast en ny thumbnail av den bearbetade bilden (och allt synkas givetvis till iCloud). Vips.

Om man önskar ickeförstörande redigering av även "gästprogrammet" - att det programmets ändringar (som ju då bara handlar om parameterinformation) ska förstås av "moderprogrammet".... sä är det nog kört: det finns nog inga bildprogram från olika tillverkare som använder samma algoritmer, språk och parameterstruktur.

Ursprungligen av calinou:

Har Version 3.0 (3271.13.150. Nej, det går inte att använda LR som tredje parts. Det borde väl finnas andra som är sammankopplade till appen bilder. Appen bilder är inte tillräckligt utvecklad för att det ska fungera optimalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-17 00:20
Ursprungligen av calinou:

Undrar om det finns bildredigerare som man är kopplad till bilder-bibliotekt utan att man ska behöva importera och exportera?

Ja det finns!

Ursprungligen av Demiurgen:

Om man önskar ickeförstörande redigering av även "gästprogrammet" - att det programmets ändringar (som ju då bara handlar om parameterinformation) ska förstås av "moderprogrammet".... sä är det nog kört:

Nej, det är inte kört...

RTFM:
Så här redigerar du med tillägg och appar från tredje part i Bilder

Har dock inte själv letat fram eller testat några tredjepartstillägg till Bilder i App Store. Men det finns säkert andra som kan tipsa om sina favoriter?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 07:42
Ursprungligen av calinou:

Har Version 3.0 (3271.13.150. Nej, det går inte att använda LR som tredje parts. Det borde väl finnas andra som är sammankopplade till appen bilder. Appen bilder är inte tillräckligt utvecklad för att det ska fungera optimalt.

Då har du samma menyval (verktyg) som jag, tvärtemot ditt påstående.

Ursprungligen av Demiurgen:

Om jag högerklickar på en bild i Apple's Bilder så kan jag välja att "Redigera med..." och jag får upp en lista med varenda program på Macen som kan hantera bilder - jag använder Photoshop - pular på - sparar ner och Apple's Bilder tillverkar genast en ny thumbnail av den bearbetade bilden (och allt synkas givetvis till iCloud). Vips.

Intressant!
Hur gör man egentligen för att lägga önskade appar i denna menyn "Redigera med...."? (så att man inte behöver leta sig fram till olika appar).
Varför är Adobes Photoshop nästan överst på listan i denna meny "redigera med" men däremot inte PhotoScape X (har ju photoScpape i listan tillägg) är för mig en gåta.
Samma sak när det gäller redigering av filmer. QuickTimePlayer finns på listan "redigera med" men däremot inte iMovie. Dessutom går det överhuvudtaget inte att öppna en film med iMovie via denna meny.

Skulle vara mycket tacksam om du kan visa en film om hur man gör detta med att öppna en bild från bilder i Photoshop via denna meny samt hur man sparar. Lyckas inte göra detta........

Ursprungligen av Innis:

Du ville göra bilderna mindre och det gör man genom att beskära dom.
Vill du göra filstorleken mindre så säger man det men det innebär en försämring i kvalitet.

Det är väl en sanning med modifikation.
Beskära en bild är ju att modifiera hur bilden ser ut, tex att få en horisont rak (i våg) eller justera placeringen av ett objekt i bildförhållandet etc. Detta minskar ju även det fil-storleken.

Att ändra bildstorleken till tex ett frimärke eller en poster är ju en helt annan sak. Så klart blir ju bildkvaliteten lidande i extrema fall, men om man som tex jag får bilder i storleken 7952 x 5304 pixels från kameran och vill lägga upp dom på tex Flickr så "downsizar" jag dom till 3748 x 2500 pixels vilket inte gör bilderna sämre för att titta på en skärm och dels för att spara plats på tex Flickr.

Se här: https://www.flickr.com/photos/cekari/41438665... där en bild jag fotat och laddat upp till flicker i storleken 3748 x 2500 visas med 1024 x 683 där, men här kan man titta på övriga storlekar som Flickr tar fram själva. Originalfilen är en RAW på 7952 x 5304 pixels.

Så här blir det med en bild i nästan full storlek, lite försvann när jag rätade upp den och beskar den litegrann: https://www.flickr.com/photos/cekari/27293411...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 18:38
Ursprungligen av CekariYH:

Det är väl en sanning med modifikation.
Beskära en bild är ju att modifiera hur bilden ser ut, tex att få en horisont rak (i våg) eller justera placeringen av ett objekt i bildförhållandet etc. Detta minskar ju även det fil-storleken.

Att ändra bildstorleken till tex ett frimärke eller en poster är ju en helt annan sak. Så klart blir ju bildkvaliteten lidande i extrema fall, men om man som tex jag får bilder i storleken 7952 x 5304 pixels från kameran och vill lägga upp dom på tex Flickr så "downsizar" jag dom till 3748 x 2500 pixels vilket inte gör bilderna sämre för att titta på en skärm och dels för att spara plats på tex Flickr.

Se här: https://www.flickr.com/photos/cekari/41438665... där en bild jag fotat och laddat upp till flicker i storleken 3748 x 2500 visas med 1024 x 683 där, men här kan man titta på övriga storlekar som Flickr tar fram själva. Originalfilen är en RAW på 7952 x 5304 pixels.

Så här blir det med en bild i nästan full storlek, lite försvann när jag rätade upp den och beskar den litegrann: https://www.flickr.com/photos/cekari/27293411...

Du missförstår mig. TS sätt att minska storleken på bilden med Förhandsgranskaren gör att kvaliten blir sämre.

Ursprungligen av Innis:

Du missförstår mig. TS sätt att minska storleken på bilden med Förhandsgranskaren gör att kvaliten blir sämre.

Ah, japp, det gjorde jag

Ursprungligen av IngoX:

Ja det finns!
Nej, det är inte kört...

RTFM:
Så här redigerar du med tillägg och appar från tredje part i Bilder

Har dock inte själv letat fram eller testat några tredjepartstillägg till Bilder i App Store. Men det finns säkert andra som kan tipsa om sina favoriter?

Tack för länken. Photoscape X finns i tillägg/redigera bilder (enligt instruktionerna du hänvisar) men tyvärr är inte tredje part pga kommer inte åt bilder-bibliotek. Tredje parts ska man hitta enligt nedan länk.
https://discussions.apple.com/docs/DOC-12531

Ursprungligen av Innis:

Du missförstår mig. TS sätt att minska storleken på bilden med Förhandsgranskaren gör att kvaliten blir sämre.

Ibland måste man fixa en bestämd storlek på en bild för att den ska passa in i t ex bild-boxarna i squarespace. Därför har jag behov av det.

1
Bevaka tråden