Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

High Sierra och Photoshop CS6 och Bridge CS6

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bävar för att uppgradera till macOS HS på min huvud-dator Mac Pro då jag funnit på nätet att PS CS6 inte verkar lira problemfritt och att Adobe Bridge CS6 inte funkar alls.

Är det macOS eller det nya filsystemet APFS som är boven, någon som vet?

Kan ju gärna tänka mig att installera HS och behålla det gamla filsystemet, men mycket jobb om det inte funkar med återställningar och allt det medför, så hoppas på några bra svar från er som kan sånt här.

Ingen?

Ursprungligen av CekariYH:

...Är det macOS eller det nya filsystemet APFS som är boven, någon som vet?.

Det är macOS.

Här finns lite erfarenheter från användare:
https://forums.adobe.com/thread/2250198
Verkar som att vissa saker åtminstone delvis funkar, men en del funkar inte alls.

Och där pratar man om problem redan i El Capitan och Sierra. Så man får nog räkna med att det funkar ännu sämre i High Sierra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är macOS.

Här finns lite erfarenheter från användare:
https://forums.adobe.com/thread/2250198
Verkar som att vissa saker åtminstone delvis funkar, men en del funkar inte alls.

Och där pratar man om problem redan i El Capitan och Sierra. Så man får nog räkna med att det funkar ännu sämre i High Sierra.

Det var ju synd att det var just macOS :-/

Tacka Jesper, ska kolla detta, vore skönt om det viktigaste för mig skulle funka tillfredställande, har ingen lust at byta till pren. av PS, hutlöst dyrt för hur jag använder dessa!

Japp, men har ändå fått grön flagga ända upp till Sierra, det jag kör nu...

Ursprungligen av CekariYH:

...för hur jag använder dessa!...

En tänkbar lösning är att köra dubbla system, på olika partitioner. Ett äldre system, där du kan köra CS6. Och ett nytt system, där du kör allting annat.

Men om man använder CS6-programmen ofta, så är den lösningen kanske lite opraktisk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En tänkbar lösning är att köra dubbla system, på olika partitioner. Ett äldre system, där du kan köra CS6. Och ett nytt system, där du kör allting annat.

Men om man använder CS6-programmen ofta, så är den lösningen kanske lite opraktisk.

Har tänkt tanken... finns det något sätt att typ köra den med CS6 i ett fönster samtidigt så skulle det ju funka för mig.

Parallels kanske... men det blir ju en 6-700 spänn på uppgradering av den :-/
Hur ,om, skulle man gå tillväga säkrast med minsta möjliga jobb?
1. Skapa en ny partition.
2. Installera en bootbar High Sierra på den nya.
3. Få över det man vill ha utom CS6 till den nya. Hur göra det enklast?
4. Ta bort det som inte behövs för CS6 på den gamla för att få ner storleken.
5. Köra Parallels och skapa en Sierra "vad det nu heter" med den gamla.
6. Göra den nya som primär startup-skiva.

...eller finns det nått annat bättre/enklare sätt?

Jag gjorde misstaget att uppgradera till high sierra och nu fungerar indesign inge vidare för mig. Borde ha kollat innan. Det som blev sämst är att jag inte kan zooma med styrplatta längre, sjukt störande. Skulle bli evigt tacksam om detta gick att lösa. Har indesign 5.5. I Photoshop fungerar det lika bra som innan.

Ursprungligen av torbjorneklund:

Jag gjorde misstaget att uppgradera till high sierra och nu fungerar indesign inge vidare för mig. Borde ha kollat innan. Det som blev sämst är att jag inte kan zooma med styrplatta längre, sjukt störande. Skulle bli evigt tacksam om detta gick att lösa. Har indesign 5.5. I Photoshop fungerar det lika bra som innan.

Ja, det suger när uppgraderingar ställer till det.
Vilken version av Photoshop och har du provat Bridge?

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, det suger när uppgraderingar ställer till det.
Vilken version av Photoshop och har du provat Bridge?

CS 5 av Photoshop.
Nu hittade jag en till helt mongo bugg. På min macbook (med sierra) som jag synkar till kan jag nu inte öppna indesignfiler jag skapat på min iMac (med high sierra) Jättekul verkligen ... De visas som text-dokument istället för indesign-filer. Tack för denna värdelösa uppgradering, verkligen. SKIT är var det är.

Ursprungligen av torbjorneklund:

CS 5 av Photoshop.
Nu hittade jag en till helt mongo bugg. På min macbook (med sierra) som jag synkar till kan jag nu inte öppna indesignfiler jag skapat på min iMac (med high sierra) Jättekul verkligen ... De visas som text-dokument istället för indesign-filer. Tack för denna värdelösa uppgradering, verkligen. SKIT är var det är.

Ja, men Bridge, som är en del av Photoshop, men ett fristående program, har du testat den eller installerade du aldrig den?

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, men Bridge, som är en del av Photoshop, men ett fristående program, har du testat den eller installerade du aldrig den?

Bridge har jag aldrig använt, vet inte vad det är
Men nu löste sig synkningen, jag skapade en ny mapp där jag lade in filerna och vips gick de att öppna. Alltid något ...

Ursprungligen av torbjorneklund:

Bridge har jag aldrig använt, vet inte vad det är

Följer med i installations skivan/filen.
Ovärdeligt om du ska gå igenom många bilder som du fotat etc. man kan jämföra likadana bilder för att se vilken som är skarpast etc och få en massa info direkt, färgmarkera de som ska vidare till PS och de som ska kasseras etc. Sätta taggar etc. Markera en eller flera bilder som ska öppnas, med ett dubbelklick hamnar dom i PS direkt osv.

Adobe Bridge CS6 by Lars Hernborg, on Flickr

Ursprungligen av torbjorneklund:

...Tack för denna värdelösa uppgradering, verkligen...

CS5 är åtta år gammal. Det är inte hållbart för utvecklare att behålla bakåtkompatibilitet så länge.

Om man sitter med gamla program, så får man helt enkelt acceptera att man får köra lite äldre version även när det gäller operativsystemet.

Senast redigerat 2018-03-10 18:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

CS5 är åtta år gammal. Det är inte hållbart för utvecklare att behålla bakåtkompatibilitet så länge.

Om man sitter med gamla program, så får man helt enkelt acceptera man får köra lite äldre version även när det gäller operativsystemet.

Jag vill gärna nedgraderar till sierra. Hur gör jag? ( Jag hade ingen som helst önskan om att uppgradera men det poppar upp notiser stup kvarten om att göra det så ... )

1
Bevaka tråden