Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quadra 950

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, jag äger en Quadra 950, med det sexiga instickskortet med en powerpc cpu...
Jag lyckas aldrig att installera linux/unix på den, och, ja, jag har nyckeln på framsidan, och ja, igen, den låter som en stenkross när den startar.

Det spelar ingen roll vilka diskar jag provat, enda sättet att få igång den, är att sno disken från en gammal mac 2....

Enda anledningen att jag vill installera unix/linux på den, är att ha en väldigt långsam unreal/unrealtournament server...
Och, att jag kan inte med apple operativ från den tiden.

Tips?
Och ja, jag har googlat till vansinne, och laddat ner och brännt varenda linuxdistro för ppc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-08 22:01

De första PowerPC-macarna var ”old world”, nubus-arkitektur istället för nyare pci-arkitektur. Jag tror det är svårt installera *nix på dessa. Exempelvis Ubuntu, inte officiellt supportat men kan gå att mekla runt. Fast kräver att du först installerat original Mac OS 7 eller 8.

En Quadra med G3-instickskort är definitivt old world. Är det typ ett sånt här kort du har med 601-processor? Tidiga versioner av Mac OS X stödde aldrig 601:an, inte ens med XPostFacto som annars var en räddare för äldre NewWorld-macar. Frågan är om det överhuvud taget går att få in *nix i en gammal nubus-mac utan att slita sitt hår.

Senast redigerat 2017-12-08 22:14

Den har nubus, ja, gammal som gatan, ingen pci eller nåt....
Laddade ner linux mandrake för länge sedan för ppc, och provat allt annat.....

Den har, som jag skrev i OP, ett tilläggskort, med en powerpc cpu, nubus slottad

Ursprungligen av pattesatan:

Den har nubus, ja, gammal som gatan, ingen pci eller nåt....
Laddade ner linux mandrake för länge sedan för ppc, och provat allt annat.....

Den har, som jag skrev i OP, ett tilläggskort, med en powerpc cpu, nubus slottad

Hmm, jag är pc-nerd, nubus är dom vita slottarna? Och det är exakt det powerpc kortet jag har, tittade precis, och tog lös det fram och tillbaka, det sitter "ivägen" för en vit slot.

Så jag kan bli tvungen att installera macos 7 eller så, på min andra mac, och flytta över disken, och sen försöka hitta en macos port för att köra den som server?

Och det går inte att köra unreal-servern på någon annan hårdvara? Bara att mata åbäket med ström måste kosta en förmögenhet och tvingar förmodligen Sverige att importera smutsig dansk kolkraft...

Eller är det "bara för att jag kan" som spökar?

Ursprungligen av pattesatan:

Som rubriken säger, jag äger en Quadra 950, med det sexiga instickskortet med en powerpc cpu...
Jag lyckas aldrig att installera linux/unix på den,

Dold text:

och, ja, jag har nyckeln på framsidan, och ja, igen, den låter som en stenkross när den startar.

Det spelar ingen roll vilka diskar jag provat, enda sättet att få igång den, är att sno disken från en gammal mac 2....

Enda anledningen att jag vill installera unix/linux på den, är att ha en väldigt långsam unreal/unrealtournament server...
Och, att jag kan inte med apple operativ från den tiden.

Tips?
Och ja, jag har googlat till vansinne, och laddat ner och brännt varenda linuxdistro för ppc.

Du behöver använda BootX* i din Quadra innan du bootar Linux. Står mer här. Där finns också fler länkar till sajter dedikerade denna fråga.

*Öppnas enklast med The Unarchiver i en modern Mac, använd UTF-8.

Tack för tipset! Nu blir det att dra in ett vägguttag och en ethernetkabel till klädkammaren!
Är länge sedan jag startat upp den, men öppnat och kollat, alla minnesplatser är fulla, iofs betyder det väl inte mycket, har jag otur har den väl 1Mb stickor överallt....

Jag uppdaterar när jag kommit igång, tack än en gång!

Ursprungligen av johan_tanying:

Och det går inte att köra unreal-servern på någon annan hårdvara? Bara att mata åbäket med ström måste kosta en förmögenhet och tvingar förmodligen Sverige att importera smutsig dansk kolkraft...

Eller är det "bara för att jag kan" som spökar?

Det är väl "Bara för att jag tror det är möjligt..." som spökar, sen är jag väldigt offline på macOs, är dos/windowsgubbe som fuskar lite i linux emellanåt.

Jag fick den av en väldigt duktig mac-kompis när hans dotter blev såpass gammal att hon skulle ha eget rum...
Har bara lekt lite med den, provat att få igång den, den funkar, sen provade jag ett par månader med att få in nån linux-distro på den, men gav upp, den har nog stått längst in i skrubben nu i 10 år.

