Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnet redan fullt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-07 15:53

Jag har en 13 tums PB serienr C17NW5TMG3QH.
Den har börjat att bete sig underligt. När jag scrollar på Facebook t.ex. så blir plötsligt sidorna blanka. Har löst det genom att starta om FB, men det återkommer.
Det är 36 GB ledigt säger systeminfo.
Vad göra?

Vilken webbläsare? Samma problem i en annan webbläsare? Kan du lägga upp en bild på vad du menar med att sidan blir ”blank”?

Ursprungligen av torin:

Jag har en 13 tums PB...

Nej, det är inte en PowerBook (PB). Det är en MacBook Pro Retina (MBPr).

Ursprungligen av torin:

...Den har börjat att bete sig underligt. När jag scrollar på Facebook t.ex...

Du säger att Facebook är ett exempel. Kan du beskriva andra symptom som skulle visa på att datorn beter sig underligt?

Ursprungligen av torin:

Minnet redan fullt?... ...Det är 36 GB ledigt säger systeminfo.

(Här har vi ytterligare en begreppsförvirring.
- När man pratar om "minne" så brukar man syfta på internminne (RAM).
- Dina 36 GB handlar nog om hårddisken (eller SSD). Då brukar man prata om "lagring" eller "lagringsutrymme".
- Så skilj på minne och lagring. Det är två olika saker.)

Vad är det som får dig att tro att "minnet är fullt"? Har du kanske fått något felmeddelande, eller är det bara en lösryckt teori?

Senast redigerat 2018-01-07 22:11
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-07 21:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken webbläsare? Samma problem i en annan webbläsare? Kan du lägga upp en bild på vad du menar med att sidan blir ”blank”?

använder Safari.

Du får tre frågor av barbapappa_86, och två av mig - och du kommer tillbaka till tråden och besvarar en.

Bättre kan du...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-08 16:43
Ursprungligen av torin:

använder Safari.

Nu har jag kollat med en kompis som inte har mac. Han berättar att FB använder upp till 6 gb. När han startade om FB så var det bara 2 GB. Vad FB använder så mycket minne för är okänt.
Men det menar jag är problemtet när det inte är så mycket kvar på min dators minne.
Skulle gärna ge dig en skärmdump, men jag vet inte hur man gör.

Ursprungligen av torin:

Skulle gärna ge dig en skärmdump, men jag vet inte hur man gör.

Här bifogar du bilder. För att ta en skärmdump trycker du på cmd + shift + space. Bilden lägger sig sedan på skrivbordet.

shift+command+4

Jag gissar att du menar hdd-lagring när du skriver minne. Vad skulle det påverka webbläsaren? Prova en annan webbläsare först...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-08 17:03
Ursprungligen av littlemac:

shift+command+4

Och dra området du vill ha med, med musen/plattan.
Eller shift+command+3 för att få hela skärmen.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-08 18:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Här bifogar du bilder. För att ta en skärmdump trycker du på cmd + shift + space. Bilden lägger sig sedan på skrivbordet.

Ursprungligen av torin:

Dock inte det jag bad dig lägga upp en bild på.

Ursprungligen av torin:

...Han berättar att FB använder upp till 6 gb...

Det han menar är internminne (RAM).
Det du berättar om är lagringsutrymme (hårddisk eller flashlagring).
Har ingenting med varandra att göra (åtminstone inte i det här fallet).

Och även om de två sakerna skulle vara relaterade – varför skulle 6 GB utgöra ett problem, om du nu har 37,3 GB ledigt?

Så jag föreslår att du glömmer den teorin, och svarar på frågorna i stället.

Senast redigerat 2018-01-09 00:07
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-09 10:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Dock inte det jag bad dig lägga upp en bild på.

Du ville ha bild när FB blir blankt. Jag har berättat om att jag inte är ensam om det. Tydligen fel hos FB som tar onödigt stor plats.

Ursprungligen av torin:

Du ville ha bild när FB blir blankt. Jag har berättat om att jag inte är ensam om det. Tydligen fel hos FB som tar onödigt stor plats.

Nu drar du egna slutsatser på ett problem som du inte vet orsaken till. Anledningen till att jag ville ha en bild på problemet är för att din definition av en "blank sida" nödvändigtvis inte är den samma som min.

Lycka till med ditt problem.

Ursprungligen av torin:

...Jag har berättat om att jag inte är ensam om det...

Vad spelar det för roll ifall du är ensam eller ej? Om vi ber om en bild för att hjälpa oss att förstå din problembeskrivning, så kan du väl ge oss det.

Tyvärr verkar det som du återigen har snöat in på en felaktig teori, som du baserar på felaktiga slutsatser utifrån information som du har missförstått.

Snälla, svara på de frågor du får, och följ de tips du får - annars blir detta ännu en i din långa rad av ouppklarade trådar.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-01-09 12:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu drar du egna slutsatser på ett problem som du inte vet orsaken till. Anledningen till att jag ville ha en bild på problemet är för att din definition av en "blank sida" nödvändigtvis inte är den samma som min.

Lycka till med ditt problem.

Den blanka sidan innebär att text och bild försvinner, men inte i sidofälten. Eftersom detta inte sker jämt så kan jag ju inte sända en bild på det, men jag gör det när problemet återkommer.

1
Bevaka tråden