Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postnord inför nya avgifter för Kina-paket den 1 mars

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är bara att bita ihop och betala säger Tullverket.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-16 13:07

Jag beställde nyligen ett apple watch armband från amazon.co.uk.
De ska ju lägga på svensk moms och jag betalade 2 pund i frakt vilket inte låter helt orimligt för ett litet kuvert.
Det skickades däremot från Kina.
Vad gäller för ett sånt paket tro?

Såg lite kommentarer på FB med, verkar som en del paket redan börjat gå via andra EU-länder så undrar vilket genomslag det här får i praktiekn.

Kinapaket är för mig = @wurpan här inne på 99. Han kan det där med att köpa skit därifrån! Själv orkar jag inte med att köpa prylar därifrån.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-16 13:29

Gäller det verkligen allt?

Ursprungligen av Json_81:

Jag beställde nyligen ett apple watch armband från amazon.co.uk.
De ska ju lägga på svensk moms och jag betalade 2 pund i frakt vilket inte låter helt orimligt för ett litet kuvert.
Det skickades däremot från Kina.
Vad gäller för ett sånt paket tro?

Det är den delen som är lite intressant.

Det är ju helt ok att lägga på en handläggningskostnad när en vara inte har dokument att den är korrekt momsad, men är det ok att lägga paketet i karantän om momsen är korrekt deklarerad?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-16 13:50
Citat:

Postnord kommer föra paketen till ett tullager där paketen hålls "gisslan" tills mottagaren betalar den avi som Postnord skickar ut. Så fort den är betalt så lämnar paketet tullagret till mottagaren.

Gäller det här allt eller bara det som skickas som brev?
När jag beställt saker från USA har jag betalt vid utlämningsstället, känns lite smidigare än att det ska gå avi'er och fakturor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 14:50

Varför ska de ta standardavgift med motivering att man inte betalar moms annars? För varor under 300 kronor blir ju avgiften högre än 25 %.

Att betala moms är en lag och alla ska göra det. Däremot att ta ut en posthanteringsavgift när man redan betalat för frakt är jag mer tveksam till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-16 14:55

Och om varan är märkt "gift"?

Jag vill tulla, men då får det vara i proportion på varans värde.

Att som Post nord nu gör och tar en serviceavgift, är det verkligen korrekt? Då kan ju Ica börja ta 50kr i serviceavgift oxå?

Ursprungligen av reboot81:

Och om varan är märkt "gift"? ...

En sådan försändelse måste Postnord dela ut. Avgift kan inte påföras. Tullverket har rätt att kolla försändelsen, men det lär knappast hända. Förutsatt att detta inte blir Kinas svar på Postnords avgiftsstrategi. Gåvostrategin lär implementeras sida vid sida med att skicka paket via annat EU-land som inte påför avgift. För egen del beställer jag emellanåt via Amazon UK, men får ändå brev direkt från Kina. På dem står det ”gift”. Men eftersom jag har beställt via en EU-handelsplats bryr jag mig inte om moms/tull. Det står i regel inte ens att säljaren hör hemma i Kina.

  • Medlem
  • 2018-02-16 15:49

Så om jag köper en pryl för 10kr inkl frakt så blir det 85kr i slutändan???

Ursprungligen av timofej:

Varför ska de ta standardavgift med motivering att man inte betalar moms annars? För varor under 300 kronor blir ju avgiften högre än 25 %.

Att betala moms är en lag och alla ska göra det. Däremot att ta ut en posthanteringsavgift när man redan betalat för frakt är jag mer tveksam till.

Det är inre frakten som du betalar extra för. Det är för den extra hanteringen att samla in momsen.

Ursprungligen av reboot81:

Och om varan är märkt "gift"?

Jag vill tulla, men då får det vara i proportion på varans värde.

Att som Post nord nu gör och tar en serviceavgift, är det verkligen korrekt? Då kan ju Ica börja ta 50kr i serviceavgift oxå?

Har du tagit ut pengar via ICA när du fått återbetalning på exempelvis bilskatten? Då tillförs en serviceavgift

Det är inte fråga om tull det ör fråga om moms

Hanteringen är samma oavsett varans värde. Varför skulle då avgiften variera med varans värde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 16:03
Ursprungligen av Zeugma:

En sådan försändelse måste Postnord dela ut. Avgift kan inte påföras.

Det spelar ingen roll om det står "present" eller något annat för varor över 1500 kronor. Både tull och moms ska betalas om varan kommer från ett icke EU land.

För varor med värde mellan 500 och 1500 kronor betalar du moms men inte tull.

Men även för varor under 500 kronor gäller att de ska komma från en privatperson.