Det hör väl till saken att jag är uppväxt med en farsa somm jobbade åt Honeywell Bull, dom som servade stordatorerna på Riksförsäkringsverket, och alltid varit intresserad av servrar och nätverk, har en gammal novell CNA utbildning, och den här veteran-burken är inte den enda gamla servern jag har hemma, sitter även med en gammal HP Vectra XU-150, med dubbla Pentium Pro processorer. Men den är bortskänkt nu, jag använde den aldrig efter att ha lärt mig Linux på den (den funkade bara med NT 4 och Linux, och man var tvungen att kompilera kärnan själv, annars krashade den oavbrutet, den har nämligen ingen ACPI eller strömsparfunktion, så det fick man kompilera bort).

Senast redigerat 2018-01-03 17:01

Mycket hallelektronik som passerat ditt hushåll förstår jag...

Den fallerande hårddisken torde vara hinder nummer ett för att öht kunna sparka igång åbäket? Här hittade jag lite om Quadrans mystiska hårddiskar: https://systemfolder.wordpress.com/2015/01/04...

Svårare blir nog att få tag på en scsi-disk att ersätta med. Det bästa vore väl att hitta någon grunkamoj som kopplar över från scsi till cf-card e dyl. Typ något som denna: https://www.ebay.com/itm/50-pin-SCSI-to-CF-Ca... Känns ju inte värt pengarna, dock...

Men om quadran vaknar till liv så skulle jag personligen skippat linux och istället lagt in MacOS 7.5.5 (ev 7.6.1) och sedan hämtat hem skojigheter från Macintosh Garden.

Jag har SCSI-diskar som passar, kilovis......
Tyvärr skänkte jag bort den här vackra 9Gb disken....:

Den väger 3.5 Kilo!

Ursprungligen av johan_tanying:

Mycket hallelektronik som passerat ditt hushåll förstår jag...

Den fallerande hårddisken torde vara hinder nummer ett för att öht kunna sparka igång åbäket? Här hittade jag lite om Quadrans mystiska hårddiskar: https://systemfolder.wordpress.com/2015/01/04...

Svårare blir nog att få tag på en scsi-disk att ersätta med. Det bästa vore väl att hitta någon grunkamoj som kopplar över från scsi till cf-card e dyl. Typ något som denna: https://www.ebay.com/itm/50-pin-SCSI-to-CF-Ca... Känns ju inte värt pengarna, dock...

Men om quadran vaknar till liv så skulle jag personligen skippat linux och istället lagt in MacOS 7.5.5 (ev 7.6.1) och sedan hämtat hem skojigheter från Macintosh Garden.

Enda problemet är att jag inte fick med en disk, men jag har väl 10-15 scsi diskar som jag kan koppla in, så det är minsta problemet, den startar ju redan, och jag trycker in en disk från en annan apple/mac, så den fungerar ju.

Jag har också redan varit inne och tittat på det jag kallar macos graveyard, men jag är inte intresserad av att köra ett OS jag inte förstår mig på.

Sen skulle det ju vara alldeles för enkelt att installera ett OS som är meningen att köras på en Quadra 950....

Jag antar att du varit inne och rotat på LowEndMac? http://www.lowendmac.com/linux/index.shtml

Eller grotta ner dig i A/UX som väl maskinen i sin serverversion var tänkt att köra?

Eller skippa det ganska risiga PPC-kortet och istället förlita dig på din "wicked fast" 68040-CPU?

Ska kolla nästa helg, städar och har skickat 22 kilo retro PC-grejjer idag, dom ska byta fönster på Onsdag i lägenheten, så stoppat tillbaka Quadran i klädkammaren, men jag lovar, jag ska skriva en "dagbok" om hur det går, osv.

Och tack alla snälla som gett mig tips, och varit in och tittat!

Ursprungligen av pattesatan:

Ska kolla nästa helg, städar och har skickat 22 kilo retro PC-grejjer idag, dom ska byta fönster på Onsdag i lägenheten, så stoppat tillbaka Quadran i klädkammaren, men jag lovar, jag ska skriva en "dagbok" om hur det går, osv.

Är detta du? Hallelektronik deluxe! Gissar att frugan "is not amused".

