Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chat ska lösa meddelanden på Android – igen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hör och häpna – Google presenterar en ny lösning för hur folk ska kommunicera på Android. Det rör sig inte om någon Imessage-liknande lösning, men kanske är de äntligen på rätt väg.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-22 12:35

Varför står det Tele2 och Telenor på bilden. De har verkligen INTE RCS. Tele2 sa att de skulle lansera det under första kvartalet, men nu säger de ingenting. Det stod på blog.google att Telenor skulle lancera det, men det vet deras support ingenting om.

Det finns redan på telia. Det kommer inte om "några månader". https://www.telia.se/privat/telefoni/sms-plus

Ursprungligen av Ideaman02:

Varför står det Tele2 och Telenor på bilden. De har verkligen INTE RCS. Tele2 sa att de skulle lansera det under första kvartalet, men nu säger de ingenting. Det stod på blog.google att Telenor skulle lancera det, men det vet deras support ingenting om.

Det finns redan på telia. Det kommer inte om "några månader". https://www.telia.se/privat/telefoni/sms-plus

Tele2 och Telenor finns i andra länder.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-22 19:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tele2 och Telenor finns i andra länder.

Hittar inget om att de har det i andra länder.

Ursprungligen av Ideaman02:

Hittar inget om att de har det i andra länder.

Inte det jag skrev. Jag skrev att Telenor och Tele2 finns i andra länder.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-22 21:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte det jag skrev. Jag skrev att Telenor och Tele2 finns i andra länder.

Jaja, men eftersom att du svarade på mitt medelande så kunde jag anta att du menade att de kanske hade det någon annan stanns (eller var på väg med det). Dock hittar jag inget på någon av deras hemsidor.

Ursprungligen av Ideaman02:

Varför står det Tele2 och Telenor på bilden. De har verkligen INTE RCS. Tele2 sa att de skulle lansera det under första kvartalet, men nu säger de ingenting. Det stod på blog.google att Telenor skulle lancera det, men det vet deras support ingenting om.

Det finns redan på telia. Det kommer inte om "några månader". https://www.telia.se/privat/telefoni/sms-plus

Bilden visar vilka operatörer som samarbetar med Google kring Chat. Och Chat är inte redo idag.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-23 21:25
Ursprungligen av Ida Blix:

Bilden visar vilka operatörer som samarbetar med Google kring Chat. Och Chat är inte redo idag.

Eeeh det som ska ersätta sms finns redan. Om du inte vet det så har du verkligen missat något. Telia kallar det RCS. Sure det är inte hela RCS-standarden med ViLTE och skärmdelning men det är sms-delen. Har just bytt till Telia just därför.

Senast redigerat 2018-04-24 15:34
  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-24 15:37
Ursprungligen av Ida Blix:

Bilden visar vilka operatörer som samarbetar med Google kring Chat. Och Chat är inte redo idag.

Om du hade googlat hade du hittat detta. Chat=RCS. Chat är bara marknadsföring. Det heter rcs och det finns redan.

https://www.androidpolice.com/2016/11/04/goog...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-24 21:52

RCS är en produkt som på tio år inte slagit igenom. Ur säkerhetsperspektiv är den inte ett dugg bättre än SMS - vilket skickas i klartext.
Ser inget om stöd för andra enheter än mobiler, stämmer detta är det en halt häst.
Jag spår att vi lämnar telefonnummer bakom oss inom 10 år.
Undrar om Putin backar projektet?

Apple borde sälja iMessage som en tjänst till Androidanvändare.
Får ju ont i ögonen när polaren med sin S8/9? messar foton på 130KB...

Ursprungligen av Ideaman02:

Om du hade googlat hade du hittat detta. Chat=RCS. Chat är bara marknadsföring. Det heter rcs och det finns redan.

https://www.androidpolice.com/2016/11/04/goog...

