Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft word = Badboll

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-12-17 15:26

Min fru sitter och skriver ett projektarbete på sin Macbook air med hjälp av Ms Word 2011. Då och då får hon en badboll och hon måste tvångsavsluta och förlorar därmed arbete. Nu har hon tröttnat, har Ni något tips på vad man kan göra?

Ominstallera? Version på MacOS och vilken årsmodell på MBA?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-12-17 15:36

os 10.12.1 Mac Book Air mitten 2012

  • Medlem
  • 2016-12-17 15:42
Ursprungligen av ntg:

os 10.12.1 Mac Book Air mitten 2012

Installera OpenOffice kanske och jobba i wordfil

http://www.openoffice.org/sv/

Förutsättning att Word är det som strular och inte OS generellt

Ursprungligen av ntg:

os 10.12.1 Mac Book Air mitten 2012

Och ominstallation hjälpte inte?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-12-17 15:44
Ursprungligen av PaO:

Installera OpenOffice kanske och jobba i wordfil

http://www.openoffice.org/sv/

Förutsättning att Word är det som strular och inte OS generellt

Allt utom Word fungerar klockrent!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-12-17 15:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och ominstallation hjälpte inte?

Är det bara att ominstallera eller måste man plocka bort något först?

Ursprungligen av ntg:

os 10.12.1 Mac Book Air mitten 2012

Då rekommenderar jag först en uppdatering till 10.12.2.

Kolla sedan om det finns uppdateringar till Office också. Aktuell version av Office 2011 är 14.7.1 som släpptes 5/12.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-17 16:49
Ursprungligen av PaO:

Installera OpenOffice kanske och jobba i wordfil

http://www.openoffice.org/sv/

Förutsättning att Word är det som strular och inte OS generellt

Själv kör jag LibreOffice, funkar klockrent
http://www.libreoffice.org

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-17 17:15

Kolla hur mycket RAM-minne som är använt när Word körs, kolla också så inte disken i datorn är full.

  • Medlem
  • 2016-12-17 19:24
Ursprungligen av Gnulia:

Själv kör jag LibreOffice, funkar klockrent
http://www.libreoffice.org

Tack skall kolla och jämföra
Verkat riktigt bra ?

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2016-12-18 09:10

Varför inte Apples egna program Pages . Jag kör enbart Pages, Numbers och Keynote. Funkar kanon!

  • Medlem
  • 2016-12-18 10:10
Ursprungligen av Jenwib:

Varför inte Apples egna program Pages . Jag kör enbart Pages, Numbers och Keynote. Funkar kanon!

Kan man öppna, arbeta och spara i doc, xls mm?

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2016-12-18 11:03
Ursprungligen av PaO:

Kan man öppna, arbeta och spara i doc, xls mm?

Självklart. Det är ett måste för mig eftersom jag jobbar inom kommunen och de kör gärna windows-miljö. Jag använder både PC och Mac på jobbet och kan redigera i doc, docx, xml och xmlx med pages när jag använder Mac. Jag kan skapa dokument direkt i Pages, Numbers och sedan exportera dokument i filformat doc, docx m.m.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-12-18 11:23
Ursprungligen av Jenwib:

Självklart. Det är ett måste för mig eftersom jag jobbar inom kommunen och de kör gärna windows-miljö. Jag använder både PC och Mac på jobbet och kan redigera i doc, docx, xml och xmlx med pages när jag använder Mac. Jag kan skapa dokument direkt i Pages, Numbers och sedan exportera dokument i filformat doc, docx m.m.

Och all formatering kommer med i övergångarna mellan Pages - Word resp Numbers - Excel?

Ursprungligen av Le:

Och all formatering kommer med i övergångarna mellan Pages - Word resp Numbers - Excel?

Jag upplever att det kan variera. Ex så håller jag mig till excel. Att hantera filer mellan Numbers och excel tycker jag inte går. Beroende på vilka formler etc man använder givetvis.

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2016-12-18 12:44

Beror på kunskap

Ursprungligen av Le:

Och all formatering kommer med i övergångarna mellan Pages - Word resp Numbers - Excel?

Nja inte till 100% . Har märkt några saker men det är det med libreoffice oxå. Brukar justera dock vissa saker om det måste vara i doc, xml på jobbet i slutändan. Beror ju på hur duktig du är..

Nu har ju @ntg redan införskaffat Office 2011, och en MBA 2012 skall ju utan problem kunna köra detta. Testa att skapa en ny användare för att se om det inte är något skräp under den ordinarie som ställer till det. Lägg exvis en kopia av dokumentet i Delat-mappen och försök återskapa det som triggade badbollarna.

Vid ev krasch: ligger det en säkerhetskopia i Dokument->Microsoft User Data->Office 2011 AutoRecovery? Ibland kan det hända att man får öppna säkerhetskopian manuellt om den inte återskapas efter omstart.