Gillar att annonsen avslutas med "avhämtning"...

https://www.tradera.com/item/340854/300963200...-

Citat:

Megapaket retrodatorer och delar, ca 120 datorer
Utropspris
19 500 kr
Slutar 30 jan 22:19
4 dagar 6 tim

Beskrivning
Största datorpaketet någonsin på Tradera!? Starta eget datormuseum, datorsal med 386:or eller sälj vidare?
Ett axplock:

IBM:
4 st. PS2 386-20. Model 40sx Type 8549-045 2mb ram. 1 st med win 3,1.
1 st.PS2 286. Model 30 Type 8530-H31
2 st. PS2 8086. Model 30 Type 8530-002
1 st. PS2 Model 35sx Type 8535-045
1 st . Model 55sx type 8555-x51
1 st. Model 55sx type 8555-x61
1 st. PS2 Model 56 slc Type 8556-055
1 st. IBM 5150 year 1982. Batteri bytt! Startar kommer bild. Hårddisk och floppy finns. felmeddelanden: 1090, 201, 131. insticksKort behöver tas ur rengöra kontakt och eventuellt trycka på kretsar i hållare.
1 st. IBM 330-466Dx2 Type 6571 ( Processor DX-33 Mhz, original skall vara DX2-66)
1 st. IBM 8530 ( saknar lock, front, floppy & ram)
1 st. IBM Model 6577. Pentium 166. 32 MB Ram (Saknar lock)
3 st. IBM Model M Tangentbord. 1991-93. UK. fungerar fint. (1 st tangentbord saknar någon kåpa och 1 hel tangent.)
Några datorer saknar powersupply.
felkod 162, 163 förekommer byte eller batterimod av Dallas 1287 behövs.

Compaq:
19 st. Deskpro 386n 20n. 7 st provade ok. (Tantalkondensator kan gå på riserboard på dessa otestade.) Dallas-krets på hållare slut.
4 st. Deskpro 286e. Model 2520.
1 st. Deskpro 386s/20. Model 2535
1 st. Prolinea 4/255. series 3063.

Mitac:
6 st. MiStation 3s 3050D
2 st. MiStation 3 3052E
3 st. Mitac DM 4125. 486-sx25

Multitech:
1st. Plus 700. 8088. Moderkort och många instickskort är Made in Japan. Batteri bytt!

ESS:
12 st. AMD 386DX/DXL-33. Batteriläckage på alla vid tangentbordskontakten. Batteri sitter i kanten av moderkortet vid DIN-kontakten för tangentbordet. 1 st har 5,25 floppy, resten saknar floppy. många kort, minnen och hårddiskar sitter i de flesta. (ESS som står på fronten) Minitower. Tunga chassien.

Nokia Data:
7 st. ALPHASKOP DESKTOP m 386SX. type AM36.
2 st. Tangentbord. Nokia data.

VICTOR:
11 st. V386M. Små datorer med 1,44 floppy. Hårddisk. CPU-ISA-kort. (Dallas krets på alla.)
1 st. Victor V-286.
1 st. Victor Type 2971-2

Ericsson:
2 st. Ericsson PC 1030-004. fungerar. En med 256 kb minne den andra 640 kb. (extraminneskort på den ena)
2 st.Tangentbord till Ericsson PC. fungerar. ett kort och ett långt tangentbord.
1 st. Monitor Ericsson. Amber. fungerar.
1 st fläkt med galler. till pc 1030.
1 st. Powersupply PC 1030 ( 2 st RIFA Kondensatorer 0,01 uF/250 v behöver bytas)

HP:
1 st. Vectra vl6. 233 Mhz slot 1. Lock saknas.
3 st. HP 2392A Terminaler med tangentbord. 1985? 1 fungerande & 2 st otestade.

LOOP:
2 st. 486sx-33. floppy saknas. Desktop.

AST:
1 ST. 486-DX33
1 st AST Bravo MS P/60 (Pentium 60)startar kommer bild.
1 st. Ast tangentbord.

AT-minitowers:
10 st. 486 & pentium. ej kompletta. 2 st med frekvensdisplayer. 1 st saknar lock.

AT-minitower:
1 Ny oanvänd, men dammig med skruvsats. Rostskada i botten på utsidan pga förvaring.

ATX-Towers:
2 st Magenta (Chieftec chassie) Med slot 1 moderkort. GA-686 LX3 utan processor. 233-333Mhz. Grafikkort, minne & psu ok finns. Gulnade fronter.
1 st. Atx-låda med Intel D815EEA moderkort. P3-733. S-370. komplett. fungerar. xp.
1 st. slot 1 300 Mhz. med IBM-moderkort. Fungerar. Moderkort från Volvodatan.

Tangentbord:
Cherry flera st.
Victor 5 st. (verkar vara mekaniska, klickar)
Compaq 5 st. 2 gamla med avtagbar kabel. Alla utan windowsknapp.
+ några tangentbord med din-kontakt eller med ps 2-kontakt. med och utan windowstangent.

