Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Macbook pro 15

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder så är jag sugen på att köpa en ny Macbook pro 15-tum sen min gamla tidiga 2011 krascha för gott i våras.

Jag har varit inne på att köpa en MBP 15-tum av mitten 2015 års modell (se länk) men är den värd priset med tanke på att den ändå är 2 ½ år gammal nu? De nya känns bara allmänt krångliga med alla adaptrar man behöver ha till den. Så alla tips,tankar och idéer välkomnas med öppna armar.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-dat...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-27 02:16

Du kan ju hitta den modellen på beg-marknaden till betydligt lägre pris.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan ju hitta den modellen på beg-marknaden till betydligt lägre pris.

Jo självfallet, men sen jag blev blåst på både dator och pengar tidigare under hösten så nojar jag inför köp av en begagnad dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-27 12:09

Jag var tidigare i din sitts, hade dock en MBP 2009. Köpte en beg MBP 2015 och är så himla nöjd. Det är Apples sista riktiga MBP.

Inget fan av varken TB, för stor pekplatta eller sans kontakter. Till råga på allt så får man betala extra för mindre. Där går min gräns.

Var blev du lurad; Blocket, Tradera?

Ursprungligen av iSweden:

Jag var tidigare i din sitts, hade dock en MBP 2009. Köpte en beg MBP 2015 och är så himla nöjd. Det är Apples sista riktiga MBP.

Inget fan av varken TB, för stor pekplatta eller sans kontakter. Till råga på allt så får man betala extra för mindre. Där går min gräns.

Var blev du lurad; Blocket, Tradera?

Då tänker vi lite i samma banor. Det var via appen Shpock (liknande variant av Tradera) jag blev lurad. Baiv som jag var (priset var för bra för att vara sant) så gick jag på det säljaren skrivit och fick bita i det sura äpplet sen.

Utredning av bedrägeriet pågår och kronofogden är inkopplad likaså.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-27 13:40
Ursprungligen av Sparkfot:

Då tänker vi lite i samma banor. Det var via appen Shpock (liknande variant av Tradera) jag blev lurad. Baiv som jag var (priset var för bra för att vara sant) så gick jag på det säljaren skrivit och fick bita i det sura äpplet sen.

Utredning av bedrägeriet pågår och kronofogden är inkopplad likaså.

Ajaj. Jag skulle nog råda att köpa på Tradera. Kontakta säljaren, ev ring. Om vederbörande är entusiast, frikyrklig, forskare, nörd eller driver en egen publik verksamhet = köp.

Observera att nya MBP 2016 är långsammare än MBP 2015 (och märkligt nog 2014) hos Geekbench:
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Under senaste åren har hårdvara nått upp till en mycket hög platå. Dvs en några år gammal dator är för de flesta arbetsuppgifter inte märkbart långsammare, ja till och med snabbare i vissa fall.

Ursprungligen av iSweden:

Ajaj. Jag skulle nog råda att köpa på Tradera. Kontakta säljaren, ev ring. Om vederbörande är entusiast, frikyrklig, forskare, nörd eller driver en egen publik verksamhet = köp.

Observera att nya MBP 2016 är långsammare än MBP 2015 (och märkligt nog 2014) hos Geekbench:
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Under senaste åren har hårdvara nått upp till en mycket hög platå. Dvs en några år gammal dator är för de flesta arbetsuppgifter inte märkbart långsammare, ja till och med snabbare i vissa fall.

Tack för tipset, jag ska kika där. Och angående modellen, så behöver jag en dator för främst fotoredigering och det borde väl en Mbp 15 med 256 ssd och 16gb ram klara rätt galant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-27 16:07
Ursprungligen av Sparkfot:

Tack för tipset, jag ska kika där. Och angående modellen, så behöver jag en dator för främst fotoredigering och det borde väl en Mbp 15 med 256 ssd och 16gb ram klara rätt galant?

O ja!

Har en MPB från 2013 som rullat som en klocka tills jag installerade HS. Nu är den seg och Photoshop blir som sirap efter 20 minuter och andra kamera-appar jag behöver rullar inte heller som dom gjorde tidigare.

Är sugen på en ny men vill ha 32 gig ram denna gång. Någon som har status på processorer som kan lösa detta och när MPB kan tänkas få en bump?

Jag fick tag i en 15" från 2014 med 1TD ssd, 2,8GHz i7 och dubbla laddare, ethernet+vga-adaptrar för 10000 på blocket, fynden finns!

1
Bevaka tråden