Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nästa innovation?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-04-26 11:30

Jag fattar inte varför folk är så besatta av att Apple ska starta nästa stora innovationstrend, det har de väl i princip aldrig gjort?

I min mening så har företaget genom hela sin existens, tagit befintliga koncept, om det så var datorer, telefoner, eller musikspelare och valt att gå i en annan riktning är resterande industrin.

Med Apple 1 och 2 så fanns ju redan konceptet datorer, om än i en mycket vidlyftig bemärkelse. De tänkte helt enkelt lite utanför de då befästa ramarna om vad en dator var (ett arbetsredskap atm) och valde att förändra det.

Med Macen valde de att titta på HUR man använde en dator, och ta ett redan existerande koncept, och introducera det för allmänheten.

Med Itunes/iPoden så valde man att titta på sättet vi konsumerade musik, och bryta det existerande mönstret genom att erbjuda att köpa låtarna separat, samt att ha en musikspelare som skiljde sig från dåtidens både CD-spelare och tidiga Mp3-spelare.

Med iPhonen så valde man att frångå inte bara vad som ansågs utgöra en smart telefon, at the time, utan även hur man interagerade med sin telefon.

Det ligger inte i företagets intresse eller DNA att skapa något helt nytt som aldrig har funnits innan. Det ligger däremot i både intresset och DNA:t att ta något existerande, och ändra hur folk ser på det. Det är DÄR innovationen ligger.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-09-09 09:53
Ursprungligen av Chaosstar:

Mobilmarknad på tomgång redo för nästa innovation
www.svd.se/naringsliv/digitalt/marknaden-ar-som-innan-iphone_8207704.svd
SVD Näringsliv: "Det fortsätter att flöda ut nya mobiler i handeln. Men det är svårt att hitta något egentligt nytt och mest känns det som för sex år sedan. Då kom en trist ström av vardagliga förbättringar. Ända tills Apple lanserade sin Iphone och kastade om spelplanen. "

Tycker faktiskt att skribenten har en poäng. Det känns lite som för sex år sedan.
Ge mig nått nytt!

Plocka upp en 6 år gammal dator eller telefon och använd ett tag och återkom sen om de inte "kommit något nytt"

Ursprungligen av dfgh:

Plocka upp en 6 år gammal dator eller telefon och använd ett tag och återkom sen om de inte "kommit något nytt"

Eller plocka upp ett tre år gammalt inlägg och kommentera det...

Ursprungligen av Jay_B:

Jag fattar inte varför folk är så besatta av att Apple ska starta nästa stora innovationstrend, det har de väl i princip aldrig gjort?

I min mening så har företaget genom hela sin existens, tagit befintliga koncept, om det så var datorer, telefoner, eller musikspelare och valt att gå i en annan riktning är resterande industrin.

Med Apple 1 och 2 så fanns ju redan konceptet datorer, om än i en mycket vidlyftig bemärkelse. De tänkte helt enkelt lite utanför de då befästa ramarna om vad en dator var (ett arbetsredskap atm) och valde att förändra det.

Med Macen valde de att titta på HUR man använde en dator, och ta ett redan existerande koncept, och introducera det för allmänheten.

Med Itunes/iPoden så valde man att titta på sättet vi konsumerade musik, och bryta det existerande mönstret genom att erbjuda att köpa låtarna separat, samt att ha en musikspelare som skiljde sig från dåtidens både CD-spelare och tidiga Mp3-spelare.

Med iPhonen så valde man att frångå inte bara vad som ansågs utgöra en smart telefon, at the time, utan även hur man interagerade med sin telefon.

Det ligger inte i företagets intresse eller DNA att skapa något helt nytt som aldrig har funnits innan. Det ligger däremot i både intresset och DNA:t att ta något existerande, och ändra hur folk ser på det. Det är DÄR innovationen ligger.

Du är inte så insatt i vad som menas med innovation va?

