Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa länder kan beställa Apple Homepod från 26 januari

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-01-26 15:25

Prisjakt listar Homepod på Cdon.se
Men länken finns inte ?

https://m.prisjakt.nu/product/4356903

Ursprungligen av Rymdgris:

Jag kommer försöka köpa en på releasedagen, då jag råkar vara i London över den helgen. MEN, är det någon som vet om jag kan förhandsboka den här från Sverige och välja att hämta ut den i butik där? Vore riktigt skönt att slippa köa/riskera att bli utan.

Genom lite hjälp från en vän till en vän i London lyckades jag boka en Homepod idag

Ursprungligen av PaO:

Prisjakt listar Homepod på Cdon.se
Men länken finns inte ?

https://m.prisjakt.nu/product/4356903

Jag har mejlat dom. Dom svarade att dom inte kommer att ta in den. Jag har också lyckats boka en via en vän i London. Ska bli spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-26 20:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite där jag undrar var HomePod hör hemma. Förvisso kommer den väl agera en "Home Kit Hub" men ja… Den som lever får se. Jag trodde man på allvar skulle försöka konkurrera med Sonos men så verkar inte fallet initialt då man trycker fram många funktioner.

Jag håller verkligen med i ditt resonemang. Ändå kan jag tänka mig att köpa en... Om ljudet är bra. Jag skulle helt enkelt vilja ha en bättre högtalare i köket där jag mest lyssnar på (podd)radio, men ibland även på musik. Den kommer även att flyttas ut på altanen ibland. Om ljudet är tillräckligt bra vill säga.

Rent generellt få man nog ändå konstatera att de flesta är nöjde med att det låter(och många gillar att det dessutom låter högt), att det ska låta bra på riktigt är förhållandevis få som prioriterar.

  • Medlem
  • 2018-01-27 06:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Allt är relativt ja. Nu vet jag inte om priset för HomePod är satt i sverige men gissningsvis kommer den hamna på kring 4000-4500 SEK - för en möjligen bra mono-högtalare med en medioker assistent. För priset återstår att ses om det är bra eller inte. Du får exempelvis två stycken Sonos PLAY:1 för troligen lägre pris. Eller en för mindre än halva priset av en Apple HomePod.

Det är precis det som är frågan

Enligt tidiga reviews där journalister fått lyssna i av Apple kontrollerade förhållanden låter den bättre än tex Sonos play 1 men är prissatt som en play 3.

För två Homepod får du ett aktiv stereo system men utan Siri.

Stora nackdelar verkar vara Airplay 2 och endast ett konto kopplat dvs flera i familjen kan inte skicka meddelande eller sätta påminnelser

Frågan är om Apple här byggt in så pass bra ljud att kunder har överseende med Siri och Airplay 2 i nuläget

Vi får se när kunder testar den i hemmet

Edit Igår kontrade Sonos på de marknader där Homepod lanserades med att för samma pris erbjuda 2 Sonos 1
Nice Touch ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-27 14:26

Ja, jag skulle gärna testa en och se. Någon recensent skrev ”it’s like hearing a concert live” vilket dessvärre visar hur låg nivå på recensionen det är då EN högtalare omöjligt kan återge ”live”. Det kan låta bra säkert men inte bra. Lite som att många iMac Pro recensioner noterade en svart lightning kontakt...

  • Medlem
  • 2018-01-27 15:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, jag skulle gärna testa en och se. Någon recensent skrev ”it’s like hearing a concert live” vilket dessvärre visar hur låg nivå på recensionen det är då EN högtalare omöjligt kan återge ”live”. Det kan låta bra säkert men inte bra. Lite som att många iMac Pro recensioner noterade en svart lightning kontakt...

Håller med dig om det ?

  • Medlem
  • 2018-01-28 13:25

Efter en del "köpta" previews kommer här en som är nyanserad

http://www.wired.co.uk/article/first-listen-a...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-28 13:44

Jag tycker det finns klara brister i Homepods koncept, ingen bluetooth, förlitar sig på opålitliga Siri, endast Apple Music och vad mer saknas?
Kanske man kan AirPlay(2)a framöver.

