Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta trasiga/ogiltiga filer på disk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, finns någon bra app till Mac OS för att identifiera "problemfiler", dvs filer som på något sätt är korrupta/ inte går att öppna, utan att radera dom?
Har stora problem med 2 externa diskar (HFS journalförd) som innehåller korrupta filer, troligen främst foton från dåliga minneskort och förhindrar mig att göra en fullständig backup till NAS eller annan lokal disk eftersom allt stoppas när processen stöter på en dålig fil. (både genom drag/drop och genom NAS:ens DSM).
Båda diskar innehåller 4 TB data vardera så jag kan inte gå igenom mappar och lokalisera dåliga filer.

Tack på förhand, Axel

Det är inte filerna det är fel på i sig, det är filsystemet som är sönder, alternativt håller hårddiskarna på att gå sönder, eller redan är sönder.

Kolla diskarna med Disk Utility.
Du kan också använda DriveDx t.ex. för att kolla diskarna.

Tack för svar, men dessa filer verkar ha fel som hänger med till nästa disk, vad jag bla. stött på är foton som är korrupta. Dessutom är själva ursprungsdisken korrupt, allt detta började med min "arbetsdisk" 4TB extern som vid en mount har read only, och inte kan repareras av Disk Utility. Detta orsakat av usb-kabel som åkt ur vid användning pga dålig placering. Då det är allt bokstavligt talat på den disken (tex alla foton) ville jag ha minst två andra diskar med så mycket av innehållet som möjligt om den första helt skulle lägga av. Problemet är att många mappar innehåller fel som stoppar hela överföringsprocessen när jag ska spara ner till annan disk (innan formatering av den första). Vart det är fel är ju svårt att säga eftersom jag har bl.a en arbetsmapp för videoredigering på 700GB och någonstans stöter på ett fel och stoppar, men säger inte vart felet ligger.
Har använt mitt NAS diskar att tillfälligt föra över allt till men inga DSM-funktioner har kunnat köras pga dessa fel. Nu har jag emellertid fått över merparten av det jag verkligen måste spara ner, så målet nu är att få min tillfälliga kopia på NAS så felfri som möjligt att kunna skicka över allt samlat tillbaka till den externa, och även senare påbörja en backup av denna som ska gå felfritt.

1
Bevaka tråden