Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

streck under mappen hämtade filer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som vanligt sölar min dator igen. Försöker har så få appar öppnade. Har fått ett streck under mappen hämtade filer och undrar om det kanske skulle vara att någonting som håller på laddas i min dator?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-03-30 10:50

Det är mätare som visar hur mycket som är kvar när du håller på att ladda ner en fil. Om den inte fylls så har nedladdningen hakat upp av någon anledning.

Ursprungligen av calinou:

Som vanligt sölar min dator igen...

Det är inte alls säkert att det är datorn som "sölar".

Om du inte har ändrat några router-inställningar, så har du fortfarande två routrar i ditt nätverk (enligt vad som framkommit i andra trådar). Detta kommer förr eller senare att leda till konflikter i nätverket, vilket kan visa sig som att det känns långsamt.

Jag föreslår att du återvänder till den tråden, och faktiskt levererar en detaljerad beskrivning av ditt nätverk, som efterfrågats där. För om du löser nätverksproblemen, så kanske datorn inte är så "sölig" längre.

Det är ju inte helt säkert att den åtgärden hjälper mot det här problemet, men om det nu finns ett känt problem (dubbla routrar i det här fallet), så är det alltid bättre att lösa det först, innan man börjar spekulera i vilka andra problem som eventuellt kan finnas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte alls säkert att det är datorn som "sölar".

Om du inte har ändrat några router-inställningar, så har du fortfarande två routrar i ditt nätverk (enligt vad som framkommit i andra trådar). Detta kommer förr eller senare att leda till konflikter i nätverket, vilket kan visa sig som att det känns långsamt.

Jag föreslår att du återvänder till den tråden, och faktiskt levererar en detaljerad beskrivning av ditt nätverk, som efterfrågats där. För om du löser nätverksproblemen, så kanske datorn inte är så "sölig" längre.

Det är ju inte helt säkert att den åtgärden hjälper mot det här problemet, men om det nu finns ett känt problem (dubbla routrar i det här fallet), så är det alltid bättre att lösa det först, innan man börjar spekulera i vilka andra problem som eventuellt kan finnas.

Jag ska ta itu med det och tack att jag fick hjälp med det. Men nu är jag faktiskt inte på samma plats och arbetar mot annat modem som det inte har varit problem med.

Ursprungligen av Mija:

Det är mätare som visar hur mycket som är kvar när du håller på att ladda ner en fil. Om den inte fylls så har nedladdningen hakat upp av någon anledning.

Tack för svar. Ser i så fall inte vilken fil det skulle gälla när man öppnar mappen. Kanske den längs upp? Kan man rensa bort alla filer där utan att det ställer till?

Ursprungligen av calinou:

...utan att det ställer till?

Rimligtvis bör det inte vara något problem att radera det som ligger i "Hämtade filer"-mappen (om det nu är den mappen du syftar på).

Men det är egentligen bara du själv som kan svara på huruvida det är något viktigt som försvinner när du rensar där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rimligtvis bör det inte vara något problem att radera det som ligger i "Hämtade filer"-mappen (om det nu är den mappen du syftar på).

Men det är egentligen bara du själv som kan svara på huruvida det är något viktigt som försvinner när du rensar där.

Självklart vågar jag inte rensa bort någonting där. Trodde väl att det är en tillfällig mapp och att alla appar man installerar hamnar så småningom i den programmapp dom hör ihop med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-03-30 17:25
Ursprungligen av calinou:

Självklart vågar jag inte rensa bort någonting där. Trodde väl att det är en tillfällig mapp och att alla appar man installerar hamnar så småningom i den programmapp dom hör ihop med.

Så du vet inte vad du har laddat ner? Öppnar du varje fil för att ta reda på innehållet?

Det brukar bli så om man laddar ner en liten fil.

Kör en "killall Dock" i terminalen så fixar det sig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det brukar bli så om man laddar ner en liten fil.

Kör en "killall Dock" i terminalen så fixar det sig.

Jag skrev detta i terminalen och strecket är kvar

Ursprungligen av Innis:

Så du vet inte vad du har laddat ner? Öppnar du varje fil för att ta reda på innehållet?

Undrade bara om det är genvägar som är där? Normalt när man laddar ner en fil t ex en uppdateringsfil till HP skrivaren borde den filen hamna i mappen som hör ihop med HP skrivaren. Pga den dagen man vill installera av skrivaren så blir det inte massa filer som är utspridda på olika platser i datorn som blir kvar och tar utrymme.

Nej, det är (normalt sett) inte genvägar som ligger där.

Det är filer som du har laddat ner. Filer av olika typer, från programinstallationer, till nedladdade bilder, till pdf-menyn från en restaurangs webbsajt, till mejl-bilagan som du valde att spara, osv osv osv. Ingen mer än du kan avgöra om de filerna är något som är viktigt att spara.

Om du laddar ner en uppdatering så måste du sen också _köra_ installationen för att det faktiskt ska hända något. Om det efter installationen/uppdateringen ligger kvar något i ”Hämtade filer” så är det helt ofarligt att ta bort det.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-03-31 14:18
Ursprungligen av calinou:

Undrade bara om det är genvägar som är där? Normalt när man laddar ner en fil t ex en uppdateringsfil till HP skrivaren borde den filen hamna i mappen som hör ihop med HP skrivaren. Pga den dagen man vill installera av skrivaren så blir det inte massa filer som är utspridda på olika platser i datorn som blir kvar och tar utrymme.

Hur ska webbläsaren kunna veta ATT du ens har en skrivare installerad och att den ska lägga filen där du förväntar det?
Fullständigt logiskt att alla filer man laddar hamnar i en och samma map som heter. "Hämtade Filer" , "Downloads"

Senast redigerat 2018-03-31 17:43
1
Bevaka tråden