Om kraschandet återkommer under andra användare eller på andra datorer, kan det mycket väl vara något i själva word-filen som spökar. Kanske att en gigantisk bild råkat klistrats in i någon fotnot utan att det syns någonstans? (Är filstorleken vettig?). I värsta falla kan man få till knep som att kopiera och klistra in textsjok för textsjok i ett nytt dokument etc. Börja dock först med att göra en Save As/Spara som med nytt namn.

Ursprungligen av ntg:

Min fru sitter och skriver ett projektarbete på sin Macbook air med hjälp av Ms Word 2011. Då och då får hon en badboll och hon måste tvångsavsluta och förlorar därmed arbete. Nu har hon tröttnat, har Ni något tips på vad man kan göra?

Har samma problem med min MS Word 2011. Hur åtgärdade du detta?

Ursprungligen av calinou:

Har samma problem med min MS Word 2011. Hur åtgärdade du detta?

Och du har redan provat tipsen ovan?

Ursprungligen av calinou:

Har samma problem med min MS Word 2011. Hur åtgärdade du detta?

Vilken version av macOS kör du?

Tipset blir nog att uppgradera till Office 2016. Gamla program i nyare operativsystem leder till problem förr eller senare.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och du har redan provat tipsen ovan?

Det kanske finns någon enklare lösning innan jag ska göra detta.....pga ganska invecklat för mig.

Ursprungligen av Jenwib:

Varför inte Apples egna program Pages . Jag kör enbart Pages, Numbers och Keynote. Funkar kanon!

Ingår inte Pages? hittar inte i min MBP.

Ursprungligen av calinou:

Ingår inte Pages? hittar inte i min MBP.

Laddas ner från Mac App Store.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av macOS kör du?

Tipset blir nog att uppgradera till Office 2016. Gamla program i nyare operativsystem leder till problem förr eller senare.

Jag har High Sierra 10.13.3
Är lite osäker på vad jag ska göra just nu. Det kanske skulle bli mindre krångel med uppdateringar om man kör webb-baserat. Annars minns jag att man kunde förut uppdatera direkt i MS Word men hittar inte hur.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-30 14:20

Mindre uppdateringar kan du göra direkt i Officeprogrammen (under Hjälp tror jag). Men inte mellan de stora releaserna, där måste du köpa en ny licens.

Ursprungligen av kenjon:

Mindre uppdateringar kan du göra direkt i Officeprogrammen (under Hjälp tror jag). Men inte mellan de stora releaserna, där måste du köpa en ny licens.

Lyckades jag uppdatera som du beskriver via hjälpen 2011.14.7.7. Då är det väl en uppdatering på den gamla verkar som /dock missvisande eftersom den nya är väl 2016? Men den finns ju i alla fall inte i Appstore.

Dyker problemet upp jämt eller bara i ett specifikt dokument?

  • Jämt -> testa att jobba under en annan användare (då är det ju inte fel på Office per se). Inte så invecklat, väl?

  • Specifikt dokument orsakar problem -> Kolla som beskrivits ovan att bilder, websidor etc inte klistrats in i dokumentet. Kopiera helt enkelt texten en sida i taget och klistra in i ett nytt dokument. Markera alltså inte hela texten på en gång så att du inte råkar få med dig biffiga bilder eller annat skräp som kan ha klistrats in och sedan "gömmer sig" i dokumentet. Steg 1 är att kolla lite på dokumentstorleken. Ett worddokument skall ju inte vara många KB stora. Om det är flera MB trots att det bara borde innehålla text är det något som är fel.

Uppgradering är inte uppdatering. Office 2016/Office 365 kostar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-30 17:20

Dessutom, håller er undan Office 2016 Mac ett tag till, version 16.9 (senaste) var tokseg på min MBP.
Finns många på nätet med liknande problem.
Microsoft har till och med en instruktion för hur man går tillbaks till v15.x.. :/

Ursprungligen av johan_tanying:

Dyker problemet upp jämt eller bara i ett specifikt dokument?

  • Jämt -> testa att jobba under en annan användare (då är det ju inte fel på Office per se). Inte så invecklat, väl?

  • Specifikt dokument orsakar problem -> Kolla som beskrivits ovan att bilder, websidor etc inte klistrats in i dokumentet. Kopiera helt enkelt texten en sida i taget och klistra in i ett nytt dokument. Markera alltså inte hela texten på en gång så att du inte råkar få med dig biffiga bilder eller annat skräp som kan ha klistrats in och sedan "gömmer sig" i dokumentet. Steg 1 är att kolla lite på dokumentstorleken. Ett worddokument skall ju inte vara många KB stora. Om det är flera MB trots att det bara borde innehålla text är det något som är fel.

Uppgradering är inte uppdatering. Office 2016/Office 365 kostar.

Tack för alla instruktioner. Som du nämner tror jag att det är en fil som ställer till fast den är sparad. Ska titta igenom. Tänkte ev. köpa studentversion pga behöver ej Outlook och One Drive men då avvaktar jag om den är seg enl. @ MattiL

Bevaka tråden