Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whatsapp fortsätter att växa

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det fortsätter att gå bra för Whatsapp och Mark Zuckerberg berättade nyligen att tjänsten har 1,5 miljarder unika användare varje månad.

Läs hela artikeln här

Ni som använder WhatsApp, why?
SMS är gratis, vad är fördelarna?

Sen undrar jag om det fortfarande inte går att skicka sömnlöst mellan WhatsApp och Facebook Messenger?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ni som använder WhatsApp, why?
SMS är gratis, vad är fördelarna?

Sen undrar jag om det fortfarande inte går att skicka sömnlöst mellan WhatsApp och Facebook Messenger?

Nu använder jag iofs inte WhatsApp men jag kan se några saker:

  • SMS är inte gratis för alla abbonemang

  • SMS till utländska nummer brukar väl kosta

  • Gruppchatt brukar väl vara lite knepigt via SMS? Om jag skickar grupp-SMS så blir det ingen riktig gruppchatt om någon är en "vanlig" SMS-mottagare

Det blir oftast FB Messenger för mig eftersom det fungerar smidigt för såväl mottagare på iOS och Androidsidan
Meddelanden oftast bara till andra personer med iOS.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-06 08:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu använder jag iofs inte WhatsApp men jag kan se några saker:

  • SMS är inte gratis för alla abbonemang

  • SMS till utländska nummer brukar väl kosta

  • Gruppchatt brukar väl vara lite knepigt via SMS? Om jag skickar grupp-SMS så blir det ingen riktig gruppchatt om någon är en "vanlig" SMS-mottagare

Det blir oftast FB Messenger för mig eftersom det fungerar smidigt för såväl mottagare på iOS och Androidsidan
Meddelanden oftast bara till andra personer med iOS.

Jag är enig i din analys. Jag använder WhatsApp för att meddela mig med vänner i Sverige (jag bor i Norge) som dessutom vägrar Facebook (WhatsApp, heter iaf inte Facebook). Dessutom precis som Messenger, så fungerar den som gruppchat mellan mobilplattformar. Hade alla mina vänner hatt Messenger, hade jag inte brytt mig om WhatsApp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-06 09:00

Och man kan "ringa" med WhatsApp.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-02-06 14:31

Jag använder mig konstant av Whatsapp. Allt i från att ta emot flygbiljetter till att hålla kontakt med flickvän, vänner och familj. En del i familjen vägrar iPhone vilket gör Whatsapp till en bra platform för gränsöverskridande gratismeddelanden.

Då flickvännen bor i utlandet är det ett smidigt sätt att ringa, videochatta och skicka meddelanden utsocknes.

Whatsapp är så mycket större i andra länder än i Sverige. Du kan skicka meddelanden till butiker, nattklubbar, tv-kanaler mm.

Anledningen till att det nog inte slagit lika stort i Sverige även om det är stort här med är att vi tidigt har haft generösa operatörer med i princip obegränsade SMS. Lägg sedan till att vi är ett land med många iPhoneanvändare med iMessage.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2018-02-06 15:37

Alternativ till Whatsapp

Ursprungligen av Redaktionen:

Det fortsätter att gå bra för Whatsapp och Mark Zuckerberg berättade nyligen att tjänsten har 1,5 miljarder unika användare varje månad.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av wemme:

Jag använder mig konstant av Whatsapp. Allt i från att ta emot flygbiljetter till att hålla kontakt med flickvän, vänner och familj. En del i familjen vägrar iPhone vilket gör Whatsapp till en bra platform för gränsöverskridande gratismeddelanden.

Då flickvännen bor i utlandet är det ett smidigt sätt att ringa, videochatta och skicka meddelanden utsocknes.

Whatsapp är så mycket större i andra länder än i Sverige. Du kan skicka meddelanden till butiker, nattklubbar, tv-kanaler mm.

Anledningen till att det nog inte slagit lika stort i Sverige även om det är stort här med är att vi tidigt har haft generösa operatörer med i princip obegränsade SMS. Lägg sedan till att vi är ett land med många iPhoneanvändare med iMessage.

Håller med, iMessage räcker långt i Sverige.

Skeptiskt till allt som är ägt av Facebook och visst finns det en hel del säkerhetsproblem med Whatsapp. Facebook och Messenger har jag raderat från min telefon och kör endast detta via browser på datorn.

https://www.wired.com/story/whatsapp-security-flaws-encryption-group-chats/

https://www.techadvisor.co.uk/feature/internet/how-secure-is-whatsapp-whatsapp-security-encryption-explained-3637780/

Det finns många bättre app-alternativ till Whatsapp som känns bättre att ha installerade på sin telefon.

https://fossbytes.com/best-secure-encrypted-messaging-apps/
https://www.techworld.com/security/best-secure-mobile-messaging-apps-3629914/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-06 20:30

Förstår verkligen inte varför man ska köra Whatsapp när det finns Facebook messenger?

Den kan allt som Whatsapp plus att man enkelt kan skriva på datorn via Facebook om man har det.

Ursprungligen av reboot81:

Förstår verkligen inte varför man ska köra Whatsapp när det finns Facebook messenger?

Den kan allt som Whatsapp plus att man enkelt kan skriva på datorn via Facebook om man har det.

Whatsapp har funnits längre och har en del funktioner har jag för mig som inte FB Messenger har.

Inga problem att använda fler än en tycker jag.