Om man kan kalla det innovation som sådant vet jag inte. Men nästa trend tror jag blir att många Kinesiska tillverkare nu kommer på allvar och utmanar Apple/Samsung som så att säga har följts åt i marknaden och dominerat. Tillverkare som exempelvis har varit ODM fabriker men nu satsar på ett eget varumärke:
http://ad.vernee.cc/vernee-mars/

https://oneplus.net/se

Vi har ju visserligen Huawei och nån till men många fler kommer. Inte för att Apple/iPhone eller Samsung försvinner, men de påverkas nog.

Och kanske i ännu större grad HTC, LG eller Sony som kämpar hårt på mobilmarknaden. Så hur det går blir intressant att följa.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 09:07

vernee Mars är en riktig iPhone-ripoff designmässigt.

Ursprungligen av reboot81:

vernee Mars är en riktig iPhone-ripoff designmässigt.

Antennkonstruktionen är rätt lik. Annars vet jag inte, fingerprint sensorn är ju sidomonterad etc..

  • Avstängd
  • 2016-09-22 21:40
Ursprungligen av johnh3:

Antennkonstruktionen är rätt lik. Annars vet jag inte, fingerprint sensorn är ju sidomonterad etc..

Rätt lik? Det är en exakt kopia. Skulle du hålla upp iPhone och denna framför folk skulle dom initialt inte se skillnaden.

Ursprungligen av reboot81:

vernee Mars är en riktig iPhone-ripoff designmässigt.

Jäklar vad lik den var iPhone 7!

  • Medlem
  • 2016-09-22 22:12
Ursprungligen av Hffre:

Rätt lik? Det är en exakt kopia. Skulle du hålla upp iPhone och denna framför folk skulle dom initialt inte se skillnaden.

Meizu Pro 6 var den första med antennlinjerna uppdragna (mars 2016) sedan har vi iPhone och Vernee. HTC som var först med unibody och synliga antennlinjer har fortfarande dem raka. Vem som inspirerar vem är svårt att säga men många vill ju likna Apple naturligtvis utom Samsung som har numera egen design med böjt glas och metall ram. Skall man tro rykten så är det ju så Apple vill bygga sin telefon nästa år

  • Avstängd
  • 2016-09-24 00:02
Ursprungligen av PaO:

Meizu Pro 6 var den första med antennlinjerna uppdragna (mars 2016) sedan har vi iPhone och Vernee. HTC som var först med unibody och synliga antennlinjer har fortfarande dem raka. Vem som inspirerar vem är svårt att säga men många vill ju likna Apple naturligtvis utom Samsung som har numera egen design med böjt glas och metall ram. Skall man tro rykten så är det ju så Apple vill bygga sin telefon nästa år

Vilka rykten? Du sprider väl inte "rykten" som du själv hittat på nu igen?

  • Medlem
  • 2016-09-24 00:11
Ursprungligen av Hffre:

Vilka rykten? Du sprider väl inte "rykten" som du själv hittat på nu igen?

Apple har skrivit kontrakt med Samsung (du fick väl inte hicka nu) gällande böjbar OLED panel till 2017

EXPECTED FEATURES

OLED display
Faster A11 processor
Glass body
Edge-to-edge display
Camera and Touch ID integrated in display
No Home button
Wireless charging
Three models - One OLED, two standard

Allt från Macrumors och andra källor

http://www.macrumors.com/roundup/iphone-8/

  • Avstängd
  • 2016-09-24 00:23
Ursprungligen av PaO:

Apple har skrivit kontrakt med Samsung (du fick väl inte hicka nu) gällande böjbar OLED panel till 2017

EXPECTED FEATURES

OLED display
Faster A11 processor
Glass body
Edge-to-edge display
Camera and Touch ID integrated in display
No Home button
Wireless charging
Three models - One OLED, two standard

Allt från Macrumors och andra källor

http://www.macrumors.com/roundup/iphone-8/

Nu syftade jag på detta du skrev.

Citat:

Samsung som har numera egen design med böjt glas och metall ram. Skall man tro rykten så är det ju så Apple vill bygga sin telefon nästa år

Det tolkar jag som att du påstår att Apple kommer efterlikna Samsuck.

  • Medlem
  • 2016-09-24 00:34
Ursprungligen av Hffre:

Nu syftade jag på detta du skrev.