Jo, RCS är en standard (har väl inte skrivit något som säger något annat?), men som vanligt med standarder kan operatörer och andra välja att implementera det på olika sätt med resultatet att vad en operatör inte nödvändigtvis är helt kompatibelt med vad någon annan gör. Det – om jag förstår The Verge-artikeln rätt – är vad Google jobbar hårt på, att samla alla aktörer kring ett sätt att jobba med RCS. Därmed är Chat inte = RCS som du skriver utan ett större arbete för att få alla på samma sida. Lyckas Google med detta och faktiskt lanserar Chat är det ju ett stort steg framåt.

Ursprungligen av reboot81:

RCS är en produkt som på tio år inte slagit igenom. Ur säkerhetsperspektiv är den inte ett dugg bättre än SMS - vilket skickas i klartext.
Ser inget om stöd för andra enheter än mobiler, stämmer detta är det en halt häst.
Jag spår att vi lämnar telefonnummer bakom oss inom 10 år.
Undrar om Putin backar projektet?

Apple borde sälja iMessage som en tjänst till Androidanvändare.
Får ju ont i ögonen när polaren med sin S8/9? messar foton på 130KB...

Det finns några saker som jag inte kommer byta bort utan att bli tvingad och en av dessa är helt klart Imessage. Underbart! En annan sak jag älskar och använder flitigt är Airdrop. Något liknande finns inte på "andra sidan".

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-25 09:31
Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, RCS är en standard (har väl inte skrivit något som säger något annat?), men som vanligt med standarder kan operatörer och andra välja att implementera det på olika sätt med resultatet att vad en operatör inte nödvändigtvis är helt kompatibelt med vad någon annan gör. Det – om jag förstår The Verge-artikeln rätt – är vad Google jobbar hårt på, att samla alla aktörer kring ett sätt att jobba med RCS. Därmed är Chat inte = RCS som du skriver utan ett större arbete för att få alla på samma sida. Lyckas Google med detta och faktiskt lanserar Chat är det ju ett stort steg framåt.

Jajaja chat har inte lancerats än. Men kan du åtminstone fatta att man faktiskt kan skicka sms över internet på Android NU. Och att Telia redan har skaffat detta. Det verkar som att du inte vågar erkänna att en operatör faktiskt redan har gjort det.

Ursprungligen av Ideaman02:

Jajaja chat har inte lancerats än. Men kan du åtminstone fatta att man faktiskt kan skicka sms över internet på Android NU. Och att Telia redan har skaffat detta. Det verkar som att du inte vågar erkänna att en operatör faktiskt redan har gjort det.

Jag förstår inte vart du vill komma. Det enda jag har försökt göra är att förklara varför Tele2 och Telenor finns med på bilden över vilka som sluter upp kring Chat. Uppenbarligen jobbar båda operatörerna med Google för att införa stöd för RCS/Chat. Bilden visar inte vilka operatörer som redan infört stöd för RCS på egen hand. Den listan är låååång. RCS har ju funnits sedan 2007 eller något sånt.

Det som saknas på Android-sidan är ETT sätt att kommunicera med andra användare. Att Telia har RCS hjälper dig bara till viss del, de du vill kommunicera med måste ju också vara Telia-användare idag och använda rätt app för att de ska kunna ta emot dina RCS-meddelanden (om jag nu inte helt missförstått något – det är möjligt, är ingen expert på RCS eller Android för den delen). Det många Android-användare efterfrågar är väl just ett "Imessage"-system och möjligen kan Google få till detta med sitt Chat. Återigen – det vore ett stort steg framåt mot idag.

Enda sättet att komma framåt är ju om alla sluter upp kring standarden och implementerar den så att meddelanden kan skickas till andra oavsett vad de använder för operatör och liknande.

På samma sätt vore det alldeles strålande om också Apple sluter upp kring RCS. Annars kommer det ju återigen att vara sms eller andra typer av appar som Whatsapp som gäller för att kommunicera "modernt" om man har vänner med annat mobilt operativsystem än en själv.

Ändrat: Råkade skriva att Telia inte fanns med på bilden i artikeln, men det gör de ju.