Ursprungligen av Dr904:

Så om jag köper en pryl för 10kr inkl frakt så blir det 85kr i slutändan???

Nej

Det blir 10*1,25 + 75*1,25=12,50+ 93,75=106,25

Du måste lägga på momsen också

Den lilla brasklappen är att jag inte är helt säker på avgiften är angiven med eller utan moms. Den kan ha varit med moms och då faller uträkningen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 16:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inre frakten som du betalar extra för. Det är för den extra hanteringen att samla in momsen.

Jaha, då förstår jag. Tack för förklaringen.

Tycker det är helt rätt. Företagen i Sverige kan omöjligen konkurrera mot kinesiska företag. Bättre att handla på hemmaplan och stötta våra egna istället

Tycker inte avgiften är så farlig. Beror på om man köper något för 10 kr och får lägga på 75 kr... men annars går det an i de flesta fallen. Är man smart så köper man många småprylar i samma leverans eller något liknande

Ursprungligen av timofej:

Det spelar ingen roll om det står "present" eller något annat för varor över 1500 kronor. Både tull och moms ska betalas om varan kommer från ett icke EU land.

För varor med värde mellan 500 och 1500 kronor betalar du moms men inte tull.

Men även för varor under 500 kronor gäller att de ska komma från en privatperson.

Du missförstår. Det jag skrev gällde vad Postnord kan göra och inte göra. Postnord måste dela ut sådana brev och Postnord kan inte påföra avgift på dem. Som mottagare har man samma skyldigheter avseende eventuell moms och tull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 17:49
Ursprungligen av Zeugma:

Du missförstår. Det jag skrev gällde vad Postnord kan göra och inte göra. Postnord måste dela ut sådana brev och Postnord kan inte påföra avgift på dem. Som mottagare har man samma skyldigheter avseende eventuell moms och tull.

Jag tror inte att jag missförstår. Om gåvan ska beskattas enligt min beskrivning ovan måste företaget som hanterar posten (Postnord i detta fall) hantera varudeklarationen. För detta kan de ta ut en avgift. Precis som BlackSmp skrivit.

Som jag förstår har de hittills struntat i det helt enkelt. Därmed var det mot lagen. Och att följa lagen och importdeklarera innebär extrakostnader för dem, vilka de täcker med en avgift. Helt säker på att DHL, UPS etc. gör likadant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 17:58
Ursprungligen av Krylovrum:

Tycker det är helt rätt. Företagen i Sverige kan omöjligen konkurrera mot kinesiska företag. Bättre att handla på hemmaplan och stötta våra egna istället

Tycker inte avgiften är så farlig. Beror på om man köper något för 10 kr och får lägga på 75 kr... men annars går det an i de flesta fallen. Är man smart så köper man många småprylar i samma leverans eller något liknande

Problemet är att företagen i Sverige säljer exakt samma prylar med flera 100-procentigt påslag.

Till exempel kostar exakt samma skärmskydd för telefon 20 spänn i Kina och 120 i Sverige. Och man brukar behöva bara ett skydd, vilket omotiverar att köpa flera för att spara på postavgiften.

Samma gäller i princip alla prylar som "passar till...". Må vara foto-, dator- eller övrigt tillbehör.

Med denna avgift kommer svenska mellanhändersföretag som importerar från Kina gynnas då deras försäljning ökar.

Ursprungligen av timofej:

Jag tror inte att jag missförstår. Om gåvan ska beskattas enligt min beskrivning ovan måste företaget som hanterar posten (Postnord i detta fall) hantera varudeklarationen. För detta kan de ta ut en avgift. Precis som BlackSmp skrivit.

Som jag förstår har de hittills struntat i det helt enkelt. Därmed var det mot lagen. Och att följa lagen och importdeklarera innebär extrakostnader för dem, vilka de täcker med en avgift. Helt säker på att DHL, UPS etc. gör likadant.

I så fall har SVT:s ekonomireporter fel. Artikel. Citat:

”Men risken är stor att det nya systemet blir ett slag i luften. För det är enkelt för de kinesiska e-handlarna att gå förbi det genom att till exempel fuska och skriva gåva på försändelsen.

Då kan Postnord inte ta ut några avgifter, utan måste sända ut paketet till kunden. De enda som har rätt att ingripa är tullens egen personal och de lär knappast ha tid att gå igenom tiotusentals paket om dagen.”

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 18:30
Ursprungligen av Zeugma:

I så fall har SVT:s ekonomireporter fel. Artikel. Citat:

”Men risken är stor att det nya systemet blir ett slag i luften. För det är enkelt för de kinesiska e-handlarna att gå förbi det genom att till exempel fuska och skriva gåva på försändelsen.