Men snygg är den.

  • Medlem
  • 2018-01-28 14:45
Ursprungligen av mattiL:

Jag tycker det finns klara brister i Homepods koncept, ingen bluetooth, förlitar sig på opålitliga Siri, endast Apple Music och vad mer saknas?
Kanske man kan AirPlay(2)a framöver.

Men snygg är den.

Bluetooth har den väl men ingen AUX
Eller har jag dunder fel

Ursprungligen av PaO:

Bluetooth har den väl men ingen AUX
Eller har jag dunder fel

5.0

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-28 21:23
Ursprungligen av PaO:

Bluetooth har den väl men ingen AUX
Eller har jag dunder fel

Japp, miss av mig där, lite bättre då..

Nu har dom äntligen fått ut sej vad Homepod stödjer i en lista. https://www.macrumors.com/2018/02/01/homepod-...

  • Medlem
  • 2018-02-01 16:30
Ursprungligen av westerlu77:

Nu har dom äntligen fått ut sej vad Homepod stödjer i en lista. https://www.macrumors.com/2018/02/01/homepod-...

Precis som i kommentarerna vad använder man BT till?

Ursprungligen av PaO:

Precis som i kommentarerna vad använder man BT till?

Aktivering/setup kanske via en iPhone/iPad. Som Apple TV.
https://support.apple.com/en-us/HT205358

Men det har väl varit känt länge att Bluetooth-audio inte stöds, läste jag för bra längesen.

  • Medlem
  • 2018-02-01 22:06
Ursprungligen av keptang:

Aktivering/setup kanske via en iPhone/iPad. Som Apple TV.
https://support.apple.com/en-us/HT205358

Men det har väl varit känt länge att Bluetooth-audio inte stöds, läste jag för bra längesen.

Okej det har jag missat
Är inte likt Apple att lansera en produkt som är halv färdig och man inte vet hur den funkar från början

Ursprungligen av PaO:

Är inte likt Apple att lansera en produkt som är halv färdig och man inte vet hur den funkar från början

Apples största succé iPhone som nu är Apple typ?

Ursprungligen av PaO:

Precis som i kommentarerna vad använder man BT till?

Konfiguration. På samma sätt som med Apple TV

Ni är oprecisa i era kommentarer. Homepod har bluetooth så den stödjer bluetooth men ni frågar efter ljudstreaming över bluetooth

  • Medlem
  • 2018-02-02 05:24
Ursprungligen av keptang:

Apples största succé iPhone som nu är Apple typ?

Ja men när iPhone presenterades landade den i en marknad på ett helt annat sätt även iPod.
Men jag kan ha fel naturligtvis
Bara förvånad över att Apple som det uppenbarligen går så ekonomiskt bra för inte kunde vänta ett år extra och lansera den tillsammans med Airplay 2

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 18:58
Ursprungligen av PaO:

Ja men när iPhone presenterades landade den i en marknad på ett helt annat sätt även iPod.
Men jag kan ha fel naturligtvis
Bara förvånad över att Apple som det uppenbarligen går så ekonomiskt bra för inte kunde vänta ett år extra och lansera den tillsammans med Airplay 2

Varför skulle dom göra det?
Dom har fått tarvnerven att skava och trogna apple användare kommer köpa den ändå.

  • Medlem
  • 2018-02-03 19:52
Ursprungligen av Innis:

Varför skulle dom göra det?
Dom har fått tarvnerven att skava och trogna apple användare kommer köpa den ändå.

Vi får väl se men skall nog mycket till att de som har Sonos eller Alexa eller Google kastar ut dem för Homepod

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 19:58
Ursprungligen av PaO:

Vi får väl se men skall nog mycket till att de som har Sonos eller Alexa eller Google kastar ut dem för Homepod

Marknaden på högtalare är stor så jag tror inte att apple siktar in sig på användare av som redan har trådlösa högtalare.
Med tanke på hur Google har ställt till det med funktionaliteten så är det befogat att dom byter till något tillförlitligt.

