Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2009 ----> 2018

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så… då bultar snart 2018 på dörren.

2018 är—med lite tur— året då Apple skall lansera nästa modulära Mac Pro. Jag tycker det skall bli mycket spännande att se vad de kommer men, även om risken är stor att det blir väldigt dyrt när man konfigurerar den som man vill ha den.

Men en sak kan jag säga: jag har aldrig ägt en bättre arbetsstation än min 5.1/4.1 Mac Pro. Det spelar nog ingen roll hur jag än vrider och vänder på inköpspris och uppgraderingskostander, så kommer jag aldrig tycka att detta varit en "dyr" dator genom åren när jag sett till vad jag fått ut. Att jag förnöjt kan sitta och jobba med mina projekt framför en 8 år gammal dator har nog aldrig hänt tidigare.

Den enskilda komponent som ändrats mest är grafikkortet: ATI 5770 1GB ---> AMD R9 280X 3GB ---> AMD RX 480 8GB ----> Nvidia GTX 1080 Ti 11GB ---> AMD RX 480 8GB ----> AMD Vega Frontier Edition 16GB (----> Nvidia GTX 1080 Ti 11GB). Av dessa var endast det första kortet ett "riktigt" Mac-kort. Resten är PC-kort från hyllan som nuförtiden startar upp fint – dock utan boot screen.

Sitter det fler där ute som har en liknande trotjänare som väntar på att nya arvtagaren skall lanseras?

Tillägg: sprang lite fram och tillbaka när jag skrev så jag glömde knorren: God Jul på er!

Senast redigerat 2017-12-23 17:16
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

God Jul på er!

Svårt att tänka sig en bättre maskin!
Mac pro 2018 lär se mer ut som denna låda än tunnan, även om skivspelaren troligen får stryka på foten och chansen för dubbel-propp är 50/50.

Har också en Mac Pro fr 2009, flashad 4.1/5.1. Suverän maskin! Köpte datorn f 2000kr och la sen ca 6500 på uppgraderingar inkl proc, ram, GPU, ssd och ny HD.

Enda smolket -hade stabilitetsprobl m 10.13 (.0 och .1) så jag nedgraderade t 10.12

Och tycker den surrar lite jfrt med min tid Mac mini som var knäpptyst.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Enda smolket -hade stabilitetsprobl m 10.13 (.0 och .1) så jag nedgraderade t 10.12

Ja, sånt är alltid tråkigt. Jag tycker annars det är det som stuckit ut mest för mig: att den här datorn varit så tyst och outtröttlig oavsett vad jag gjort—även med renderingar som kört dygnet runt i 4-5 dagar.

Hur yttrade sig instabiliteten för dig? Jag har uppdaterat löpande (även om jag plockat bort den från betorna nu) och är på senaste High Sierra utan problem.

Fick regelbundna kernel panics, ngr få ggr per dag dvs irriterande, ffa e vila. Trodde det först berodde på en defekt RAM-modul (som var defekt men nu utbytt) men fortsatte e den försvann. Har SSD i ett PCIkort fr OWC - vet ej om det kan spöka till det.

Dock lite sugen testa installera 10.13 igen efter att ha tuffat på med 10.12 ett tag. Det bör ju gå

Fläktarna - det är också en vanesak. SÅ farligt högt är det inte.

Sugen på nya MacPro när den kommer men gissar att priserna kommer starta högt...

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-12-24 00:09

Jag har en 4.1 som jag körde varje dag tills i augusti i år. Den enda jag gjort hårdvarumässigt är att addera en SSD, annars helt orörd sen nyinköpet i april 2009. Och den fungerar felfritt än.

Brutal maskin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-27 00:31

Apples höga kvalitet har varit en stor del av deras framgång. Gamla Mac Pro är ett mästerverk i både ingenjörsskap och design. Och modellen tajmade även hårdvara av hög mognad.

Men idag verkar Apples höga kvalitet bli mer av ett hinder för Tim Cook. Idag vill Apple korta ned produkters livscykel. De vill att användarna ska köpa nytt oftare så att Apple kan tjäna mer pengar. De verkar ha insett detta genom iOS enheternas korta levnad innan de blir obsoleta. Nu kommer iMac Pro i ett hölje som man inte ens kan öppna med enkla verktyg.

https://www.computerworld.com/article/2998315...

Sanslöst påkostat:

Uppgraderade min burk (MacPro 2009, flashad 4.1->5.1) och råkade ur f detta
https://forums.macrumors.com/threads/high-sie...
att det inte gick att sätta maskinen i vila med RX460-GPUn

Med originalGPUn (GT120) är maskinen perfekt stabil och vila funkar. Tycker också fläktarna snurrar lite långsammare

Tydl ger nästa 10.13.4 uppdatering native stöd f en radda RX-kort
https://egpu.io/forums/mac-setup/macos-high-s...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-27 12:52

Jag har inte flashat min, vad vinner man? Hur gör man?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte flashat min, vad vinner man? Hur gör man?

Enda anledn (tror jag) är att kunna köra 10.12 o 10.13.
Det var lätt iaf. Du kan tex läsa Hur här:
https://www.macpro.se/2017/01/10/installera-m...

Kan rapportera att första publika betan 10.13.14 identifierar mitt Gigabyte RX460 4 GB-kort korrekt och verkar fungera perfekt.

Enligt denna post verkar många besläktade GPUs kunna funka OOB.
https://egpu.io/forums/mac-setup/macos-high-s...

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte flashat min, vad vinner man? Hur gör man?

Lite sent svar här (förutom det du redan fått), men en flashning är också nödvändig för att stödja topp-CPUn 3.46GHz och för att minnena skall jobba med 1333 MHz, annars blir det 1066 MHz med 4.1.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-17 08:36

Min är tyvärr en 3.1

1
Bevaka tråden