Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Larm till hemmet

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gammal tråd, men tänkte ändå svara för den som hittar hit via google..
Jag kör larm från WeBeHome och har integration både mot z-wave-enheter och Telldus live via en Tellstick.NET. Det fungerar alldeles utmärkt. Gällande z-wave kör jag mest fibarogrejor (wallplug och dimmer2 inbyggd i väggarna för lampstyrning).
Både z-wave och telldusgrejorna kan sedan inkluderas i scenarion i larmkonfigurationen, t.ex. slå på enheter när larmet går osv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-27 17:36

Samma här, kör WeBeHome och Telldus. Z-Wave är för dyrt tycker jag.

Anlitar man en alarmtjänst kostar det mycket pengar per månad. Vi valde att sätta galler på fönstren. Klart att inget ger 100% säkerhet, troligtvis väljer tjuven ett annat hus. Gallren sänkte premien på försäkringen. I 18 år har vi haft en elektronisk hund som skäller om någon ställer sig framför grinden eller garaget på natten. "Hunden" skäller bara en gång eftersom den nyfikne avlägsnar sig snabbt. Skulle "hunden" fortsätta att skälla blir det fart på våra levande hundar.

Utforskar om larm till hem och ev till fritidshus (dvs två installationer):
ngn som har erfarenhet av detta fr Panasonic?

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor...

https://www.panasonic.com/se/consumer/telefon...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-29 18:31

Nej, men WeBeHome (tidigare ABell) hemma, och Viking larm i husbilen. Mycket nöjd med båda.
Den första kör över Internet (kan köra SMS om man kopplar in ett modem), den andra kör enbart på SMS.

  • Medlem
  • 2017-12-30 09:01
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Utforskar om larm till hem och ev till fritidshus (dvs två installationer):
ngn som har erfarenhet av detta fr Panasonic?

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor...

https://www.panasonic.com/se/consumer/telefon...

Det viktigaste med larm är vad du vill göra för åtgärder om larmet verkligen går samt om du vill ha tex. brandlarm. Jag håller ett skydd mot brand högre än inbrott och överfall men det beror på var man bor.

Larm är som en försäkring dvs larm håller inte borta tjuvarna tyvärr men kan avskräcka.

Jag har Securitas, kostar lite drygt 250:- per månad vilket jag tycker är prisvärt. Har endast bra erfarenheter än så länge.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har Securitas, kostar lite drygt 250:- per månad vilket jag tycker är prisvärt. Har endast bra erfarenheter än så länge.

Vad får man för det priset?

Ursprungligen av kenjon:

Nej, men WeBeHome (tidigare ABell) hemma, och Viking larm i husbilen. Mycket nöjd med båda.
Den första kör över Internet (kan köra SMS om man kopplar in ett modem), den andra kör enbart på SMS.

Varför 2 olika? Är dessa inte för svåra att installera? utför dom ev. installation?

Att ha larm med väktarservice (ev även med nyckelservice som exvis Sector) kan vara ett vettigt val i storstäder men ett sämre på mindre orter/landsbygd där närmaste väktare finns många mil bort.

Ursprungligen av calinou:

Vad får man för det priset?

Här finns mera info:

https://securitaslarm.se/

  • Medlem
  • 2017-12-30 11:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Att ha larm med väktarservice (ev även med nyckelservice som exvis Sector) kan vara ett vettigt val i storstäder men ett sämre på mindre orter/landsbygd där närmaste väktare finns många mil bort.

Kan vara så men anledningen till väktarservice är 3 enligt mig.

1. Du är på semester och väktare kommer till huset och säkrar vid inbrott
2. Med kamera och rökdetektor skickar larmcentral räddningstjänsten vid synlig brand
3. Om du får oväntat besök kan du larma väktare

Vet en som var på tjänsteresa och ett mopedgäng körde in i trädgården och kastade smällare på villan. Hans fru med deras små barn var hemma livrädda
Där är det att larma så kommer väktare

Allt är precis den nivå man sätter för att känna sig trygg personligen vilket är det viktiga och varierar från hus till hus och plats till plats ?

Jodå - jag håller med och har själv Sector med nämnda service. Men kanske att jag skulle valt ett annat upplägg för exvis en sommarstuga inne i djupa skogarna med flera timmars framkörning för en väktare. Åtminstone för det priset.

  • Medlem
  • 2017-12-30 16:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå - jag håller med och har själv Sector med nämnda service. Men kanske att jag skulle valt ett annat upplägg för exvis en sommarstuga inne i djupa skogarna med flera timmars framkörning för en väktare. Åtminstone för det priset.

Ja det håller jag med om
Till sommarstugan om man har möjlighet att komma dit i någotsånär tid räcker det nog med uppringda larm till en själv

Jag har med Sector till villan men inget larm till stugan
i skogen ?

Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå - jag håller med och har själv Sector med nämnda service. Men kanske att jag skulle valt ett annat upplägg för exvis en sommarstuga inne i djupa skogarna med flera timmars framkörning för en väktare. Åtminstone för det priset.

Om man har grannar närmaste sommarstugan kan man ev. har någon form av virtuell larmsamverkan. Alt. skaffa sig infernohome.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-31 01:26
Ursprungligen av calinou:

Varför 2 olika? Är dessa inte för svåra att installera? utför dom ev. installation?

Hemma har jag tillgång till Internet via fiber. Betydligt svårare med husbil, ibland finns inte mobiltäckning för Internet (men SMS via 2G).
Svårt att installera, det beror på hur "händig" man är. WeBeHome behöver skruvas fast (givare och kanske centralenhet). Givarna är trådlösa, centralenheten kopplas till 230 V och ditt LAN med Ethernetkabel. All konfigurering görs på WeBeHomes hemsida.
Vikinglarm har också trådlösa givare, centralenheten behöver ett SIMkort och 12 V (spänningsregulator för 230 V medföljer). All konfigurering sker via SMS.
Inget av dem är speciellt svåra att installera/konfigurera. Vikinglarm erbjuder konfigurering av givarna innan de skickas.

Ursprungligen av kenjon:

Hemma har jag tillgång till Internet via fiber. Betydligt svårare med husbil, ibland finns inte mobiltäckning för Internet (men SMS via 2G).
Svårt att installera, det beror på hur "händig" man är. WeBeHome behöver skruvas fast (givare och kanske centralenhet). Givarna är trådlösa, centralenheten kopplas till 230 V och ditt LAN med Ethernetkabel. All konfigurering görs på WeBeHomes hemsida.
Vikinglarm har också trådlösa givare, centralenheten behöver ett SIMkort och 12 V (spänningsregulator för 230 V medföljer). All konfigurering sker via SMS.
Inget av dem är speciellt svåra att installera/konfigurera. Vikinglarm erbjuder konfigurering av givarna innan de skickas.

Tack för all värdefull info!

Bevaka tråden