Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheter i Windows 10

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-08 14:57

Här skriver vi om nyheter som har att göra med Windows 10.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-08 15:00

Joe Belfiore, som är ansvarig för Windows 10 & webbläsaren Edge hos Microsoft, har officiellt bekräftat att Windows 10 S inte kommer vara en egen utgåva i ett inlägg på Twitter. Det ska istället bli ett speciellt läge som användaren, eller datortillverkaren, kan aktivera i vanliga Windows 10-utgåvor framöver. Detta ser jag bara som något positivt, att leverera datorer med en avskalad installation som ändå kan göras till en fullgod Windows 10-installation genom en nedladdning kändes som en underlig strategi. Återstår att se om någon leverantör, eller användare för den delen, väljer att aktivera S-läget när de ändå har tillgång till Windows-affären utan läget aktiverat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-08 17:36

Men fortfarande har man väl fortfarande en massa versioner / editioner, för att göra livet lite intressant?

Baseline editions
- Home
- Pro

Organizational editions
- Enterprise
- Education
- Pro Education
- Enterprise LTSB

Device-specific editions
- IoT
- Team
- Pro for Workstations

Sen tillkommer alltså, antar jag, ett läge av S i Windows 10 Home.

Mobile-versionerna tror jag man lagt ner (?)

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_edit...
https://www.microsoft.com/en-us/windows/compa...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-08 18:50

@Erik.dv ja precis, de mobila versionerna (alltså Windows 10 Mobile) är ju övergivna och även RT-versionerna som användes på ARM och Atom-processorerna. Men de flesta av de där utgåvorna berör ju inte vanliga konsumenter, där är det ju bara Home och Pro som gäller. Jag kan tycka att Pro borde vara den enda standardversionen, men Microsoft håller uppenbarligen inte med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-09 08:46

Så för att göra livet krångligt har nu MS lanserat…

- Win 10 Home
- Win 10 Home S-enabled
- Win 10 Pro

…och då kan man fråga sig varför skulle någon vilja ha ett S-enable:at OS…?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-09 09:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Så för att göra livet krångligt har nu MS lanserat…

- Win 10 Home
- Win 10 Home S-enabled
- Win 10 Pro

…och då kan man fråga sig varför skulle någon vilja ha ett S-enable:at OS…?

Och just exakt det där lär väl vara det Microsoft också insåg och för in S-läget i Windows 10 istället. Det borde de kanske kört på från början, men bättre sent än aldrig ändå

Ursprungligen av ekloev:

Joe Belfiore, som är ansvarig för Windows 10 & webbläsaren Edge hos Microsoft, har officiellt bekräftat att Windows 10 S inte kommer vara en egen utgåva i ett inlägg på Twitter. Det ska istället bli ett speciellt läge som användaren, eller datortillverkaren, kan aktivera i vanliga Windows 10-utgåvor framöver. Detta ser jag bara som något positivt, att leverera datorer med en avskalad installation som ändå kan göras till en fullgod Windows 10-installation genom en nedladdning kändes som en underlig strategi. Återstår att se om någon leverantör, eller användare för den delen, väljer att aktivera S-läget när de ändå har tillgång till Windows-affären utan läget aktiverat.

Jag har aldrig fattat mig på Windows 10 S. Fattar inte varför man ska dumma ned ett OS för att få det snäppet lättare! Är la bara för att få in folk i Microsoft Store, få folk att köra deras webbläsare m.m. Jag skulle aldrig slå på S-läget!

Själv kör jag Enterprise:

Mest för att jag får det gratis. Annars hade jag nog kört Pro.

Hoppas dock Linux ska slå igenom! <3

1803 kom ut igår:

Inga problem ännu med den.

Kanske bästa nyheten med Windows någonsin: https://blogs.msdn.microsoft.com/commandline/...

Helt plötsligt blev den applikationen relevant

Ursprungligen av SweSG:

1803 kom ut igår:

https://i.imgur.com/X7xUCTZ.png

Inga problem ännu med den.

Jag har problem med 1803. Datorn låser sig lite då och då. Ren installation av Windows 1803. Samma dator och Linux fungerar fint! Ett jävla skit med alla uppdateringar som gör att något går sönder :/

1
Bevaka tråden