Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples uppdatering gör Iphone omöjlig att hacka

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterad. En ny säkerhetsfunktion Apple uppges arbeta på gör Lightning-porten på en Iphone eller Ipad helt spärrad för dataöverföring om det gått sju dagar efter att lösenkoden senast slagits in. Detta ska nu förhoppningsvis stoppa de företag som erbjuder intrång i IOS-enheter.

Läs hela artikeln här

Önskar att man själv kunde ange antalet dagar, men att sju var standard ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-09 21:32

Kan ju ha och göra med detta:

"Vad den nya säkerhetsfunktionen gör är att en Iphone eller Ipad som inte låsts upp på sju dagar försätts i så kallat ”USB Restricted Mode”, och tillåter då bara att Lightning-porten används för att ladda enheten. Att koppla den till en dator eller annan utrustning för att hacka lösenordet kommer då inte fungera, och enda sättet att låsa upp USB-funktionen igen är just att slå in rätt lösenkod."

Hur gör man då för att rädda en brickad telefon som legat mer än 7 dagar?
Tidigare har man ju kunnat använda porten för att återställa via iTunes, men detta bör då inte heller gå att göra efter tidsperioden?

Ursprungligen av reboot81:

Kan ju ha och göra med detta:

Är de tiderna om "boven" sitter med en vanlig stationär dator med 6 CPU kärnor eller spelar det roll vad "boven" har för dator? Eller hur fungerar det med sånt sitter hastighetsbegränsningen någon annanstans?

  • Medlem
  • 2018-05-09 22:30
Ursprungligen av Allexz:

"Vad den nya säkerhetsfunktionen gör är att en Iphone eller Ipad som inte låsts upp på sju dagar försätts i så kallat ”USB Restricted Mode”, och tillåter då bara att Lightning-porten används för att ladda enheten. Att koppla den till en dator eller annan utrustning för att hacka lösenordet kommer då inte fungera, och enda sättet att låsa upp USB-funktionen igen är just att slå in rätt lösenkod."

Hur gör man då för att rädda en brickad telefon som legat mer än 7 dagar?
Tidigare har man ju kunnat använda porten för att återställa via iTunes, men detta bör då inte heller gå att göra efter tidsperioden?

Den är inte brickad. Du kan ju logga in med lösenkod, ansikte eller finger beroende på telefonmodell.

Sen hur man hur man återställer Lightning-portens funktion vet jag inte.

Ursprungligen av Ljung:

Den är inte brickad. Du kan ju logga in med lösenkod, ansikte eller finger beroende på telefonmodell.

Sen hur man hur man återställer lightning-portens funktion vet jag inte.

Om telefonen fungerar som den ska ja, men om något gått snett under en uppdatering eller av någon annan anledning slutat fungera så krävs det en systemåterställning gjord med kabel. Där jag undrar vad man gör om tidsfristen gått ut.

Ursprungligen av reboot81:

Kan ju ha och göra med detta:

Sex siffror är väl default, så att säga. Undrar om Apple då byter till åtta siffror samtidigt med uppdateringen. Annars går man miste om säkerheten. Själv bytte jag till åtta siffror häromdagen. Det var vältajmat med tanke på denna nyhet.

Ursprungligen av Allexz:

Om telefonen fungerar som den ska ja, men om något gått snett under en uppdatering eller av någon annan anledning slutat fungera så krävs det en systemåterställning gjord med kabel. Där jag undrar vad man gör om tidsfristen gått ut.

Då lär man få kontakta Apple.

Ursprungligen av keptang:

Då lär man få kontakta Apple.

Undrar isåfall om det är en kostnadsfri tjänst, med tanke på att man alltid kunnat återställa en enhet själv.

Tänkte först att det eventuellt skulle kunna lösas genom ett besök i en butik emot deras hårdvara, fast det skulle isåfall betyda att de har en backdoor för just det ändamålet, tveksamt med tanke på att det åter igen skulle bli en risk.

