Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in på osäkra nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör ni andra när ni är utomlands (utanför EU) och ska kolla exempelvis banksaldo och liknande. Det är ju en hel del osäkra wi-fi man loggar in på. Även hotellets wi-fi är osäkert. Är det en risk man får ta eller bör man köpa ett surfpaket? Eller man kanske rent avr lite paranoid

Jag använder en VPN

Logga aldrig in utan VPN på såna ställen. Är du inte på ditt nätverk där hemma så ha VPN på allt. Bättre att vara paranoid!

Ursprungligen av SweSG:

Logga aldrig in utan VPN på såna ställen. Är du inte på ditt nätverk där hemma så ha VPN på allt. Bättre att vara paranoid!

Okay, tack för det tipset! Någon VPN som du kan rekommendera? Jag har aldrig använt VPN förr men purevpn dyker upp på DuckDuckGo när jag söker och olika tester dyker upp på Google. Mycket dyker upp i App Store också

Ursprungligen av fourmi:

Okay, tack för det tipset! Någon VPN som du kan rekommendera? Jag har aldrig använt VPN förr men purevpn dyker upp på DuckDuckGo när jag söker och olika tester dyker upp på Google. Mycket dyker upp i App Store också

Jag kör ProtonVPN:

https://protonvpn.com/

Har haft dom ca 3 månader utan strul. 480kr fick jag ge för ett år.

Ursprungligen av SweSG:

Jag kör ProtonVPN:

https://protonvpn.com/

Har haft dom ca 3 månader utan strul. 480kr fick jag ge för ett år.

Jag testade f-secure eftersom jag känner till den firman sen tidigare. Dessutom tycker jag det är bra med prenumeration 59 kr/mån för något som jag använder kanske en eller två gånger/år.
Just nu funkar det dock inte att surfa med VPN men det tror jag mer beror på hotellets taskiga wi-fi.

Ursprungligen av fourmi:

Jag testade f-secure eftersom jag känner till den firman sen tidigare. Dessutom tycker jag det är bra med prenumeration 59 kr/mån för något som jag använder kanske en eller två gånger/år.
Just nu funkar det dock inte att surfa med VPN men det tror jag mer beror på hotellets taskiga wi-fi.

Kör du så lite skulle ju ProtonVPN passa utmärkt till dig. Dom har några servrar gratis.

Från deras hemsida:

Free VPN

We believe privacy and security are fundamental human rights, so we also provide a free version of ProtonVPN to the public. Unlike other free VPNs, there are no catches. We don't serve ads or secretly sell your browsing history. ProtonVPN Free is subsidized by ProtonVPN paid users. If you would like to support online privacy, please consider upgrading to a paid plan for faster speeds and more features.

Speedtest med ProtonVPN

Sverige:

Last på server 58%

Nederländerna, free:

Last på server 73%

Min lina som maxar runt 100/100. Jag har haft liknande speed hela tiden jag haft dom. Ca 3 månader.

Lika bra att testa med en snabbare lina också.

46% last på server.

Free är ingen mening att testa då man inte får fildela på dom servrarna.

Testad på en 250/250 lina. Kanske finns någon som tycker det är intressant! Ska hålla ett öga på det om det håller i sig.

1
Bevaka tråden