Det tolkar jag som att du påstår att Apple kommer efterlikna Samsuck.

Om nu Apple bygger en telefon med böjd skärm, glas baksida och metall ram så anser jag att det nog påminner lite om Samsung

Catcher Apples nuvarande leverantör av metall hus till iPhone bekräftar material valet inför iPhone 2017

http://iphone.appleinsider.com/articles/16/05...

Bara att Googla jag hittar inte på utan är intresserad av utvecklingen

Men om jag skall spekulera helt fritt son inte är baserat på något jag läst så tror jag att Jony Ive har något stort på gång och tekniken var inte mogen till i år utan man behöver ett år till på sig därför uppdaterade man insidan och inte utsidan så mycket i år. Samt att nästa år är 10 års jubileum

  • Avstängd
  • 2016-09-24 02:04
Ursprungligen av PaO:

Om nu Apple bygger en telefon med böjd skärm, glas baksida och metall ram så anser jag att det nog påminner lite om Samsung

Catcher Apples nuvarande leverantör av metall hus till iPhone bekräftar material valet inför iPhone 2017

http://iphone.appleinsider.com/articles/16/05...

Bara att Googla jag hittar inte på utan är intresserad av utvecklingen

Men om jag skall spekulera helt fritt son inte är baserat på något jag läst så tror jag att Jony Ive har något stort på gång och tekniken var inte mogen till i år utan man behöver ett år till på sig därför uppdaterade man insidan och inte utsidan så mycket i år. Samt att nästa år är 10 års jubileum

Det är helt ok att spekulera men att som du gör hitta på egna rykten och sen ge sken att det är faktiska rykten är bara löjligt.
Apple har redan tillverkat en telefon i glas och metall och den heter iPhone 4 och den är inte ett dugg lik en Samsung.
Så bara för att det ryktas att det blir det material valet på nästa telefon behöver det inte per automatik betyda att den får samma design som en Samsung.
Så jag ger inte mycket för amatöranalytiker när inte ens proffsanalytiker träffar rätt och sen inte kan stå för sina ord.
http://www.networkworld.com/article/2289240/s...

Jaja, pojkar, det blir nog bra sen... Den här tråden skapades för tre år sedan så vad gör ni här och bråkar?

  • Medlem
  • 2016-09-24 06:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Jaja, pojkar, det blir nog bra sen... Den här tråden skapades för tre år sedan så vad gör ni här och bråkar?

Det kan man ju undra

Den uråldriga kampen mellan iOS och Android kommer aldrig att dö ut.. Gammalt djungelordspråk.. ?

  • Medlem
  • 2016-11-11 20:28

Denna med helt trådlös laddning
Now we are talking

https://9to5mac.com/2016/11/11/iphone-8-desig...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-11 20:48
Ursprungligen av PaO:

Denna med helt trådlös laddning
Now we are talking

https://9to5mac.com/2016/11/11/iphone-8-desig...

Riktigt läcker, men man får hoppas den är böjlig annars lär Bendgate II knacka på dörren omgående.

Nokia verkar satsa stort på digital hälsa, VR framöver, samt sin comeback på smartmobiler:
http://nokiapoweruser.com/nokia-planning-to-t...

Så kanske vi får se nåt spännande från dem?

  • Medlem
  • 2017-10-06 21:48

Nu är nästan nära ?
Drömmen går kanske i uppfyllelse om 3-4 när jag byter ut min Note 8 mot en vikbar Note

https://www.forbes.com/sites/ewanspence/2017/...

Jag väntar fortfarande på att mobildisplay i glasögon ska bli bättre. Det känns som en nära "stor" innovation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-30 00:54

Kan bara konstatera att inga innovationer med magnitud har dykt upp. Det närmsta som jag kan se är AirPod. M>en jag häller de snarast som extremt lyckad utveckling av trådlösa lurar.

I mitt tidigare inlägg för några år sedan yrade jag om starta hem och hälsa. Det går framåt, men inga inovationer har dykt upp ännu. Fast jag sa 2019/20 så något kan ju hända.

Bevaka tråden