Ursprungligen av Allexz:

Undrar isåfall om det är en kostnadsfri tjänst, med tanke på att man alltid kunnat återställa en enhet själv.

Tänkte först att det eventuellt skulle kunna lösas genom ett besök i en butik emot deras hårdvara, fast det skulle isåfall betyda att de har en backdoor för just det ändamålet, tveksamt med tanke på att det åter igen skulle bli en risk.

Det lär kosta pengar om det är utanför garantin iaf.
Bra frågeställningar. Kommer säkert lite information om det snart. Apple kan inte ha en backdoor (får man hoppas), då är denna implementation värdelös.

Ska bli intressant att läsa mer om hur det är tänkt att fungera vid problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-10 06:52
Ursprungligen av Zeugma:

Sex siffror är väl default, så att säga. Undrar om Apple då byter till åtta siffror samtidigt med uppdateringen. Annars går man miste om säkerheten. Själv bytte jag till åtta siffror häromdagen. Det var vältajmat med tanke på denna nyhet.

Kan man byta till 8 siffror? Det måste jag prova.

Sedan kan jag rent allmänt tycka att det är en extremt intressant målkonflikt. Den personliga integriteten vs. allmänhetens bästa. Säg att terroristens nästa plan ligger i telefonenen? Är vi redo att avstå från den informationen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-10 07:02
Ursprungligen av xms67:

Säg att terroristens nästa plan ligger i telefonenen? Är vi redo att avstå från den informationen?

Ja det är vi. Kriminella hittar alltid en annan lösning om det skulle behövas. Vapenlicenser har aldrig hindrat kriminella från att smuggla in vapen i landet och skjuta med dom. Tjuvar bryter sig in hos folk och stjäl, folk blir rånade på gatan, trots att det är förbjudet.

Ursprungligen av Allexz:

Om telefonen fungerar som den ska ja, men om något gått snett under en uppdatering eller av någon annan anledning slutat fungera så krävs det en systemåterställning gjord med kabel. Där jag undrar vad man gör om tidsfristen gått ut.

Tänkte också på sådana och liknande situationer. Men om det går fel under en uppdatering har ju den aktiverats genom lösenkoden, så det kommer inte vara sju dagar senare den brickas. Om inte uppdateringen går VÄLDIGT långsamt

Jag är övertygad om att det kommer att finnas metoder att blåsa rent en telefon och starta från scratch - även efter 7 dagar.

Ursprungligen av xms67:

Kan man byta till 8 siffror? Det måste jag prova.

Sedan kan jag rent allmänt tycka att det är en extremt intressant målkonflikt. Den personliga integriteten vs. allmänhetens bästa. Säg att terroristens nästa plan ligger i telefonenen? Är vi redo att avstå från den informationen?

Är inte Apples Huaweis samsungs osv ansvar. Byggs det in bakvägar för polisen kommer alltid fel personer på ett sätt att komma in.
Jag vill ha en så säker mobil som möjligt poliserna får hitta andra sätt att få fast terroristerna.

  • Medlem
  • 2018-05-10 11:26

Själv har jag ett alfanumeriskt lösenord för bästa skydd. Det är så sällan man får knappa in lösenordet ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-10 20:43

Oavsett vad man tycker om balansen mellan personlig integritet och det allmännas bästa så upplever jag att det finns få som riktigt lyckas balansera och formulera den målkonflikten.

Nu sitter jag på min terass och tänker att den personliga integriteten väger tyngst. Imorgon kanske något av mina barn är beroende av en information i en mobiltelefon. Vad kommer jag tycka då? Samhället ska vara mer begåvat än individen så till slut landar även jag i att den personliga integriteten går före.

Man kan jämföra med dödsstraff. Det är helt okey att föräldrarna till ett mördat barn önskar dödsstraff. Men civilisationen och upplysningen gav oss förmågan att tänka på något emellan gud och individen. Den kollektiva förmågan anses ibland klokare än den individuella, hur mycket man än kan förstå önskan om dödsstraff. Eller förstå önskan om att hacka en telefon.

1
Bevaka tråden