Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbkommando för att byta flik i Safari?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något snabbkommando för att (mha tangenter) byta flik i Safari?

Senast redigerat 2017-12-12 10:21

Tittade du ens i menyerna innan du ställde den frågan?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tittade du ens i menyerna innan du ställde den frågan?

Jajemensan, men var hittar jag accent circonflexe på min MacBook?

Ursprungligen av mellban:

Jajemensan, men var hittar jag accent circonflexe på min MacBook?

^ är kontroll. ⇧ är shift och den sista är tab. Kolla här för fler förklaringar: https://support.apple.com/sv-se/HT201236
För att växla är det alltså kontroll+tab eller shift+kontroll+tab om du vill gå åt andra hållet.

Ok, men om problemet var att du inte visste vad cirkumflex-tecknet innebar, varför frågade du inte om det?

Det är Control, så kommandona är alltså:
Nästa flik: Control + Tab
Föregående flik: Control + Shift + Tab

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-12 01:29

Och du byter fönster inom samma program med:
CMD + <

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-12 08:02
Ursprungligen av mellban:

Finns det något snabbkommando för att (mha tangenter) byta flik i Safari?

Du har fått tips på hur man bläddrar, framåt och bakåt, bland flikarna. Det var inte så att du ville ha reda på om det går hoppa mellan två flikar som inte ligger bredvid varandra?

Ursprungligen av mellban:

Jajemensan, men var hittar jag accent circonflexe på min MacBook?

Håller med att det är missvisande. ? Dom borde ha lagt denna symbol även på knappen.

Ursprungligen av calinou:

...Dom borde ha lagt denna symbol även på knappen.

Den är redan där.

Och har man ett äldre tangentbord där symbolen inte finns på tangenten, eller om man letar efter någon annan specialtangent, så kan man ju alltid ta fram Tangentvisning/Keyboard viewer.

Ursprungligen av suddgummi:

^ är kontroll. ⇧ är shift och den sista är tab. Kolla här för fler förklaringar: https://support.apple.com/sv-se/HT201236
För att växla är det alltså kontroll+tab eller shift+kontroll+tab om du vill gå åt andra hållet.

Tack nu kan jag också! Tack också för länken.

Ursprungligen av iSweden:

Och du byter fönster inom samma program med:
CMD + <

Visste jag inte. Har jag också nytta av då och då.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den är redan där.

Inte på min MacBook som är en late 2009. Ibland kör jag 2 skärmar och använder då ett PC tangentbord. Nu fixar jag detta även med detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och har man ett äldre tangentbord där symbolen inte finns på tangenten, eller om man letar efter någon annan specialtangent, så kan man ju alltid ta fram Tangentvisning/Keyboard viewer.

Absolut inte heltäckande. Hittar varken ° eller @ som jag använder ofta med "Visa Tangentbordsvisare".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den är redan där.

Tangentbordet på min mbp 2012 har inte denna symbol på Ctrl. Bra att veta ändå att det finns! Dock kommer jag i alla fall inte använda pga så invecklade kommandon.......?

Senast redigerat 2017-12-12 17:30
Ursprungligen av calinou:

Tangentbordet min min mbp 2012 har inte denna symbol på Ctrl. Bra att veta ändå att det finns! Dock kommer jag i alla fall inte använda pga så invecklade kommandon.......?

Gillar snabbkommandon. Började köra dator 1974. Inte så användarvänligt då. Fanns det inte ens mus. Datorn stod i Lund och jag studerade i Linköping.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-12 12:35
Ursprungligen av mellban:

Absolut inte heltäckande. Hittar varken ° eller @ som jag använder ofta med "Visa Tangentbordsvisare".

Jo. ° visas om du håller nere Shift, och @ om du håller nere Alt.

Ursprungligen av mellban:

...Hittar varken ° eller @ som jag använder ofta med "Visa Tangentbordsvisare".

Prova att hålla ner Alt, Shift, Command och Control - var för sig och i kombination - så ser du alla tecken som "döljer sig" där.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-12-12 13:34

Det går också att hoppa till en specific flik med kommando+nummer, med flik 1 längst till vänster.

Ursprungligen av kenjon:

Jo. ° visas om du håller nere Shift, och @ om du håller nere Alt.

Härligt!!! Nu har jag lärt mig något nytt idag också.

När vi ändå är inne på kortkommandon kan jag tipsa om att skapa egna kortkommandon. Funktionen är inbyggd i systemet och jättelätt att förstå: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel...

Jag skulle inte överleva utan detta!

Då kan också man passa på att fixa de kortkommandon som Apple själva har missat; I vissa program är det Command + Shift + Plus respektive Minus för att zooma in och ut, medan det i vissa program är Commad + Större respektive Mindre än-tecken. Samtidigt har många program det sistnämnda kortkommandot för att växla fönster.

Vedertaget borde vara Plus/Minus för Zoom, och Större än/Mindre än för byta fönster, och så har jag själv ställt in det överallt.
ENIGHET är viktigt, och jag fattar inte hur Apple kan låta en sån här miss slinka igenom...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-12 14:52

Vidare tips. Jag har flyttat en del kortkommandon till musknapparna med USB Overdrive. Och är väldigt nöjd med det programmet. Där man kan lägga in olika kommandon för olika program:
http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/Down...

SteerMouse finns också, men jag minns att det strulade för mig när jag testade olika program för detta ändamål. Men det kanske har blivit bättre idag. Sedan har High Sierra strulat till det för alla utvecklare.

Och det kan vara mycket lämpligt att ha en gaming-mus med många knappar, från ex Razer, Roccat eller SteelSeries.

Sedan finns ju BetterTouchTool för touchpadden, med vilken man kan göra egna avancerade gester.

Till Windows använder jag X-Mouse Button Control:
https://www.highrez.co.uk/downloads/xmousebut...
Och det finns såklart alternativ:
https://www.raymond.cc/blog/changing-and-cust...

Senast redigerat 2017-12-12 15:17
Ursprungligen av Gurra:

Det går också att hoppa till en specific flik med kommando+nummer, med flik 1 längst till vänster.

Suveränt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-14 02:41
Ursprungligen av Gurra:

Det går också att hoppa till en specific flik med kommando+nummer, med flik 1 längst till vänster.

Och ⌘ + 9 till sista, oavsett hur många flikar man har uppe.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-12-14 10:33
Ursprungligen av reboot81:

Och ⌘ + 9 till sista, oavsett hur många flikar man har uppe.

Såg notifieringen och tänkte "fan, vilket bra trick". Tyvärr tar kommando+9 mig till den nionde fliken...

Ursprungligen av Gurra:

Såg notifieringen och tänkte "fan, vilket bra trick". Tyvärr tar kommando+9 mig till den nionde fliken...

Samma här.

Ursprungligen av Gurra:

Såg notifieringen och tänkte "fan, vilket bra trick". Tyvärr tar kommando+9 mig till den nionde fliken...

Det hade varit praktisk med t ex ctrl + home eller /end - men det finns överhuvudtaget inte på tangenbordet. Fungerar bra att navigera sig med dessa kommandon i PC-miljö.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-14 17:28
Ursprungligen av Gurra:

Såg notifieringen och tänkte "fan, vilket bra trick". Tyvärr tar kommando+9 mig till den nionde fliken...

Sorry, blandade ihop det med Chrome&Firefox.

1
Bevaka tråden