Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja app som bilder öppnas i

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett antal bilder på skrivbordet som är både RAF och JPG som jag har fått från USB-minne. Det går inte att titta/peka på en bild utan att Photoshop öppnar sig - vilken jag inte vill. Hur ändrar man så att det öppnas i t ex lämplig bildvisningsapp?
Annan fundering...... Kan man redigera sådana format i Bilder-appen och i LR?

Senast redigerat 2018-01-28 01:06

Omöjligt att bara "titta/peka på en bild" för att öppna en bild i PS. Du dubbelklickar...

För att bara titta på bilden markerar du först bilden (inte dubbelklickar) och trycker mellanslag. Dvs använder sig av QuickLook. Du kan också markera bilderna (eller andra filer som pdf) och klicka på det lilla ögat i finderfönstrets överkant.

För att bestämma vilket program som öppnar vilken typ av (bild-)fil högerklickar du på exvis en jpeg-bild, väljer "visa info", går till "öppna med", väljer ditt önskade program (kanske Förhandsvisning istf Photoshop?), klickar på "ändra alla". Klart.

Men detta måste du väl redan veta om?

RAF torde vara bild i råformat från en Fuji-kamera. Bör kunna öppnas i nyare versioner av Photoshop/CameraRaw och Lightroom. Ställ annars in kameran att spara råfilerna i det universella DNG-formatet istället. Om den kan, förstås.

Ursprungligen av johan_tanying:

Omöjligt att bara "titta/peka på en bild" för att öppna en bild i PS. Du dubbelklickar...

För att bara titta på bilden markerar du först bilden (inte dubbelklickar) och trycker mellanslag. Dvs använder sig av QuickLook. Du kan också markera bilderna (eller andra filer som pdf) och klicka på det lilla ögat i finderfönstrets överkant.

För att bestämma vilket program som öppnar vilken typ av (bild-)fil högerklickar du på exvis en jpeg-bild, väljer "visa info", går till "öppna med", väljer ditt önskade program (kanske Förhandsvisning istf Photoshop?), klickar på "ändra alla". Klart.

Men detta måste du väl redan veta om?

RAF torde vara bild i råformat från en Fuji-kamera. Bör kunna öppnas i nyare versioner av Photoshop/CameraRaw och Lightroom. Ställ annars in kameran att spara råfilerna i det universella DNG-formatet istället. Om den kan, förstås.

Tack så väldigt mycket för bra detaljerad info samt tips om format. Vet egentligen inte vad som hände men det blev lite strul som blev åtgärdat dvs att bilden hängde sig i Photoshop och dess Raw-app. Blev tvungen att tvångsavsluta via äpplet. Nu fungerar det som det ska med förhandsvisning.
Det stämmer att bilderna togs med Fuji-kamera. Ska man helst ha DNG format på bilder man tar numera? Fungerar det ändå med JPG om man ska enkel redigera dessa?

Om man är nöjd med jpeg-filerna och inte har tid och lust att redigera bilder i råformat (det tar trots allt en hel del tid – och en hel del plats på hårddisken), så kan man med gott samvete fotografera enbart i jpeg.

Som Ken Rockwell sammanfattade för en herrans massa år sedan:

Ursprungligen av Ken Rockwell:

WHICH SHOULD YOU SHOOT?

If you have to ask then just shoot JPG.

  • If you shoot hundreds or thousands of images in a day shoot JPG and don't worry.

  • If you love to tweak your images one-by one and shoot less than about a hundred shots at a time than raw could be for you.

Vill man trots allt fotografera i RAW, tillfälligt eller alltid, är DNG ett generellt filformat som inte är låst till en enda tillverkare. Märken som Pentax låter dig välja mellan både deras egna råformat (hos Pentax kallat PEF) och DNG. Hur det ser ut hos Fuji vet jag inte, men du får väl titta i manualen och kamerans inställningsmenyer.

Skillnaden, då? Högst marginell. Det kan förekomma vissa specialinställningar i kameran som bara stöds i det märkesspecifika formatet, men jag sticker ut hakan och säger att det är fullständigt egalt utom för möjligtvis vissa proffsfotografer under väldigt speciella och krävande förutsättningar.

Problemet är ju som du märkt att vissa råformat har dåligt stöd i många mjukvaror – eller tar lång tid innan de får uppdateringar. Och vad händer om Fuji bestämmer sig för att lägga ner filformatet eller hela verksamheten (som Minolta)? DNG i likhet med JPG och TIFF är ju så spridda och vanliga att de kommer att vara läsbara inom överskådlig framtid.

Min Pentax K-5 är så fiffigt konstruerad att den

  1. låter mig välja mellan PEF och DNG som råformat

  2. ger mig en fysisk snabbknapp för just de fototillfällen där råformat är ovärderligt (kontrastrika motiv, kvälls-/morgonljus etc).

Just det där med att bara momentant använda RAW sparar kopiöst mycket plats på minneskort och hårddisk samt sparar ännu mer tid under efterbehandlingsarbetet.

Mycket nytt som jag inte visste om ang. format. Tack @ johan_tanying att du delar av dig dina kunskaper!

1
Bevaka tråden