Ytterligare information om vad bt används till

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-06 20:36

Tittar man på recensioner på YouTube så får visst HomePod väldigt bra betyg ljudmässigt.
Denna var väl den mest kritiska jag kunde hitta men jämförelsen mellan högtalaran var väldigt tydlig.

  • Medlem
  • 2018-02-07 03:41
Ursprungligen av Innis:

Tittar man på recensioner på YouTube så får visst HomePod väldigt bra betyg ljudmässigt.
Denna var väl den mest kritiska jag kunde hitta men jämförelsen mellan högtalaran var väldigt tydlig.

Sonos erbjuder 2 Sonos One till priset av en Homepod
Marginellt bättre ljud än One
Tänk då vad 2 one kan göra i stereo

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-07 06:39
Ursprungligen av PaO:

Sonos erbjuder 2 Sonos One till priset av en Homepod
Marginellt bättre ljud än One
Tänk då vad 2 one kan göra i stereo

Intressant erbjudande men inget som gäller i Sverige utan det är den äldre versionen Play:1
Är det din bedömning att det är marginellt bättre? Enligt dom tester jag sett så är det större skillnad än marginellt.
Jag vet hur Sonos låter i stereo eftersom jag äger ett par själv.

Upptäckte just att HomePod har en fast strömkabel, vilket kan vara värt att tänka på om man funderar på att beställa/köpa från utlandet. Det är iofs ingenting som megasvårt att fixa men bra att veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-07 11:57
Ursprungligen av Innis:

Tittar man på recensioner på YouTube så får visst HomePod väldigt bra betyg ljudmässigt.
Denna var väl den mest kritiska jag kunde hitta men jämförelsen mellan högtalaran var väldigt tydlig.

Det var nog den bästa / mest relevanta recensionen jag sett. Det känns lite som Apple släpper en halvfärdig produkt. Man måste väl börja någonstans...

Det sorgliga är hur seg utveckling varit för SIRI. Uppenbarligen har Apple byggt en bra, om än dyr, högtalare med medioker smart-fuktionalitet och begränsat tredjepartstöd (som borde vara hela grejen med denna typen av produkt som antagligen rullar iOS!). Att produkten också pratar ganska dåligt med Apple TV, helt saknar stöd för flera användare, saknar stöd för stereopar (!?)… Svårt alltså.

Sonos One går på 2 448 SEK per styck. HomePod lär landa kring 4300 SEK så du får lägga c:a 500 SEK mer för 2st Sonos vs 1st HomePod. Sen är det inte ovanligt Sonos kör drives i Sverige.

Senast redigerat 2018-02-07 14:07
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-07 12:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Det var nog den bästa / mest relevanta recensionen jag sett. Det känns lite som Apple släpper en halvfärdig produkt. Man måste väl börja någonstans...

Det sorgliga är hur seg utveckling varit för SIRI. Uppenbarligen har Apple byggt en bra, om än dyr, högtalare med medioker smart-fuktionalitet och begränsat tredjepartstöd (som borde vara hela grejen med denna typen av produkt som antagligen rullar iOS!). Att produkten också pratar ganska dåligt med Apple TV, helt saknar stöd för flera användare, saknar stöd för stereopar (!?)… Svårt alltså.

Sonos One går på 2 448 SEK per styck. HomePod lär landa kring 4300 SEK så du får lägga c:a 500 SEK mer för 2st Sonos vs 1st HomePod. Sen är det inte omanligt Sonos kör drives i Sverige.

Omanligt? Du menar ovanligt gissar jag ?

  • Medlem
  • 2018-02-07 12:34
Ursprungligen av Innis:

Intressant erbjudande men inget som gäller i Sverige utan det är den äldre versionen Play:1
Är det din bedömning att det är marginellt bättre? Enligt dom tester jag sett så är det större skillnad än marginellt.
Jag vet hur Sonos låter i stereo eftersom jag äger ett par själv.

På de marknader där Homepod lanserades sänkte Sonos priset på 2 Sonos One till samma pris som en Homepod
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/...

Bevaka tråden