Tandem: 2 st med Z80. 1984. 1 st provad, printerserver?) USA.

Delar:
3 st Ide-hårddisk kassetter. för 3,5" Hd.( Passar i 5,25" uttag för att lätt byta disk, inga nycklar, är öppna)

Minnen:
72 pin:
2 st. 64 Mb
15 st.32 mb
16 st. 16 mb
4 st. 8 mb
2 st. 3 mb
18 st 30 pin-minnen. olika storlekar.
1 st. cpu L2 cache 66 Mhz L2. 2mb 32kx64 IBM.

flera st Beg. batterihållare för CR 2032. (för mod av Ds1287)

Hårddiskar:
28 st otestade xt-at+ide. ca 20 mb-1,2gb/st.
någon disk med win 98 och Win-me som fungerar.
1 st. Bigfoot 6,4 gb. Testad ok.
1,44mb floppydrives: 11 st (otestade)
1 st 1,44 mb usb-floppy extern. (otestad)

Bandstation:
1 st. Archive corporation. Model 5540. Made in Japan. otestad.

CD-rom, Dvd-rom:
1 st. Yamaha scsi cd-rom (otestad)
1 st. Pioneer slotin cd-rom
2 st. Pioneer slotin Dvd-rom
10 st. olika cd-rom. 6x-32x. (några provade fungerar, resten otestade)
2 st. Slot 1-S370 processoradapter med s370 cpu. (otestade)

Processorer:
2 st. Pentium 233 MMx. slot 7 processorer.
1 st Slot 1 P3-800Mhz.
1 st slot 1 450 Mhz.
1 st Athlon K7600mtr51b processor. Saknar fläkt. (Liknar intels slot 1 processorer i utförande.)
28 st. S-370 olika processorer. Celeron 433-900 & P3 600-933.
4 st. AMD Duron S-462.

Monitorer:
Nokia 4471. 17" Jan 1999. ok funkar fint.
CTX 14" färgmonitor. 1991. VGA. Model CVP-5468. Kommer bild bra skärpa. Några reglage tröga och glappar. Gulnad/smutsig.
Monitor NEC multisynk 1990fxp. den tar alla signaler, ett måste med retrodatorer, ega, cga, vga dvi.
Ibm gammal monitor. död.
Ibm 17" tror den är ok
Nokia 17"
Victor monokrom, klippt vga-kabel. startar annars.
Compaq amber. 12 volt. (Hör till en compaq dator. 386-25.)
Facit vga monokrom 1991, fungerar.
fler monitorer finns, se bilderna.

2-3 st terminaler.

Massor med floppydiskar, 5,25" & 3,5".
Äldre & nyare spel. win 3,1. 95. 98 & xp. cd & dvd-rom.
2 st win 95, nya oöppnade.
flera win 95 win & win 98 skivor, svenska och engelska vers.
många Lösa isa-kort
några moderkort, pentium, 386, 486. p3.
Flera ps2 Möss 1 st seriell mus.
Ide-kablar
vga-kablar
cga-kabel
skruvar,
adaptrar.
täcklock mm

Finns mer saker än de som är skrivet ovan.

Många startar och kommer bild. flera datorer & delar otestade.
Begagnade. Defekta, repobjekt, reservdelar. garanti slut, saknar delar, Batteri slut varta & Dallas, gulnad smuts, rost, oxiderat mm

Res för felskrivning antal, beskrivning mm.
Avhämtning.

För ungefär samma peng kan man annars köpa _en_ retrodator: en svensksåld Apple III ny i kartong.
https://www.tradera.com/item/340854/299939216...-

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-01-26 16:38

Kan rekommendera A/UX, men plocka ut PPC-kortet då. Blir en riktigt nice terminal.
Skulle gärna ha en sådan på jobbet för att arbeta från, då jag gör i princip allt via CLI ändå.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är detta du? Hallelektronik deluxe! Gissar att frugan "is not amused".

Gillar att annonsen avslutas med "avhämtning"...

https://www.tradera.com/item/340854/300963200...-

För ungefär samma peng kan man annars köpa _en_ retrodator: en svensksåld Apple III ny i kartong.
https://www.tradera.com/item/340854/299939216...-

Nej, men jag blir lite avundsjuk nästan
Drömmen vore att ha ett litet torp, där "bagarstugan" har fiber, och man kunde leka med alla gamla saker, som man kan koppla upp, och sitta med gamla saker, som man lyckas att få att "prata" med varandra.

Nu har/är alla mina gamla saker på väg/hamnat i Halmstad, förutom då Quadran och en liten annan apple/mac sak.

1
Bevaka tråden