Då kan Postnord inte ta ut några avgifter, utan måste sända ut paketet till kunden. De enda som har rätt att ingripa är tullens egen personal och de lär knappast ha tid att gå igenom tiotusentals paket om dagen.”

Han behöver inte ha fel om han avser "gåvor" under 500 kronor. Vilket i och för sig också kan fuskas med. Dvs att kineserna kan ange ett lägre värde på paketet.

Men fortfarande gäller det bara försändelser från privatpersoner. Om från paketet framgår på något sätt att varan skickas från ett företag kvittar det vad som står på paketet.

Varsågod:
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaelle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 18:41

Bara för att förtydliga.

Posthanterande företag är pressade av Tullverket att uppfylla lagen och momsbelägga paket som kommer från utanför EU (se iSwedens länkar högre upp). Alla skattepliktiga försändelser (inkl. gåvor för över 500 kronor) ska importdeklareras. Postnord kommer att ta ut en avgift för bördan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-16 20:52

Vi köper in lite grejjer till företaget från Kina. Och gör rätt för oss. Det är dock inte lätt - ekonomiansvarig har haft ett h*lvete med att betala och redovisa, och hjälpen från Tullverket har flera gånger varit "jag vet inte, ni kan säkert googla det själva".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-16 21:00
Ursprungligen av reboot81:

Vi köper in lite grejjer till företaget från Kina. Och gör rätt för oss. Det är dock inte lätt - ekonomiansvarig har haft ett h*lvete med att betala och redovisa, och hjälpen från Tullverket har flera gånger varit "jag vet inte, ni kan säkert googla det själva".

Hederligt. Men som du säkert förstår så handlar detta inte om att folk ska göra rätt för sig. Läs ministerns svar i min länk ovan.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2018-02-16 23:33
Ursprungligen av SweSG:

Kinapaket är för mig = @wurpan här inne på 99. Han kan det där med att köpa skit därifrån! Själv orkar jag inte med att köpa prylar därifrån.

Haha, jo det har blivit endel delar till 3D-skrivarna och allt som hör till därifrån senaste tiden.

Ang. avgiften i sig anser jag det förkastligt att posten tar ut en så pass hög fast avgift. Att betala moms har jag inga problem med (inte mer än vanligt i alla fall...). Bättre än 125kr i alla fall... och jag kommer fortsätta köpa från Kina då jag oftast köper fler saker på en gång från samma säljare så avgiften slår inte lika hårt då. Med lite tur kanske leveranstiderna blir kortare när färre beställer massa småskit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-17 10:50

Jag är mest förvånad över att detta smitit under radarn tidigare. De svenska handlarna borde skrivit i högan sky. Såg att Svensk Handel nu är ute och säger att de drivit detta länge. Men det måste jag dock säga inte märkts särskilt mycket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-17 10:58
Ursprungligen av xms67:

Jag är mest förvånad över att detta smitit under radarn tidigare. De svenska handlarna borde skrivit i högan sky. Såg att Svensk Handel nu är ute och säger att de drivit detta länge. Men det måste jag dock säga inte märkts särskilt mycket.

Undrar om det verkligen påverkar svensk handel så mycket.
Extra kablar och grejer som jag beställt som kan vara bra att ha hade jag aldrig köpt till svenska priser, övrigt jag beställt beställt har varit saker som inte går att köpa här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-17 12:00
Ursprungligen av Json_81:

Undrar om det verkligen påverkar svensk handel så mycket.
Extra kablar och grejer som jag beställt som kan vara bra att ha hade jag aldrig köpt till svenska priser, övrigt jag beställt beställt har varit saker som inte går att köpa här.

Svårt att veta såklart. Men även om det är så så kan man räkna med att ett antal människor får ökat konsumtionsutrymme för andra varor och tjänster och då gynnar det troligen svensk handel. Eller hotell och restaurangsektorn.

Ursprungligen av Json_81:

Undrar om det verkligen påverkar svensk handel så mycket.
Extra kablar och grejer som jag beställt som kan vara bra att ha hade jag aldrig köpt till svenska priser, övrigt jag beställt beställt har varit saker som inte går att köpa här.

Tror inte det påverkar svensk handel ett dugg faktiskt. Bara att beställa från Amazon eller andra sidor inom EU. Grejer från Asien kommer skeppas via ett annat EU-land. Detta är ett slag i luften.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-17 16:40

Jag tror också det är ett slag i luften. Förutom att Postnord får in massor av pengar. 100 000 paket per dag.... det blir ju en miljon kr om dagen! Att det är så lätt att ändra inkomsterna för företag.....

Bevaka tråden