Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ElCapitan USB installation "kan inte verifieras"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-15 21:48

Jag har laddat ner OS X El Capitan från AppStore, skapat en installations USB enligt instruktioner från Macworld https://www.macworld.com/article/2981585/oper...

men när jag gör en installation på en MacBook Pro 5.5 får jag felmeddelande enligt screenshot.

Jag har verifierat att datum/tid är korrekt (då detta kan vara orsak till problem om datumet har återgått till nolläge).

Fattar inte varför de ska förstöra det som alltid varit det bästa operativsystemet att jobba med...

I stället för alla de manuella momenten för att göra i ordning usb-minnet:
DiskMaker X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-15 23:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I stället för alla de manuella momenten för att göra i ordning usb-minnet:
DiskMaker X

Men eftersom jag redan gjort i ordning USB minnet med Terminal utan några error meddelanden eller minsta antydan om att något inte gått snett borde detta väl inte vara någon skillnad?!

Har kollat på DiskmakerX förut men inte använt, men provar när tålamodet återkommit.

Just nu provar jag att installera OS X 10.8 och sedan uppgradera till 10.11, men det tar en otrolig tid. Känner inte igen mej längre som Mac användare med 25+ år bakom mej...

Ställ klockan till ett datum i närheten av då den versionen av OS X du försöker installera släpptes är mitt tips nu. Det var i vart fall rätt i denna tråden: https://www.99.se/forum/t/322154-installera-o...

Ursprungligen av TureB:

...eller minsta antydan om att något gått snett...

Men risken med en massa manuella steg är väl just att man inte får någon antydan om att något gått fel.

Jag hade ju kört DiskMakerX (eller något av de andra alternativen som finns). Då kan man vara ganska säker på att USB-minnet har blivit rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-17 13:25

Jag har inte hunnit fixa ny USB utan fixade detta med att installera Mountain Lion (vilket går mycket fortare jämförelsevis) och sedan installera med El Capitan appen i Applications mappen. Funkar utan problem, bara att det tar myyycket längre tid och jag har mer än en MacBook att fixa...

Måste ha blivit något fel när jag skapade USB minnet i Terminal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-17 21:29

Ett antal bortslösade timmar senare inser jag att det är något fel på USB minnet som inte ger några felmeddelanden, men väl problem i startup/installation som inte rapporteras som läsproblem utan framstår som hårdvaruproblem med datorn.

Bytte USB minne och inga problem...

1
Bevaka tråden