Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera Magic Keyboard

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-13 20:25

Behöver lite tips hur man till fullo utnyttjar spec. F-tangenterna på det nya tangentbordet.

Lite svårt för oss att veta din definition av "utnyttja till fullo". Kan du ge något exempel på vad det är du skulle vilja kunna göra?

Men första tipset får väl bli:
Systeminställningar --> Tangentbord --> Kortkommandon

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-13 21:26

Men i Kortkommandon finns ju inte F13 osv med som val?!

Jo, du kan använda F13 osv där.

Men det hade varit intressant med något exempel på vad du vill åstadkomma. Det blir lättare att komma med konkretare tips då.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-13 22:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, du kan använda F13 osv där.

Men det hade varit intressant med något exempel på vad du vill åstadkomma. Det blir lättare att komma med konkretare tips då.

Som att öppna ofta valt program, exv Excel..........
Men jag ser fortfarande inte hur jag ska kunna designa de extra F-tangenternas användning via Systeminställningar osv....

Ursprungligen av Le:

...Men jag ser fortfarande inte hur jag ska kunna designa de extra F-tangenternas användning via Systeminställningar osv....

Systeminställningar/Tangentbord var ju bara det första tipset, när vi inte hade en aning om vad du faktiskt ville göra.

Nu när vi vet lite mer, så blir mitt nästa tips BetterTouchTool. Där kan du programmera det mesta.

Men som sagt, det går att komma åt F13 osv även i Systeminställningarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-13 23:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Systeminställningar/Tangentbord var ju bara det första tipset, när vi inte hade en aning om vad du faktiskt ville göra.

Nu när vi vet lite mer, så blir mitt nästa tips BetterTouchTool. Där kan du programmera det mesta.

Men som sagt, det går att komma åt F13 osv även i Systeminställningarna.

Njae, inte för alla. Se mer här. F14&F15 är nog de svåraste tangenterna att ändra på.

För att mappa om tangenter, inkl F-tangenterna så är det Karabiner-Elements som gäller. Min config: CapsLock->delete_or_backspace, F5->F5, F6->F6. Detta gör att F5/6 uppfattas som just de tangenterna i program, medans resterande F1-F12 justerar ljud, ljus osv.

För att få saker gjort med tangentbordet så använder jag Keyboard Maestro ($36).
Har +100 macron, tex öppnar F6 en mapp jag ofta vill in i, F8 startar ett skrip som växlar Blåtand av/på, "dd,," skriver ut aktuellt datum.
⏏-knappen matar ut minneskort via ett skript.
Men mest har jag textersättningar så att adr,, skriver ut min adress, och så vidare för mailadresser och telefonnummer.

För den som vill göra det med kod eller i terminalen verkar det här vara något att utgå ifrån.

Senast redigerat 2018-01-14 00:07
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-14 08:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Systeminställningar/Tangentbord var ju bara det första tipset, när vi inte hade en aning om vad du faktiskt ville göra.

Nu när vi vet lite mer, så blir mitt nästa tips BetterTouchTool. Där kan du programmera det mesta.

Men som sagt, det går att komma åt F13 osv även i Systeminställningarna.

Så här gör jag:

Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon -> Programkortkommandon -> + -> Excel och F13
Men Excel öppnas inte, ens efter omstart.........

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-14 10:42
Ursprungligen av Le:

Så här gör jag:

Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon -> Programkortkommandon -> + -> Excel och F13
Men Excel öppnas inte, ens efter omstart.........

Vad händer om du trycker Fn+F13?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-14 11:08

Inget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-14 13:38
Ursprungligen av Le:

Så här gör jag:

Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon -> Programkortkommandon -> + -> Excel och F13
Men Excel öppnas inte, ens efter omstart.........

Omstart krävs ej.
Men programkortkommandon fungerar endast på menyalternativ i ett aktivt program.

Lösningen är att skapa en tjänst som startar Excel, och tjänsten i sig går att koppla till nästan valfritt kommando, text ⌘+Ctrl+Å. Dock får jag det inte att fungera med F13-F18.

Keyboard Maestro fixar utan problem att starta Excel med F13-18. Är det värt 36 dollar? Nej inte för den funktionen.
Men det kan vara det om du kan spara tid genom att använda textersättningar tex. Eller den inbyggda urklippshanteraren.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-14 13:58

Kan tyckas lite märkligt om Apple gör ett nytt tangentbord, med utökat antal F-tangenter, och dessa inte går att ställa in flexibelt av användaren.
Tack reboot81 för input.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-14 16:01

Ja, men du kan alltid nyttja F-tangenterna F1-F19 som rena F-tangenter, om du väljer "Använd F1, F2 osv som vanliga tangenter."

Ursprungligen av Le:

...om Apple gör ett nytt tangentbord, med utökat antal F-tangenter...

Där är inte fler F-tangenter på nya Magic Keyboard With Numeric Keypad, än på det gamla aluminiumtangentbordet (som kom 2007).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-15 01:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu när vi vet lite mer, så blir mitt nästa tips BetterTouchTool. Där kan du programmera det mesta.

Fungerar fint.
Tack Jesper.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-15 16:42

Har konfigurerat F14 som jag vill ha den mha BTT. Men där ligger tydligen ljuskontrollen ner. Också! Och då parallellt med den textsnutt jag valt att ha där. Upp finns på F15. Också! Förutom då på fn-F1 resp fn-F2. Vad gör dom på 14 o 15?! Hittar ingenstans där detta anges.
Och Tangentbordsvisaren, en avbildning av aktuellt tgb , visar inga F16 - F19 öht.

Senast redigerat 2018-01-15 17:39
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-16 14:59

Men läser man här anar man att något inte är som det ska.
Jämför "Display" och F13 resp F14. De valen finns ju inte längre i senaste OS't under Tangentbord - Kortkommandon.

Men om man under Tangentbord - Tangentbord bockar bort "Använd F1, F2 osv...." försvinner problemet med blockerade F-knappar i den numeriska delen.
Nackdelen blir förstås att man inte får två möjliga inställningar per F-knapp.
Hajade ni?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-16 18:33
Ursprungligen av Le:

Men läser man här anar man att något inte är som det ska.
Jämför "Display" och F13 resp F14. De valen finns ju inte längre i senaste OS't under Tangentbord - Kortkommandon.

Men om man under Tangentbord - Tangentbord bockar bort "Använd F1, F2 osv...." försvinner problemet med blockerade F-knappar i den numeriska delen.
Nackdelen blir förstås att man inte får två möjliga inställningar per F-knapp.
Hajade ni?

Då kanske FunctionFlip kan hjälpa? Får dock det inte att fungera för mig med HS, men kan vara värt ett försök. Notera att appen kräver att man godkänner den under Säkerhet/Integritet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-01-16 20:58

Jo här verkar FunctionFlip återställa F1 - F12 till sin tänkta dubbla funktion (med High Sierra).
Tack reboot81 !

1
Bevaka tråden