Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excelfråga /återta vanliga markören

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min markör i MS Excel ser ut som ett + tecken och vilket innebär att man inte kan kopiera cellinnehållet nu längre. Hur gör man för att att ändra så att det blir som vanligt igen (normalt är det ett blinkande streck).

Senast redigerat 2018-04-10 09:18
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-10 09:13

Det har hänt mig också att pekaren "fastnar" som ett plustecken i Excel, men det är bara i enskilda dokument. För mig hjälper det att stänga dokumentet och öppna det igen. Har du provat det?

Ursprungligen av Vassius:

Det har hänt mig också att pekaren "fastnar" som ett plustecken i Excel, men det är bara i enskilda dokument. För mig hjälper det att stänga dokumentet och öppna det igen. Har du provat det?

Provade med det och det blev inte ändrat. Så här ser det ut:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-10 09:19
Ursprungligen av calinou:

Provade med det och det är blev inte ändrat. Så här ser det ut:

Och det funkar inte att dubbelklicka för att få fram vanliga markören?

Ursprungligen av Vassius:

Och det funkar inte att dubbelklicka för att få fram vanliga markören?

Det funkar att göra det men det klistras in samma sak hela tiden. Har provat med dubbelklicka och markera texten i celler samt dubbelklicka och markera texten från där uppe (formelfält). Det som klistras in är det som var kopierat från första cell/det upprepar sig.

Vilken version av Excel?
Och vilket operativsystem?
Och varför tråden i "Övriga diskussioner"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av Excel?
Och vilket operativsystem?
Och varför tråden i "Övriga diskussioner"?

Excel - Det är 14.7.7 /2011
High Sierra 10.3.3
Vilken diskussionsgrupp ska den vara?

Ursprungligen av calinou:

Vilken diskussionsgrupp ska den vara?

Här: https://www.99.se/forum/16-macos

Jag har bett admin att flytta tråden.

Ursprungligen av calinou:

Excel - Det är 14.7.7 /2011

Då är det nog dags att uppgradera till Office 2016. Office 2011 har inget officiellt stöd för High Sierra.

Det mesta funkar nog ändå, men om man vill ha full funktionalitet i så gammal programvara, så får man nog räkna med att man måste stanna kvar i ett lite äldre operativsystem också.

"...Office for Mac 2011 have not been tested and no formal support for this configuration will be provided..."
Utdrag ur den här artikeln:
https://appleinsider.com/articles/17/06/13/hi...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då är det nog dags att uppgradera till Office 2016. Office 2011 har inget officiellt stöd för High Sierra.

Det mesta funkar nog ändå, men om man vill ha full funktionalitet i så gammal programvara, så får man nog räkna med att man måste stanna kvar i ett lite äldre operativsystem också.

"...Office for Mac 2011 have not been tested and no formal support for this configuration will be provided..."
Utdrag ur den här artikeln:
https://appleinsider.com/articles/17/06/13/hi...

Tråkigt att det kan vara problem med det pga vill inte uppdatera office just nu pga platsbrist på min dator och det är inte många saker jag behöver göra i Excel. Skapa några små databaser. Ska kanske prova med Excel online.

Ursprungligen av calinou:

Tråkigt att det kan vara problem med det pga vill inte uppdatera office just nu pga platsbrist på min dator och det är inte många saker jag behöver göra i Excel. Skapa några små databaser. Ska kanske prova med Excel online.

Kan du använda dig av Numbers istället? Om det inte är några Excelspecifika funktioner du behöver.

Ursprungligen av suddgummi:

Kan du använda dig av Numbers istället? Om det inte är några Excelspecifika funktioner du behöver.

Det finns inte på min macdator. Varför inte Excel online även om det är enkla saker? Det kostar inte någonting verkar som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-10 14:20
Ursprungligen av calinou:

Det finns inte på min macdator. Varför inte Excel online även om det är enkla saker? Det kostar inte någonting verkar som.

Prova LibreOffice, den är gratis och fungerar klockrent.

Ursprungligen av calinou:

Det finns inte på min macdator...

Då kan du hämta det i Mac App Store. Det är gratis.

Men som redan nämnts - LibreOffice är ett mycket bra alternativ till Microsoft Office.

Ursprungligen av Gnulia:

Prova LibreOffice, den är gratis och fungerar klockrent.

Tänkte först att MS Online kan vara bra så att man kan arbeta på en iPad också eftersom det är webb-baserat.
Blir nyfiken på LibreOffice
En nackdel är att jag måste ev. ta bort ms office så att jag kan frigöra plats.
Då uppstår frågan - Ska man i så fall spara om ms office alla filer så att det kan öppnas i LibreOffice? Det kanske försvinner en del avancerade saker man har gjort i excel?
Försökte hitta videos om LibreOffice men det finns inte mycket info.....

Ursprungligen av calinou:

Då uppstår frågan - Ska man i så fall spara om ms office alla filer så att det kan öppnas i LibreOffice?

Nej.

Ursprungligen av calinou:

Det kanske försvinner en del avancerade saker man har gjort i excel?

Om du skriver vilka avancerade saker du gör i excel så kan vi bättre hjälpa dig att svara på om det går att göra i LibreOffice - eller ännu bättre, våga testa!

Ursprungligen av calinou:

Försökte hitta videos om LibreOffice men det finns inte mycket info.....

