Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i7 eller i5 till en server?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2017-12-29 11:19

Det börjar bli dags att uppgradera min gamla Mac mini som rullat med MacOS server en längre tid. Minin har ju inte direkt den modernaste hårdvaran, så jag tänkte istället köpa en iMac.

Men då är frågan: Vad är bäst för en server? En i7 eller i5? Eller är det hugget som stucket?

Servern kommer att köra web/php/mysql i huvudsak men även fildelning och mejl. Det jag främst är intresserad av är att få blixtsnabb sidgenerering för webben. Servern har snarare tunga webbappar än många samtidiga användare (toppar kanske på ett par hundra samtidiga, men normalt tvåsiffrigt i de lägre regionerna).

(Och, nej, jag är inte intresserad av Linux, hackintosh eller något annat än renodlad macOS server.)

Vilka modeller tänker du på? Nya (som är 3 år gammal) mini som Apple säljer har bara 2 kärnor oavsett i5 eller i7.
Du vill ha så många kärnor som möjligt. iMac, köp en med 4 kärnor och SSD.

En mini i7 late 2012 med 4 kärnor är ett smidigare val iaf. Och SSD naturligtvis.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2017-12-29 11:49

Jag har redan den snabbaste, senaste minin, så det är därför jag vill ha en iMac.

Så vad är då skillnaden mellan en fyrkärnig i5 och en fyrkärning i7 (förutom 2 500 kr) när det kommer till serverprestanda?

i7an är 28% snabbare i multicore (server/workstation-prestanda). Tycker du det är värt 2500kr så köp.

Eftersom i7an har hyperthreading så har du 8 samtidiga trådar, i5an har inte det och hanterar endast 4 trådar.

Är det inte väldigt bra med en SSD för dina behov, typ fildelning? Om du inte har det nu kanske det vore värt att prova?

Specar på din befintliga maskin vad gäller CPU, RAM och HDD/SSD?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2017-12-29 13:29
Ursprungligen av keptang:

Eftersom i7an har hyperthreading så har du 8 samtidiga trådar, i5an har inte det och hanterar endast 4 trådar.

Antar att det påverkar i första hand om man har väldigt många samtidiga användare då en httpd startas för varje session. När det gäller mySQL så är väl den inte trådad?

Det jag är fundersam över är om högre klockfrekvens har större betydelse än hyperthreading i mitt fall?

1
Bevaka tråden