Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ljudböcker i iTunes på Win10

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-26 10:25

Hej!

Har en släkting som försökte få in sina ljudböcker i iTunes på sin Win10-dator, men tji. När hon läser in en skiva med en ljudbok så hamnar den under "Musik" och även fast hon markerar mappen/boken/albumet och går in i "Albuminfo" och ändrar genre till "Speech" (det finns f ö två stycken både med stor och liten bokstav speech/Speech) samt ändrar mediatyp från "Musik" till "Ljudbok" så händer inget. När man gör justeringen och klickar på OK så sparas inte ändringen - nästa gång man öppnar filen så har den hoppat tillbaka till "Musik". Hon har alltid gjort på detta sätt förut, och det har funkat.

Så min fråga är - hur får man iTunes i Win 10 att fatta att det är en ljudbok det handlar om?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-26 12:43

Döp om filerna till .m4b

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-26 12:50
Ursprungligen av Json_81:

Döp om filerna till .m4b

OK, men behöver man i så fall göra det med varje kapitel separat? Verkar en smula bökigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-26 13:53
Ursprungligen av rasta:

OK, men behöver man i så fall göra det med varje kapitel separat? Verkar en smula bökigt.

Jag tror man kan använda terminal och skriva "mv *.m4a *.m4b"
Lägg dem i en egen mapp bara. Var länge sen jag fipplade med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-26 14:37
Ursprungligen av Json_81:

Jag tror man kan använda terminal och skriva "mv *.m4a *.m4b"
Lägg dem i en egen mapp bara. Var länge sen jag fipplade med det.

OK, tack för tips. Tanken var att hon skulle kunna importera ljudböckerna och få dem att hamna rätt utan så mycket hassle liksom. Har den funktionen slutat lira i iTunes helt, eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-26 15:44
Ursprungligen av rasta:

OK, tack för tips. Tanken var att hon skulle kunna importera ljudböckerna och få dem att hamna rätt utan så mycket hassle liksom. Har den funktionen slutat lira i iTunes helt, eller?

Som sagt, det var jättelängesen jag fipplade med detta, men då behövde man döpa om dem.
Jag tycker också de borde fixat till det enklare, men funkar det inte så har de antagligen inte gjort det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-26 15:50
Ursprungligen av Json_81:

Som sagt, det var jättelängesen jag fipplade med detta, men då behövde man döpa om dem.
Jag tycker också de borde fixat till det enklare, men funkar det inte så har de antagligen inte gjort det.

OK, stort tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden