Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modemets inverkan i bryggläge?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har mitt aktuella modem i bryggläge mot Time Capsule. Fick erbjudande om ett bättre modem från Comhem. /C1 wifi Hub. Spelar det roll om det är nytt modem eller har den samma inverkan som den gamla när det är i bryggläge?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-22 17:19

Skillnaden kan vara prestanda, om ditt modem inte orkar hantera det du betalar för idag. Annars ingen idé att byta.
Kolla med bredbandskollen.

Ursprungligen av calinou:

...har den samma inverkan...

Inverkan på vadå? Beskriv gärna lite mer vad det är du syftar på.

Ursprungligen av kenjon:

Skillnaden kan vara prestanda, om ditt modem inte orkar hantera det du betalar för idag. Annars ingen idé att byta.
Kolla med bredbandskollen.

Har kollat och det är bra täckning. Det hackar upp sig någonstans ganska ofta nuförtiden (badbollar) men det verkar inte ha med bredbandet att göra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inverkan på vadå? Beskriv gärna lite mer vad det är du syftar på.

Jag menar att den kanske inte ha någon inverkan på snabbheten i och med att den är i bryggläge.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-23 01:42
Ursprungligen av calinou:

Har kollat och det är bra täckning. Det hackar upp sig någonstans ganska ofta nuförtiden (badbollar) men det verkar inte ha med bredbandet att göra.

Prestanda (throughput) har inget med täckningen att göra. Och modemet har inget med täckningen heller att göra.
Badbollande brukar bero på något i den enheten som visar badbollen, något som bromsar upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-23 01:44
Ursprungligen av calinou:

Jag menar att den kanske inte ha någon inverkan på snabbheten i och med att den är i bryggläge.

Din prestanda/hastighet på nätverket/wifi beror på den svagaste länken i kedjan, t ex modemet, routern, switchar (ovanligt), APs.... så det KAN bero på modemet även om den är i bryggläge. Men jag tror inte du kommer att märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-01-23 10:08

Det hela beror på om du idag upplever problem med den hastighet du betalar för, samt vad du har för modem idag.
Nyare modem hos Comhem har successivt fått bättre funktioner gällande överföringen över koaxen. Upplever man problem kan man få en bättre / stabilare lina med nytt modem.

Jag hade t ex i en tidigare bostad problem med min upstream-hastighet. Vid byte till en ny generation modem kunde fler "kanaler" användas för upstream och jag kunde på så sätt få mina 50Mbit uppåt.

Men funkar allt bra idag finns ingen anledning att laga det som inte är trasigt.
Jag tvivlar även på att Comhem vill ge bort modemet gratis? Förmodligen kommer det med någon kostnad/bindningstid?
Även tråkigt att Comhem försöker skapa "mervärde" / "sälj" i sin tjänst genom att forcera ut ny hårdvara, vad händer med alla gamla fullt fungerande modem kunderna har? Tippen?

Ursprungligen av kenjon:

Prestanda (throughput) har inget med täckningen att göra. Och modemet har inget med täckningen heller att göra.
Badbollande brukar bero på något i den enheten som visar badbollen, något som bromsar upp.

Tack för svaret! det visste jag inte om badbollen. Kommer upp liksom lite varstans känns det som.
Jag tittar ibland på bredbandskollen och det ligger bra till med hastighet. Min Airport TC är snart 3 år gammal. Hoppas man inte ska behöva byta den också. Nu har jag fått ett bra erbjudande från comhem med nytt abonnemangsvillkor med modem så det går att förhandla!
Det kan i alla fall bara bli bättre med nytt modem.

Ursprungligen av Basss:

Det hela beror på om du idag upplever problem med den hastighet du betalar för, samt vad du har för modem idag.
Nyare modem hos Comhem har successivt fått bättre funktioner gällande överföringen över koaxen. Upplever man problem kan man få en bättre / stabilare lina med nytt modem.

Jag hade t ex i en tidigare bostad problem med min upstream-hastighet. Vid byte till en ny generation modem kunde fler "kanaler" användas för upstream och jag kunde på så sätt få mina 50Mbit uppåt.

Men funkar allt bra idag finns ingen anledning att laga det som inte är trasigt.
Jag tvivlar även på att Comhem vill ge bort modemet gratis? Förmodligen kommer det med någon kostnad/bindningstid?
Även tråkigt att Comhem försöker skapa "mervärde" / "sälj" i sin tjänst genom att forcera ut ny hårdvara, vad händer med alla gamla fullt fungerande modem kunderna har? Tippen?

Jag har 100 Mbit/s så det är ingen panik. Nu kör Comhem med en kampanj och eftersom jag behöver på 2 ställen så fick jag ganska bra villkor på båda. Håller med där. Man får dåligt samvete med all elektronik som kastas fast den fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-25 08:33
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret! det visste jag inte om badbollen. Kommer upp liksom lite varstans känns det som.
Jag tittar ibland på bredbandskollen och det ligger bra till med hastighet. Min Airport TC är snart 3 år gammal. Hoppas man inte ska behöva byta den också. Nu har jag fått ett bra erbjudande från comhem med nytt abonnemangsvillkor med modem så det går att förhandla!
Det kan i alla fall bara bli bättre med nytt modem.

Badbollande uppkommer när datorn inte hinner med det den ska göra. Det kan (ofta) bero på för lite RAM, för lite ledigt utrymme på hårddisken, en hårddisk som är långsam (håller på att ge upp), en app som har hängt sej eller gått in i en loop.
Hur mycket RAM har du? Starta om datorn och endast de program du behöver (så få autostartande som möjligt), kör ett tag och se om/när badbollandet kommer.
Ev installera macOS på en extern disk och testa.

Ursprungligen av kenjon:

Badbollande uppkommer när datorn inte hinner med det den ska göra. Det kan (ofta) bero på för lite RAM, för lite ledigt utrymme på hårddisken, en hårddisk som är långsam (håller på att ge upp), en app som har hängt sej eller gått in i en loop.
Hur mycket RAM har du? Starta om datorn och endast de program du behöver (så få autostartande som möjligt), kör ett tag och se om/när badbollandet kommer.
Ev installera macOS på en extern disk och testa.

Tack för info. Jag upplever att den hänger inte med. Försöker stänga av program och appar så att det blir mindre belastning. MS Word har blivit trögare. Adobe Creativ Cloud ska uppdateras hela tiden och bromsar i bakgrunden om jag inte gör det - tror jag. Har funderat på att köpa en ny MBP men dom nyare modeller har också samma i7. Kanske att man kan uppdatera ram och byta hårddisken på min? Hårddisken håller på att beräkna hela tiden. Är det normalt kan man undra sig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-25 09:13

Det verkar som du har en snurrdisk. Att byta till en SSD ger dej en helt ny maskin!
En 500 GB är väl mest kostnadseffektivt idag (Samsung 850 EVO), det borde räcka för dej som använder ca 300 GB av din disk idag.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-25 11:18
Ursprungligen av calinou:

Har mitt aktuella modem i bryggläge mot Time Capsule. Fick erbjudande om ett bättre modem från Comhem. /C1 wifi Hub. Spelar det roll om det är nytt modem eller har den samma inverkan som den gamla när det är i bryggläge?

Om din TB skapar ditt WiFi-nät så kommer det troligen inte bli någon skillnad alls. Om du nu inte har ett mycket gammalt modem från Com Hem, typ Cisco eller Webstar.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utr...

Ursprungligen av iSweden:

Om din TB skapar ditt WiFi-nät så kommer det troligen inte bli någon skillnad alls. Om du nu inte har ett mycket gammalt modem från Com Hem, typ Cisco eller Webstar.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utr...

Vad är TB menar du TC? har beställt nu pga bra villkor - den första på listan och det kan bara bli bättre.

Ursprungligen av kenjon:

Det verkar som du har en snurrdisk. Att byta till en SSD ger dej en helt ny maskin!
En 500 GB är väl mest kostnadseffektivt idag (Samsung 850 EVO), det borde räcka för dej som använder ca 300 GB av din disk idag.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/...

Kan vara intressant att prova med en sådan innan man köper en ny dator. Det är väl inte bara att koppla och nollställa den befintlig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-25 15:39
Ursprungligen av calinou:

Vad är TB menar du TC? har beställt nu pga bra villkor - den första på listan och det kan bara bli bättre.

Ja, TC ska det stå. Sorry. Inget fel med att ha det bästa.
BTW, ibland finns det ingen inställning för bryggläge, då får man instället leta efter avstängning av NAT.

Ursprungligen av calinou:

...men dom nyare modeller har också samma i7...

Nej, det är inte samma i7.

Din dator har tredje generationens i7. De nuvarande MBP-modellerna har sjunde generationens i7. Stor skillnad i prestanda.

(Det finns även en åttonde generation, men som Apple inte har börjat använda ännu. Kommer kanske i nästa MBP.)

Senast redigerat 2018-01-26 08:53
Ursprungligen av iSweden:

Ja, TC ska det stå. Sorry. Inget fel med att ha det bästa.
BTW, ibland finns det ingen inställning för bryggläge, då får man instället leta efter avstängning av NAT.

Tack för info om detta. Har fått modemet och ska koppla i helgen. Ringer supporten ifall det blir strul med detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte samma i7.

Din dator har tredje generationens i7. De nuvarande MBP-modellerna har sjunde generationens i7. Stor skillnad i prestanda.

(Det finns även en åttonde generation, men som Apple inte har börjat använda ännu. Kommer kanske i nästa MBP.)

Tack för info om detta pga visste inte att det var olika generation på samma processor och visste inte ens hur man kan ta reda på det.
Då kanske är det bättre att vänta och sätta en ny hårddisk under tiden.

Ursprungligen av calinou:

...hur man kan ta reda på det...

Här brukar jag titta:
http://www.everymac.com

1
Bevaka tråden