Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop 2 partitioner på en hårdddisk?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en systemdisk som är uppdelad i 2 partitioner. Nu vill jag slå ihop dessa 2 till en partition då utrymmet är "slut" på systemdisken. Försöker göra detta med diskmanager men får där inte utöka eller slå ihop 2 partitioner. Bara skapa nya. Hur löser man enklast detta? Borde väl inte vara så komplicerat tycker jag?

Kör High Sierra på en Mac Pro. Disken är en 250GB SSD. Systemet ligger idag på den "andra partitionen" på denna disk om det kan spela någon roll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-01 17:24

Det fanns tidigare ett program som hette Partition Magic, vet ej om detta finns fortfarande.
Annars, kopiera över alla filer till en annan hårddisk, ta bort portionerna, gör en ny och kopiera tillbaka filerna.

Ursprungligen av kenjon:

Det fanns tidigare ett program som hette Partition Magic, vet ej om detta finns fortfarande.
Annars, kopiera över alla filer till en annan hårddisk, ta bort portionerna, gör en ny och kopiera tillbaka filerna.

Just det ja. Ska kolla om det programet finns kvar. Hittade tips på att man skall kunna göra det via terminal men känner mig lite osäker på den biten. Skulle helst vilja slippa kopiera hela rasket och göra om från början.

Ursprungligen av kenjon:

Det fanns tidigare ett program som hette Partition Magic, vet ej om detta finns fortfarande.
Annars, kopiera över alla filer till en annan hårddisk, ta bort portionerna, gör en ny och kopiera tillbaka filerna.

Inte säker på att Partition Magic eller liknande finns för macOS High Sierra än.

Ursprungligen av Krooks_2:

Har en systemdisk som är uppdelad i 2 partitioner. Nu vill jag slå ihop dessa 2 till en partition då utrymmet är "slut" på systemdisken. Försöker göra detta med diskmanager men får där inte utöka eller slå ihop 2 partitioner. Bara skapa nya. Hur löser man enklast detta? Borde väl inte vara så komplicerat tycker jag?

Kör High Sierra på en Mac Pro. Disken är en 250GB SSD. Systemet ligger idag på den "andra partitionen" på denna disk om det kan spela någon roll.

Förmodligen är din dator formaterad i APFS och då är det inget problem, de delar på det gemensamma utrymmet.
Har du APFS på båda dina ”partitioner”?

Senast redigerat 2018-03-01 22:47
Ursprungligen av Saffran:

Förmodligen är din dator formaterad i APFS och då är det inget problem, de delar på samma volym.

Om någon som frågar en kvalificerad fråga och är gissningsvis rätt ny här ( två inlägg ) vore det väl rätt bra att förklara lite utförligare än att säga att att det inte är något problem?

Ursprungligen av CekariYH:

Om någon som frågar en kvalificerad fråga och är gissningsvis rätt ny här ( två inlägg ) vore det väl rätt bra att förklara lite utförligare än att säga att att det inte är något problem?

Jag tipsade om var man kan hitta lösningen. Läs mer om APFS. Alla macar som har en systemdisk på SSD uppgraderas automatiskt till APFS. Då kan man skapa en ny volym i samma behållare och flytta över den andra partitionen och därefter radera den. Dessa två volymer som nu är i APFS kan uppfattas som partitioner men de delar på utrymmet.

Visst är jag ny på det här forumet men långt ifrån newbie när det kommer till datorer;-) Det stämmer att disken är APFS. Ska erkänna att jag inte fullt ut har koll på exakt vad det innebär, Disken som är 250GD SSD innehåller två behållare eller 2 partitioner som jag ser det. Hur ska jag isåfall slå ihop dessa menar du? Vad jag ser går det inte att göra via "skivvertyg" Dom delar ju heller inte utrymme då varje behållare är på ca 120GB. Förklara gärna isåfall hur man gör detta.

Har hittat lite 3:e parts program som säger sig kunna slå ihop partitioner som ipartition och Paragon. Alla verkar dock kosta pengar. Vore smidigt om man slapp köpa ett program för 7-800:- för att "bara" slå ihop 2 partitioner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 09:23

Och de program som finns stödjer nog inte APFS ännu.

Ok... men hur gör man isåfall?

När jag läser lite nogrannare så verkar den enda lösningen jag hittar vara att köra kommandon via terminalen? Finns det någon stjärna på sudo kommandon som kan guida måntro? Eller är lösningen att köra backup på hela rasket och göra om allt från början?

Klona till en annan disk. Starta från den disken. Formatera om den första disken. Klona tillbaka.

https://bombich.com
https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/Super...

Ok! Tack för svaret! Testar att köra på den linjen. Är bombich programmet man ska köra? Är det smidigare än timecapsule varianten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 10:21

De jobbar på olika sätt, TM på filnivå, SuperDuper eller CarbonCopyCloner kör på bitnivå. De senare mycket snabbare.

Ursprungligen av Krooks_2:

Ok... men hur gör man isåfall?

Då kan man skapa en ny volym i samma behållare och flytta över den andra partitionen och därefter radera den. Dessa två volymer som nu är i APFS kan uppfattas som partitioner men de delar på utrymmet.

I Skivverktyg uppe till vänster, Innehåll/Visa alla enheter. Volym/lägg till en APFS volym i samma Behållare. Flytta över dina filer och radera den gamla.

Kör carbon copy nu och klonar! Verkar vara smidig lösning. Ska bara reda ut hur jag bootar från den klonade disken men det bör ju inte vara så krångligt. Tack för bra svar!

Hmm... någon som har tips på varför jag inte lyckas Radera SSD disken (skivverktyg) när jag bootar från den klonade disken? Får felmeddelande "Raderings processen misslyckades" Detaljerna säger:
Tar bort skiva från skrivbordet
Kunde inte öppna enhet
Åtgärd misslyckades

Ursprungligen av kenjon:

De jobbar på olika sätt, TM på filnivå, SuperDuper eller CarbonCopyCloner kör på bitnivå. De senare mycket snabbare.

När kom det stödet för SuperDuper? Såvitt jag vet kör den med filnivå så du kommer inte få klonat Recovery partitionen.

1
Bevaka tråden