WhatsApp för icke-äpplen

Själv har jag länge konsekvent vägrat att installera "ytterligare en meddelande-applikation", så FB messenger har jag aldrig installerat på mina telefoner och paddor. Dock föll jag till sist till föga och satsade på WhatsApp som alternativ till iMessage för mina icke-äpplekontakter. Dock skulle jag nog säga att jag föredrar Signal, då den har öppen källkod, men den är det så få av mina kontakter som jag lyckats övertyga att använda att den är närmast oanvändbar. Således blev WhatsApp kompromisslösningen som åtminstone verkar vara någorlunda säker än så länge, även om det som så ofta finns ett antal frågetecken.
Jag tycker att end-to-end-kryptering skall vara standard för samtliga meddelandetjänster i dagsläget, men det verkar inte vara så självklart för utvecklare, tjänsteleverantörer, och myndigheter/spionorganisationer.
Även iMessage sägs ha detta, men Äpplet är ju inte glasklara med hur de hanterar nycklar etc. vad jag kunnat se, och det går inte att tydligt verifiera mottagares identiteter, men det är så pass smidigt att de flesta meddelane jag skickar trots allt går genom den.
Någon som vet mer om iMessages säkerhet?
Det enda jag kan addera är att SMS kategoriskt skall undvikas i alla fall det är möjligt med tanke på den oerhört starka null-kryptering sådana erbjuder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-07 21:59
Ursprungligen av Gandoon:

Jag tycker att end-to-end-kryptering skall vara standard för samtliga meddelandetjänster i dagsläget, men det verkar inte vara så självklart för utvecklare, tjänsteleverantörer, och myndigheter/spionorganisationer.
Även iMessage sägs ha detta, men Äpplet är ju inte glasklara med hur de hanterar nycklar etc. vad jag kunnat se, och det går inte att tydligt verifiera mottagares identiteter, men det är så pass smidigt att de flesta meddelane jag skickar trots allt går genom den.
Någon som vet mer om iMessages säkerhet?

Apple är ganska tydliga med hur end-to-end-kryptering i iMessage fungerar i sin security guide. Läs från sid 51:
iOS Security Guide—White Paper | January 2018

Poängen är att iMessage inte har någon central synk, utan när man skickar iMessage till en användare med flera enheter så skapas separata krypterade meddelande som skickas till var och en av mottagarens aktiva enheter och bara kan avkrypteras av den privata nyckeln i just den mottagande enheten. Jag skrev lite om det i detta inlägg.

MEN

I och med iOS 11.3 och High Sierra ska ju en synkfunktion för iMessage införas via iCloud. Så att man kan synka sin iMessage-historik även till enheter som varit bortkopplade en längre tid. Jag har inte koll på hur end-to-end-krypteringen löses då.
99.se - Apple förhandsvisar IOS 11.3

Ursprungligen av Chaosstar:

Ni som använder WhatsApp, why?
SMS är gratis, vad är fördelarna?

Sen undrar jag om det fortfarande inte går att skicka sömnlöst mellan WhatsApp och Facebook Messenger?

Fördelarna är många! SMS är inte gjort för stora filer, flera gånger har jag fått bilder som är dåliga, kanske är det luren som skickade som inte klarar av mms eller annat.
Whatsapp har location awareness, kan skicka till min kompis var jag är just nu, gruppchat, kan köra det via webben direkt (web.whatsapp.com) när jag är vid datorn, spela in ljud, backup på cloud. Allt är också krypterat. Lista är lång.

Nu hoppas jag de inte fuckar up det med reklam och FB integration. Hatar facebook.

Ursprungligen av IngoX:

Apple är ganska tydliga med hur end-to-end-kryptering i iMessage fungerar i sin security guide. Läs från sid 51:
iOS Security Guide—White Paper | January 2018Poängen är att iMessage inte har någon central synk, utan när man skickar iMessage till en användare med flera enheter så skapas separata krypterade meddelande som skickas till var och en av mottagarens aktiva enheter och bara kan avkrypteras av den privata nyckeln i just den mottagande enheten. Jag skrev lite om det i detta inlägg.

MEN

I och med iOS 11.3 och High Sierra ska ju en synkfunktion för iMessage införas via iCloud. Så att man kan synka sin iMessage-historik även till enheter som varit bortkopplade en längre tid. Jag har inte koll på hur end-to-end-krypteringen löses då.
99.se - Apple förhandsvisar IOS 11.3

Tack för länkarna till ditt tidigare inlägg och till vitpappret, jag läste (och läser) dem med stort nöje

Jag mindes den där illustrationen och översiktligt hur det fungerar (däremot inte på djupet).
Äpplet skulle dock göra sig själva och säkerhetsmedvetna en stor tjänst dock genom att (1) tillåta oberoende kodrevison av säkerhetscentrala bitar av applikationerna, och (2) införa någon möjlighet att, om så önskas, verifiera mottagarens identitet. T.ex. genom en möjlighet att kunna läsa av nycklarnas fingeravtryck t.ex. i nyckelhanteraren (de ligger ju där oavsett), gärna med en implementation av en QR- eller liknande kod som kan verifieras på begäran liknande de system som WhatsApp och Signal har. För säkerhetskritiska applikationer, för paranoiker, och för folk som jag som bara gillar skönheten i välgjorda system med god säkerhet, skulle det vara ytterligare ett steg upp på förtroendestegen.

Då jag inte följt utvecklingen slaviskt, så vet jag inte om de faktiskt har löst (1) ovan, men sist jag kollade så var de fortfarande väldigt slutna med koden.

Som sagt, tack för förtydligandena.

1
Bevaka tråden