Senast redigerat 2018-04-25 11:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-25 11:25
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag hoppas att Telia också ansluter sig till Chat (om de nu inte redan gjort det).

Telias logga finns med bland de andra

Ursprungligen av Ida Blix:

På samma sätt vore det alldeles strålande om också Apple sluter upp kring RCS.

Småningom ansluter nog Apple, om inte förr så när/om RCS blir universiellt och pensionerar SMS helt. Kan ske förr om Apple tycker det ger någon fördel för imessage-användaren. Exempelvis att man sömlöst kan chatta i grupper med blandade android och iOS-användare. Men då låter bubblan vara fortsatt grön som en signal att det är okrypterad information som går utanför imessages end-to-end kryptering.

Att Apple skulle släppa/sälja iMessage till android kommer inte hända om det inte hänt än. Det skulle betyda att de ska tillhandahålla ett Apple-ID till all världens mobilanvändare, och det ser de ingen anledning till så länge de inte använder en Apple-enhet.

Ursprungligen av IngoX:

Telias logga finns med bland de andra

Småningom ansluter nog Apple, om inte förr så när/om RCS blir universiellt och pensionerar SMS helt. Kan ske förr om Apple tycker det ger någon fördel för imessage-användaren. Exempelvis att man sömlöst kan chatta i grupper med blandade android och iOS-användare. Men då låter bubblan vara fortsatt grön som en signal att det är okrypterad information som går utanför imessages end-to-end kryptering.

Att Apple skulle släppa/sälja iMessage till android kommer inte hända om det inte hänt än. Det skulle betyda att de ska tillhandahålla ett Apple-ID till all världens mobilanvändare, och det ser de ingen anledning till så länge de inte använder en Apple-enhet.

??‍♀️ men ja! Helt rätt, jag fick för mig att så inte var fallet. Tack för rättelsen!

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-26 00:29
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag förstår inte vart du vill komma. Det enda jag har försökt göra är att förklara varför Tele2 och Telenor finns med på bilden över vilka som sluter upp kring Chat. Uppenbarligen jobbar båda operatörerna med Google för att införa stöd för RCS/Chat. Bilden visar inte vilka operatörer som redan infört stöd för RCS på egen hand. Den listan är låååång. RCS har ju funnits sedan 2007 eller något sånt.

Det som saknas på Android-sidan är ETT sätt att kommunicera med andra användare. Att Telia har RCS hjälper dig bara till viss del, de du vill kommunicera med måste ju också vara Telia-användare idag och använda rätt app för att de ska kunna ta emot dina RCS-meddelanden (om jag nu inte helt missförstått något – det är möjligt, är ingen expert på RCS eller Android för den delen). Det många Android-användare efterfrågar är väl just ett "Imessage"-system och möjligen kan Google få till detta med sitt Chat. Återigen – det vore ett stort steg framåt mot idag.

Enda sättet att komma framåt är ju om alla sluter upp kring standarden och implementerar den så att meddelanden kan skickas till andra oavsett vad de använder för operatör och liknande.

På samma sätt vore det alldeles strålande om också Apple sluter upp kring RCS. Annars kommer det ju återigen att vara sms eller andra typer av appar som Whatsapp som gäller för att kommunicera "modernt" om man har vänner med annat mobilt operativsystem än en själv.

Ändrat: Råkade skriva att Telia inte fanns med på bilden i artikeln, men det gör de ju.

Som Telia-anvädare är handlar det oftast inte om att installera rätt app. Har du en Samsung så har de redan stöd för RCS, annars är det troligt att du är Android messages, inte någon speciell app. Standard på massor av telefoner.

Jag kan inte bara kommunicera med de som är Telia-anvädare, utan alla som har RCS. Telia har inte en egen implementation, jag skulle t.ex. kunna skicka ett meddelande till någon med Sprint. Sure, alla har inte RCS med sina operatörer, och det är det som "Chat" försöker fixa. Men det är inte svårt att skaffa det. Inte svårt alls.

1
Bevaka tråden