Skojar du? Finns massor på youtube exempelvis. Eller googla och läs om du har den möjligheten.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-04-10 19:54

Många av oss har inget val. Det är Microsoft Office som gäller. Det bestämmer våra kunder och andra vi datakommunicerar med.
Och visst har Excel sina kända och mer slumpmässiga anomalier. De kända, som exv klumperiet med datumformat contra textformat, verkar Microsoft inte vilja göra något åt för att det ska bli enklare för oss användare. Mer udda är det jag har vid utskrift av småsmå etiketter med celler i stående format i Office 2016. Där är Microsoft Sverige väl informerade men har lagt ner ärendet utan åtgärd. Enklast så tydligen. Däremot fungerar Office 2011 bra i det avseendet. Jag bävar för den stund då gamla Office inte längre går att köra i kommande OS's.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-10 20:26
Ursprungligen av calinou:

Tänkte först att MS Online kan vara bra så att man kan arbeta på en iPad också eftersom det är webb-baserat.
Blir nyfiken på LibreOffice
En nackdel är att jag måste ev. ta bort ms office så att jag kan frigöra plats.
Då uppstår frågan - Ska man i så fall spara om ms office alla filer så att det kan öppnas i LibreOffice? Det kanske försvinner en del avancerade saker man har gjort i excel?
Försökte hitta videos om LibreOffice men det finns inte mycket info.....

Det finns massor av information om LibreOffice, titta på youtube.
Jag har använt det i 8 år och är supernöjd. Använder mest kalkyl och dokument. Du behöver inte ändra ditt format, LibreOffice kan läsa det mesta och sedan kan du välja i vilket format du vill spara. Den enda MSOffice-funktion den inte klarar är makro.
Testa den, vet ja, du har inget att förlora.
https://sv.libreoffice.org

Ursprungligen av Le:

Många av oss har inget val. Det är Microsoft Office som gäller. Det bestämmer våra kunder och andra vi datakommunicerar med.
Och visst har Excel sina kända och mer slumpmässiga anomalier. De kända, som exv klumperiet med datumformat contra textformat, verkar Microsoft inte vilja göra något åt för att det ska bli enklare för oss användare. Mer udda är det jag har vid utskrift av småsmå etiketter med celler i stående format i Office 2016. Där är Microsoft Sverige väl informerade men har lagt ner ärendet utan åtgärd. Enklast så tydligen. Däremot fungerar Office 2011 bra i det avseendet. Jag bävar för den stund då gamla Office inte längre går att köra i kommande OS's.

Jag gillar också gamla versioner av MS Office pga var bättre struktur på allting. Nya versioner verkar som det inte har hänt så mycket funktionellt men dom har gjort till det värre för varje gång dvs möblerat om allting /alla verktyg vilket tar tid att orientera sig och plocka ihop allting igen på egna verktygsfält.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej.

Om du skriver vilka avancerade saker du gör i excel så kan vi bättre hjälpa dig att svara på om det går att göra i LibreOffice - eller ännu bättre, våga testa!

Skojar du? Finns massor på youtube exempelvis. Eller googla och läs om du har den möjligheten.

Det som jag hittat på youtube är mest ytlig presentation av LiBreOffice.
Vill gärna byta till LibreOffice. Kan inte testa pga platsbrist i min dator. Då måste jag avinstallera hela Microsoft. Tacksam att få tips på hur man avinstallerar det på bästa sätt?

Ursprungligen av calinou:

Tacksam att få tips på hur man avinstallerar det på bästa sätt?

Du googlar: https://www.google.se/search?q=avinstallera+o...

Ursprungligen av calinou:

...Kan inte testa pga platsbrist i min dator...

Om du har så fullt i datorn, så är det förmodligen en bidragande orsak till problemet med långsam dator som du har beskrivit i andra trådar.

Mina två cent här:
Har kört med Apple Numbers i många år nu, och ytterst ytterst sällan behöver jag öppna Excel! Det är när det kommer inte något avancerat ark från min ekonomi-kollega till exempel.

Det är enkelt, det är snyggare och det är gratis. Det går dessutom både att läsa och exportera Excel-format utan några konstigheter.
https://itunes.apple.com/se/app/numbers/id409...

Lycka till!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-04-11 20:21

Numbers verkar inte klara lodrät text i celler med mindre än att man skapar nya textrutor. Märkligt.
Vad programmet i övrigt falerar i vet jag inte då denna funktion är avgörande för mig och vidare tester då inte blir intressanta.

Ursprungligen av Le:

Numbers verkar inte klara lodrät text i celler med mindre än att man skapar nya textrutor. Märkligt.
Vad programmet i övrigt falerar i vet jag inte då denna funktion är avgörande för mig och vidare tester då inte blir intressanta.

Spännande, det hade jag ingen aning om! Har tydligen aldrig behövt det... ?

Som du skriver går det att göra textobjekt i vinkel, men inte celler. Även om inte jag har behövt det förstår jag behovet!

Ursprungligen av carlsson:

Mina två cent här:
Har kört med Apple Numbers i många år nu, och ytterst ytterst sällan behöver jag öppna Excel! Det är när det kommer inte något avancerat ark från min ekonomi-kollega till exempel.

Det är enkelt, det är snyggare och det är gratis. Det går dessutom både att läsa och exportera Excel-format utan några konstigheter.
https://itunes.apple.com/se/app/numbers/id409...

Lycka till!

Numbers är inget jag kan tänka mig pga antar jag att det inte går att öppna Excel-filerna i den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tack för länken!

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoff...
Det verkar som det kräver installation av Java. Har fått för mig att det är inte bra att ha Java i sin dator?
Angående ovan systemkrav så skulle jag vilja se en jämförelse med hur mycket plats MS office tar i min dator? var ser ma detta någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-13 22:02

Man behöver absolut ingen installation av Java, jag lovar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-13 22:04
Ursprungligen av calinou:

Numbers är inget jag kan tänka mig pga antar jag att det inte går att öppna Excel-filerna i den.

Det går absolut att öppna Excel-filer i Numbers, men jag rekommenderar ändå LibreOffice.

Bevaka tråden