Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil som inte går att öppna

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-31 21:32

Jag har haft ett program som har gjort mappar osynliga för att skydda innehållet från utomstående. Det är väldigt viktiga mappar med innehåll kopplade till mitt jobb.

Det har nu hänt något med programmet som gör att mapparna bara ser ut som bifogad bild och dessa går nu inte att öppna med programmet.
När jag försöker öppna filen på vanligt sätt så får jag följande meddelande:

The alias “Sample Storage” can’t be opened because the original item can’t be found.

Går det att hitta "the original item" på något sätt?

mvh
Frälst

Hade ju varit bra om du berättade vilket program det är som strular

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-31 21:37
Ursprungligen av Frälst:

Testat att installera om? Du kan alltid kontakta utvecklaren: https://www.belightsoft.com/support/support-f...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-31 21:57

Provade deras forum först men fick inga bra svar men ska pröva att kontakta dom direkt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-31 23:05

Hmm, skulle inte förvåna mig om programmet jobbar med mjuklänkar/symboliska länkar. Dvs "ln -s" i terminalen. Sedan så döljs filer från OS X grafiska system om första tecknet i filnamnet är en punkt, men de finns såklart kvar på enheten.

Jag tycker alltid att sådana här små utils av mindre kända utvecklare är läskiga. Hur länge kommer det att funka? Vad använder de för teknik? Kanske bara lite systemtrix med initial punkt i filnamn tillsammans med diverse bash-skript.
Varför inte använda något som är inbyggt i OS X? En krypterad DMG-fil som du lägger vad du vill i löser kanske dina behov. Skapa den via Skivverktyg. Vill du dölja den från Finder/Skrivbordet så döper du om den med punkt först.

1
Bevaka tråden