Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att välja Dell-skärm: sRGB vsRGB98 // 25" vs 27"...osv

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nån som har lust att komma med lite råd tankar kring mitt dilemma?

Jag behöver köpa en extern skärm, den gamla har kraschat. Jag har en macbook Pro late 2013, sambon har en modell äldre.
Helst hade jag viljat köpa en skärm med wide gamut, 4k och usb-c... Främst för att jag inom ett år kommer köpa ny dator. Men jag är skeptisk till att min dator pallar med en så flådig skärm... (och inte heller min sambos burk...)

Så istället har jag börjat kolla på Dells QHD-skärmar.
Jag har nu fyra skärmar uppe på Dustins jämförelselista:

Dell UltraSharp U2518D
(3500:- (2800:-)

Dell UltraSharp UP2516D
(5700:- (4700:-)

Dell UltraSharp U2715H
(4500:- (3700:-)

Dell Ultrasharp UP2716D
(7500:- (6000:-)

(I parantes syns pris (inkl/exkl då jag köper denna skärm på mitt företag)

Väljer i korthet mellan 25" och 27" och mellan 99% sRGB och 100sRGB + 100% RGB 98.
Jag jobbar med grafisk design, foton, bildredigering, prepress. Men driver egen firma som sidoverksamhet just nu så främst används datorn trots allt till webb osv...

- Med min verksamhet i åtanke tänker jag att det kan vara värt med en skärm som kan visa Adobe RGB 98. Dvs UP2516D / UP2716D.
Eller?? De billigare skärmarna har ju även de grym färgåtergivning efter vad jag har läst mig till. Och fram till idag har jag alltid jobbat på skärm som visar sRGB. Detta är ju en egen fråga i sig, men blir det förvirrande med rgb98 när en trots allt mest sitter med webbaserat innehåll?

- Blir QHD litet på en 25" skärm, tänker då speciellt liten text. Tror inte jag själv skulle störa mig. Men min sambo har lite dålig syn och förstorar gärna upp text för att se bättre. Är en 27" bättre ur det hänseendet?

Jag är sugen på att slå till på U2518D, billig men bra och så sparar jag pengarna till en bättre skärm när datorn orkar med. Alternativt lägga till 1900:- för att steppa upp färgrymderna. Men så är det det här med 25 kontra 27...

Lätt förvirrat inlägg, men tar gärna emot tankar kring detta och skärmarna jag pendlar mellan. Kom gärna med förslag på annan skärm också

tack på förhand!

27" tycker jag verkligen för QHD, kör det själv och det är lagom stort/smått.

Jag vet inget om Dell skärmarna men köpte själv en Eizo FlexScan EV2736W 27" för nått år sedan som jag är grymt nöjd med.

Ursprungligen av gabbbahey:

- Blir QHD litet på en 25" skärm, tänker då speciellt liten text. Tror inte jag själv skulle störa mig. Men min sambo har lite dålig syn och förstorar gärna upp text för att se bättre. Är en 27" bättre ur det hänseendet?

Det beror på hur bra din syn är. Men jag tyckter det är i småttaste laget, och då har jag ändå god syn.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det beror på hur bra din syn är. Men jag tyckter det är i småttaste laget, och då har jag ändå god syn.

Sitter du med en 25"?

Ursprungligen av gabbbahey:

Sitter du med en 25"?

Japp. U2515H.

Har två 25-tummare t min MacPro (5.1) en U2515 och en U2518.
Tycker de är bra. Texten kan man alltid zooma upp om man tycker den blir för liten.

Känns som det här med skärmstorlek kontra upplösning är rätt personligt. Egentligen skulle man ju vilja klämma och känna lite. Vart i Göteborg har de bäst utbud av skärmar tro?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp. U2515H.

Du hade valt en 27" om du köpt idag gissar jag?

Ursprungligen av gabbbahey:

Du hade valt en 27" om du köpt idag gissar jag?

Ja, det skulle jag vilja mena.

1
Bevaka tråden